1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca spełnia warunki spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT? 2. ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.563.2023.1.MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.563.2023.1.MC

Temat interpretacji

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca spełnia warunki spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT? 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Spółki Zależne spełniają warunki spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT? 3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.? 4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, dochody Wnioskodawcy uzyskane ze zbycia udziałów Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego będą objęte zwolnieniem od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w  zakresie ustalenia, czy:

-    prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca spełnia warunki spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

-    prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Spółki Zależne spełniają warunki spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,

-    prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023  r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.,

-    prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, dochody Wnioskodawcy uzyskane ze zbycia udziałów Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego będą objęte zwolnieniem od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o  CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A sp. z o.o. (dalej: „A”, lub „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w  konsekwencji podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka jest jednocześnie zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym.

A należy do międzynarodowej grupy (…) (dalej: „Grupa”), (...). Grupa zatrudnia ponad (...) pracowników, jej roczne przychody wynoszą (...) euro. W skład Grupy wchodzi ponad (...) podmiotów w  (...) innych krajach świata. Jedynym udziałowcem A jest B (dalej: „B”), będąca niemieckim rezydentem podatkowym, a w konsekwencji podlegająca w  Niemczech nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółką dominującą w  Grupie jest (…)

Wnioskodawca (A) jest jedynym udziałowcem dwóch polskich spółek:

-C Sp. z o.o. (dalej: „C”),

-D Sp. z o.o. (dalej „D”)

C wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem: (...), jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność od 18 czerwca 2003 r. Przedmiotem przeważającej działalności C jest sprzedaż hurtowa i detaliczna (...).

Wnioskodawca posiada całość udziałów C, w liczbie (...) udziałów o łącznej wartości (...) złotych. Wnioskodawca jest udziałowcem C od 18 czerwca 2003 r., a  udziałowcem całościowym od 24 sierpnia 2007 r.

C ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). C będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu także w  momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w  niniejszym wniosku.

D wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem: (…), jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność od 18 października 2005 r. Przedmiotem przeważającej działalności (…) jest sprzedaż hurtowa i detaliczna (...). Wnioskodawca posiada całość udziałów (…), w liczbie (...) udziałów o  łącznej wartości (...) złotych. Wnioskodawca jest całościowym udziałowcem D od 31 stycznia 2008 r.

D ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT). D będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu także w  momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w  niniejszym wniosku.

Wnioskodawca zamierza zbyć odpłatnie udziały w Spółkach Zależnych, w całości, na rzecz podmiotów trzecich. W ramach planowanej sprzedaży udziałów, dojdzie do dwóch odrębnych transakcji sprzedaży udziałów, na rzecz jednego lub dwóch podmiotów trzecich (na dzień składa nią niniejszego wniosku nabywcy nie są jeszcze znani).

Planowana sprzedaż udziałów jest powodowana celami biznesowymi, wynikającymi z  generalnej strategii biznesowej Grupy B. Celem Wnioskodawcy jest zbycie udziałów w Spółkach Zależnych w możliwie prosty i transparentny sposób, tak aby cały proces był przejrzysty i atrakcyjny dla potencjalnego nabywcy z zewnątrz.

Nabywca lub nabywcy będą podmiotami niepowiązanymi, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Wnioskodawca nie należy i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w  niniejszym wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie korzysta i nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Wnioskodawca prowadzi i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w  niniejszym wniosku będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą, tj.:

-Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo, w ramach którego wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą,

-Wnioskodawca posiada lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności zgodnie ze sprawozdaniem zarządu z działalności w 2022 r. Spółka zatrudniała (...) pracowników, a  zgodnie ze sprawozdaniem finansowym za 2022 r. Spółka posiadała aktywa o wartości (...) tys. zł.,

-Wnioskodawca nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;

-istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę a  faktycznie posiadanym przez Wnioskodawcę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

-Wnioskodawca zawiera porozumienia zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mające uzasadnienie gospodarcze i niesprzeczne w sposób oczywisty z ogólnymi interesami gospodarczymi Wnioskodawcy,

Wnioskodawca samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych.

Udziałów w Spółce nie posiada i nie będzie posiadać także w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku pośrednio lub bezpośrednio udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub udziałowiec zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej: „OP”),

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w  szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółki Zależne nie posiadają i nie będą posiadać także w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z  prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o  podobnym charakterze.

Spółki Zależne nie tworzą razem ani osobno podatkowej grupy kapitałowej i nie będą jej tworzyć także w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w  niniejszym wniosku.

Żadna ze Spółek Zależnych nie posiada i nie będzie posiadać na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości, zatem nie stanowią i  nie będą one stanowić także w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w  niniejszym wniosku więcej niż 50% wartości aktywów którejkolwiek ze Spółek Zależnych.

Na dzień zbycia udziałów w Spółkach Zależnych ww. warunki, o których także mowa w  art.  24m ust. 1 będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o  którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT właściwemu dla Wnioskodawcy naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów.

Wnioskodawca zamierza wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, dane o wysokości dochodów (przychodów) objętych zwolnieniem, o  którym mowa w  art.  24o ust. 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawca zauważył, że w poprzednich latach był zarówno płatnikiem (z tytułu dywidend wypłacanych na rzecz (…) jak i podatnikiem (z tytułu dywidend otrzymanych od Spółek Zależnych), które korzystały ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. W listopadzie 2022 roku Wnioskodawca otrzymał pozytywną opinię o  stosowaniu preferencji w poborze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dywidend wypłacanych na rzecz (…).

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca spełnia warunki spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Spółki Zależne spełniają warunki spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1  stycznia 2023 r.?

4.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, dochody Wnioskodawcy uzyskane ze zbycia udziałów Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego będą objęte zwolnieniem od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT? 

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wnioskodawca spełnia warunki spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Artykuł 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT zawiera następującą definicję pojęcia „spółka holdingowa”: „oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w   kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-   wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-   wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a §  10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-   z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w  szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych”.

Zgodnie z podanymi w opisie zdarzenia przyszłego informacjami, Wnioskodawca:

-jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością,

-jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,

-posiada bezpośrednio 100% udziałów w kapitale Spółek Zależnych,

-nie jest spółką tworzącą grupę podatkową,

-nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,

-prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą,

-udziały Wnioskodawcy posiadają bezpośrednio i pośrednio spółki (…) oraz (…) mające siedzibę w Republice Federalnej Niemiec, które to państwo:

-    nie jest wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 600),

-    nie jest wymienione w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2023 r. w  sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej (M.  P. z 2023 r. poz. 236),

-    ratyfikowało umowę między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w  sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 90).

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, warunki uznania za spółkę holdingową wskazane w  art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT są przez Wnioskodawcę spełnione łącznie.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy stanowisko, że Wnioskodawca spełnia warunki dla spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT jest prawidłowe.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółki Zależne spełniają warunki spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Artykuł 24m ust. 1 pkt 3 zawiera następującą definicję pojęcia „spółka zależna”: „oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, (...)

b)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową”.

Zgodnie z podanymi w opisie zdarzenia przyszłego informacjami:

-   100% udziałów w każdej ze Spółek Zależnych posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności Wnioskodawca,

-    Spółki Zależne nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

-   Spółki Zależne nie są spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, że Wnioskodawca spełnia warunki dla spółki holdingowej, warunki uznania za spółkę zależną wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT są spełnione przez Spółki Zależne.

Jednocześnie, biorąc pod uwagę definicję pojęcia „krajowa spółka zależna” zawartą w  art.  24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT: „oznacza to spółkę zależną będącą spółką z  ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1”, a także podane w opisie zdarzenia przyszłego informacje, zgodnie z którymi, zarówno (…), jak i (…), są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz są podatnikiem o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że  Spółki Zależne należy uznać za krajowe spółki zależne w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt  1  ustawy o CIT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy stanowisko, że Spółki Zależne spełniają warunki dla spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT jest prawidłowe.

Ad. 3

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o  CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Artykuł 24m ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że: „Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”. Wskazany przepis został wprowadzony do ustawy o CIT na mocy art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7  października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180 z późn. zm., dalej: „Ustawa zmieniająca”), który wszedł w życie 1 stycznia 2023 roku. Jednocześnie brak jest w Ustawie zmieniającej przepisów przejściowych, które odnosiłyby się do kwestii kalkulowania okresu 2 lat, o którym mowa powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosując językową interpretację wskazanego przepisu, należy stwierdzić, że na zawarty w nim warunek stosowania Rozdziału 5b ustawy o CIT, składają się następujące elementy:

-warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT muszą być spełnione nieprzerwanie;

-okres, w trakcie którego, te warunki muszą być spełnione, musi trwać co najmniej 2 lata;

-długość trwania okresu określa się na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z  dywidend albo zbycia udziałów (akcji).

Z powyższego wynika, że analizowany przepis nie wyznacza momentu, w którym co najmniej dwuletni okres, w trakcie którego nieprzerwanie są spełnione warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT, się rozpoczyna. Wskazany został natomiast ostatni dzień tego okresu, to jest dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji), co potwierdza użyte przez Ustawodawcę sformułowanie „jeżeli na dzień”. Oznacza to, że długość okresu, o którym mowa w art. 24m ust. 2 wyznacza się wstecz względem dnia poprzedzającego uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji).

Ponadto przyjęcie, że okres 2 lat należy liczyć wstecz od dnia poprzedzającego uzyskanie przychodów, jest uzasadnione wykładnią funkcjonalną wskazanego przepisu. Celem wprowadzenia takiego warunku przez Ustawodawcę, jest bowiem doprecyzowanie możliwości skorzystania ze zwolnień wprowadzonych w art. 24n i 24 do ustawy o CIT. Mówi o tym uzasadnienie rządowego projektu (druk nr 4555) Ustawy zmieniającej: „Ponadto, w  celu zapobieżenia ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów, przepisy art. 24m zostały odpowiednio doprecyzowane. W  konsekwencji, dywidendy lub zyski ze zbycia udziałów/akcji będą zwolnione, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów warunki, określone w ust. 1 pkt 1-4, będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”.

Przenosząc powyższe rozważania, na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, okres co najmniej dwóch lat, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, należy liczyć wstecz od dnia poprzedzającego uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji).

Powyższe rozumienie art. 24m ust. 2 ustawy o CIT zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych:

-pismo z dnia 24 stycznia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP2-2.4010.242.2022.1.SP,

-pismo z dnia 2 czerwca 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP2-2.4010.148.2023.2.SP,

-pismo z dnia 13 czerwca 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB2-1.4010.110.2023.2.KK,

-pismo z dnia 13 czerwca 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB2-1.4010.758.2022.2.KK,

-pismo z dnia 14 lipca 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP2-2.4010.253.2023.2.SP,

-pismo z dnia 4 sierpnia 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP2-2.4010.256.2023.2.SP/IN.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy stanowisko, że do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r. jest prawidłowe.

Ad. 4

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku dochody Wnioskodawcy uzyskane ze zbycia udziałów Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Art. 24o ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że: „Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia”, ponadto art. 24o ust. 3 ustawy o CIT stanowi, że: „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio”.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazane przepisy zawierają następujące warunki zwolnienia od podatku dochodowego dochodów z tytułu odpłatnego zbycia udziałów:

-dochody ze zbycia osiąga spółka holdingowa,

-zbywane są udziały krajowej lub zagranicznej spółki zależnej,

-zbycie udziałów odbywa się na rzecz podmiotu niepowiązanego ze spółką holdingową,

-spółka holdingowa złożyła oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza złożyć stosowne oświadczenie w ustawowym terminie),

-nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości stanowią bezpośrednio lub bezpośrednio mniej niż 50% wartości aktywów krajowej lub zagranicznej spółki zależnej.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zbycie udziałów odbędzie się na rzecz podmiotu niepowiązanego z Wnioskodawcą.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca złoży stosowne oświadczenie o  zamiarze korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości stanowią bezpośrednio lub bezpośrednio mniej niż 50% wartości aktywów Spółek Zależnych.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, dochody ze zbycia udziałów Spółek Zależnych osiągnie Wnioskodawca.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy opisane w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe nie spełnia warunków opisanych w art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że: „Przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1)sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2)głównym lub jednym z  głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny”.

Biorąc pod uwagę treść art. 22c ust. 2 ustawy o  CIT, zgodnie z którym: „Na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i  kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z  przedmiotem lub celem tych przepisów”, zdaniem Wnioskodawcy działanie polegające na zbyciu udziałów Spółek Zależnych nie ma charakteru sztucznego i każe przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z  uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Wskazują na to następujące okoliczności:

-udziały Spółek Zależnych zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego stanowią własność Wnioskodawcy od ponad 15 lat,

-zbycie udziałów ma być dokonane na rzecz podmiotu niepowiązanego,

-zbycie udziałów ma być dokonane na warunkach rynkowych,

-celem Wnioskodawcy jest zbycie udziałów w Spółkach Zależnych w możliwie prosty i  transparentny sposób, tj. poprzez transakcję sprzedaży,

-zbycie udziałów w Spółkach Zależnych prowadzi do realizacji biznesowej strategii Grupy.

Ponadto skorzystanie ze zwolnienia nie stanowi dla Wnioskodawcy głównego lub jednego z  głównych celów transakcji, przede wszystkim z uwagi na fakt, że wysokość zwolnienia podatkowego, tj. korzyść ekonomiczna dla Wnioskodawcy wynikająca z obowiązywania przepisów o zwolnieniu z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów, będzie znacząco niższa niż sama wartość zbywanych udziałów. Ponadto, Wnioskodawca ani Spółki Zależne nie wykonały żadnych zmian w dotychczas prowadzonej działalności, które miałyby na celu doprowadzenie do sytuacji umożliwiającej im zastosowanie przedmiotowego zwolnienia (w  szczególności, obecna struktura organizacyjna istnieje w sposób nieprzerwany od lat).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz zakładając uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie pytań 1-3 powyżej, tj. że:

-Wnioskodawca stanowi spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

-Spółki Zależne stanowią spółki zależne w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,

-do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.

należy stwierdzić, że przepisy art. 24o ustawy o CIT znajdą zastosowanie w opisanym w  niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym.

Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prawidłowe jest stwierdzenie, iż w  momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego dochody Wnioskodawcy uzyskane ze zbycia udziałów Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego będą objęte zwolnieniem, o  którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w zakresie pytań nr 1-3.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej w zakresie pytania nr 4

Zgodnie z art. 24o ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z opisu sprawy, przyszli nabywcy udziałów w Spółkach Zależnych będą podmiotami niepowiązanymi, nie mającymi żadnych powiązań ze Spółką holdingową.

Na gruncie niniejszej sprawy Wnioskodawca spełnia definicję spółki holdingowej, a spółki C sp. z o.o. oraz D sp. z o.o. wypełniają przesłanki do uznania ich za spółki zależnej.

Ponadto Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT właściwemu dla Wnioskodawcy naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów, a także wykaże w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, dane o wysokości dochodów (przychodów) objętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Co równie istotne z opisu sprawy wynika, że spółki zależne nie posiadają i nie będą posiadać na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości, a zatem nie stanowią i nie będą one stanowić także w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku więcej niż 50% wartości aktywów którejkolwiek ze Spółek Zależnych.

Powyższe okoliczności uzasadniają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową (Wnioskodawcę) z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w krajowych spółkach zależnych.

Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku dochody Wnioskodawcy uzyskane ze zbycia udziałów Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zastrzec, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie art. 22c ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem:

1. Przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

2. Na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w  dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Przepis art. 22c ustawy o CIT nie może być przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną, bowiem stosownie do art. 14b § 2a pkt 2 lit. b Ordynacji podatkowej:

Przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego mające na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego, w tym zawarte w (…) art. 22c (…) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji Państwa rozważania w tym zakresie nie podlegały ocenie w wydanej interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytań nr 1 -3 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.