Zastosowanie ulgi na innowacyjnych pracowników w sytuacji korzystania z ulgi dla młodych. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.469.2023.2.MR1

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.469.2023.2.MR1

Temat interpretacji

Zastosowanie ulgi na innowacyjnych pracowników w sytuacji korzystania z ulgi dla młodych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 poz. 2587, dalej: „UPDOP”) obejmuje również kwoty zaliczek na podatek dochodowy pobierane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 poz. 2647, dalej: „UPDOF”), od dochodów osób fizycznych (pracowników Spółki), które są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF, jeśli przychody tych osób z tytułów wskazanych w art. 18db ust. 2 UPDOP przekroczyły kwotę 85 528 zł w roku podatkowym w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty rocznego przychodu - jest prawidłowe;
  • uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP nie obejmuje kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych pobieranych przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od zasiłku pieniężnego wypłacanego przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników Spółki z tytułu ubezpieczenia społecznego, w sytuacji gdy ta osoba fizyczna (pracownik Spółki) korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 6 października 2023 r. (data wpływu 9 października 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Informacje ogólne

X sp. z o.o. Oddział w Polsce (dalej jako „Wnioskodawca”, „Oddział”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „UDOP”) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Rok podatkowy przyjęty przez Wnioskodawcę jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca uzyskuje przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe, o których mowa w art. 7b UDOP.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej ("SSE") lub w ramach Polskiej Strefy Inwestycji ("PIZ"). Wnioskodawca nie korzysta z żadnych krajowych lub unijnych zachęt, dotacji ani innych rodzajów pomocy publicznej.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca nie jest i nie był zakładem chronionym ani zakładem aktywności zawodowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), dalej jako „UPDOF”.

Informacje na temat działalności oraz grupy kapitałowej Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorstwa, tj. Y, spółki prawa brytyjskiego, funkcjonującym w Polsce od (…)

Oba podmioty należą do globalnej grupy (...), na czele której stoi Z, spółka (…) (dalej: „Grupa”).

(...) Grupy jest (…), wykorzystywana do rozwoju (…).

Oddział został utworzony w (...) w celu świadczenia usług badawczo-rozwojowych w zakresie rozwoju (…) na rzecz L (dalej: „L”), mających na celu ulepszenie i rozwój technologiczny istniejących produktów Grupy (w szczególności (…)).

Działalność Oddziału koncentruje się wokół obszarów, które Oddział sklasyfikował korzystając z kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności oraz wykazał w Krajowym Rejestrze Sądowym jako:

  • Działalność związana z oprogramowaniem: PKD 62.01 .Z,
  • Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki: 62.02.Z,
  • Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych: 62.09.Z.

Współpraca pomiędzy Oddziałem oraz L jest uregulowana przez umowę o świadczenie usług badawczo-rozwojowych z dnia (…) ((…), dalej: „Umowa B+R)”.

Na podstawie przedmiotowej Umowy B+R, L zleciła Oddziałowi prace przy rozwoju, projektowaniu, testowaniu, utrzymywaniu, wdrażaniu, a także świadczeniu innych usług w odniesieniu do produktów oferowanych przez Grupę.

W rezultacie, działalność Oddziału oparta jest na ścisłej współpracy z innymi podmiotami należącymi do Grupy przy tworzeniu innowacyjnych rozwiązań programistycznych, mających na celu ulepszenie i rozwój technologiczny istniejących produktów Grupy.

Wynagrodzenie za świadczone usługi B+R zostało ustalone na warunkach porównywalnych do tych, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, tj. zachowana została zasada ceny rynkowej, co znajduje potwierdzenie w posiadanej przez spółkę analizie porównawczej w zakresie cen transferowych stosowanych dla transakcji kontrolowanych.

Prowadzona działalność badawczo-rozwojowa

Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową (dalej: „B+R”) określoną w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.), dalej jako „UPDOP”. Czynności B+R wykonywane są przez pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję czasu pracy, która pozwala oszacować proporcje godzin pracy pracowników przeznaczonych na prace badawczo-rozwojowe. Analityka, którą dysponuje Wnioskodawca, umożliwia w szczególności zidentyfikowanie pracowników, którzy poświęcili w danym miesiącu roku podatkowego ponad 50% czasu pracy na realizację czynności o charakterze B+R.

Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną z dnia 17 czerwca 2020 roku, o sygnaturze 0111-KDIB1-3.4010.116.2020.2.IM, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Interpretacja B+R”).

Przedmiotowa Interpretacja B+R potwierdziła uprawnienie Oddziału do traktowania wydatków pracowniczych, o których mowa w art. 12 ust. 1 UPDOF jako kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP (w zakresie w jakim wydatki te są funkcjonalnie związane z realizowanymi czynnościami B+R).

Poniesione wydatki na działalność B+R nie zostały zwrócone Wnioskodawcy w żaden sposób, zaś sposób ustalania wynagrodzenia za realizowane prace wynika z modelu cen transferowych przyjętego w Grupie.

Ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników

Wnioskodawca dokonał odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 UDOP za lata podatkowe 2017-2022. W tym zakresie, Wnioskodawca dokonał skutecznego złożenia deklaracji CIT-8 za 2022 r. w dniu 31 marca 2023 r oraz korekt deklaracji za lata wcześniejsze.

W każdym ze wskazanych lat podatkowych, kwota kosztów podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP przewyższała dochód do opodatkowania. W związku z powyższym, Oddział dysponuje nadwyżką kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu w kolejnych latach podatkowych, stosownie do normy zawartej w art. 18d UPDOP.

Zgodnie z dokonaną projekcją wyników finansowych, dochód do opodatkowania Wnioskodawcy w bieżącym roku podatkowym powinien być niższy od przysługującego odliczenia. Analogiczna sytuacja może wystąpić w kolejnych latach podatkowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca korzysta i planuje korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP (ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego

Pismem z dnia 6 października 2023 r. (data wpływu 9 października 2023 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

Spółka rozpoczęła korzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników od kwietnia 2023 r.

Równocześnie, Spółka zwraca uwagę, że aktualnie działalność Spółki jest nakierowana na prowadzenie działalności, która wpisuje się w definicję prac B+R w rozumieniu art. 4a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tym zakresie, Spółka zwraca uwagę, że prowadzenie działalności B+R jest jednym z podstawowych warunków, umożliwiających skorzystanie z ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka nie przewiduje na ten moment zakończenia realizacji działalności B+R. W związku z powyższym, opowiadając na pytanie, zapytanie dotyczy bieżącego roku podatkowego (tj. trwającego do 31 grudnia 2023) oraz następnych lat podatkowych, w których Spółka będzie spełniała warunki do korzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników (zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o CIT).

Aktualnie, Spółka zatrudnia pracowników w oparciu o następujące formy zatrudnienia:

  • umowę o pracę,
  • umowę zlecenie,
  • umowę o praktyki absolwenckie.

Spółka pragnie podkreślić, że osoby zaangażowane w realizację prac B+R są zatrudnione wyłącznie w oparciu o umowę o pracę.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że Spółka zamierza stosować ulgę na zatrudnienie innowacyjnych pracowników tylko w odniesieniu do osób wykonujących czynności B+R (w zakresie w jakim spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wnioskodawca wyjaśnia, że niektóre osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę oraz wykonujące czynności wpisujące się w definicję działalności B+R w momencie uzyskania przychodów ze stosunku pracy nie ukończyły / nie ukończą 26 roku życia. Tych osób dotyczy niniejszy wniosek i pracownicy Ci korzystają i będą korzystać z tzw. ulgi dla młodych, tj. zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, stosownie do normy zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ulga dla młodych”).

Osoby zatrudnione w Spółce, zgodnie z przepisami prawa pracy i prawa ubezpieczeń społecznych, są uprawnione do otrzymywania zasiłków pieniężnych z tytułu ubezpieczenia społecznego (w tym w szczególności zasiłku za czas niezdolności do pracy spowodowany chorobą oraz zasiłku macierzyńskiego), w sytuacjach przewidzianych przez przepisy prawa.

Z uwagi na brak funkcjonalnego związku między wypłacanymi zasiłkami z ubezpieczenia społecznego, a prowadzoną przez Spółkę działalnością B+R, Wnioskodawca nie zamierza traktować wypłat wynagrodzenia z ww. tytułów na rzecz pracowników jako objętego ulgą na zatrudnienie innowacyjnych pracowników.

Spółka pobiera i będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wypłacanych zasiłków z ubezpieczenia społecznego, zgodnie z normami zawartymi w art. 32 oraz art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na dzień złożenia niniejszego pisma, żaden pracownik Spółki nie złożył wniosku o niestosowanie ulgi dla młodych, o którym mowa w art. 32 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka prowadzi ewidencję czasu pracowników, która pozwala określić w ujęciu miesięcznym ustalenie proporcji czasu pracy poświęconego na wykonywanie czynności B+R w danym miesiącu przez poszczególnych pracowników. Na podstawie takiej analityki, Spółka ma możliwość określenia, którzy pracownicy byli zaangażowani w danym miesiącu w wykonywanie czynności o charakterze B+R i czy proporcja tego rodzaju czynności przekraczała 50% ogólnego czasu pracy pracownika.

Kierując się powyższym:

  • Nie wszyscy pracownicy Spółki są i będą zaangażowani w realizację czynności B+R. Spółka dysponuje jednak niezbędną ewidencją, w której rejestrowany jest w ujęciu miesięcznym czas pracy pracowników poświęcony na wykonywanie czynności noszących znamiona prac B+R. Spółka zamierza skorzystać z ulgi na zatrudnienie innowacyjnych pracowników wyłączenie w stosunku do osób, w odniesieniu do których w danym miesiącu będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w tym przeznaczania przez pracownika co najmniej 50% czasu pracy w danym miesiącu na realizację czynności B+R).
  • Aktualnie Spółka nie angażuje osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w prace związane z działalnością B+R.

W przypadku jednak zaangażowania tego rodzaju pracowników w działalność o charakterze B+R, Spółka zamierza prowadzić ewidencję, w której rejestrowany będzie czas pracy takich pracowników, poświęcony na realizację czynności B+R w ujęciu miesięcznym. Na tej podstawie, Spółka będzie miała możliwość ustalenia liczby pracowników, w odniesieniu do których w danym miesiącu będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka wskazuje, że w celu skorzystania z odliczenia B+R Spółka wyodrębnia w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty działalności B+R.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że Spółce nie przysługuje kwota określona w art. 18da ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe wynika z faktu, że Spółka prowadzi działalność od (...). Przepis art. 18da ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest natomiast kierowany do podatników rozpoczynających działalność, którzy ponieśli stratę albo osiągnęli dochody niższe od kwoty przysługującego za ten rok odliczenia określonego w art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W piśmie z dnia 6 października 2023 r. Spółka ostatecznie sformułowała pytania mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz zmodyfikowała stanowisko do ww. pytań.

Pytania

1.Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 poz. 2587, dalej: „UPDOP”) obejmuje również kwoty zaliczek na podatek dochodowy pobierane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 poz. 2647, dalej: „UPDOF”), od dochodów osób fizycznych (pracowników Spółki), które są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF, jeśli przychody tych osób z tytułów wskazanych w art. 18db ust. 2 UPDOP przekroczyły kwotę 85 528 zł w roku podatkowym w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty rocznego przychodu?

2.Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP nie obejmuje kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych pobieranych przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od zasiłku pieniężnego wypłacanego przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników Spółki z tytułu ubezpieczenia społecznego, w sytuacji gdy ta osoba fizyczna (pracownik Spółki) korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Państwa zdaniem, uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UDOP obejmuje również kwoty zaliczek na podatek dochodowy pobierane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 UPDOF od wynagrodzeń osób (pracowników Spółki), które są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF, jeśli przychody tych osób z tytułów wskazanych w art. 18db ust. 2 UPDOP przekroczyły kwotę 85 528 zł w roku podatkowym w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty rocznego przychodu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 18db ust. 2 UPDOP: „Przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego”

Przepisy UPDOF przewidują zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe z podatku kierowane do osób poniżej 26 roku życia. Kierując się powyższym, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF:

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a)  ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)  z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)  z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),

d)  z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e)  z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł”.

Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że przychody podatników (osób fizycznych w zakresie w jakim uzyskiwane są ze źródeł wskazanych w art. 21. ust. 1 pkt 148 UPDOF lit a - e) powyżej kwoty 85 528 zł podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych.

W przypadku stosunku służbowego, właściwym przepisem jest art. 12 ust. 1 UPDOF. Od dochodów pracownika ze stosunku pracy pobierane są zaliczki przez płatnika PDOF zgodnie z regułami określonymi w art. 32 oraz art. 41 UPDOF.

Przepisy art. 18db UPDOP nie przewidują szczególnych zasad stosowania pomniejszeń w pobranych zaliczkach PDOF w odniesieniu do osób korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21. ust. 1 pkt 148 UPDOF.

Analiza treści przepisów art. 18db UPDOP prowadzi do wniosku, że:

  • w zakresie w jakim osoba korzystająca z przedmiotowego zwolnienia realizuje czynności B+R w proporcji powyżej 50% czasu pracy w danym miesiącu,
  • jej roczny przychód ze stosunku pracy przekracza kwotę 85 528 zł,
  • a Wnioskodawca spełnia pozostałe warunki umożliwiające skorzystanie z pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, to wówczas:

- Wnioskodawca powinien być uprawniony do zastosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP w stosunku do pobieranych zaliczek na PDOF dla tych pracowników od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty rocznego przychodu.

Ad. 2

Państwa zdaniem, uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP nie obejmuje kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych pobieranych przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od zasiłku pieniężnego wypłacanego przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników Spółki z tytułu ubezpieczenia społecznego, w sytuacji gdy ta osoba fizyczna (pracownik Spółki) korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 92 § 1 pkt 1 KP za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną - trwającej łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50 rok życia - trwającej łącznie do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje prawo do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu.

Wynagrodzenie chorobowe stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 UPDOF. Takie wynagrodzenie co do zasady objęte podatkiem dochodowym, od którego pobierany jest podatek dochodowy, zgodnie z zasadami określonymi w art. 32 oraz art. 41 UPDOF.

Zasiłek chorobowy powinien zostać zakwalifikowany jako przychód z innych źródeł. Art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł nakazuje uważać m.in. zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego. Przepis ten uzupełnia art. 20 ust. 2 ustawy, w myśl którego zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego stanowią kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz świadczeń rehabilitacyjnych.

Analizując treść ww. przepisów należy zwrócić uwagę, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF co do zasady nie dotyczy wynagrodzenia oraz zasiłku chorobowego (nawet w sytuacji, gdy pracownik jest poniżej 26 roku życia).

Wprawdzie pracodawca jest zobowiązany do poboru zaliczek na PDOF od takiego wynagrodzenia (w tym również uzyskiwanego przez osobę poniżej 26 roku życia i korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF), to jednak Państwa zdaniem, tego rodzaju wynagrodzenie nie stanowi wydatku funkcjonalnie związanego z realizowanymi pracami B+R i nie wpisuje się w cel regulacji art. 18db UPDOP.

W rezultacie, z uwagi na brak związku pomiędzy wypłacanym wynagrodzeniem chorobowym oraz realizowaną działalnością B+R, uprawnienie o którym mowa w art. 18db UPDOP nie powinno obejmować kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych, jeśli są one pobierane od dochodów z tytułu wypłacanego przez Wnioskodawcę zasiłku pieniężnego z tytułu ubezpieczenia społecznego, w tym sytuacji, gdy przychody ze stosunku pracy uzyskiwane przez pracownika (osobę fizyczną) korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „updop”, „ustawa o CIT”),

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;

Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18d ust. 8 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1

Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop,

przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: Ustawa Nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na innowacyjnych pracowników”.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop,

przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1) stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2) wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3) praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop,

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1) pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2) przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop,

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

W myśl art. 18db ust. 5 updop,

przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:

1) zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.

Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop,

jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują dwie podstawowe stawki opodatkowania właściwe dla podatników tego podatku. Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2:

podatek, z zastrzeżeniem art. 21art. 22art. 24aart. 24bart. 24caart. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zatem, dochody osiągane przez podatników zasadniczo podlegają opodatkowaniu podstawową stawką opodatkowania wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT. Stawka ta jest bowiem podstawową stawką obowiązującą wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady powinna być przez nich (podatników o których mowa w ww. ustawie) stosowana.

Ad. 1

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest ustalenie czy uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje również kwoty zaliczek na podatek dochodowy pobierane przez Spółkę w ramach realizacji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 poz. 2647, dalej: „UPDOF”), od dochodów osób fizycznych (pracowników Spółki), które są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF, jeśli przychody tych osób z tytułów wskazanych w art. 18db ust. 2 UPDOP przekroczyły kwotę 85 528 zł w roku podatkowym w którym Spółka zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP, od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty rocznego przychodu.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Rok podatkowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Uzyskują Państwo przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe, o których mowa w art. 7b UDOP. Nie prowadzą Państwo działalności na terenie Specjalnej strefy Ekonomicznej lub w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Nie korzystają Państwo z żadnych krajowych lub unijnych zachęt, dotacji ani innych rodzajów pomocy publicznej. Nie są i nie byli Państwo również zakładem chronionym ani zakładem aktywności zawodowej. Prowadzą Państwo działalność badawczo – rozwojową określoną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Czynności B+R wykonywane są przez pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W latach 2017-2022 dokonali Państwo odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT. W tym zakresie dokonali Państwo skutecznego złożenia deklaracji CIT-8 za 2022 r. w dniu 31 marca 2023 r. oraz korekt deklaracji za lata wcześniejsze.

W każdym ze wskazanych lat podatkowych, kwota kosztów podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d UPDOP przewyższała dochód do opodatkowania. W związku z powyższym, dysponują Państwo nadwyżką kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu w kolejnych latach podatkowych, stosownie do normy zawartej w art. 18d UPDOP.

W związku z powyższym, korzystają Państwo i planują korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 18db UPDOP (ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy art. 18db ustawy o CIT należy wskazać, że nie przewidują one szczególnych zasad stosowania pomniejszeń w pobranych zaliczkach PDOF w odniesieniu do osób korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U z 2022 r. poz. 2647):

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, że możliwość korzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników w oparciu o przepis art. 18db ust. 1 ustawy CIT, dotyczy możliwości pomniejszenia kwoty zaliczek na podatek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, o iloczyn kwoty nieodliczonej ulgi B+R i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym. Pomniejszeniu mogą podlegać zaliczki na podatek PIT z tytułów określonych w art. 18db ust. 2 ustawy CIT.

Skorzystanie z powyższej preferencji nie będzie zatem możliwe w przypadku kiedy w odniesieniu do wypłacanych wynagrodzeń, płatnik stosuje zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT. Zaliczka na podatek PIT w takim przypadku nie podlega przekazaniu do urzędu skarbowego co uniemożliwia zastosowanie ulgi na innowacyjnych pracowników. Niemniej jednak w przypadku kiedy przekroczony zostanie limit przychodów określony art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT (85 528 zł) i od nadwyżki ponad tą kwotę będą pobierane zaliczki na podatek PIT od wypłacanych wynagrodzeń, w odniesieniu do tych zaliczek możliwe będzie skorzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest więc prawidłowe.

Ad. 2

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 jest ustalenie czy uprawnienie, o którym mowa w art. 18db ust. 1 UPDOP nie obejmuje kwoty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych pobieranych przez Spółkę w ramach obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od zasiłku pieniężnego wypłacanego przez Spółkę na rzecz pracowników Spółki z tytułu ubezpieczenia społecznego, w sytuacji gdy ta osoba fizyczna (pracownik Spółki) korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF.

Stosownie do art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

  • stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego,
  • wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
  • praw autorskich.

Jednocześnie odliczenie ulgi na innowacyjnych pracowników możliwe jest po spełnieniu ustawowych warunków, w tym wynikającego z art. 18db ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym, przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że prawo do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników dotyczy również zaliczek na podatek PIT pobieranych z wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego, wynika to z literalnego brzmienia art. 18db ust. 2 pkt 1 ustawy CIT.

Ponadto jak wskazano powyżej, odliczenie ulgi na innowacyjnych pracowników możliwe jest po spełnieniu ustawowych warunków, w tym wynikającego z art. 18db ust. 3 pkt 1 ustawy CIT, dotyczącego czasu pracy przeznaczonego na realizację działalności B+R w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynoszącego co najmniej 50%. W uzupełnieniu wniosku piszą Państwo, że ten warunek będzie spełniony, gdyż zamierzają skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników wyłącznie w stosunku do osób, w odniesieniu do których w danym miesiącu będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 18db ustawy CIT (w tym w zakresie przeznaczania przez pracownika co najmniej 50% czasu pracy w danym miesiącu na realizację czynności B+R).

Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U z 2022 r. poz. 2647):

za zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, o których mowa w ust. 1, uważa się kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz świadczeń rehabilitacyjnych.

Ponadto jak już wyżej wskazano zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U z 2022 r. poz. 2647):

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Należy podkreślić, że Państwa pytanie 2 wniosku odnosi się ogólnie do zasiłku pieniężnego wypłacanego przez Spółkę, niemniej w uzasadnieniu swojego stanowiska jedyny zasiłek do jakiego wprost się Państwo odnoszą to zasiłek chorobowy. Zatem ze względu na ogólnie zadane pytanie i Państwa uzasadnienie, ocenę Państwa stanowiska organ ogranicza do wypłacanych zasiłków chorobowych.

Mając powyższe na uwadze, w szczególności treść ww. art. 18db ust. 2 pkt 1 ustawy CIT na tle przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie znajduje uzasadnienia Państwa pogląd, że z ulgi na innowacyjnych pracowników nie można skorzystać w odniesieniu do zaliczek na podatek PIT, pobieranych z tytułu wypłacanego przez Spółkę zasiłku chorobowego.

Do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników w odniesieniu do pobieranych zaliczek na podatek PIT z tytułu wypłacanego zasiłku chorobowego uprawnia literalne brzmienie art. 18db ust. 2 pkt 1 ustawy CIT. Aby jednak skorzystać z tego odliczenia, od zasiłku chorobowego musi być pobierana zaliczka podlegająca przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego. O ile więc taka zaliczka wystąpi odliczenie w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników będzie możliwe.

Mając tą kwestię na uwadze w prawidłowy sposób oceniają Państwo brak możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT w odniesieniu do zasiłku chorobowego. Wynika z to z następującego akapitu uzasadnienia: „Analizując treść ww. przepisów należy zwrócić uwagę, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 UPDOF co do zasady nie dotyczy (…) zasiłku chorobowego”.

Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi z 30 grudnia 2022 roku pt. „Ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób do 26. roku życia” (przykład nr 3 na stronie 7),  „ulgą dla młodych objęte jest wyłącznie wynagrodzenie chorobowe, gdyż na gruncie ustawy PIT stanowi ono przychód ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych. Zasiłek chorobowy – jako przychód z innych źródeł – nie korzysta ze zwolnienia od podatku w ramach ulgi dla młodych.”

Reasumując, z ulgi na innowacyjnych pracowników można skorzystać w odniesieniu do zaliczek na podatek PIT, pobieranych z tytułu wypłacanego przez Spółkę zasiłku chorobowego, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków odliczenia wynikających z art. 18db ustawy CIT. Zasiłek chorobowy nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT, niemniej jednak uzyskiwanie przez danego pracownika innych przychodów ze stosunku pracy, zwolnionych na podstawie ww. przepisu PIT, nie ogranicza możliwości skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników w zakresie wypłacanych zasiłków chorobowych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informujemy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).