Ustalenie czy Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ma obowiązek składania deklaracj... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.24.2024.2.BD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.24.2024.2.BD

Temat interpretacji

Ustalenie czy Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ma obowiązek składania deklaracji CIT-8 oraz rocznych sprawozdań finansowych

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym ma obowiązek składania deklaracji CIT-8 oraz rocznych sprawozdań finansowych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 18 marca 2024 r. (wpływ 19 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu. Terenem działalności spółki są grunty wspólne o powierzchni ogólnej (…) ha, z czego użytki zielone (łąki i pastwiska) stanowią (…) ha.

Kompetencje spółki do zagospodarowania wspólnoty gruntowej sprowadzają się tylko i wyłącznie do sprawowania zarządu nad wspólnotą i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty (art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych).

Członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej, a przychód uzyskany z tytułu zarządzania przez spółkę majątkiem wspólnoty, pomniejszony o poniesione koszty stanowi dochód osób uprawnionych do udziału we wspólnocie, nie zaś samej spółki.

Spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej opłaca podatek rolny i leśny oraz ponosi nakłady finansowe związane z realizacją wytycznych wynikających z założeń programu uzyskania płatności bezpośrednich (zakup oleju napędowego do ciągników rolniczych w celu wykoszenia łąk i pastwisk). Przychodami w/w spółki są dopłaty bezpośrednie z ARiMR, które przeznaczone są wyłącznie na pokrycie kosztów.

Pytanie:

Czy spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i czy w związku z tym ma obowiązek składania deklaracji CIT-8 oraz rocznych sprawozdań finansowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych - spółka wspólnoty gruntowej posiada osobowość prawną i teoretycznie mogłaby być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej jest powołana wyłącznie w celu pełnienia funkcji zarządczej, jako administrator aktywów, które stanowią majątek członków wspólnoty.

Analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką utworzoną do sprawowania zarządu, a spółkami prawa handlowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, spółka do zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma obowiązku składania deklaracji CIT-8 oraz sprawozdań finansowych, gdyż przychody, które uzyskuje spółka jako zarządca majątku, pomniejszone o poniesione koszty stanowią dochód osób uprawnionych do udziału we wspólnocie.

Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody mające charakter działalności rolniczej lub leśnej nie podlegają opodatkowaniu (z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz dochodów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów, nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji podatkowych dla Wnioskodawcy, tj. Spółki utworzonej dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. W związku z tym, Organ nie odniósł się w niej do ewentualnych konsekwencji podatkowych dla członków Wspólnoty Gruntowej.

Ponadto zaznaczyć należy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 140). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne – o określonych przymiotach.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Uprawnionymi do udziału we wspólnocie gruntowej są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty.

Wielkość udziałów we wspólnocie gruntowej normuje art. 9 tej ustawy. I tak, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie gruntowej określa się w idealnych (ułamkowych) częściach.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:

Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.

Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej „updop”):

1.Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

2.Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 1 ust. 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.2)), lub

b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3) fundacji rodzinnych w organizacji.

 Stosownie do art. 3 ust. 1 updop:

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Jak wynika z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy są Państwo Spółką do zagospodarowania wspólnoty gruntowej, która posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu. Kompetencje ww. spółki sprowadzają się do sprawowania zarządu nad wspólnotą i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Natomiast członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej, a przychód uzyskany z tytułu zarządzania przez spółkę majątkiem wspólnoty, pomniejszony o poniesione koszty stanowi dochód osób uprawnionych do udziału we wspólnocie, nie zaś samej spółki.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego, w tym miejscu wskazać należy, że Wspólnota gruntowa nie jest osobą prawną, a stanowi zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, dlatego też Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z przepisów updop. Osobą prawną w rozumieniu updop jest Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Jednakże analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką utworzoną do sprawowania zarządu nad majątkiem wspólnoty, a spółką prawa handlowego. Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, aczkolwiek posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem majątku lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą. Zauważyć należy, że Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem majątku wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Majątek ten stanowi w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Wspólnota gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne. Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący dochodem osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.

Odnosząc powyższe do ww. przepisów prawa wskazać zatem należy, że spółki o których mowa w ustawie o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, wystąpienie wyłącznie własnego dochodu po stronie spółki, będzie prowadziło do jego opodatkowania na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na potwierdzenie powyższego wskazuje również treść art. 15 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, z którego wynika, że spółki te są osobami prawnymi.

Ponadto, mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 1 ust. 1 updop wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie m.in. do dochodów osób prawnych.

Odnosząc się do powyższego uznać zatem należy, że spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej posiada osobowość prawną w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym jest podatnikiem tego podatku.

Zatem, Państwa stanowisko zgodnie z którym spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do obowiązku składania przez Państwa deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego należy zauważyć, że uregulowania w tym zakresie zawarte zostały w art. 27 updop.

I tak, zgodnie z art. 27 ust. 1 updop:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Wskazany w powyższym przepisie art. 6 ust. 1 updop wskazuje katalog podmiotów, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, wśród wymienionych tam podmiotów nie znajduje się jednak spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a updop:

Wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej – w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

 Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 1 updop:

Uchyla się, z zastrzeżeniem ust. 2, przepisy ustaw szczególnych przyznające ulgi i zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz znosi się przyznane na podstawie tych przepisów ulgi i zwolnienia.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 8 updop:

Przepis ust. 1 nie dotyczy ulg i zwolnień od podatku dochodowego przysługujących na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1073).

Należy zauważyć, że tylko podmioty wskazane literalnie w wyłączeniu w art. 27 ust. 1 updop są zwolnione z obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (deklaracja CIT-8). Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej nie została objęta żadnym z powyższym wyłączeń i tym samym nie jest zwolniona z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.

Jak już wskazano, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, Spółka dla Zagospodarowania Wspólnotą Gruntową jest osobą prawną, co oznacza stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy, że jest  podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym jest zobowiązana do corocznego składania zeznania rocznego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że brak osiągania przez podatnika jakichkolwiek przychodów, bądź też brak ponoszenia jakichkolwiek kosztów nie zwalnia z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.

Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 updop:

Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.

Należy również zauważyć, że updop nie przewiduje zwolnienia dla spółek zarządzających wspólnotami gruntowymi w zakresie obowiązku, o którym mowa w art. 27 ust. 2 updop, dotyczącego przekazania sprawozdania finansowego przez podatników obowiązanych do sporządzenia takiego sprawozdania (z wyjątkiem wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS). Jeśli spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej są zobowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych, ciąży na nich obowiązek przekazywania sprawozdań do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie określenia obowiązku składania corocznie deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.