Czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełnią warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka będzie miała prawo odliczyć od podsta... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.244.2023.2.DD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.244.2023.2.DD

Temat interpretacji

Czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełnią warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka będzie miała prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 updop.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 20 czerwca 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełnią warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 updop i w konsekwencji Spółka będzie miała prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 updop.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 3 sierpnia 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 7 sierpnia 2023 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 10 sierpnia 2023 r. (data wpłaty dodatkowej opłaty) oraz 14 sierpnia 2023 r. (data wpływu pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki prawa handlowego i należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. Przedmiotem jego działalności gospodarczej jest (…). Wnioskodawca ciągle usprawnia i zamierza usprawniać również w przyszłości swoją produkcję poprzez nabywanie urządzeń przemysłowych oraz urządzeń funkcjonalnie z nimi związanych służących robotyzacji i automatyzacji linii produkcyjnych oraz zwiększeniu mocy przerobowych. Zwykle robot jest częścią „wyspy” zrobotyzowanej składającej się z maszyny (lub maszyn) roboczych oraz robota (robotów). Występują również sytuacje gdzie robot (roboty) są zainstalowane wewnątrz maszyny roboczej. Wnioskodawca albo robotyzuje istniejące procesy albo wprowadza nowe procesy od razu z zaaplikowanymi robotami. Wnioskodawca używa głównie przemysłowe roboty 6-cio osiowe.

Wnioskodawca przyjmuje różne formy wprowadzania robotów do procesów produkcyjnych:

1.kupuje i implementuje roboty wewnętrznie;

2.kupuje roboty i przekazuje zewnętrznemu integratorowi;

3.zewnętrzny integrator kupuje roboty, integruje w procesie lub maszynie i całość sprzedaje Wnioskodawcy.

Część robotów została wprowadzona do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca zamierza rozliczyć ulgę na robotyzację w odniesieniu do niżej opisanych robotów.

W myśl art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się :

-automatycznie sterowaną,

-programowalną,

-wielozadaniową

-stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody,

-posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania. Roboty zakupione przez Spółkę mają osobne sterowniki do zarządzania pracą robota i zintegrowanej maszyny, (…) posiadają dodatkowe PLC,

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów. Na moment rozliczania ulgi na robotyzację Wnioskodawca wprowadzi, chwilowo wprowadzone w systemie testowym rozwiązanie integracji z systemem teleinformatycznym,

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń. Każdy system jest powiązany z czujnikami, radarami kurtynami podpiętymi do zewnętrznego PLC lub do robota/(…),

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika,

5)roboty są spięte z inną maszyną np. giętarka, maszyna do formowania.

Sposób działania robota spełnia wymogi określone w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez:

1.Automatyczną sterowalność i programowalność.

Z uwagi, że definicja automatycznej sterowalności i programowalności nie została określona w ustawie o CIT, Spółka opiera swoje stanowisko o wykładni programowalności opisanej w normie ISO 8373:2021 w której wskazano, że „reprogrammable means designed so that the programmed motions or auxiliary functions can be changed without physical alteration”. A zatem „Programowalny” wg definicji ISO 8373 oznacza zaprojektowany w taki sposób, że zaprogramowane ruchy lub funkcje pomocnicze urządzenia można zmieniać bez dokonywania fizycznych zmian”.

Opis pracy sterowników: sterownik obsługuje pracę robota z poziomu sprzętowego. Dodatkowo robot wyposażony jest w sterownik bezpieczeństwa, który weryfikuje otoczenie robota i zapobiega kolizjom. Głównym źródłem sterowania robotem jest system informatyczny umieszczony w komputerze przemysłowym robota.

Jedyne mechaniczne modyfikacje, które występują przy zmianie programu to przezbrojenie maszyny, np. giętarki lub maszyny do formowania, od strony robota załatwia to program wybierany z panelu operatorskiego robota/gniazda lub maszyny wykonawczej.

2.Wielozadaniowość.

Z uwagi, że definicja wielozadaniowości nie została określona w ustawie, Spółka opierała się na definicji wielozadaniowości znajdującej się w słowniku PWN gdzie wskazano, że wielozadaniowość oznacza „możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań (programów) dzięki podziałowi czasu procesora”. Robot dzięki swojej funkcjonalności może podejmować się realizacji wielu zadań, np.: w zakresie rozładunku, załadunku czy transportu wielu rodzaju towarów o różnej wielkości i wadzę. Właściwości systemów informatycznych robota pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań np.: w zakresie podnoszenia towarów, obrotu robota wokół osi XYZ i komunikacji z systemem do zarządzania pracą robota. W związku z czym należy uznać, że robot spełnia warunek cechy wielozadaniowości. Generalnie każde stanowisko zrobotyzowane jest wielozadaniowe, lub może być wielozadaniowe.

3.Mobilność, stacjonarność.

W dziedzinie robotyki mobilny robot zgodnie z wykładnią określoną w normie ISO 8373:2021 oznacza „mobile robot – robot able to travel under its own control” czyli „zdolny do samodzielnego poruszania się”. W wypadku gdy są to roboty mobilne powinny w potwierdzeniu zamówienia lub specyfikacji mieć przykładowo opisy: Robot opisany jest samojezdnym pojazdem zdolnym do samodzielnego i sprawnego poruszania się odpowiednich układów nawigacji bez potrzeby bezpośredniej obsługi operatora. Charakteryzuje się brakiem centralnego systemu sterowania, co oznacza, że pojazd porusza się po zakładzie produkcyjnym lub magazynie w sposób autonomiczny, a dzięki systemowi kamer i czujników analizuje zmieniające się otoczenie i dostosowuje się do niego, np. omijając przeszkody i wybierając alternatywną trasę w przypadku pojawienia się przeszkody. Roboty są w większości stacjonarne. Specyfika pracy robota wymaga od niego częstego zmieniania miejsca w przestrzeni produkcyjnej między innymi w zakresie transportu towarów lub półproduktów. Robot może poruszać się w przestrzeni trójwymiarowej w każdym kierunku oraz zapewnia możliwość odstawienia w każdym punkcie współrzędnych XYZ. Robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y, a w osi Z podnosi i opuszcza elementy produkcyjne. W związku z czym zdaniem Spółki robot charakteryzuje się możliwością poruszania się w ramach współrzędnych XYZ zapewnia co najmniej 3 stopnie swobody ruchu. Wszystkie roboty Spółki mają ruchome ramię, które umożliwiają operację na produkcie.

4.Wykorzystywany do zastosowań przemysłowych.

Zdaniem Spółki, robot ma zastosowanie przemysłowe, ponieważ wykorzystywany jest w działalności wytwórczej prowadzonej przez Spółkę polegającej na wytwarzaniu produktów znajdujących się w ofercie podatnika.

Robot odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów w ramach cyklu produkcyjnego. Zapewnia transport wewnętrzny surowców wykorzystywanych do produkcji oraz wyrobów gotowych. Robot dostarcza surowiec oraz półprodukty z pośredniego miejsca na produkcji na stanowiska robocze. Robot stanowi integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i surowców w cyklu produkcyjnym działalności wytwórczej Wnioskodawcy, w związku z czym należy uznać, że jest wykorzystywany do zastosowań przemysłowych.

Poza robotami zapewniającymi przepływ materiału zgodnie z opisem powyżej, Spółka posiada również roboty inspekcyjne, które kontrolują produkt i w zależności czy jest zgodny czy nie przemieszczają go w wyznaczone miejsce.

5.Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami.

Robot połączony jest z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy w tym zakresie wyznaczenia tras czy nowych celów. W systemach zarządzanych przez komputer robota, są przechowywane dane diagnostyczne czy czas pracy robota.

6.Monitorowalność za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

Robot wyposażony jest w system czujników, które pozwalają na autonomiczne poruszanie się. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, robot spełnia warunek monitorowalności za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń. Każdy z robotów posiada czujnik lub kamerę. Jako minimum wynikających z systemów bezpieczeństwa. Są to czujniki ze zintegrowanej maszyny.

7.Jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Robot jest zintegrowany z innymi maszynami tego typu funkcjonującymi na terenie zakładu i stanowi część floty urządzeń o podobnym przeznaczeniu. Z uwagi, że definicja maszyny nie została określona w ustawie, Spółka przygotowując swoje stanowisko opierała się na definicjach określonych w innych obowiązujących aktach prawnych np. w Dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. która wskazuje, że maszyną jest „zespół, wyposażony lub przeznaczony do wyposażenia w mechanizm napędowy inny niż bezpośrednio wykorzystujący siłę mięśni ludzkich lub zwierzęcych, składający się ze sprzężonych części lub elementów, z których przynajmniej jedna wykonuje ruch, połączonych w całość mającą konkretne zastosowanie.”

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy robot spełnia przesłanki opisane w powyższej definicji ponieważ stanowi zespół części i elementów wykorzystujących elektryczny mechanizm napędowy czyli inny niż wykorzystujący siłę mięśni ludzkich lub zwierzęcych. Robot wyposażony jest między innymi w podnośnik który wykonuje ruch w osi Y podnosząc i opuszczając ładunek. Dodatkowo robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y.

W zakładzie produkcyjnym Spółki robot wraz z innymi urządzeniami tego typu ma stanowić flotę autonomicznych robotów, które wykorzystywana będzie w cyklu produkcyjnym podatnika. Flota komunikuje się między sobą dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonej m.in. w zakresie przesyłu informacji o położeniu. Robot stanowi nierozłączny element cyklu produkcyjnego obowiązującego w zakładach Wnioskodawcy. Robot odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów zarówno w części produkcyjnej jak i magazynowej. Wraz z innymi maszynami o podobnym przeznaczeniu gwarantuje właściwe i efektywne dostawy surowca lub/i materiałów do poszczególnych gniazd produkcyjnych. Pozwala to na efektywne zarządzanie procesem produkcji w tym w zakresie osiągnięcia i utrzymania optymalnej wydajności procesu produkcji. Należy zaznaczyć, że robot jest funkcjonalnie połączony i zintegrowany z innymi maszynami pracującymi w cyklu produkcyjnym. Z uwagi, że definicja słowa „zintegrowany” nie została określona w ustawie Wnioskodawca przygotowując swoje stanowisko opierał się na definicji słowa „zintegrowany” w rozumieniu słownika PWN co oznacza zintegrowany „połączony w całość lub będący częścią całości”. Robot jest częścią procesu produkcyjnego i odpowiada za dostawę surowca do poszczególnych gniazd produkcyjnych w związku z czym zapewnia dostęp do surowca niezbędnego do pracy. Bez dostępu do surowca dostarczanego przez robota maszyny lub pracownicy obsługujący gniazdo produkcyjne nie są zdolni do wytworzenia produktów finalnych o końcowej użyteczności.

W związku z czym należy uznać że Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Integracja z innymi maszynami za wyjątkiem robotów inspekcyjnych gdzie mamy integrację z systemem wizyjnym.

W piśmie z 10 sierpnia 2023 r. wskazali Państwo m.in., że:

1.Stan faktyczny dotyczy robotów już wprowadzonych do środków trwałych wprowadzonymi zgodnie z nazwami SAP. Dokładne nazwy robotów to: (…)

2.Każdy robot, wprowadzony do środków trwałych i w odniesieniu do którego podmiot będzie korzystał z ulgi na robotyzację, będzie w dacie korzystania z ulgi spełniał następujące warunki:

- automatycznie sterowalny, programowalny, wielozadaniowy,

- posiada właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,

- wymienia dane cyfrowe z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania lub diagnozowania,

- jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

- jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń ,

- jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy każdy z robotów spełnia wskazane warunki.

3.Za 2022 r. Wnioskodawca osiągnął dochód podatkowy ze źródeł innych niż przychody z zysków kapitałowych, również w odniesieniu do planowanych działań Wnioskodawca zamierza korzystać z ulgi na robotyzację w latach, w których będzie uzyskiwał dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

4.Wydatki poniesione na nabycie robotów nie zostały:

·zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

·odliczone od podstawy opodatkowania.

Co więcej, Spółka nie przewiduje takiego zwrotu w przyszłości.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy opisane w stanie faktycznym Roboty spełnią warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka będzie miała prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sforumułowane w uzupełnieniu wniosku)

Państwa zdaniem, Roboty opisane w niniejszym wniosku stanowić będą roboty przemysłowe w rozumieniu artykułu 38eb ust. 3 ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka będzie miała prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo, że przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie, posiadane Roboty są automatycznie sterowanymi, programowalnymi i wielozadaniowymi maszynami (mogą być wykorzystywane do układania różnego rodzaju produktów powstających seryjnie po ich odpowiednim dostosowaniu). Na dzień wprowadzenia ich do środków trwałych a co za tym idzie rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych i korzystania z ulgi na robotyzację, jak wskazano we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku wszystkie roboty pracują w 3 wymiarach/osiach obrotu/manipulacji. Roboty zapewniają pracę w co najmniej 3 stopniach swobody. Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał wcześniej, posiadane/zakupione przez Spółkę Roboty, pozwalają na bieżące programowanie ich pracy oraz monitorowanie ich pracy i wydajności (w tym korygowanie ewentualnych błędów i naprawianie usterek).

Roboty zawierają szereg zaawansowanych technologicznie czujników, które pozwalają na śledzenie płynności pracy Robotów.

Roboty są ściśle dopasowane do maszyn produkcyjnych służących do wytwarzania produktów operacyjnych i są indywidualnie ustawione i dostosowane do wymagań współpracującej z Robotami maszyny produkującej.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione na nabycie Robotów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację.

W oparciu o powyższe należy wnioskować, że kosztami kwalifikowanymi (tj. uprawniającymi Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację) są koszty uzyskania przychodów poniesione przez Spółkę na nabycie Robotów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

W tym kontekście należy rozstrzygnąć pojęcie poniesienia kosztów w przypadku wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych podlegających odpisom amortyzacyjnym oraz moment ich poniesienia. (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Jednocześnie, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy zauważyć, że wydatki na nabycie aktywów będących środkami trwałymi nie stanowią kosztu uzyskania przychodów w momencie ich nabycia. Kosztami uzyskania przychodów w odniesieniu do środków trwałych są odpisy amortyzacyjne dokonywane od tych środków trwałych na zasadach określonych przez przepisy ustawy o p.d.o.p. W konsekwencji, momentem poniesienia kosztu w przypadku środków trwałych będzie moment dokonania odpisu amortyzacyjnego od takiego środka trwałego. Możliwość rozliczenia w ramach ulgi na robotyzację kwoty 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od robotów przemysłowych była wielokrotnie potwierdzona w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z dominującym stanowiskiem organów podatkowych, ulga na robotyzację powinna być stosowana w taki sposób, iż podatnikom przysługuje prawo do odliczenia 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych w latach 2022-2026 od tych urządzeń, które spełniają kryteria wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o p.d.o.p.

Zasadniczo zatem, uwzględniając przepisy regulujące ulgę na robotyzację, w ocenie Wnioskodawcy, dokonując odpisów amortyzacyjnych od wydatków spełniających warunki wskazane w art. 38eb ust. 2 ustawy o p.d.o.p., będzie on uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wartości odpisów amortyzacyjnych dotyczących Robotów, dokonanych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Jednocześnie, jak przedstawiono w uzupełnieniu stanu faktycznego, koszty poniesione na nabycie Robotów nie dotyczą działań lub aktywów, o których mowa w art. 38eb ust. 5a ustawy o p.d.o.p. Wnioskodawca spełnia również warunek, o którym mowa w art. 38eb ust. 8 ustawy o p.d.o.p. w związku z art. 18d ust. 5 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z ww. przepisami, ulga na robotyzację przysługuje podatnikowi wyłącznie jeżeli koszty kwalifikowane (w tym przypadku wartość Robota) nie zostały:

·zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

·odliczone od podstawy opodatkowania.

Na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji, wydatki poniesione na zakup Robotów nie zostały Spółce zwrócone w żadnej formie. Co więcej, Spółka nie przewiduje takiego zwrotu w przyszłości.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, opisany w stanie faktycznym Roboty spełniają warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o p.d.o.p. i w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Państwa stanowiska, która odnosi się jedynie do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie stanu faktycznego jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych jedynie w części dotyczącej stanu faktycznego. W pozostałym zakresie wniosku, tj. w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop,

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop,

przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop,

przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop,

odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że ciągle usprawniają Państwo i zamierzają usprawniać również w przyszłości swoją produkcję poprzez nabywanie urządzeń przemysłowych oraz urządzeń funkcjonalnie z nimi związanych służących robotyzacji i automatyzacji linii produkcyjnych oraz zwiększeniu mocy przerobowych. Zwykle robot jest częścią „wyspy” zrobotyzowanej składającej się z maszyny (lub maszyn) roboczych oraz robota (robotów). Występują również sytuacje gdzie robot (roboty) są zainstalowane wewnątrz maszyny roboczej. Robotyzujecie Państwo istniejące procesy albo wprowadzacie nowe procesy od razu z zaaplikowanymi robotami. Używacie Państwo głównie przemysłowe roboty 6-cio osiowe. Część robotów została wprowadzona do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. Zamierzacie Państwo rozliczyć ulgę na robotyzację w odniesieniu do wyszczególnionych w uzupełnieniu wniosku robotów.

Przy czym, sposób działania robota spełnia wymogi określone w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez:

1.Automatyczną sterowalność i programowalność – sterownik obsługuje pracę robota z poziomu sprzętowego. Dodatkowo robot wyposażony jest w sterownik bezpieczeństwa, który weryfikuje otoczenie robota i zapobiega kolizjom. Głównym źródłem sterowania robotem jest system informatyczny umieszczony w komputerze przemysłowym robota. Jedyne mechaniczne modyfikacje, które występują przy zmianie programu to przezbrojenie maszyny, np. giętarki lub maszyny do formowania, od strony robota załatwia to program wybierany z panelu operatorskiego robota/gniazda lub maszyny wykonawczej.

2.Wielozadaniowość – robot dzięki swojej funkcjonalności może podejmować się realizacji wielu zadań, np.: w zakresie rozładunku, załadunku czy transportu wielu rodzaju towarów o różnej wielkości i wadzę. Właściwości systemów informatycznych robota pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań np.: w zakresie podnoszenia towarów, obrotu robota wokół osi XYZ i komunikacji z systemem do zarządzania pracą robota.

3.Mobilności, stacjonarność – robot opisany jest samojezdnym pojazdem zdolnym do samodzielnego i sprawnego poruszania się. Robot należy do grupy pojazdów AMR, tj.: jest to pojazd bezzałogowy sterowany za pomocą odpowiednich układów nawigacji bez potrzeby bezpośredniej obsługi operatora. Charakteryzuje się brakiem centralnego systemu sterowania, co oznacza, że pojazd porusza się po zakładzie produkcyjnym lub magazynie w sposób autonomiczny, a dzięki systemowi kamer i czujników analizuje zmieniające się otoczenie i dostosowuje się do niego, np. omijając przeszkody i wybierając alternatywną trasę w przypadku pojawienia się przeszkody. Roboty są w większości stacjonarne. Specyfika pracy robota wymaga od niego częstego zmieniania miejsca w przestrzeni produkcyjnej między innymi w zakresie transportu towarów lub półproduktów. Robot może poruszać się w przestrzeni trójwymiarowej w każdym kierunku oraz zapewnia możliwość odstawienia w każdym punkcie współrzędnych XYZ. Robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y, a w osi Z podnosi i opuszcza elementy produkcyjne.

4.Wykorzystywany do zastosowań przemysłowych – robot wykorzystywany jest w działalności wytwórczej prowadzonej przez Spółkę polegającej na wytwarzaniu produktów znajdujących się w ofercie podatnika. Robot odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów w ramach cyklu produkcyjnego. Zapewnia transport wewnętrzny surowców wykorzystywanych do produkcji oraz wyrobów gotowych. Robot dostarcza surowiec oraz półprodukty z pośredniego miejsca na produkcji na stanowiska robocze. Robot stanowi integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i surowców w cyklu produkcyjnym działalności wytwórczej Wnioskodawcy, w związku z czym należy uznać, że jest wykorzystywany do zastosowań przemysłowych.

5.Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami – robot połączony jest z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy w tym zakresie wyznaczenia tras czy nowych celów. W systemach zarządzanych przez komputer robota, są przechowywane dane diagnostyczne czy czas pracy robota.

6.Monitorowalność za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń – robot wyposażony jest w system czujników, które pozwalają na autonomiczne poruszanie się. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, robot spełnia warunek monitorowalności za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń. Każdy z robotów posiada czujnik lub kamerę. Jako minimum wynikających z systemów bezpieczeństwa. Są to czujniki ze zintegrowanej maszyny.

7.Jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika – robot jest zintegrowany z innymi maszynami tego typu funkcjonującymi na terenie zakładu i stanowi część floty urządzeń o podobnym przeznaczeniu. Robot wyposażony jest między innymi w podnośnik który wykonuje ruch w osi Y podnosząc i opuszczając ładunek. Dodatkowo robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y.

W zakładzie produkcyjnym Spółki robot wraz z innymi urządzeniami tego typu ma stanowić flotę autonomicznych robotów, które wykorzystywana będzie w cyklu produkcyjnym podatnika. Flota komunikuje się między sobą dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonej m.in. w zakresie przesyłu informacji o położeniu. Robot stanowi nierozłączny element cyklu produkcyjnego obowiązującego w Państwa zakładach. Robot odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów zarówno w części produkcyjnej jak i magazynowej. Wraz z innymi maszynami o podobnym przeznaczeniu gwarantuje właściwe i efektywne dostawy surowca lub/i materiałów do poszczególnych gniazd produkcyjny. Pozwala to na efektywne zarządzanie procesem produkcji w tym w zakresie osiągnięcia i utrzymania optymalnej wydajności procesu produkcji. Należy zaznaczyć, że robot jest funkcjonalnie połączony i zintegrowany z innymi maszynami pracującymi w cyklu produkcyjnym. Robot jest częścią procesu produkcyjnego i odpowiada za dostawę surowca do poszczególnych gniazd produkcyjnych w związku z czym zapewnia dostęp do surowca niezbędnego do pracy. Bez dostępu do surowca dostarczanego przez robota maszyny lub pracownicy obsługujący gniazdo produkcyjne nie są zdolni do wytworzenia produktów finalnych o końcowej użyteczności.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia czy opisane roboty spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że skoro jak wynika z wniosku nabyte przez Państwa roboty:

- są automatycznie sterowalne, programowalne,

- są wielozadaniowe,

- są w większości stacjonarne, o co najmniej 3 stopniach swobody, wszystkie roboty mają ruchome ramię, które umożliwiają operację na produkcie,

- są wykorzystywane do zastosowań przemysłowych ponieważ stanowią integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i surowców w cyklu produkcyjnym Państwa działalności wytwórczej,

- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami poprzez połączenie z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy w tym zakresie, wyznaczenia tras czy nowych celów,

- są wyposażone w system czujników, które pozwalają autonomiczne poruszanie się, każdy z robotów posiada czujnik lub kamerę,

- są zintegrowane z innymi maszynami tego typu funkcjonującymi na terenie zakładu i stanowią część floty urządzeń o podobnym przeznaczeniu,

to spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop.

Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 updop.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop,

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 updop,

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie natomiast z art. 16a ust. 2 pkt 3 updop,

amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników – jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający – zwane także środkami trwałymi.

Z kolei jak stanowi art. 16b ust. 1updop,

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1)(uchylony)

2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3)(uchylony)

4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5)licencje,

6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl art. 16f ust. 1 updop,

podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop,

za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy,

za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Stosownie do art. 16g ust. 12 updop,

przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i po tym dniu) fabrycznie nowych aktywów, spełniających warunki określone w art. 38eb updop, w sytuacji osiągania przez Państwa dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tych składników dokonane w latach 2022-2026 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Tym samym Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 updop.

Z wniosku wynika bowiem, że:

- roboty spełniają warunki wymienione w art. 38eb ust. 3 updop,

- za 2022 r. Wnioskodawca osiągnął dochód podatkowy ze źródeł innych niż przychody z zysków kapitałowych, również w odniesieniu do planowanych działań Wnioskodawca zamierza korzystać z ulgi na robotyzację w latach, w których będzie uzyskiwał dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych,

- wydatki poniesione na nabycie robotów nie zostały:

-zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

-odliczone od podstawy opodatkowania.

Spółka nie przewiduje takiego zwrotu w przyszłości.

Jednocześnie ze złożonego wniosku nie wynika, aby Spółka korzystała ze zwolnień określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a updop, co oznaczałoby również konieczność dotrzymania warunku, o którym mowa w art. 38eb ust. 8 w związku z art. 18d ust. 6 updop.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).