Czy pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest dla Wni... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.619.2023.1.AS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.619.2023.1.AS

Temat interpretacji

Czy pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest dla Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku. Czy przez następujące po sobie cztery lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT rozumieć należy w przypadku Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2027 roku. Czy dla skuteczności Zawiadomienia Wnioskodawca zobowiązany był dokonać innych czynności w postaci zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe  

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

 1. pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest dla Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku,

 2. przez następujące po sobie cztery lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT rozumieć należy w przypadku Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2027 roku,

 3. dla skuteczności Zawiadomienia Wnioskodawca zobowiązany był dokonać innych czynności w postaci zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu faktycznego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka została zawiązana aktem założycielskim z dnia 14 listopada 2023 roku (dalej: „Akt Założycielski”). Zgodnie z § 16 ust. 1 Aktu Założycielskiego rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Pierwszy rok obrotowy Spółki kończy się natomiast 31 grudnia 2024 roku (§ 16 ust. 2 Aktu Założycielskiego). W dniu 21 listopada 2023 r. Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…). Wnioskodawca w dniu 30 listopada 2023 roku złożył do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego stosowne zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek - ZAW-RD (dalej: „Zawiadomienie”). W części C Zawiadomienia, w polach nr 6 oraz nr 7, odpowiadających okresowi opodatkowania ryczałtem Wnioskodawca, wskazał odpowiednio dzień 14 listopada 2023 roku (pole nr 6) oraz dzień 31 grudnia 2027 roku (pole nr 7).

Pytania

 1. Czy pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest dla Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku?

 2. Czy przez następujące po sobie cztery lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT rozumieć należy w przypadku Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2027 roku?

 3. Czy dla skuteczności Zawiadomienia Wnioskodawca zobowiązany był dokonać innych czynności w postaci zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

 1. pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest dla Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku,

 2. przez następujące po sobie cztery lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT rozumieć należy w przypadku Wnioskodawcy okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2027 roku,

 3. dla skuteczności Zawiadomienia Wnioskodawca nie był zobowiązany dokonać innych czynności w postaci zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego.

Zgodnie z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Natomiast ilekroć w ustawie o rachunkowości mowa o „roku obrotowym” rozumie się przez to, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości, rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w przypadku rozpoczęcia działalności przez jednostkę w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego możliwe są dwa rozwiązania: - pierwszy rok obrotowy może być krótszy niż 12 miesięcy lub alternatywnie

- drugi rok obrotowy może być dłuższy niż 12 miesięcy.

W pierwszym przypadku rok obrotowy trwa od dnia rozpoczęcia przez jednostkę działalności do końca roku kalendarzowego, w którym jednostka powstała. W drugim przypadku ma natomiast miejsce przedłużenie roku obrotowego o kolejny rok kalendarzowy i połączenie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie jednego sprawozdania finansowego za przedłużony w ten sposób rok obrotowy.

W omawianym stanie faktycznym zastosowanie znalazło rozwiązanie przewidujące przedłużenie pierwszego roku obrotowego ponad okres 12 miesięcy. Zgodnie natomiast z § 16 ust. 1 Aktu Założycielskiego, rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Przyjąć należy, że rokiem kalendarzowym jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia. W konsekwencji pierwszy rok podatkowy Wnioskodawcy obejmuje okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku.

W art. 28f ust. 1 ustawy o CIT ustawodawca wskazuje, że opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących czterech lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT składa się na druku ZAW-RD, którego wzór obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku opublikowany został na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. W części C zawiadomienia podatnik wskazuje okres opodatkowania ryczałtem. Jak wynika z objaśnień do zawiadomienia, podatnik wskazuje cztery kolejne następujące po sobie lata podatkowe, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT.

Skoro zatem na gruncie art. 28e ust. 1 ustawy o CIT pojęcie „roku podatkowego” utożsamiane jest z pojęciem „roku obrotowego” w rozumieniu ustawy o rachunkowości, a pierwszy rok obrotowy Spółki kończy się zgodnie z Aktem Założycielskim dnia 31 grudnia 2024 roku, to stwierdzić należy, że pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest dla Spółki okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku.

Wobec powyższego przez następujące po sobie cztery lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, rozumieć należy w przypadku Spółki okres od dnia 14 listopada 2023 roku do dnia 31 grudnia 2027 roku.

Zgodnie z 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli w szczególności złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Jednocześnie zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W ocenie Wnioskodawcy, do Wnioskodawcy nie ma zastosowania art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, gdyż Wnioskodawcy dokonał wyboru ryczałtu od dochodów spółek (tj. złożył Zawiadomienie) w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Wobec powyższego dla skuteczności Zawiadomienia Wnioskodawca nie był zobowiązany dokonać innych czynności w postaci zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.