Czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%)... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.19.2024.1.ANK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.19.2024.1.ANK

Temat interpretacji

Czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania. Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

M S prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej: 1 listopada 2013 r.) pod firmą X S z siedzibą w,…, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność usługowa związana z … Wnioskodawca jest na dzień złożenia wniosku polskim rezydentem podatkowym, tj. podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce.

Wnioskodawca zamierza przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W listopadzie 2023 r. zostanie sporządzony plan przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, co rozpocznie proces przekształcenia, który zakończy się w pierwszej połowie 2024 r.

Dlatego też w tym zakresie Wnioskodawca rozumie, że wobec tak powstałej spółki zastosowanie znajdzie w sprawie art. 14n §1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki.

Powyższe znajduje oparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jak uznano m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 14 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/GI 890/23: „(...) Zasada kontynuacji sprawia, że składając wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczy ona sytuacji po dokonaniu przekształcenia. Innymi słowy pytając o ewentualne obowiązki spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, skarżący pyta o ewentualne swoje obowiązki, które mogą się zaktualizować w następstwie planowanego przekształcenia. Również NSA w wyroku z 20 lipca 2017 r. o sygn. IIFSK 1686/15 uznał, że planowana zmiana formy działalności nie stoi na przeszkodzie składania wniosków interpretacyjnych, odnoszących się do prawnopodatkowych obowiązków po przekształceniu. Natomiast NSA w wyroku z 28 stycznia 2021 r. o sygn. I FSK 1703/20 uznał za niedopuszczalne ograniczanie zakresu zastosowania (uprawnień podatnika) w sposób dorozumiany, bez wyraźnej w tym względzie wypowiedzi ustawodawcy, bądź też w drodze złożonych argumentów konstrukcyjnych i systemowych (...).

Wnioskodawca po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z o.o. zamierza wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. Nastąpi to w trakcie roku podatkowego, który zakończy się 31 grudnia 2024 r. W celu wyboru ryczałtu zostaną dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym ustawy o rachunkowości. Na ostatni miesiąc poprzedzający opodatkowanie ryczałtem zostaną zamknięte księgi. Na pierwszy dzień miesiąca rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem zostaną otwarte księgi rachunkowe. Zatem pierwszym dniem opodatkowania ryczałtem będzie dzień otwarcia ksiąg rachunkowych. Do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem Spółki złoży ona zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, ZAW-RD.

Rozważana jest także i taka sytuacja, że od razu od momentu przekształcenia się działalności gospodarczej Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z o.o. wybrany zostanie Ryczałt. W takiej sytuacji złożone zostanie zawiadomienie ZAW-RD do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem. Także i w takim przypadku zostaną dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym ustawy o rachunkowości.

Wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR.

Wnioskodawca podlega obecnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Po przekształceniu działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca zamierza doprowadzić do sytuacji, w której powstała Spółka będzie spełniała wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. Jednocześnie względem opisywanej Spółki nie będą miały zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania Ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p.

Pytanie

Czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony);

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

  f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

 3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo- akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

 1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

 2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p. przepisów rozdziału 6b - Ryczałt od dochodów spółek nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

 a) zostali podzielony przez wydzielenie albo

 b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału: uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Przytoczone powyżej, jak również pozostałe przepisy znajdujące się w rozdziale 6b u.p.d.o.p. nie wprowadzają zasady wyłączającej możliwość stosowania preferencyjnej tj. 10% stawki opodatkowania Ryczałtem, przeciwnie jak to ma miejsce w przypadku obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z powyższym, przy ustalaniu wysokości zobowiązania podatkowego, a w szczególności dla przyjęcia odpowiedniej stawki Ryczałtu, bez znaczenia pozostaje fakt dokonania przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w konsekwencji czego Wnioskodawca - jako mały podatnik - będzie miał prawo do stosowania 10% stawki Ryczałtu, w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem.

Jedynym warunkiem, którego spełnienie determinuje możliwość zastosowania stawki, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., jest posiadanie statusu małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca chciałby również zauważyć, że w przedmiocie możliwości zastosowania stawki 10% na okoliczność CIT estońskiego w przypadkach podobnych do opisanej we wniosku sytuacji (przekształcenie JDG w sp. z o.o.) potwierdzone zostało dotychczas w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. I tak w wydanej w dniu 3 sierpnia 2022 r. Interpretacji nr 0111-KDIB1-1.4010.293.2022.2.SH: W konsekwencji spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia działalności jednoosobowej będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółka ta będzie uprawniona do stosowania w pierwszym roku opodatkowania CIT estońskim, stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, jako podatnik rozpoczynający działalność.

Podobnie uznano także w interpretacji tego organu z dnia 20 lipca 2022 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW.

Natomiast pośród nowszych rozstrzygnięć Dyrektora KIS, wskazane stanowisko wyrażone zostało także w interpretacji z 24 sierpnia 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.257.2023.1.BJ.

Jednocześnie warto nadmienić, że Minister Finansów w Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek wydanym w dniu 23 grudnia 2021 r. w przykładzie nr 15 na str. 14-15 dotyczącym przekształcenia JDG w jednoosobową sp. z o.o. przyjął, że „Tak, P..N będzie mógł korzystać z ryczałtu od dochodów spółek (...) Ponadto Pan P N sp. z o.o. jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą (...)” co de facto również przemawia za tym, że Wnioskodawca jako taki podmiot rozpoczynający działalność może być opodatkowany w reżimie CIT estońskiego. Oznacza to w następstwie tego, że spełniając pozostałe ustawowe warunki dla wskazanej formy opodatkowania - może w ramach tej formy opodatkowania stosować stawkę 10%.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny (winno być „zdarzenie przyszłe”), jest on uprawniony do stosowania 10% stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 2 (winno być: „pkt 1”)  u.p.d.o.p., w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem i jednoczesnego spełnienia definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Od 2021 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mają możliwość wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek. Ten sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów, które zostały wymienione w art. 28m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawa o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek, będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, tj. rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazał Pan, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek będzie uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że Spółka jest uprawniona do stosowania 10% stawki ryczałtu od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w okresie podlegania opodatkowaniu ryczałtem, przy jednoczesnym spełnieniu definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).