1. Czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora przed zatwierdzenie... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.76.2024.2.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.76.2024.2.MK

Temat interpretacji

1. Czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to zapłaci podatek dochodowy od osób prawnych w stawce 25% przewidzianej w art. 24r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy też podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 2. Czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to zapłaci podatek dochodowy od osób prawnych w stawce 25% przewidzianej w art. 24r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy też podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

-czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to zapłaci podatek dochodowy od osób prawnych w stawce 25% przewidzianej w art. 24r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy też podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

-czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to zapłaci podatek dochodowy od osób prawnych w stawce 25% przewidzianej w art. 24r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy też podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 marca 2024 r. (wpływ 28 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną - fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Fundator wnioskodawcy rozważa wniesienie do fundacji jako kolejnego wkładu w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej w wyniku przekształcenia działalności gospodarczej fundatora jako przedsiębiorcy w myśl art. 584 (4) i następne kodeksu spółek handlowych.

Wnioskodawca będzie czerpać z posiadanych udziałów prawa udziałowe, ale może również udziały otrzymane jako wkład od fundatora sprzedać. Wnioskodawca zastanawia się, czy zbycie mienia w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nabytych od fundatora jako wkład będzie wykraczało poza działalność gospodarczą dopuszczalną dla fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.

Z jednej strony art. 5 ust. 1 pkt 1 zakazuje działalności polegającej na zbywaniu mienia, jeśli mienie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia a z drugiej ustawa o fundacji rodzinnej w art. 5 ust. 1 pkt 4 zezwala na wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych.

Odpowiedź na tę wątpliwość ma znaczenie dla określenia zasad opodatkowania fundacji rodzinnej jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT - zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednocześnie ustawodawca przewidział w art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Dalej, zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zatem odpowiedź na pytanie czy rozważane zbycie udziałów w nabytych przez fundację rodzinną jako wkład od jej fundatora udziałach w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wykracza poza działalność dopuszczalną w myśl art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej ma znaczenie dla sytuacji podatkowej wnioskodawcy, bo albo od uzyskanego dochodu (a tak naprawdę przychodu, bo fundacja nie wykaże kosztów uzyskania przychodu) zapłaci podatek w stawce 25% albo będzie w tym zakresie zwolniona od opodatkowania.

Pytania

1.Czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to zapłaci podatek dochodowy od osób prawnych w stawce 25% przewidzianej w art. 24r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy też podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to zapłaci podatek dochodowy od osób prawnych w stawce 25% przewidzianej w art. 24r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy też podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to uzyskany dochód podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.Jeśli fundacja rodzinna zbędzie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymane jako wkład od swojego fundatora po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego tej spółki za rok podatkowy, w którym dokonała ich nabycia, to uzyskany dochód podlegać będzie pod zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowa wykładnia, z uwzględnieniem art. 2a ustawy Ordynacja Podatkowa, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) w połączeniu z wykładnią art. 5 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej prowadzi do wniosku, że co zapis art. 5 ust. 1 pkt 4 jest przepisem szczególnym wobec ogólnego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 i ograniczenia wynikające z tego ogólnego przepisu o treści fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, nie mają zastosowania do nabywania udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, bo ustawodawca jednocześnie w art. 5 ust. 1 pkt 4 wskazał, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) również w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych.

Udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością są zarówno mieniem opisanym w pkt 1 jak i papierami wartościowymi opisanymi w pkt 4.

Skoro ustawodawca nie wprowadził ograniczenia w zakresie kupowania i zbywania papierów wartościowych a są one mieniem, to znaczy, zgodnie z założeniem racjonalności ustawodawcy, papiery wartościowe mogą być nabywane również w celu ich dalszego zbycia w ramach dopuszczalnej działalności gospodarczej dla fundacji rodzinnej i tym samym dochody z takiej działalności podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych. Gdyby bowiem ustawodawca założeniem zakazu prowadzenia działalności gospodarczej chciał objąć każde mienie, nie wymieniałby osobno, że fundacja rodzinna może nabywać i zbywać papiery wartościowe, bo są one przykładem mienia.

Wnioskodawca zakłada, że nawet gdyby przyjąć, że powyższe rozważania nie są zasadne, to sposób sformułowania przez ustawodawcę dopuszczalnej dla fundacji rodzinnej działalności gospodarczej jako zbywanie mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, oznacza, że jeśli prawa udziałowe w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zostaną użyte nie tylko w celu dalszego ich zbycia, to późniejsze ich zbycie nie będzie podlegało pod zakaz z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej i przez to będzie podlegało zwolnieniu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT a nie opodatkowaniu stawką 25% wskazaną w art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.

Dla upewnienia się co do zakresu istotnego pod względem skutków podatkowych pojęcia „wyłącznie w celu dalszego zbycia” wnioskodawca w niniejszym wniosku zadał dwa pytania, które wskazują na pewną cezurę czasu od moment nabycia udziałów w spółce przez fundację rodzinną a ich zbyciem. Posiadanie udziałów do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za pierwszy rok pozostawania wspólnikiem spółki przez fundację rodzinną jest wystarczająco długim okresem by wykazać, że nabycie udziałów nie następowało wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Stosownie do treści art. 24r updop, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie należy rozważyć, czy sprzedaż udziałów, które fundacja rodzinna otrzyma jako wkład wniesiony przez fundatora, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Zatem, zdaniem organu, sprzedaż udziałów w sp. z o.o. wniesionych do fundacji rodzinnej przez fundatora mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.

Okoliczność czy do zbycia udziałów dojdzie przed lub po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez spółkę, której udziały mogą zostać zbyte przez fundację rodzinną pozostaje bez wpływu na zastosowanie zwolnienia określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25.

W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).