Czy budowanie komputerów z zakupionych podzespołów można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „Ulgi na ekspansję”. - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.539.2023.2.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.539.2023.2.AW

Temat interpretacji

Czy budowanie komputerów z zakupionych podzespołów można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „Ulgi na ekspansję”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2023 r. wpłynął Państwa, za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy budowanie komputerów z zakupionych podzespołów można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „Ulgi na ekspansję”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 27 października 2023 r. (data wpływu tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Głównym przedmiotem działalności firmy jest produkcja komputerów stacjonarnych. W tym celu Wnioskodawca kupuje od dystrybutorów podzespoły komputerowe (karty graficzne, dyski, procesory, itp.), a następnie z tych części buduje komputery. Na zbudowanych komputerach niekiedy Wnioskodawca instaluje oprogramowanie.

Wnioskodawca przygotowuje Komputery na indywidualne zamówienie klienta, a następnie sprzedaje online. Zamówienia przyjmuje przez swój konfigurator internetowy oraz przez pośredników (A.), a także mailowo/telefonicznie.

Jednocześnie Wnioskodawca reklamuje firmę w internecie. Są to reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google, lokowania na serwisie Y. oraz reklamy graficzne w mediach społecznościowych. Część tych reklam obsługiwana jest przez zewnętrzną agencję marketingową.

Łącząc te dwa tematy, czyli produkcję komputerów i koszty poniesione na marketing w sieci, Wnioskodawca chciałby skorzystać z „Ulgi na ekspansję”.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 27 października 2023 r., Wnioskodawca wskazał etapy budowania komputera, tj.:

A.Zakup podzespołów, tj. obudowy, procesora, pamięci RAM, dysków, zasilacza, płyty głównej, chłodzenia procesora, karty graficznej.

B.Zakup licencji na oprogramowanie: MS Windows, MS Office.

C.Złożenie komputera z zakupionych podzespołów.

D.Instalacja BIOS na płycie głównej.

E.Konfiguracja ustawień BIOS, w szczególności taktowania procesora i pamięci RAM.

F.Instalacja systemu Windows.

G.Instalacja sterowników i aktualizacji w systemie Windows.

H.Instalacja sterowników i oprogramowania karty graficznej.

I.Konfiguracja systemu.

J.Przeprowadzenie testów obciążeniowych komputera, w szczególności testy  procesora, karty graficznej i pamięci RAM oraz kompatybilności podzespołów.

K.Oznaczenie komputera logiem firmy i zabezpieczenie do transportu (wewnętrzne wkłady z pianki poliuretanowej).

L.Pakowanie: komputer obłożony wkładami styropianowymi trafia do pudełka kartonowego, pudełko owijane jest folią bąbelkową i folią strecz, a następnie oznaczany logiem firmy.

M.Na zapakowane pudełko naklejany jest list przewozowy, a następnie paczka odbierana jest od kuriera i wysyłana do klienta.

Złożenie komputera z zakupionych podzespołów polega na przygotowaniu śrub i kabli montażowych, rozkręcenie obudowy; przygotowanie gniazda procesora, wyczyszczenie procesora za pomocą alkoholu izopropylowego, umieszczenie procesora w gnieździe, nałożenie pasty termoprzewodzącej, zakręcenie chłodzenia; wpięcie kości RAM do odpowiednich slotów; zakręcenie dysku SSD M.2, wpięcie dysków dodatkowych; zakręcenie płyty głównej w obudowie; zakręcenie zasilacza w obudowie; podłączenie wcześniej przygotowany kabli wraz z kablami do zasilania; wpięcie i zakręcenie karty graficznej.

Instalacja BIOS na płycie głównej polega na przygotowanie nośnika do instalacji BIOS i przejście przez proces instalacji.

Konfiguracja ustawień BIOS, w szczególności taktowania procesora i pamięci RAM  polega na ustawieniu i przetestowaniu wyższego taktowania procesora i pamięci RAM, ustawienie profili XMP dla pamięci RAM.

Instalacja sterowników i aktualizacji w systemie Windows polega na pobraniu i instalacji w systemie sterowników dla każdej części składowej.

Przeprowadzenie testów obciążeniowych komputera, w szczególności testy  procesora, karty graficznej i pamięci RAM oraz kompatybilności podzespołów polega na podaniu oprogramowaniu maksymalnej, długotrwałego obciążenia każdej części składowej z osobna w celu weryfikacji czy komputer został skonfigurowany poprawnie i czy żaden z podzespołów nie posiada wad fabrycznych.

Oznaczenie komputera logiem firmy i zabezpieczenie do transportu (wewnętrzne wkłady z pianki poliuretanowej) polega na tym, że w systemie ustawiany jest znak wodny z logiem firmy, obudowę oklejamy logiem firmy, do pudełka Wnioskodawca dodaje przygotowaną przez siebie i opatrzoną logiem firmy instrukcję użytkowania.

Elementy komputera nie są przez Wnioskodawcę wytwarzane. Podzespoły komputerowe Spółka kupuje w hurtowniach lub sprowadza markowane produkty z Chin. W przypadku sprowadzania chodzi w tym momencie o pamięci RAM i dyski SSD oznaczone logiem firmy i zapakowane w kolorowe pudełko z zaprojektowaną grafiką. Na markowane dyski i RAMy Wnioskodawca posiada polskie kody kreskowe, ponieważ Wnioskodawca  prowadzi równolegle ich sprzedaż.

Na komputerze widnieje logo firmy jako producenta komputera.

Na ten moment Wnioskodawca nie korzysta z odliczenia, ale jeśli Organ potwierdzi, że takie odliczenie jest w  przypadku Wnioskodawcy  zgodne z prawem to chciałby z niego skorzystać.

Wnioskodawca podejmuje koszty działań promocyjno-informacyjnych w postaci zakupu przestrzeni reklamowej w Internecie. Głównie są to reklamy w serwisach Google, Instagram, Facebook. Korzysta także z promocji polegającej na lokowaniu produktu w materiałach wideo w serwisie Y. W celu prowadzenia kampanii reklamowej częściowo korzysta z usług zewnętrznej agencji marketingowej.

Ponadto, zwiększenie przychodów nastąpi poprzez odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym.

Wnioskodawca prognozuje, że w stosunku do roku 2022, rok 2023 zakończy z wyższym przychodem, chodzi tutaj o sprzedaż w Polsce.

Dochód podlega opodatkowaniu w Polsce.

Wnioskodawca nie korzysta na ten moment z żadnych innych ulg podatkowych.

Spółka nie korzysta na ten moment ze zwolnień podatkowych.

Pytanie

Czy budowanie komputerów z zakupionych podzespołów można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „Ulgi na ekspansję”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, budowanie komputerów stacjonarnych można nazwać produkcją i tym samym dochód ze sprzedaży tych komputerów powinien kwalifikować się do „Ulgi na ekspansję”.

Według definicji procesu produkcji przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny: „Do produkcji wytworzonej zalicza się więc wyroby wyprodukowane przez przedsiębiorstwo, odpowiadające (...) warunkom technicznym lub warunkom umowy zawartej pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” (Źródło: https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/363,pojecie.html (data dostępu 20 września 2023 r.)).

W  przypadku Wnioskodawcy warunki techniczne ustalane są z klientem w postaci specyfikacji komputera jakim klient jest zainteresowany. Umowa jaka następuje pomiędzy klientem a firmą (…)  to umowa kupna-sprzedaży udokumentowana paragonem lub fakturą VAT.

Każdy przygotowany przez Wnioskodawcę komputer jest złożony z innych podzespołów, dobranych indywidualnie przez klienta. Analogią do podzespołu komputerowego może być tutaj, np. uchwyt do szuflady używany przy produkcji mebli. Sam uchwyt niczemu nie służy, ale jest częścią szafki, która jest produktem. Tak samo tutaj, sam procesor nie jest w żaden sposób użyteczny, dopóki nie stanie się częścią produktu jakim jest komputer.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W świetle art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 ustawy o CIT:

w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia czy budowanie komputerów z zakupionych podzespołów można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „Ulgi na ekspansję”.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dlatego też, aby ocenić czy do Wnioskodawcy mają zastosowanie przepisy art. 18eb ustawy o CIT dotyczące ulgi na ekspansję, w pierwszy kolejność należy ocenić czy Wnioskodawca wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przepisach dotyczących ulgi na ekspansję, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „wytworzyć rzecz”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN  słowo „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, „wytwórca”.

Kolejną definicję słowa wytworzyć możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „wytworzyć” jako: „spowodować powstanie czegoś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić zatem  należy, że wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować  różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka przedmiotem działalności firmy jest produkcja komputerów stacjonarnych. W tym celu Wnioskodawca kupuje od dystrybutorów podzespoły komputerowe (karty graficzne, dyski, procesory, itp.), a następnie z tych części buduje komputery. Na zbudowanych komputerach niekiedy Wnioskodawca instaluje oprogramowanie. Elementy komputera nie są przez Wnioskodawcę wytwarzane. Wnioskodawca budując komputer dokonuje zakupu podzespołów, tj. obudowy, procesora, pamięci RAM, dysków, zasilacza, płyty głównej, chłodzenia procesora, karty graficznej, zakup licencji na oprogramowanie: MS Windows, MS Office, składa komputer z zakupionych podzespołów, instaluje, konfiguruje, aktualizuje wybrane elementy komputera, przeprowadza testy obciążeniowe, oznacza komputer logiem firmy oraz pakuje i wysyła do klienta komputer.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego oraz powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie wytwarza rzeczy (produktu) w postaci komputera. Jak wskazano powyżej wytworzyć produkt oznacza jego wyprodukowanie, a więc przeprowadzenie jego etapów produkcji od początku do końca. Oczywistym jest, że producenci komputerów nie są w stanie wyprodukować wszystkich elementów komputera i ze względu na stopień ich zaawansowania technologicznego zmuszeni są do nabywania niektórych elementów komputera (np. procesor, system operacyjny) od firmy specjalizujących się w tym zakresie mających przy tym ugruntowane pozycję na rynku. Jednak niektóre elementy komputera nie są tak zaawansowane technologiczne i producenci mogą je wytwarzać np. obudowę.

W przypadku Spółki jest jednak inaczej. Wnioskodawca składa gotowe (wszystkie) elementy komputera i w ten sposób buduje komputer. Wnioskodawca jak sam przyznaje nie produkcje żadnych elementów komputera. Spółka zatem nie przechodzi wszystkich etapów produkcji komputera, gdyż kupuje jego gotowe elementy. Samo złożenie części komputera z gotowych elementów komputera, instalacja oprogramowania, aktualizacja, konfiguracja wybranych elementów, tak aby komputer mógł działać, nie polega na tym, że Spółka wytwarza (produkuje) gotowy produkt, a więc przeprowadza wszystkie jego etapy produkcji, które mogłaby samodzielnie dokonać od początku do końca.

Zatem, skoro Spółka nie produkuje elementów tylko składa gotowe elementy komputera i na tej podstawie buduje komputer, to nie można uznać, że wytwarza rzecz materialną (produkt) w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumienie art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT w postaci komputera i w związku z tym nie może w stosunku do tych komputerów opisanych w niniejszym wniosku stosować przepisów art. 18eb ustawy o CIT pozwalających na skorzystanie z tzw. ulgi na ekspansję.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, że budowanie komputerów stacjonarnych można nazwać produkcją i tym samym dochód ze sprzedaży tych komputerów powinien kwalifikować się do „Ulgi na ekspansję”, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).