
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy środki pieniężne przekazywane na mocy umowy przez Spółkę na rzecz Fundacji na organizację rejsów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikuje się do objęcia ulgą, o której umowa w art. 18ee updop.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 20 marca 2025 r. (data wpływu 20 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A spółka z ograniczoną odpowiedzialności spółka komandytowa [dalej jako: Spółka] jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Spółka zajmuje się działalnością gospodarczą na terenie całego kraju w zakresie reklamy (…).
Spółka wśród wartości, którymi kieruje się w biznesowym życiu wymienia:
(...)
Spółka rozwija również ideę odpowiedzialnego biznesu, informując o tym publicznie m.in. za pośrednictwem swojej strony internetowej, gdzie omawiany aspekt działalności Spółki komunikowany jest w sposób następujący: (...)
Spółka bierze pod uwagę oczekiwania otoczenia, respektuje jego prawa i odpowiedzialnie egzekwuje obowiązki, bo żadna firma, w tym nasza, nie działa w próżni.
Wnioskodawca zna i szanuje prawa i obowiązki otoczenia: pracowników, klientów, dostawców, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowiska.”
Z tego względu Spółka wspiera odpowiedzialne reklamowanie i działania na rzecz innych ludzi.
W tym zakresie Spółka m.in. od lat finansuje Fundację X [dalej jako: Fundacja].
Statut Fundacji przewiduje, że celami Fundacji wynikającymi z działalności pożytku publicznego są m.in.:
(...)
Fundacja realizuje swoje cele poprzez organizowanie i finansowanie m.in.:
(...)
Fundacja prowadzi zarówno nieodpłatną jak i odpłatną działalność w zakresie m.in.:
- 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
- 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
- 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem.
Spółka propaguje działalność Fundacji i swoje w nią zaangażowanie. Zdjęcia z organizowanych rejsów (...). W działania Fundacji angażują się pracownicy, współpracownicy i przyjaciele firmy (w tym jej kontrahenci).
Wspieranie Fundacji inicjuje i realizuje działania, które propagują żeglarstwo, kształtują charakter, uczą odpowiedzialności, budują i odtwarzają i podtrzymują więzy przyjacielskie i rodzinne. Motto Fundacji brzmi: „(...)”. (...)
Spółka finansując Fundację przekazuje środki pieniężne na organizację pełnomorskich lub śródlądowych rejsów na (…)). Organizacja rejsu jest procesem długofalowym, obejmuje w szczególności etap doboru załogi i rekrutacji uczestników (dzieci i młodzież, często z trudniejszym startem w dorosłe życie, najczęściej z ośrodków opiekuńczych i wychowawczych, spełniających ściśle określone warunki), ich odpowiedniego przygotowania i przeszkolenia (odbycie spotkań mających na celu przybliżenie wiedzy o (...) na którym rejs się odbędzie oraz spotkania na basenie - szkolenie z zasad bezpieczeństwa) oraz sam czas spędzony w porcie i na (...).
Uczestnicy rejsu są pełnoprawnymi członkami załogi. Biorą udział we wszystkich pracach pokładowych, pracują przy żaglach, uczestniczą we wszystkich manewrach, pełnią służbę nawigacyjną, obserwacyjną, gospodarczą i sportową. Udział w rejsie wymaga wiedzy i sprawności fizycznej.
W 2025 r. Spółka zamierza zawrzeć z Fundacją umowę sponsoringu [dalej jako: Umowa]. Umowa będzie dotyczyła sfinansowania kolejnych rejsów organizowanych przez Fundację.
Na mocy Umowy Spółka jako sponsor zobowiąże się do spełnienia na rzecz Fundacji jako sponsorowanego świadczeń o charakterze finansowym.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniu wniosku z 20 marca 2025 r. wskazali Państwo, że:
1)Spółka nie ma spisanej w formie odrębnego dokumentu polityki CSR. Niemniej, w swojej działalności opiera się o szereg przyjętych wewnętrznych dokumentów: zasad, procedur i etykiet. Wszystkie są wdrożone, regularnie aktualizowane, każda ma przypisaną osobę odpowiedzialną za jej prowadzenie, wszystkie są powszechnie dostępne. Spółka ma natomiast spisaną, przyjętą i ujętą w firmowych dokumentach misję, wizję i wartości, wypracowaną podczas warsztatów prowadzonych w 2013 roku przez zewnętrznych trenerów, w których uczestniczyli wszyscy pracownicy firmy wraz z zarządem.
W warsztatach wziął udział cały zespół, ze względów organizacyjnych podzielony na dwie grupy. Ostatniego dnia warsztatów okazało się, że pracując niezależnie od siebie i nie dzieląc wnioskami z warsztatów, grupy doszły do tego samego zapisu misji. Misja brzmi: „(...)”. Spółka zajmuje się komunikacją w przestrzeni dosłownie, kiedy buduje lub projektuje nośniki outdoorowe, a następnie realizuje na nich kampanie outdoorowe. Pracownicy i współpracownicy zajmują się komunikacją w przestrzeni także wtedy, gdy doradzają, a czasem odradzają swoim klientom rozwiązania, rekomendują, edukują, dyskutują między sobą. Zawsze starają się tworzyć dobrą przestrzeń do komunikacji.
Wartości, które ustalono jako kluczowe w Spółce to: (...).
Tym samym wydatki ponoszone na finansowanie Fundacji wpisują się w wartości, którymi kieruje się Spółka. Ponadto każdy z filarów Fundacji, jest także na co dzień obecny w działalności Spółki, zaczynając od tego, że jest prowadzona przez zarząd - przyjaciół z liceum i opiera się o odpowiedzialną współpracę z partnerami, a kończąc na aktywnym i nieocenionym udziale w prowadzeniu Fundacji wolontariuszy - pracowników Spółki.
2)Koncepcja zrównoważonego rozwoju podstawowej działalności Spółki (reklama zewnętrzna) jest kierowana wobec odbiorców komunikatów reklamowych i niereklamowych obecnych na nośnikach firmy, a także środowiska naturalnego: otoczenia miejskiego i pozamiejskiego, w którym działa Spółka.
Odpowiedzialność Spółki jako nadawcy komunikatów obecnych w przestrzeni publicznej wyraża się w: (...)
3) Odpowiedzialność Spółki za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko jest zgodna z obowiązującym prawem i spójna z międzynarodowymi normami postępowania. Jest także zintegrowana z działaniami organizacji i praktykowana w jej relacjach. (...)
4) Realizowana w Spółce działania CSR to działania oparte o dobrowolne działania firmy.
5) Wydatek, o którym mowa we wniosku (tj. finansowanie Fundacji w ramach umowy sponsoringowej) koreluje z celami i misjami realizowanymi przez Spółkę (szczegółowo opisanymi we wniosku o interpretację oraz w odpowiedzi na pytania 1-3 powyżej).
6) Zakłada się, że umowa zostanie zawarta na rok. Nie jest wykluczone, że umowa sponsoringowa będzie zawierana również na kolejne lata.
7) Zawarcie umowy sponsoringowej, w ramach której Spółka będzie finansować organizację rejsów zapewni Spółce różnego rodzaju działania marketingowe i reklamowe (umieszczanie logo Spółki, czy informowanie o Spółce na broszurach informacyjnych, stronach internetowych, mediach społecznościowych itp. - szczegółowo opisane we wniosku o interpretację) co ma zwiększyć rozpoznawalność firmy, wzrost kapitału jej marki i w rezultacie zwiększenie osiąganych przez nią przychodów.
8) W codziennych wyborach konsumenckich Spółka zwraca coraz większą uwagę na wizerunek, wartości stojące za firmami, decydując się na współpracę z tymi, których sposób działania, komunikacji i dobrowolny wkład dla dobra w swoim otoczeniu jest spójny z naszymi własnymi poglądami i wartościami. W świecie biznesu jest tak samo: ludzie lubią i chcą pracować z tymi, których wartości i sposób prowadzenia biznesu podzielają. Spółka nie tylko przekazuje wartość finansową. Wolontariusze Fundacji czynnie, bardzo aktywnie angażują się w spotkania z młodymi ludźmi, regularnie i przez lata mając z nimi kontakt. Budowanie relacji z młodzieżą, oparte na zaufaniu, jest najlepszym papierkiem lakmusowym szczerości. To naturalny i uniwersalny przepis na nawiązywanie dobrych, szczerych, uczciwych, partnerskich relacji, które są podstawą prowadzenia biznesu.
W rezultacie finansowanie rejsów dla młodzieży z trudniejszym startem w dorosłe życie ma i będzie mieć pozytywny wpływ na wizerunek Spółki oraz na sposób jej postrzegania przez klientów i potencjalnych klientów.
9) Jak zostało wskazane powyżej (odpowiedź na pytanie nr 8), w obecnych czasach zwraca się coraz większą uwagę na różnego rodzaju działania podejmowane w interesie społecznym i środowiskowym. Klienci chętniej sięgają po produkty lub usługi od podmiotów, które oprócz zwykłej działalności gospodarczej, robią coś dobrego dla innych (w tym dla społeczeństwa, dla środowiska).
10)Spółka będzie finansowała rejsy w ramach umowy sponsoringowej. Nie będzie się więc to odbywało nieodpłatnie.
11)W umowie sponsoringowej wskazane zostaną zobowiązania obu stron umowy, w tym zostaną określone wzajemne świadczenia oraz ich wartość.
12)W umowie sponsoringowej z Fundacją określony będzie cel, na jaki zostaną przeznaczone przekazane przez Spółkę środki pieniężne (tj. organizacja rejsów).
13)Środki pieniężne przekazane Fundacji zostaną przeznaczone tylko na organizację rejsów.
14)Zakłada się, że wartość wzajemnych świadczeń stron w ramach umowy sponsoringowej będzie ekwiwalentna.
15)Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z 20.03.2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych przez masową imprezę sportową należy rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.
Mając na uwadze powyższą definicję należy uznać, że imprezą sportową będzie impreza mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej organizowana w innych miejscach niż wskazane powyżej lub o mniejszej liczbie udostępnionych miejsc.
Skoro organizowane rejsy mają na celu popularyzowanie kultury fizycznej i będą organizowane w innych miejscach niż wskazane powyżej to będą imprezą sportową, niebędącą imprezą masową.
16)Rejsy organizowane przez Fundację mają na celu m.in. popularyzowanie kultury sportowej.
17) Wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach umowy sponsoringowej będą ponoszone w celu osiągnięcia przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop i nie są wymienione w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 updop, zatem Spółka powinna mieć prawo zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów.
18) Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostaną przez Spółkę odliczone od podstawy opodatkowania, w tym w związku z korzystaniem przez Spółkę z innych ulg podatkowych.
19) Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej zostaną przez Spółkę odliczone w zeznaniu za rok podatkowy, w którym zostały poniesione.
20) Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostaną Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone.
21) Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, a kwota odliczenia nie przekroczy w roku podatkowym kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Pytanie
Czy środki pieniężne przekazywane na mocy Umowy przez Spółkę na rzecz Fundacji na organizację rejsów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikuje się do objęcia ulgą, o której umowa w art. 18ee updop?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy środki pieniężne przekazywane na mocy Umowy przez Spółkę na rzecz Fundacji na organizację rejsów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikuje się do objęcia ulgą, o której umowa w art. 18ee updop.
UZASADNIENIE:
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 updop podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową - przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Jednocześnie przepis art. 18ee ust. 2 updop przewiduje, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2)stypendium sportowego;
3)imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 616).
Dodatkowo art. 18ee ust. 8 updop stanowi, że koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z 20.03.2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych przez masową imprezę sportową należy rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
b)terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.
Mając na uwadze powyższą definicję należałoby uznać, że imprezą sportową będzie impreza mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej organizowana w innych miejscach niż wskazane powyżej lub o mniejszej liczbie udostępnionych miejsc.
Organizowane przez Fundację, a współfinansowane przez Spółkę rejsy mają na celu m.in. popularyzowanie kultury fizycznej, głównie wśród dzieci i młodzieży będące pod opieką ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, dlatego powinny zostać uznane za imprezę sportową (inną niż masowa).
W wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych wskazuje się, że określona w art. 18ee updop tzw. ulga sponsoringowa, określana również ulgą na CSR (ang. Corporate Social Responsibility) - społeczną odpowiedzialność biznesu ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR (zob. interpretacja DKIS z 21.03.2023 sygn. 0114-KDIP2-1.4010.73.2023.2.KW oraz z 8.12.2022 r. sygn. 0114- KDIP2-2.4010.49.2022.5.RK).
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 updop. Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż wydatki poniesione na mocy Umowy przez Spółkę w postaci finansowania rejsów stanowiących imprezy sportowe (inne niż masowe) organizowanych przez Fundację, będą stanowiły przejaw jej działalności CSR, a w konsekwencji będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i w 50% odliczone od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ee updop.
Ponadto dzięki zawartej umowie sponsoringowej Spółka jest reklamowana i promowana przez Fundację, co ma przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Zawarcie umowy sponsoringowej ma bowiem na celu budowanie marki Spółki i w efekcie skłonienie klientów oraz kontrahentów do kontynuowania współpracy, a także skłonienie potencjalnych klientów do wyboru Spółki jako swojego usługodawcy.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, przy założeniu, że:
- finansowanie imprez sportowych w postaci rejsów nie przekroczy dochodu uzyskanego przez Spółkę;
- poniesione wydatki nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie czy też odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (poza odliczeniem na zasadach art. 18ee updop)
Spółka 50% kwoty kosztów poniesionych na finansowanie organizacji rejsów będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach ulgi sponsoringowej, o której mowa w art. 18ee updop.
Natomiast Fundacja jako sponsorowany zobowiąże się do spełnienia świadczenia wzajemnego polegającego m.in. na:
(...)
Dodatkowo Fundacja upoważni Spółkę do dowolnego wykorzystywania faktu sponsorowania Fundacji w celach promocyjnych oraz wykorzystywania materiałów Fundacji do tych celów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
1) sportową,
2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2) stypendium sportowego;
3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).
Natomiast zgodnie z art. 18ee ust. 8-11 ustawy o CIT:
8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.
10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”):
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).
Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.
Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).
Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.
W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.
Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.
W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ulga sponsoringowa na CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.
W ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.
Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 616), masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
- stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. (…)
Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT (Druk sejmowy Nr 1532).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że od lat finansują Państwo Fundację X. Finansując Fundację przekazują Państwo środki pieniężne na organizację pełnomorskich lub śródlądowych rejsów (…). W 2025 r. zamierzają Państwo zawrzeć z Fundacją umowę sponsoringu. Umowa będzie dotyczyła sfinansowania kolejnych rejsów organizowanych przez Fundację. W umowie sponsoringowej wskazane zostaną zobowiązania obu stron umowy, w tym zostaną określone wzajemne świadczenia oraz ich wartość, która będzie ekwiwalentna. W umowie sponsoringowej z Fundacją określony będzie cel, na jaki zostaną przeznaczone przekazane przez Państwa środki pieniężne (tj. organizacja rejsów). Środki pieniężne przekazane Fundacji zostaną przeznaczone tylko na organizację rejsów. Ponadto, wskazali Państwo, że rejsy organizowane przez Fundację mają na celu m.in. popularyzowanie kultury sportowej oraz, że skoro organizowane rejsy mają na celu popularyzowanie kultury fizycznej i będą organizowane w innych miejscach niż wskazane w art. 3 pkt 3 ustawy z 20.03.2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych to będą imprezą sportową, niebędącą imprezą masową. Wskazali Państwo również, że wydatki z tytułu umowy sponsoringowej nie zostaną przez Państwo odliczone od podstawy opodatkowania, w tym w związku z korzystaniem przez Państwa z innych ulg podatkowych oraz nie zostaną Państwu w jakikolwiek sposób zwrócone. Wydatki z tytułu umowy sponsoringowej zostaną natomiast przez Państwa odliczone w zeznaniu za rok podatkowy, w którym zostały poniesione, a kwota odliczenia nie przekroczy w roku podatkowym kwoty dochodu uzyskanego przez Państwa z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Przedmiotem Państwa wątpliwości, objętych pytaniem jest kwestia ustalenia, czy środki pieniężne przekazywane na mocy umowy przez Państwa na rzecz Fundacji na organizację rejsów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikuje się do objęcia ulgą, o której umowa w art. 18ee updop.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w sytuacji gdy kwota odliczenia nie przekroczy w roku podatkowym kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych oraz poniesione koszty nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie to będą Państwo mieli możliwość skorzystania z odliczenia 50% kosztów od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Tym samym w pierwszej kolejności należy odwołać się do ustawy o sporcie, która w art. 2 ust. 1 wskazuje, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Z kolei zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową. Ponadto, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, imprezą sportową będzie impreza mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300, lub terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.
Tym samym jak wynika z opisu sprawy finansowane przez Państwa rejsy mają na celu m.in. popularyzowanie kultury fizycznej, głównie wśród dzieci i młodzieży będącej pod opieką ośrodków opiekuńczo-wychowawczych.
Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że organizacja ww. rejsów kwalifikuje się do obszaru działalności sportowej.
Zatem będziecie Państwo mieli możliwość skorzystania z odliczenia 50% kosztów od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie Rejsów (…) zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko sprowadzające się do twierdzenia, że środki pieniężne przekazywane na mocy Umowy przez Spółkę na rzecz Fundacji na organizację rejsów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, które kwalifikuje się do objęcia ulgą, o której umowa w art. 18ee ustawy o CIT należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że tę interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.