W zakresie ustalenia, czy: - umorzona pożyczka przez Gminę (…) przeznaczona na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystała ze zwolni... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.638.2023.2.MC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.638.2023.2.MC

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy: - umorzona pożyczka przez Gminę (…) przeznaczona na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystała ze zwolnienia z podatku CIT, - dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w postaci środków finansowych na podstawie umowy Nr (…) z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 przeznaczony na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystał ze zwolnienia z podatku CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z  2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w  zakresie ustalenia, czy:

-    umorzona pożyczka przez Gminę (…) przeznaczona na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystała ze zwolnienia z podatku CIT,

-    dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w postaci środków finansowych na podstawie umowy Nr (…) z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 przeznaczony na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystał ze zwolnienia z podatku CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2024 r. (wpływ 5  lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(…) jest wpisane do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego oraz do rejestru przedsiębiorców KRS (…). Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 2261.

Zgodnie ze statutem (§ 2 Statutu) Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządowym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Działalność Stowarzyszenia skierowana jest na rzecz mieszkańców miejscowości (...) (§ 9 Statutu). Celem działania (§ 10 Statutu) Stowarzyszenia jest:

1)wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i  gospodarczego miejscowości (…),

2)integracja mieszkańców, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu,

3)wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

Stowarzyszenie swoje cele realizuje m.in. poprzez (§ 11 Statutu):

1)organizowanie wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, kursów, szkoleń, warsztatów, konferencji i doradztwa w tym doradztwa rolniczego,

2)szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury,

3)promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć,

4)upowszechnianiu sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, prowadzenie klubów sportowych i organizowanie obozów wypoczynkowych i sportowych,

5)organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury wsi,

6)podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem (…)...”

Władzami Stowarzyszenia są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komisja Rewizyjna.

Zgodnie ze Statutem źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

1)Składki członkowskie,

2)Darowizny, zapisy i spadki,

3)Wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia),

4)Dotacje.

Cały uzyskany dochód osiągany przez Stowarzyszenie w całości przeznaczany jest i  wydatkowany na działalność statutową. W 2023 r. Stowarzyszenie podpisało umowę Nr  (…) z Województwem (…) na realizację operacji „(…)” w ramach podziałania (...)  „(...)” objętego PROW na lata 2014-2020. Przedmiotowa operacja będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej poprzez zagospodarowanie przestrzeni, która ze względu na swoje cechy funkcjonalno-przestrzenne sprzyjać będzie nawiązywaniu kontaktów społecznych i wzrostowi integracji społecznej. Powstanie miejsce przyjazne dzieciom, które umożliwi organizację spędzania czasu wolnego dla najmłodszych. W wyniku realizacji operacji powstały obiekt będzie ogólnodostępny a korzystanie z niego będzie bezpłatne.

Środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w  ramach PROW na lata 2014-2020 zgodnie z umową stanowią (…)  zł pozostała kwota to pożyczka z Gminy (…). W związku z tym, iż powstały obiekt będzie ogólnodostępny a korzystanie z niego będzie bezpłatne Stowarzyszenie planuje zwrócić się z  wnioskiem do Gminy (…) o umorzenie części pożyczki.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

-    Umowa o przyznanie pomocy Nr (…) zawarta została w dniu (…) r. pomiędzy Województwem (….) a  (…).

-    w dokumencie bankowym stroną operacji jest PROW ARiMR. Zgodnie z  § 1 umowy o przyznaniu pomocy Nr (…) z dnia 31  stycznia 2023 r. rolę agencji płatniczej pełni Agencja Restrukturyzacji i  Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). W wyniku zakończonej weryfikacji wniosku o  płatność ostateczną. Urząd Marszałkowski Województwa (…) w dniu (…) r. przekazał Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zlecenie płatności nr (…) na kwotę (…) zł. Środki finansowe zostały przekazane przez ARiMR w dniu (…) r. na rachunek bankowy Stowarzyszenia.

-    podstawą prawną otrzymania wskazanych we wniosku środków finansowych w  ramach PROW jest art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z  udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w  ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1234).

-    na podstawie pisma z Urzędu Marszałkowskiego nr (…) z dnia (…) r. po zakończonej weryfikacji wniosku o płatność ostateczną w ramach działania (…) „(…)” objętego PROW na lata 2014-2020 w dniu 22 listopada 2023 r. zlecenie płatności zostało przekazane Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nr zlecenia (…) na kwotę (…)zł. Zgodnie z § 9 umowy nr o  przyznaniu pomocy Nr (…), Agencja wypłaciła środki finansowe z  tytułu pomocy, po zrealizowaniu operacji i opłaceniu związanych z nią kosztów, przed dniem złożenia wniosku o płatność. Środki finansowe zostały przekazane więc już po zakończeniu operacji, jako refundacja części poniesionych kosztów.

-    zadanie polegało na wybudowaniu placu zabaw na działce nr (…). Działka ewid. nr (…), została użyczona od Gminy (…) na podstawie umowy (…) z  dnia (…) r. zawartej pomiędzy Gminą (…) a  (…). Umowa została zawarta na okres od dnia zawarcia umowy do ostatniego dnia pięcioletniego okresu liczonego od dnia wypłaty ostatniej transzy pomocy dotyczącej zagospodarowania przedmiotowej nieruchomości (§ 2 pkt 1). Podczas trwania umowy Stowarzyszenie zobowiązało się do nieodpłatnego udostępnienia mieszkańcom (…) w/w nieruchomości. Efektem realizacji zadania jest infrastruktura rekreacyjna ogólnodostępna i niekomercyjna. Za korzystanie z infrastruktury nie są pobierane opłaty, służy ona całej społeczności. Na placu zabaw zamontowano następujące urządzenia:

dwa zestawy sprawnościowe,

wóz strażacki,

okręt piracki,

karuzelę,

wagonik,

belkę balansującą,

huśtawkę bocianie gniazdo,

tablicę edukacyjną,

tablicę manipulacyjną,

grę, ławki z  oparciem, tablicę informacyjną oraz kosz na śmieci.

Została ułożona również ścieżka z  krążków  betonowych drewnopodobnych oraz wykonano trawnik i  ogrodzenie panelowe.

Źródła finansowania:

koszt operacji (wg faktury): (…) zł (opłacona (…) r.),

dofinansowanie PROW - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: (…)  zł (wpływ (…) r. ), wkład własny: (…) zł.

Na realizację zadania Stowarzyszenie otrzymało pożyczkę na podstawie umowy nr (…) zawartej dnia (…) r. na kwotę (…) zł. W pierwszej kolejności zadanie sfinansowano z  otrzymanej pożyczki w kwocie (…) zł. Po otrzymaniu dofinansowania PROW (refundacja wy datków) niewykorzystana część pożyczki i kwota zrefundowanego dofinansowania tj. (…) zł została zwrócona do Gminy w dniu (…) r. na podstawie umowy nr (…).

Pozostała kwota stanowiącą wkład własny na podstawie porozumienia nr (…) z dnia (…) r. została umorzona przez Gminę (…). Podstawą umorzenia pożyczki przez Gminę (…) zgodnie z § 3 ust. 1 uchwały Nr (…) Rady Gminy (…) był uzasadniony interes publiczny rozumiany jako dobro, której zaspokojenie powinno służyć zbiorowości lokalnej (mieszkańcom gminy) lub całemu społeczeństwu. Podstawa udzielenia pomocy są przepisy art. 59 ustawy o finansach publicznych oraz uchwała Rady Gminy (…).

(…) została przyznana pomoc na podstawie złożonego wniosku o  przyznanie pomocy w ramach w ramach podziałania (...) „(…)” objętego PROW na lata 2014-2020, złożonego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) w dniu (…) r.

Po pozytywnym rozpatrzeniu ww. wniosku Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznanie pomocy Nr (…).

Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy nastąpiła na podstawie złożonego wniosku o  płatność Wniosek o w przypadku realizacji operacji w jednym etapie składany jest po zakończeniu realizacji całości operacji (§ 7 pkt 1 ust. 1 umowy) Warunkiem wypłaty było poniesienie i opłacenia kosztów przed dniem złożenia wniosku (§ 9 pkt 1 ust 1). Przyznana pomoc ma więc charakter refundacji. Terminy poniesienia wydatku i zwrotu dofinansowania wskazano powyżej.

Pytania

1.  Czy umorzona pożyczka przez Gminę (…) przeznaczona na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystała ze zwolnienia z podatku CIT?

2.  Czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w postaci środków finansowych na podstawie umowy Nr (…) z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 przeznaczony na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystał ze zwolnienia z podatku CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Stowarzyszenia umorzona pożyczka przeznaczona i wydatkowana na realizację celów statutowych, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ad2.

Zdaniem Stowarzyszenia, uzyskiwany przez Stowarzyszenie dochód w postaci środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w  ramach PROW na lata 2014-2020 przeznaczony na realizacje zadań statutowych Stowarzyszenia będzie korzystał ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt  53 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej jako: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.        

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Ustawa CIT nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy, przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 lit. a ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

3)wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

Pojęcie „umorzenie zobowiązania” nie zostało jednak zdefiniowane w ustawy CIT, dlatego zasadne jest odwołanie się w tym zakresie do reguł wykładni językowej; „umorzenie” wg Słownika Języka Polskiego PWN oznacza: „zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego poprzez uzyskanie zrzeczenia się należności przez wierzyciela lub spłatę stopniową długu. Umorzyć dług. Umorzyć podatek, należność”. Skutkiem umorzenia jest zmniejszenie lub zlikwidowanie w części lub w całości zobowiązania dłużnika w stosunku do wierzyciela, za jego zgodą, co prowadzi do wygaśnięcia w całości lub w części zobowiązania.

Zgodnie z art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm., dalej: „k.c.”):

Zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje.

Należy dodać, że zwolnienie dłużnika z długu, wymaga umowy stron stosunku zobowiązaniowego, tj. zgodnych oświadczeń woli. Nie jest tu konieczne zachowanie żadnej szczególnej formy tej czynności prawnej, a wola stron może być uzewnętrzniona również w sposób dorozumiany.

Na skuteczne zwolnienie z długu, w myśl art. 508 k.c., składają się dwa elementy:

1.oświadczenie woli wierzyciela o umorzeniu zobowiązania,

2.akceptacja tego oświadczenia przez dłużnika.

Przenosząc powyższe wyjaśnienia oraz regulacje prawne na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że co do zasady umorzenie zobowiązania skutkuje u dłużnika powstaniem przychodu w wysokości umorzonego zobowiązania, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, takie definitywne umorzenie zobowiązania Spółki będzie miało analogiczne skutki podatkowe jak zwolnienie z długu uregulowane w art. 508 k.c.

Na tle brzmienia cytowanych wyżej przepisów nie ma wątpliwości, że w analizowanej sytuacji Stowarzyszenie z tytułu umorzenia pożyczki powinno rozpoznać przychód podatkowy.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)  dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a)  dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)  dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)  przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)  przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)  samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

-  podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

-  podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

-  podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje ono tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Przedmiotem Państwa wątpliwości odnośnie pytania nr 1, jest kwestia ustalenia, czy umorzona pożyczka przez Gminę (…) przeznaczona na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystała ze zwolnienia z podatku CIT.

Jak wynika z opisu sprawy celem działania Stowarzyszenia jest:

1)wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i  gospodarczego miejscowości (…),

2)integracja mieszkańców, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu,

3)wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

Stwierdzić należy, że Państwa cele statutowe nie pokrywają się z celami wymienionymi w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W przepisie tym wymieniono działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego.

Cele z tego przepisu nie są tożsame z Państwa celami statutowymi, zatem wydatkowanie dochodu na Państwa cele statutowe nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Z Państwa celów statutowych nie wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, czy też kultu religijnego. Z kolei działalność w zakresie wspierania inicjatyw społecznych została przez ustawodawcę ograniczona tylko do działań na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, co nie jest przedmiotem Państwa działalności.

Zatem Państwa cele statutowe w zakresie wspierania wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i  gospodarczego miejscowości (…), integracji mieszkańców, przeciwdziałania bezradności i wykluczeniu społecznemu oraz wspierania demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym nie pokrywają się z preferowanymi przez ustawodawcę. Działalność Stowarzyszenia nastawiona jest na rozwój miejscowości (…), a nie takie cele statutowe są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem ich realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego wymaga łącznego spełnienia dwóch warunków: „cel statutowy” działalności podatnika odpowiada ustawowym wymogom oraz uzyskany przez niego dochód jest „przeznaczony” i „wydatkowany” na ten cel.

Podkreślić należy, że aby móc skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT to cele statutowe Stowarzyszenia muszą pokrywać się z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Nie mają znaczenia rzeczywiście wykonywane przez Państwa działania, jeżeli nie wynikają z one celów stowarzyszenia zapisanych w statucie. Państwa cele statutowe nie pokrywają się z tymi wymienionymi  w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i tym samym Stowarzyszenie nie jest uprawnione do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W konsekwencji umorzona pożyczka, o której mowa we wniosku będzie stanowiła przychód, który nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z czym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2, jest kwestia ustalenia czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w postaci środków finansowych na podstawie umowy Nr (…) z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 przeznaczony na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia będzie korzystał ze zwolnienia z podatku CIT.

W Państwa opinii otrzymane środki korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwrócić także należy uwagę na art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT w myśl którego:

Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wynika z opisu sprawy otrzymali Państwo środki finansowe na podstawie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z  udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2298), które zostały wypłacone przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Otrzymane przez Stowarzyszenie środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania. Jednak podstawą prawną zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, a nie wskazany przez Państwa art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (t. j. Dz. U. z  2023  r. poz. 1270 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o  Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się  środki na realizację wspólnej polityki rolnej.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

1.  Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z  udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w  art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.

2.  W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Jak wynika z art. 111 pkt 16 ww. ustawy:

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2021/2116" po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w  art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Stosownie do art. 186 ww. ustawy:

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3)dotacje celowe dla beneficjentów,

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami,

6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jak wynika z art. 208 ust. 3 ww. ustawy:

Środki europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej są przekazywane agencjom płatniczym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Finansów.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1199):

Agencja jest państwową osobą prawną.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy:

Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne i powołane przepisy prawa, środki finansowe, które Stowarzyszenie otrzymało od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach PROW 2014-2020 stanowią przychód podatkowy, który jest wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków, natomiast za nieprawidłowe w zakresie podstawy prawnej tego zwolnienia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).