Zwolnienie od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.437.2023.4.MAP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.437.2023.4.MAP

Temat interpretacji

Zwolnienie od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2023 r. (wpływ 8 sierpnia 2023 r. i 11 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym od 4 grudnia 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Świadczy Pan usługi samodzielnie, na własny rachunek i własne ryzyko. Na podstawie wpisu w CEiDG przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność sklasyfikowana pod kodem PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Pana działalność opodatkowana jest podatkiem liniowym. Jest Pan zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości oraz nie uzyskuje Pan przychodów z najmu/dzierżawy innych nieruchomości.

Zamierza Pan utworzyć nowe gospodarstwo rolne i na jego terenie wznieść 5 domków mieszkalnych. Inwestycja, zgodnie z prawomocnym pozwoleniem budowlanym, nosi nazwę: „budowa budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego, zespołu pięciu budynków agroturystycznych wraz z urządzeniami budowlanymi oraz budowa murów oporowych w ramach nowotworzonego gospodarstwa rolnego na terenie działek nr …, …, … i …, obręb …, gmina …”. Łączna powierzchnia nieruchomości wymienionych w pozwoleniu wynosi 1 ha. Posiada Pan także drugą działkę w … o powierzchni 0,6 ha. Każdy z wybudowanych budynków będzie składał się z jednego pokoju, kuchni oraz łazienki. Na terenie gospodarstwa rolnego nie będą znajdowały się inne pokoje gościnne usytuowane w innych budynkach mieszkalnych wynajmowanych na rzecz gości. W gminie, na terenie której planowana jest inwestycja, jest Pan zameldowany od lipca 2022 r. Do końca 2023 r. planuje Pan zdobyć kwalifikacje rolnicze.

W 2023 r. planuje Pan realizację inwestycji polegającej na budowie 2 nieruchomości mieszkalnych (dalej: „Budynki”), które będą wykorzystywane do świadczenia usług zakwaterowania oraz najmu krótkoterminowego na rzecz gości. Pozostałą część inwestycji planuje Pan realizować, w zależności od dostępności środków finansowych, w latach 2024-2025. Inwestycja zostanie sfinansowana w całości z Pana majątku prywatnego, a nowopowstałe budynki wraz z gruntem będą stanowić Pana majątek prywatny, tj. nie będą wchodziły do majątku prowadzonej działalności gospodarczej. Planuje Pan udostępniać Budynki gościom odwiedzającym … i … w celach turystyczno-wypoczynkowych, świadcząc na ich rzecz usługi zakwaterowania i najmu krótkoterminowego. Będzie Pan wyłącznym właścicielem domków mieszkalnych, które będą wynajmowane. Domki mieszkalne będą położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym. Domki będą wynajmowane wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku. Będzie Pan wynajmował wskazane we wniosku Budynki na czas od dwóch do czternastu dni, a wynajem nie będzie nosił znamion wynajmu długoterminowego. Gospodarstwo, które zamierza prowadzić będzie gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Zamierza Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawy o PIT”).

W uzupełnieniu wniosku z 8 sierpnia 2023 r. doprecyzował Pan, że w obszarze gospodarstwa rolnego prowadzona będzie produkcja roślinna - uprawy zielarskie i sadownicze. Uprawiane będą zioła naturalne (m.in. mięta, szałwia, tymianek) oraz jabłka, gruszki, wiśnie i czereśnie. Działalność ta będzie stanowiła działalność rolniczą w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według Pana planów oraz posiadanych przez Pana projektów, zbiory z gospodarstwa będą w całości wykorzystywane na cele konsumpcyjne rodziny i gości przebywających w agroturystyce. Wszelkie nadwyżki będą mogły zostać zbyte na rzecz odbiorców indywidualnych lub hurtowych, w zależności od wielkości zbioru. Nie opłaca Pan podatku rolnego. Figuruje Pan w ewidencji prowadzonej dla podatku rolnego, ale decyzji o podatku nie otrzymuje. Ze względu na klasę użytków podatek nie jest naliczany.

Oznaczenia wynikające z ewidencji gruntów i budynków nieruchomości o powierzchni 0,6 ha prezentują się następująco:

-0,3884 ha - Ł V - łąki trwałe,

-0,2119 ha - R VI - grunty orne.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych pięć budynków (składających się z pokoju, kuchni oraz łazienki), które zamierza Pan wybudować sklasyfikowane zostaną jako 1110 - Budynki mieszkalne jednorodzinne.

Pytanie

Czy opisane usługi będą mogły zostać zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że wyżej opisane usługi będą mogły zostać zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT.

Zgodnie ze wskazanym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Z uwagi na fakt, że ustawodawca posłużył się pojęciem „pokój gościnny” w liczbie pojedynczej, należy uznać, że zwolnienie to znajdzie zastosowanie dla domów wczasowych, które składają się tylko z jednego pokoju, bez względu na ilość pomieszczeń o przeznaczeniu pomocniczym (np. łazienka).

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2021 r. II FSK 350/19: „Dla skorzystania ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.f. konieczne jest łączne spełnienie wszystkich warunków przewidzianych w tym przepisie. Najem winien dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach sklasyfikowanych jako mieszkalne w ewidencji gruntów i budynków lub przez właściwy organ administracji na podstawie dokumentacji budowlanej, w tym objętych stosownym zgłoszeniem dotyczącym zmiany sposobu użytkowania na mieszkalny - w całości lub w części (1), budynki, w których pokoje są wynajmowane położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym(2), przedmiotem usług winien być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku (3), liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć pięciu (4), pojęcie pokój gościnny zostało użyte w liczbie pojedynczej, czyli pod tym pojęciem nie należy rozumieć apartamentu składającego się z większej ilości pomieszczeń (5), do przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.f. należy zaliczyć wartość odpłatności dokonanej tytułem najmu z wyżywieniem. ”

W podobnym stanie faktycznym, w interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.998.2021.2.ISL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Jak wskazał Organ: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że dochody uzyskane przez Panią z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w liczbie nie większej niż 5 (tj. salonu oraz pokoju znajdującego się nad salonem) w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, zwolnione będą z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Biorąc pod uwagę powyższe, uważa Pan, że świadczone przez Pana usługi najmu Budynków składających się z jednego pokoju i łazienki, będą zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zastosowanie zwolnienia określonego w tym przepisie – w odniesieniu do wynajmu pokoi gościnnych – uzależnione jest od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

·najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

·budynki mieszkalne, w których znajdują się wynajmowane pokoje są położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym,

·przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,

·liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Celem omawianego zwolnienia jest wspieranie działalności agroturystycznej prowadzonej na terenach wiejskich, w gospodarstwach rolnych. Ustawodawca nie objął jednak zwolnieniem od opodatkowania wszelkich dochodów z agroturystyki, a jedynie dochody uzyskiwane z „podstawowych” usług agroturystycznych, tj. z wynajmu pokoi gościnnych (przy spełnieniu określonych warunków) i z wyżywienia osób wynajmujących te pokoje.

Stosownie do treści art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z opisu sprawy wynika, że:

-jest Pan osobą fizyczną i prowadzi od 4 grudnia 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG, gdzie przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność sklasyfikowana pod kodem PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości oraz nie uzyskuje przychodów z najmu/dzierżawy innych nieruchomości;

-zamierza Pan utworzyć nowe gospodarstwo rolne i na jego terenie wznieść 5 domków mieszkalnych;

-łączna powierzchnia nieruchomości wymienionych w pozwoleniu wynosi 1 ha (posiada Pan także drugą działkę w tej samej miejscowości o powierzchni 0,6 ha - oznaczenia wynikające z ewidencji gruntów i budynków nieruchomości o powierzchni 0,6 ha prezentują się następująco: 0,3884 ha – Ł V - łąki trwałe; 0,2119 ha - R VI - grunty orne);

-każdy z wybudowanych budynków będzie składał się z jednego pokoju, kuchni oraz łazienki. Na terenie gospodarstwa rolnego nie będą znajdowały się inne pokoje gościnne usytuowane w innych budynkach mieszkalnych wynajmowanych na rzecz gości. W gminie, na terenie której planowana jest inwestycja, jest Pan zameldowany od lipca 2022 r. Do końca 2023 r. planuje Pan zdobyć kwalifikacje rolnicze;

-planuje Pan udostępniać budynki gościom odwiedzającym … i … w celach turystyczno-wypoczynkowych, świadcząc na ich rzecz usługi zakwaterowania i najmu krótkoterminowego;

-będzie Pan wyłącznym właścicielem domków mieszkalnych, które będą wynajmowane. Domki mieszkalne będą położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym. Domki będą wynajmowane wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku;

-będzie Pan wynajmował wskazane we wniosku budynki na czas od dwóch do czternastu dni, a wynajem nie będzie nosił znamion wynajmu długoterminowego;

-gospodarstwo, które zamierza Pan prowadzić będzie gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że warunki określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z planowaną przez Pana inwestycją będą spełnione, tj.:

-najem będzie dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych;

-budynki mieszkalne, w których będą znajdować się wynajmowane pokoje będą położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym);

-przedmiotem usług będzie najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku (ewentualnie wraz z wyżywieniem tych osób);

-liczba wynajmowanych pokoi nie będzie przekraczać 5.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że jeżeli faktycznie będzie Pan prowadził gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, to dochody uzyskane przez Pana z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w liczbie nie większej niż 5 w domkach mieszkalnych położonych na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, zwolnione będą z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).