Ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o ustawy o podatku dochodowym od osób... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.70.2024.2.SG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.70.2024.2.SG

Temat interpretacji

Ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”) do dochodu, który zostanie uzyskany w roku 2024 ze zbycia udziałów w A. sp. z o.o.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”) do dochodu, który zostanie uzyskany w roku 2024 ze zbycia udziałów w A. sp. z o.o.

Wniosek został przez Państwa uzupełniony w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 kwietnia 2024 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „MPK”) jest czynnym podatnikiem VAT oraz podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy).

MPK jest spółką zależną Miasta (…), w której Miasto (…) posiada 100% udziałów.

Spółka jest przewoźnikiem, który świadczy usługę przewozową (…).

Spółka nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej, nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a u.p.d.o.p. oraz prowadzi rzeczywistą działalność w zakresie usług przewozowych.

Do głównych zadań Spółki należy m.in.:

-zarządzanie taborem (…);

-utrzymanie infrastruktury (…);

-utrzymanie przystanków (…).

MPK jest właścicielem (…)% udziałów w A. sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „A. sp. z o.o.” lub „A.”). Pozostałe udziały ((…)%) w tym podmiocie posiada Miasto (…). MPK posiada udziały w A. nieprzerwanie od momentu utworzenia tej spółki w roku 2005. Spółka ta jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy).

A. nie posiada udziałów/akcji w innych spółkach. A. zajmuje się (…). Przez lata A. dynamicznie się rozwijał, od pierwotnego zakresu działalności, jakim był (…), aż do (…). Wprowadzenie nowych technologii produkcji i ich dalszy rozwój wymaga pozyskania środków finansowych.

MPK nie posiada możliwości finansowych pozwalających na zapewnienie dofinansowania A. w celu umożliwienia rozwoju potencjału A. Z tych też względów podjęto decyzję o sprzedaży spółki A. inwestorowi zewnętrznemu.

Na rok 2024 została zaplanowana finalizacja transakcji zbycia udziałów A. przez MPK lub przez Miasto (…) i MPK. Obecnie trwają procedury przygotowawcze. W roku 2022 r. doszło do wyłonienia firmy doradczej, która wspiera Spółkę i Miasto (...) w doprowadzeniu do zbycia udziałów w A. na rzecz inwestora, który zapewni spółce A. rozwój adekwatny do jej potencjału. W toku procesu przygotowawczego wykonywane są niezbędne analizy, audyty oraz inne czynności zmierzające do znalezienie potencjalnego nabywcy, jego wyłonienia oraz sfinalizowania sprzedaży. Według założeń transakcyjnych nabywcą udziałów w A. będzie podmiot niepowiązany z MPK w rozumieniu w art. 11a ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. Do planowanej transakcji zbycia udziałów Spółka zamierza zastosować zwolnienie przewidziane w art. 24o ust. 1 u.p.d.o.p.

Przed dniem planowanej transakcji Spółka złoży oświadczenie wymagane na podstawie art. 24o ust. 1 u.p.d.o.p. o treści przewidzianej w art. 24o ust. 2 u.p.d.o.p. Spółka złoży oświadczenie w terminie wymaganym do zachowania warunku polegającego na złożeniu na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia.

Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym A. za 2022 r. majątek spółki składa się z:

A.aktywów trwałych o wartości (…) zł, na które składają się m.in.

- grunty (w tym prawo użytkowania wieczystego gruntu) o wartości (…) zł oraz

- budynki, lokale, prawa do lokali i obiekty inżynierii lądowej i wodnej o wartości (…) zł;

B.aktywów obrotowych o wartości (…) zł.

Suma aktywów A. wynosi (…) zł. Wartość nieruchomości w wartości ogółem aktywów A. stanowi poniżej 50% wartości aktywów ogółem. Nie przewiduje się, że w roku 2023 i 2024 ww. proporcja ulegnie zmianie.

Ponadto A.:

- nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;

- nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

W uzupełnieniu wniosku z 23 kwietnia 2024 r. wskazali Państwo ponadto, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 22c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W trakcie planowanej operacji zbycia udziałów nie wystąpią przesłanki pozwalające na zastosowanie art. 22c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A. jest spółką zależną od MPK od wielu lat. MPK prowadzi rzeczywistą działalność w zakresie usług przewozowych. Planowana transakcja zbycia jest przygotowywana od 2022 r. i jej celem jest znalezienie inwestora, który zapewni dalszy rozwój A. Planowana transakcja:

1)nie jest sprzeczna w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2)zastosowanie zwolnienia z art. 24o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie jest sztuczny.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o u.p.d.o.p. do dochodu, który zostanie uzyskany w roku 2024 ze zbycia udziałów w A. sp. z o.o.?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 23 kwietnia 2024 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka spełni warunki pozwalające na zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 24o u.p.d.o.p. do dochodu, który zostanie uzyskany w roku 2024 ze zbycia udziałów w A. sp. z o.o.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. do u.p.d.o.p. zostały wprowadzone przepisy rozdziału 5b Opodatkowanie spółek holdingowych (art. 24m - 24p). W dalszej części uzasadnienia zespół tych przepisów określany będzie dla uproszczenia „PSH” lub „reżim holdingowy”.

Przepisy regulujące opodatkowanie spółek holdingowych przewidują m.in. zwolnienie od podatku dochodowego dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p., pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia (art. 24o ust. 1 u.p.d.o.p.). Zakres oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia został określony w art. 24o ust. 2 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 24o ust. 3 u.p.d.o.p. ww. zwolnienie nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 u.p.d.o.p. stosuje się odpowiednio. Zgodnie z tym przepisem wartość aktywów dla potrzeb ustalenia procentowego wskaźnika udziału nieruchomości w wartości aktywów ustala się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu ze zbycia udziałów. W przypadku spółek będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym wartość aktywów może być ustalana na podstawie aktywów bilansowych ujętych w raportach okresowych publikowanych na koniec ostatniego kwartału poprzedzającego kwartał roku kalendarzowego, w którym doszło do uzyskania przychodu.

Możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia wprowadzonego regulacją PSH co do zasady jest uzależniona od spełnienia poniższych warunków, do których należy warunek:

1.zbycia udziałów przez podmiot o statusie krajowej spółki holdingowej;

2.zbycia udziałów krajowej spółki o statusie krajowej spółki zależnej;

3.aby na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 u.p.d.o.p. (spełnienie kryteriów krajowej spółki zależnej oraz spółki holdingowej) trwały nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

4.zbycia udziałów na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p.;

5.złożenie przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia o treści wskazanej w art. 24o ust. 2 u.p.d.o.p. na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia udziałów;

6.dotyczący składu aktywów spółki której udziały są zbywane. Aktywa te nie mogą stanowić, bezpośrednio lub pośrednio, nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, gdzie wartość tych nieruchomości jest równa lub przekracza 50% wartości aktywów takiej spółki.

Niezależnie od powyższych wymogów w regulacji PSH znajdują się przepisy o charakterze antyabuzywnym. Zgodnie z art. 22c ust. 1 u.p.d.o.p. przepisów m.in. art. 24n ust. 1 u.p.d.o.p. oraz art. 24o ust. 1 u.p.d.o.p. nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach byłoby:

1)sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2)głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Mając na uwadze przedstawione wyżej wymogi:

1)MPK spełnia warunki uznania za spółkę holdingową. Spółka holdingowa jest to spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna albo spółka akcyjna), która jest podatnikiem CIT podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu stosownie do art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. i spełniająca łącznie następujące warunki:

a.posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. MPK posiada (…) % udziałów w A.;

b.nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową. MPK nie jest taką spółką;

c.nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a u.p.d.o.p. MPK nie korzysta z tych zwolnień;

d.prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 u.p.d.o.p. stosuje się odpowiednio. MPK prowadzi rzeczywistą działalność w zakresie usług przewozowych;

e.udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 u.p.d.o.p,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W przypadku MPK jako spółce w 100% zależnej od Miasta (…) spełnienie tego warunku nie może budzić wątpliwości.

2)A. spełnia kryteria krajowej spółki zależnej w stosunku do MPK jako spółki holdingowej. Krajowa spółka zależna to spółka zależna będąca spółką kapitałową (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjną), które jest podatnikiem CIT podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu stosownie do art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. Za spółkę zależną uznaje się podmiot, który spełnia następujące warunki:

-co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa. MPK posiada (…) % udziałów w kapitale A.;

-nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. W przypadku A. żadna z ww. sytuacji nie ma miejsca;

-nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową. A. nie jest taką spółką.

3)na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w roku 2024 r. dojdzie do zachowania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 u.p.d.o.p. dotyczących spełnienia kryteriów krajowej spółki zależnej oraz spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Z powołanego przepisu wynika, że spełnienie kryteriów krajowej spółki zależnej oraz spółki holdingowej musi trwać nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat. Regulacja PSH została wprowadzona od 1 stycznia 2022 r. Pierwotnie wymogi dotyczące okresu posiadania udziałów przewidywały okres 1 roku. W wyniku modyfikacji z dniem 1 stycznia 2023 r. wymóg spełnienia kryteriów przez określony minimalny czas został określony jako „okres co najmniej 2 lat”. W wydawanych interpretacjach indywidualnych (np. interpretacja Dyrektora KIS z 2 stycznia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.803.2022.1.PC, opubl.: https://eureka.mf.gov.pl/) Dyrektor KIS prezentuje stanowisko, że ponieważ przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 r. to ten moment należy uznać za moment rozpoczynający bieg okresu wymaganego do spełnienia warunków przewidzianych w przepisach o reżimie holdingowym. Oznacza to, że w świetle stanowiska prezentowanego przez Dyrektora KIS w relacji pomiędzy A. a MPK regulacja PSH może znaleźć zastosowanie najwcześniej z dniem 1 stycznia 2024 r. Ponieważ zbycie udziałów jest planowane na rok 2024 ww. warunek zostanie zachowany.

4)warunek zbycia udziałów na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. zostanie zachowany. Celem MPK jest dokonanie zbycia na rzecz takiego podmiotu;

5)warunek złożenia przez MPK oświadczenia wymaganego na podstawie art. 24o ust. 1 u.p.d.o.p. o treści przewidzianej w art. 24o ust. 2 u.p.d.o.p. zostanie spełniony. Spółka dopełni ww. wymogu w terminie wymaganym do zachowania warunku polegającego na złożeniu na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia;

6)warunek dotyczący składu aktywów spółki której udziały są zbywane zostanie spełniony. Zgodnie z art. 24o ust. 3 u.p.d.o.p. zwolnienie z art. 24o ust. 1 u.p.d.o.p. nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym A. za rok 2022 wartość nieruchomości tej spółki w wartości ogółem aktywów stanowi poniżej 50% wartości aktywów ogółem. Ponadto nie przewiduje się, że za rok 2023 i 2024 ww. proporcja ulegnie zmianie.

Ponadto niezależnie od ww. warunków w przypadku operacji polegającej na zbyciu udziałów A. przez MPK nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 22c ust. 1 u.p.d.o.p. Planowana transakcja:

1)nie jest sprzeczna w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2)zastosowanie zwolnienia z art. 24o u.p.d.o.p. nie jest głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania nie jest sztuczny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia dotycząca zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Tym samym nie jest przedmiotem interpretacji indywidualnej kwestia ustalenia, czy w sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie określone w art. 22c ustawy o CIT. Informację w tym zakresie przyjęto jako niepodlegający ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej element opisu sprawy.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm., dalej: „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy o CIT szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180 ze zm., dalej jako: „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

W aktualnym stanie prawnym, w myśl art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2)spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona),

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą   zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do dochodu, który zostanie uzyskany w roku 2024 ze zbycia udziałów w A.

Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z powołanym już wyżej art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o  zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe w przypadku spełnienia łącznie warunków wymienionych w definicji spółki holdingowej oraz w definicji spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT).

Jednym z takich warunków jest posiadanie przez spółkę holdingową bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT).

Ponadto z definicji spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy) wynika, że co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki powinna posiadać bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa.

Z kolei z przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT wynika, że przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat. Określony tym przepisem warunek dotyczy zatem również posiadania przez spółkę holdingową bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Zgodnie z przepisami do nowelizacji ustawy o CIT w zakresie reżimu holdingowego, zmienione przepisy o reżimie holdingowym mają zastosowanie do przychodów i dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2023 r. Jednakże, zarówno w przypadku wprowadzenia, jak i nowelizacji reżimu holdingowego, Ustawodawca nie wprowadził żadnych przepisów przejściowych, wskazujących sposób obliczania ww. okresu 2 lat (1 roku do 31 grudnia 2022 r.) nieprzerwanego posiadania 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Zgodnie z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu „co najmniej 2 lat”, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu dwuletniego, nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ustawy o CIT mógł mieć miejsce wcześniej.

Zatem okres nieprzerwanego posiadania udziałów/akcji przez spółkę holdingową powinien być bowiem ustalany (obliczany) również w oparciu o stan faktyczny, który wystąpił odpowiednio przed wejściem w życie/nowelizacją reżimu holdingowego.

Z opisu zdarzenia przyszłego niniejszej sprawy wynika, że MPK jest właścicielem (…)% udziałów w A. z siedzibą w (…). MPK posiada udziały w A. nieprzerwanie od momentu utworzenia tej spółki w roku 2005.

Zatem należy uznać, że na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów, będą Państwo spełniać warunek określony przepisem art. 24m ust. 2 w związku z art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne będzie bowiem właścicielem co najmniej 10% udziałów w spółce zależnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Również pozostałe warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24o w zw. z art. 24m ustawy o CIT są na gruncie niniejszej sprawy spełnione.

W konsekwencji, Państwa stanowisko, zgodnie z którym, w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka spełni warunki pozwalające na zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 24o ustawy o CIT do dochodu, który zostanie uzyskany w roku 2024 ze zbycia udziałów w A. sp. z o.o., należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej z 2 stycznia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.803.2022.1.PC należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Ponadto tut. Organ informuje, że powyższa interpretacja została uchylona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 czerwca 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 501/23.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).