
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy sprzedaż przez Państwa opisanej we wniosku Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - X spółka komandytowa z siedzibą w (…) jest polską spółką komandytową. Przedmiotem przeważającej działalności spółki, który ujawniony został w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jest PKD: 64.92.Z – „pozostałe formy udzielania kredytów”.
Pozostały przedmiot działalności Wnioskodawcy to:
a)PKD 41 - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków (…)
29 grudnia 2016 r. Wnioskodawca udzielił pożyczki pieniężnej na rzecz A z terminem zwrotu do 29 grudnia 2017 r. Pożyczka ta zabezpieczona była przewłaszczeniem należącej do B (syna pożyczkodawcy) nieruchomości (…). Umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie została zawarta 3 stycznia 2017 r. przed notariuszem (…).
Pożyczka nie została zwrócona w terminie umownym, tj. do 29 grudnia 2017 r. ani też nigdy później. W umowie przewłaszczenia zawarty był zapis w par. 9 ust. 2 lit. b). wskazujący, iż „Wraz z upływem 1 (jednego) miesiąca, od dnia w którym spłata pożyczki wraz z odsetkami powinna nastąpić roszczenie B o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wygasa.” Tym samym, 29 stycznia 2018 r. roszczenie B o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wygasło, zaś własność nieruchomości przeniesionej na zabezpieczenie definitywnie przeszła na Wnioskodawcę.
Dzień następny po ww. terminie, tj. 30 stycznia 2018 r. stanowi więc datę definitywnego nabycia prawa własności Nieruchomości przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z umową przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku niedokonania zwrotu pożyczki, Wnioskodawca mógł dokonać zatrzymania Nieruchomości na własność po wartości wskazanej w umowie przewłaszczenia. Po takiej cenie nabycia Nieruchomość została zaksięgowana w księgach rachunkowych Wnioskodawcy.
Aktualna łączna powierzchnia Nieruchomości zgodnie z wypisem i wyrysem z ewidencji gruntów to 12,8577 ha. Nieruchomość stanowi trzy działki geodezyjne:
a)działka nr XX - użytek z ewidencji gruntów:
RV (grunty orne V klasy) – 0,0100 ha
b)działka nr XY - użytek z ewidencji gruntów:
RV (grunty orne V klasy) – 0,0200 ha
ŁV (łąki trwałe) – 0,2300 ha
Lzr-RV (grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych) – 0,0600 ha
c)działka nr XZ - użytek z ewidencji gruntów:
RIVb (grunty orne IV klasy) - 0.2758 ha
RV (grunty orne V klasy) -11.0119 ha ŁV (łąki trwałe) - 0.6500 ha
Lzr-RV (grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych) - 0.6000 ha
Wszystkie ww. formy użytku określone w wydanym dla Nieruchomości wypisie z rejestru gruntów stanową formy użytków rolnych, tym samym cała Nieruchomość należąca do Wnioskodawcy ma status użytku rolnego.
Dla obszaru, na którym położona jest Nieruchomość, obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (…) zatwierdzony Uchwałą (…) zgodnie z którym:
a)działka nr XZ - przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L — „lasy i zadrzewienia” oraz ZR - „park rekreacyjny”; (…), przez działkę przebiega korytarz infrastruktury technicznej gazowej (symbol TG),
b)działka nr XY - przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L — „lasy i zadrzewienia”; (…)
c)działka nr XX - przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L — „lasy i zadrzewienia”; (…)
Wnioskodawca sam jako spółka komandytowa nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie produkcji rolnej. Przy czym C - komplementariusz Wnioskodawcy - jako osoba fizyczna posiada status prawny rolnika indywidualnego, w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423).
Wnioskodawca oddał Nieruchomość w dzierżawę na cele rolnicze na podstawie Umowy dzierżawy z dnia 1 października 2019 r. na czas oznaczony 10 lat, zawartej ze spółką X Sp. z o.o. z siedzibą (…), która w swojej klasyfikacji PKD ma ujawnione wiodące PKD 46.21 .Z - sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt, a w pozostałym pozycjach między innymi PKD 01.1 - uprawy rolne inne niż wieloletnie.
Przedmiotem dzierżawy jest przeważająca część nieruchomości, tj. 10,39 ha, obejmująca część działki nr XZ. Cała Nieruchomość objęta wnioskiem ma powierzchnię 12,8577 ha, z czego 2,4677 ha nie jest objęte umową dzierżawy. Powierzchnia Nieruchomości nieobjęta dzierżawą nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - co więcej, na tej części Nieruchomości nie jest prowadzona żadna działalność.
Nieruchomość stanowi więc, zgodnie z ewidencją gruntów, użytek rolny oraz jest wykorzystywana na cele rolnicze w części wynoszącej 10,39 ha, zaś w części wynoszącej 2,4677 pozostaje nieuprawiana.
Nieruchomość nie jest zabudowana żadnymi budynkami produkcyjnymi, usługowymi ani też gospodarczymi dla rolnictwa. Na terenie całej Nieruchomości nie jest prowadzona działalność inna niż rolnicza.
Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia Nieruchomości w 2025 r. na rzecz spółki pod firmą Y Sp. z o.o. z siedzibą w (…). Z tytułu sprzedaży Nieruchomości po stronie Wnioskodawcy powstanie dochód w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.)
Pytanie
Czy sprzedaż opisanej we wniosku Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży opisanej powyżej Nieruchomości, będzie w całości korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) - dalej: „ustawa o CIT”.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT: „Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.”
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT: „Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.”
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT: „Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.”
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są: „dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.”
Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1176 z późn. zm.) - dalej: „ustawa o podatku rolnym”: „Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza”.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym: „Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej”.
Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania, iż dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o CIT - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
1.grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej;
2.łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
3.grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
4.grunty nie są być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W opinii Wnioskodawcy, wszystkie cztery ww. warunki są niewątpliwie spełnione, tzn.:
Ad 1.
Wnioskodawca ma status spółki komandytowej, tj. spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Ad 2.
Powierzchnia Nieruchomości to 12,8577 ha, czyli przekracza wymagany 1 ha.
Ad 3.
Działki wchodzące w skład Nieruchomości są skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Wszystkie działki mają kwalifikacje użytku gruntowego, które zawierają się w pojęciu „gruntów rolnych”, tj. RV, ŁV, Lzr-RV oraz RIVb.
Jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 276) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 219 z późn. zm.) - dalej: „rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków”.
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków: Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1)grunty rolne;
2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;
3)grunty zabudowane i zurbanizowane;
4)grunty pod wodami;
5)tereny różne.
Stosownie natomiast do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:
1)użytki rolne, do których zalicza się:
a)grunty orne, oznaczone symbolem R,
b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
d)sady, oznaczone symbolem S,
e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,
g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;
2)nieużytki, oznaczone symbolem N.
Każda z klasyfikacji gruntów wchodzących w skład Nieruchomości zawiera się w pojęciu „gruntów rolnych”, tj. RV, ŁV, Lzr-RV oraz RIVb. Tym samym warunek skwalifikowania działek w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne został również spełniony.
Ad 4.
W niniejszej sprawie, Nieruchomość nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, co potwierdza fakt zawarcia co do niej Umowy dzierżawy z 1 października 2019 r. na cele rolnicze, na czas oznaczony 10 lat, zawartej ze spółką X Sp. z o.o., z siedzibą w (…). Nieruchomość nie jest więc wykorzystywana na cele inne niż rolnicze. Dzierżawca wykorzystuje Nieruchomość wyłącznie w celu prowadzenia na tych działkach działalności rolniczej (uprawy roślin).
Przedmiotem dzierżawy jest przeważająca część nieruchomości, tj. 10,39 ha, obejmująca część działki nr XZ. Cała Nieruchomość objęta wnioskiem ma powierzchnię 12,8577 ha, z czego 2,4677 ha nie jest objęte umową dzierżawy. Powierzchnia Nieruchomości nie objęta dzierżawą nie jest jednak zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Bez znaczenia dla skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest to, iż cała Nieruchomość nie jest objęta ww. umową dzierżawy. Część nie oddana w dzierżawę, tj. 2,4677 ha jest bowiem również skwalifikowana w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne - tym samym cała Nieruchomość, zarówno w części objętej dzierżawą, jak nią nieobjętej - winna być uznana za „wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego”.
Takie stanowisko potwierdzono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 czerwca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.178.2019.2.MF, gdzie wskazano: Fakt, iż działalność rolnicza prowadzona była przez Dzierżawcę w opinii Wnioskodawcy, pozostaje bez znaczenia dla możliwości zastosowania powyższego zwolnienia z opodatkowania CIT". Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2016 r., Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.845.2016.1.KB oraz z dnia 7 października 2015 r., Znak: IBPBI-1-3/4510-245/15/WLK, w których organ w zbliżonych do przedstawionego w niniejszym wniosku stanów faktycznych, w których wnioskodawcy są właścicielami nieruchomości rolnych, które wydzierżawiają rolnikowi indywidualnemu przy czym grunty wydzierżawione rolnikowi indywidualnemu są przez niego wykorzystywane rolniczo, organ stwierdził, że: „stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, dochód z tytułu sprzedaży całości nieruchomości po upływie pięciu lat od nabycia jest wolny od podatku, należy uznać za prawidłowe.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Nieruchomość mająca stanowić przedmiot transakcji sprzedaży stanowi grunt wchodzący w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ww. przepisów i spełnia warunek zwolnienia z CIT określony w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Wskazać również należy, iż sprzedaż Nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę. Nastąpiło to definitywnie 30 stycznia 2018 r. - ww. pięć lat upłynęło więc z końcem 2024 r. [winno być: z końcem 2023 r.] Skoro transakcja objęta niniejszym wnioskiem ma mieć miejsce w 2025 r., zasadny jest wniosek, iż nastąpi to po upływie 5-letniego okresu objęcia opodatkowaniem określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Podsumowując, odnosząc powyższe rozważania należy stwierdzić, że doszło do spełnienia wszystkich przesłanek zwolnienia od podatku CIT transakcji sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ponieważ:
a)nieruchomość stanowi własność spółki - warunek spełniony;
b)łączna powierzchnia Nieruchomości przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy - tj. wynosi 12,8577 ha - warunek spełniony;
c)Nieruchomości są zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne - warunek spełniony;
d)Nieruchomości nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - warunek spełniony;
e)sprzedaż części Nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości - warunek spełniony (grunt nabyty w 2018 r., pięć lat minęło z końcem 2024 r.)[winno być: pięć lat minęło z końcem 2023 r.].
Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży opisanej powyżej Nieruchomości będzie w całości korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
