Zwolnienie przedmiotowego dochodu wspólnoty mieszkaniowej z tytułu sprzedaży strychu. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.555.2023.2.MR1

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.555.2023.2.MR1

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowego dochodu wspólnoty mieszkaniowej z tytułu sprzedaży strychu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wspólnota Mieszkaniowa A. z tytułu uzyskania w 2022 roku od spółki B. kwoty (…) zł z tytułu sprzedaży strychu podlega - na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 27 listopada 2023 r. (data wpływu 5 grudnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wspólnota Mieszkaniowa A. posiada budynek z XIX wieku, wpisany do gminnej ewidencji zabytków (…). W budynku znajduje się 27 lokali mieszkalnych, w tym 12 lokali wyodrębnionych. Właścicielem lokali niewyodrębnionych jest (…). W budynku znajduje się również lokal użytkowy (…), który formalnie również nie jest lokalem wyodrębnionym. Jego właścicielem jest też (…).

Budynek nie jest w ewidencji środków trwałych Wspólnoty.

Do momentu adaptacji poddasza budynek był konstrukcji tradycyjnej, murowanej z ceramicznymi stropami Kleina, oprócz stropu nad ostatnią kondygnacją, który był drewniany. Dach wykonano jako drewniany płatwiowo-kleszczowy, pokryty papą w pełnym deskowaniu. Nad strychem znajdował się strop drewniany oraz więźba dachowa w bardzo złym stanie (mocno skorodowane i wymagające bezzwłocznej rozbiórki i przebudowy). W dniu 14 lipca 2017 Wspólnota Mieszkaniowa A. ze Spółką B. w formie aktu notarialnego umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy strychu (…). Zgodnie z podpisaną umową Wspólnota Mieszkaniowa A. wyraziła zgodę na to, by Spółka B. przeprowadziła m.in. prace polegające na adaptacji strychu w budynku Wspólnoty, poprzez jego przebudowę na lokale mieszkalne w stanie deweloperskim. W zamian Spółka B. miała wybudować windę zewnętrzną, zdemontować strop ostatniej kondygnacji i wybudować dach płaski, wymienić stropy ostatniej kondygnacji, wykonać remont klatki schodowej oraz zapłacić Wspólnocie kwotę (…) zł, która to kwota przeznaczona miała być na:

1)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej c.o. oraz centralnej ciepłej i zimnej wody oraz budowę węzła cieplnego w budynku;

2)rozprowadzenie instalacji c.o. po wszystkich lokalach znajdujących się w budynku, w tym po wszystkich lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynku, w tym w lokalach mieszkalnych wybudowanych na strychu

3)remont elewacji frontowej i elewacji tylnej budynku, w następującym zakresie prac:

  • naprawę ubytków na elewacjach oraz malowanie
  • malowanie stalowych barierek na balkonach
  • wymianę obróbki blacharskiej na elewacjach i balkonach
  • odrestaurowanie witryny sklepowej na frontowej elewacji
  • naprawę płyt balkonowych

4)remont instalacji elektrycznych we wszystkich częściach wspólnych budynku, remont i naprawę oświetlenia we wszystkich częściach wspólnych budynku, wykonanie rur telefonicznych i innych prac związanych z elektryką. Wspólnota miała sfinansować te prace ze środków uzyskanych od Spółki B., (kwota … zł), z kredytu w wysokości (…) zł oraz wsparcia od Dzielnicy (…) w wysokości (…) zł. Powyższe prace miały być wykonane w takim zakresie, na jaki pozwalała wyżej wymieniona kwota (…) zł.

W dniu 11 stycznia 2018 roku obie strony zawarły kolejną umowę w formie aktu notarialnego (…), zmieniającą umowę przedwstępną z roku 2017.

Umowa ta zawierała m.in. następujące postanowienia:

a)wprowadzono nową treść poprzez dodanie w § 2 po ust. 2 umowy przedwstępnej nowego ust. 2a o następującym brzmieniu:

"2a. W związku z planowaną przebudową powierzchni strychowej budynku Strony zawrą umowę najmu (dalej umowa najmu) tejże powierzchni w celu i na okres wykonywania robót adaptacyjnych tj. od dnia wydania powierzchni strychowej Inwestorom do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej. Umowa najmu zostanie przez strony zawarta do końca lutego 2018 roku i z jej tytułu inwestorzy będą zobowiązani do uiszczenia czynszu w kwocie 500 zł brutto miesięcznie."

b)zastąpiono dotychczasową treść § 2 ust.5 umowy przedwstępnej nową treścią. Zgodnie z nową treścią inwestorzy solidarnie byli zobowiązani m.in. do zapłaty kary umownej w wysokości 200,00 zł za każdy dzień zwłoki.

c)zastąpiono dotychczasową treść § 3 ust.1 umowy przedwstępnej nową treścią w następującym brzmieniu: "Wspólnota Mieszkaniowa wykona na swój koszt następujące prace:

1)przyłącze do sieci ciepłowniczej c.o. oraz centralnej ciepłej i zimnej wody oraz budowę węzła cieplnego w budynku;

2)rozprowadzi instalację c.o. oraz centralnej ciepłej i zimnej wody po wszystkich lokalach znajdujących się w budynku;

3)remont elewacji frontowej i elewacji tylnej budynku, w następującym zakresie prac:

  • naprawa ubytków na elewacjach oraz malowanie
  • malowanie stalowych barierek na balkonach
  • wymiana obróbki blacharskiej na elewacjach i balkonach
  • odrestaurowanie witryny sklepowej na frontowej elewacji
  • naprawa płyt balkonowych

4)remont instalacji elektrycznych w częściach wspólnych budynku, remont i naprawa oświetlenia w budynku, wykonanie rur telefonicznych i innych prac związanych z elektryką".

Wspólnota miała sfinansować te prace ze środków uzyskanych od Spółki B. (kwota … zł) oraz z kredytu w wysokości (…)zł. Wspólnota miała jednocześnie podjąć działania o uzyskanie wsparcia z Biura (…) w wysokości (…) zł.

Kolejna zmiana umowy przedwstępnej nastąpiła w dniu 22 grudnia 2020 roku (…).

Zmiana umowy dotyczyła kar umownych, jakie inwestor, Spółka B. zobowiązał się do zapłaty Wspólnocie, oraz dodatkowej pracy na rzecz Wspólnoty, polegającej na wykonaniu izolacji przeciwwodnej ściany fundamentowej od strony dziedzińca budynku przy ul. (…).

Zmiana dotyczyła również zapisu o możliwości odstąpienia od umowy przedwstępnej do 30/06/2021.

W dniu 04 lutego 2022 roku zawarto w formie aktu notarialnego (…) ostateczną umowę ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży oraz zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej. Wtedy też nastąpiło ustanowienie odrębnej własności lokali, powstałych na dawnym strychu (04 lutego 2022 roku).

Na podstawie powyższych umów Wspólnota otrzymała najpierw (…)zł (w 2017), a potem (w 2022) kwotę (…)zł jako zapłatę za sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych, wybudowanych na strychu budynku Wspólnoty.

Zgodnie z ustaleniami kwota 234.505,70 zł, którą Wspólnota otrzymała, przeznaczona jest na prace remontowe nieruchomości wspólnej.

Podczas prowadzenia robót adaptacyjnych na strychu Spółka B. wykonała na rzecz Wspólnoty jeszcze inne prace w nieruchomości wspólnej, tj.:

  • dobudowa szybu i windy od strony podwórka (szyb został dobudowany do klatki schodowej, zmniejszając powierzchnię podwórka, należącego do Wspólnoty)
  • renowacja klatki schodowej wraz ze zmianą pierwszego biegu ze względu na dostęp do projektowanej windy
  • wymiana tralek, poręczy, stopnic i podstopni schodów na klatce schodowej
  • wykonanie klapy dymowej w dachu

Na strychu Spółka wykonała następujące roboty w ramach adaptacji strychu:

  • wymiana stropu drewnianego na strop gęstożebrowy pomiędzy ostatnią kondygnacją mieszkalną a strychem
  • budowa nowego dachu w postaci stropodachu płaskiego (płyta żelbetowa)
  • przebudowa konstrukcji nośnych ostatniego piętra mieszkalnego oraz strychu (nośne ściany zewnętrzne i wewnętrzne, dach)
  • doprowadzenie i rozprowadzenie po poddaszu instalacji elektrycznych, teletechnicznych i sanitarnych
  • budowa wewnętrznych ścian nośnych dotychczasowego strychu i jednocześnie projektowanych lokali mieszkalnych

Przed adaptacją strychu budynek Wspólnoty był 4-piętrowym budynkiem z wysokim parterem oraz nieużytkowym poddaszem. Po adaptacji strychu budynek Wspólnoty ma 5 pięter oraz wysoki parter. W sumie obecnie budynek ma 7 kondygnacji (5 pięter, parter oraz piwnicę).

W wyniku przeprowadzonych robót i prac, polegających na adaptacji strychu nastąpiła zmiana funkcjonalności tego poddasza. Przed remontem strych był nieruchomością wspólną, użytkowaną przez mieszkańców przede wszystkim na suszenie prania lub trzymanie rzeczy (mebli) np. podczas remontu. Po pracach adaptacyjnych na dotychczasowym strychu powstało 5 dodatkowych lokali mieszkalnych oraz korytarz doprowadzający do tych lokali (korytarz stanowi część klatki schodowej). W trakcie prac adaptacyjnych zmieniono sposób użytkowania strychu - przystosowano go do celów mieszkalnych. Zmieniło się, więc, pierwotne przeznaczenie tej kondygnacji, ale w dalszym ciągu kondygnacja ta jest wykorzystywana przez mieszkańców, czyli członków Wspólnoty. Na dawnym strychu nie jest i nigdy nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Podczas wykonywania przez Spółkę B. prac adaptacyjnych strychu Wspólnota z własnych środków oraz kredytu bankowego wykonała:

  • wymianę filara międzyokiennego na parterze budynku
  • wzmocnienie ścian pod oknami parteru od frontu (od ulicy …) polegające na wpuszczeniu prętów stalowych, położeniu siatki oraz tynków
  • wymianę instalacji elektrycznej w nieruchomości wspólnej
  • przeniesienie rozdzielni elektrycznej z bramy wjazdowej na nieruchomość do specjalnie przygotowanego pomieszczenia w piwnicy
  • budowę pomieszczenia węzła c.o. oraz całej instalacji centralnego ogrzewania w budynku (instalacja c.o. jest częścią wspólną)
  • budowę instalacji ciepłej wody (do licznika w danym lokalu)
  • wymianę rur spustowych
  • wymianę instalacji dzwonkowych i domofonowych w części wspólnej
  • wymianę skrzynek listowych
  • zbicie odpadających tynków z elewacji
  • założenie monitoringu w nieruchomości wspólnej

Środki uzyskane ze sprzedaży strychu Wspólnota przekazała na fundusz remontowy i chce wykorzystać na remont płyt balkonowych, które są w bardzo złym stanie technicznym. Jeden z balkonów został już wyjęty z użytkowania ze względu na rozwarstwienie i skorodowanie konstrukcji stalowych mocujących płyty balkonowe do ściany budynku.

Środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na remont czy modernizację lokalu użytkowego. Jedynie lokale mieszkalne posiadają balkony.

Pytanie

Czy Wspólnota Mieszkaniowa A. z tytułu uzyskania w 2022 roku od Spółki B. kwoty (…) zł z tytułu sprzedaży strychu podlega - na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Opierając się o art. 3 ust. 3 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o pdop) Wspólnota uznała, że sprzedaż lokali mieszkalnych powstałych na strychu jej budynku należy potraktować jako dochody z "położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości", ponieważ akt notarialny podpisany w 2022 dotyczył sprzedaży, a więc zbycia części nieruchomości wspólnej należącej do Wspólnoty.

Art. 17 ust.1 pkt. 44 ustawy o pdop określa, jakie dochody są zwolnione z podatku dochodowego. Są to dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Sprzedaż, czyli zbycie - wg Wspólnoty - nie zalicza się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29/11/2016 (II FSK 3067/14) "przez pojęcie <gospodarka zasobami mieszkaniowymi>, należy rozumieć zarządzanie zasobami mieszkaniowymi. W konsekwencji za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy uznać przychody uzyskane z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych przez mieszkańców (opłaty eksploatacyjne, w tym na fundusz remontowy, a także czynsze z lokali mieszkalnych), pomniejszone o koszty związane z utrzymaniem tych zasobów (eksploatacyjne, remontowe, administracyjne). Tak wytworzone dochody wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDOPrU pod warunkiem przeznaczenia ich na utrzymanie zasobów mieszkaniowych".

Zgodnie z powyższym Wspólnota zapłaciła CIT w wysokości 9% od kwoty 214.505,70 zł, czyli 19.306 zł. Jednak większościowy członek Wspólnoty Mieszkaniowej A., wskazał interpretację indywidualną Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26/01/2015 roku (IBPBI/2/423-1341/14/MO), w której Dyrektor Izby w analogicznej sytuacji (sprzedaż części nieruchomości wspólnej) stwierdził, że Wspólnota Mieszkaniowa jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt. 44 ustawy o pdop. w części, w jakiej dochód zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym Wspólnota Mieszkaniowa A. nabrała wątpliwości co do zasadności zapłaty podatku od kwoty 214.505,70 zł. Cała ta kwota jest przeznaczona na remont nieruchomości wspólnej, zgodnie z postanowieniami aktów notarialnych zawartych ze Spółką B.

Ponadto 13 grudnia 2022 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną w sprawie zwolnienia z CIT dochodu przeznaczonego na zasoby mieszkaniowe dla innej wspólnoty mieszkaniowej (0111-KDIB1-3.4010.701.2022.3.PC), będącej w analogicznej sytuacji, w jakiej znalazła się A. W interpretacji tej Dyrektor KIS stwierdził, że "strych stanowi zasób mieszkalny Wspólnoty. Sytuacja taka będzie miała miejsce w szczególności po wyodrębnieniu w ramach strychu lokalu lub lokali mieszkalnych". Dodatkowo w interpretacji z 13/12/2022 Dyrektor KIS powołał się na interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 03/07/2020 (nr 0111-KDIB2-1.4010.130.2020.2.AP), w której wskazano, że "lokal wyodrębniony z pomieszczeń strychowych (suszarni) Wspólnoty, której członkowie są właścicielami wyłącznie lokali mieszkalnych, jako część wspólna budynku mieszkalnego, w którym funkcjonuje Wspólnota, mieści się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Zasoby mieszkaniowe to nie tylko bowiem lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynków mieszkalnych oraz zapewniające sprawne ich funkcjonowanie oraz administrowanie".

Jednocześnie Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 13/12/2022 zauważył, że "ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, że pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", określa rzeczy związane z mieszkaniem. Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi."

Dlatego też zdaniem Dyrektora KIS przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć (interpretacja indywidualna z 13/12/2022):

1."budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;

2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;

3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);

4.grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne".

Podsumowując, "zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie".

Opierając się na powyższej argumentacji Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 13/12/2022 uznał, że "związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych".

Wspólnota Mieszkaniowa A. zobowiązała się uzyskane ze sprzedaży strychu środki przeznaczyć na potrzeby remontowe Wspólnoty (fundusz remontowy). Zgodnie z interpretacją indywidualną z 30 marca 2022 roku (nr 0111-KDIB2-1.4010.642.2021.1.AT) "zwolnienie z osiągniętego dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, określone w art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy ma zastosowanie wyłącznie, o ile przeznaczony on zostanie i wydatkowany (bez względu na termin) na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych. Warunek ten będzie zatem spełniony w sytuacji np. przeznaczenia dochodu na fundusz remontowy, z którego zostaną sfinansowane wydatki remontowe".

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe argumenty, uważamy, że generalnie sprzedaż podlega opodatkowaniu, ale w tym szczególnym przypadku Wspólnota Mieszkaniowa A. podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu uzyskania od Spółki B. kwoty (…) zł z tytułu sprzedaży strychu - na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - z uwagi na to, że uzyskała te przychody z gospodarki zasobami mieszkalnymi oraz dlatego, że przeznaczyła tę kwotę na remont tychże zasobów mieszkaniowych.

Dlatego też - Państwa zdaniem - Wspólnocie Mieszkaniowej A. należy się zwrot zapłaconego podatku z tego tytułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1048).

Zgodnie z art. 6 ww. ustawy:

Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

W myśl art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy:

Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej „ustawa o CIT”) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 12 ustawy o CIT, ustawodawca zamieścił otwarty katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy, wskazując w pkt 1 ww. ustawy, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Wspólnota Mieszkaniowa - w dniu 14 lipca 2017 r. zawarła ze Spółką B. w formie aktu notarialnego umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy strychu. Zgodnie z podpisaną umową Wspólnota Mieszkaniowa wyraziła zgodę na to, by Spółka B. przeprowadziła m.in. prace polegające na adaptacji strychu w budynku Wspólnoty, poprzez jego przebudowę na lokale mieszkalne w stanie deweloperskim. W dniu 4 lutego 2022 r. zawarto w formie aktu notarialnego ostateczną umowę ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży oraz zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej. Wtedy też nastąpiło ustanowienie odrębnej własności lokali, powstałych na dawnym strychu (4 lutego 2022 roku). Na podstawie powyższych umów Wspólnota otrzymała najpierw (…) (w 2017), a potem (w 2022) kwotę (…)zł jako zapłatę za sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych, wybudowanych na strychu budynku Wspólnoty.

Zgodnie z ustaleniami kwota (…)zł, którą Wspólnota otrzymała, przeznaczona jest na prace remontowe nieruchomości wspólnej. Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku środki uzyskane ze sprzedaży strychu Wspólnota przekazała na fundusz remontowy i chce wykorzystać na remont płyt balkonowych, które są w bardzo złym stanie technicznym. Jeden z balkonów został już wyjęty z użytkowania ze względu na rozwarstwienie i skorodowanie konstrukcji stalowych mocujących płyty balkonowe do ściany budynku. Środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na remont czy modernizację lokalu użytkowego. Jedynie lokale mieszkalne posiadają balkony.

Na strychu Spółka wykonała następujące roboty w ramach adaptacji strychu: wymiana stropu drewnianego na strop gęstożebrowy pomiędzy ostatnią kondygnacją mieszkalną a strychem, budowa nowego dachu w postaci stropodachu płaskiego (płyta żelbetowa), przebudowa konstrukcji nośnych ostatniego piętra mieszkalnego oraz strychu (nośne ściany zewnętrzne i wewnętrzne, dach), doprowadzenie i rozprowadzenie po poddaszu instalacji elektrycznych, teletechnicznych i sanitarnych, budowa wewnętrznych ścian nośnych dotychczasowego strychu i jednocześnie projektowanych lokali mieszkalnych.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy Wspólnota Mieszkaniowa A. z tytułu uzyskania w 2022 roku od Spółki B. kwoty (…) zł z tytułu sprzedaży strychu podlega - na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Rozważając przedstawione okoliczności sprawy pod kątem zadanego przez Państwa pytania oraz zajętego stanowiska odnośnie poruszonego w pytaniu zagadnienia należy wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi;

Przedmiotem powyższego zwolnienia jest zatem dochód uzyskany przez wskazane w powołanym przepisie podmioty ze źródła, jakim jest działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jeżeli został przeznaczony na cele preferowane przez ustawodawcę, tj. cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” oraz „zasobów mieszkaniowych”. Odnosząc się do znaczenia tych pojęć funkcjonującego w języku powszechnym, należy przyjąć, że „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś, „zasób” to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś, natomiast „mieszkanie” to pomieszczenie, w którym się mieszka (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1996, pod red. M. Szymczaka). Przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowe” określa zatem rzeczy związane z mieszkaniem, odnoszące się do mieszkania.

Zatem, termin „zasoby mieszkaniowe” dotyczy obiektów mieszkalnych, przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Wobec powyższego, gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Uwzględniając charakter opłat wnoszonych przez właścicieli lokali oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe, użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Wobec powyższego, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

1.budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;

2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;

3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);

4.grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody podmiotów, o których mowa w tym przepisie otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Zwrócić należy również uwagę na treść art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zatem, warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu, jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie - bez względu na termin tego wydatkowania - na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że strych stanowi zasób mieszkaniowy Wnioskodawcy. W konsekwencji, dochód ze sprzedaży strychu stanowił dochód z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Jak już bowiem wskazano, zwolnienie osiągniętego dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, ma zastosowanie wyłącznie, o ile przeznaczony on zostanie i wydatkowany (bez względu na termin) na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych.

Warunek ten będzie zatem spełniony w sytuacji, np. przeznaczenia dochodu na fundusz remontowy, z którego zostaną sfinansowane wydatki remontowe zasobów mieszkaniowych Wspólnoty.

Podkreślić należy również, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Reasumując, dochód uzyskany przez Państwa w 2022r. od Spółki B. z tytułu sprzedaży strychu przeznaczony i wydatkowany na fundusz remontowy, z którego zostaną sfinansowane wydatki remontowe zasobów mieszkaniowych Wspólnoty podlega - na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Państwa jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.

Powołane interpretacje oraz orzeczenia sądu nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).