W zakresie ustalenia zwolnienia z opodatkowania dochodu, począwszy od miesiąca w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej inwestycji. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.381.2023.1.KW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.381.2023.1.KW

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia zwolnienia z opodatkowania dochodu, począwszy od miesiąca w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej inwestycji.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód (dochód) z realizowanej Inwestycji, rozumiany jako pierwszy przychód (dochód) osiągnięty ze sprzedaży produktów wytworzonych i usług świadczonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Inwestycji?

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. (dalej: Grupa, A.) z siedzibą w (…) Niemcy, jest (…). W Polsce w ramach Grupy funkcjonuje B. Sp. z o.o. (dalej: B.), która posiada siedzibę w (…) Polska. B. posiada kompetencje w zakresie projektowania (…) we współpracy z odbiorcą końcowym. B. odpowiada także za dystrybucję produktów Grupy na terenie Polski. Ponadto, zakład w (…) pierwotnie świadczył również usługi posprzedażowe w ramach Centrum Serwisowego (Service Center) dla (…).

W związku z rozwojem działalności Grupy, utworzono nową Spółkę - C. sp. z o.o. z siedzibą w (…) i uzyskano w dniu 9 marca 2021 r. Decyzję o wsparciu nr (…) (dalej: Decyzja) na realizację nowej inwestycji, wydaną na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: ustawa o WNI).

Celem realizowanej przez Spółkę nowej inwestycji jest utworzenie nowego zakładu i uruchomienie w Polsce produkcji przemysłowych urządzeń dla pojazdów szynowych, a także rozbudowa centrum serwisowego w celu zwiększenia jego mocy przerobowych w aktualnych usługach, jak i w zakresie uruchomienia usług dotyczących produktów, które będą wytwarzane w wyniku nowej inwestycji (dalej: Inwestycja). Produkty te nie będą mogły być serwisowane w aktualnym centrum serwisowym w (…), stąd inwestycja obejmuje utworzenie zakładu produkcyjnego oraz centrum serwisowego wraz z zapleczem logistycznym, które umożliwi wzrost sprzedaży części oryginalnych i zamiennych, oraz usług serwisowych.

W celu osiągnięcia efektów skali Grupa przeniosła centrum serwisowe dotychczas funkcjonujące w (…) do nowej lokalizacji w (…) w celu jego dalszej rozbudowy wynikającej z rosnącego zapotrzebowania na rynku na tego typu usługi. W rezultacie powstanie scentralizowane centrum serwisowe o szerokim zakresie naprawianych wyrobów i wysokich mocach przerobowych. Aktywa przenoszone z (…) (pracownicy przeniesieni zgodnie z regulacjami Kodeksu Pracy, środki trwałe drogą sprzedaży) nie zostały wliczone do deklarowanych wartości nowych miejsc pracy i nakładów inwestycyjnych w Decyzji. Powodem przeniesienia jest fakt, że w lokalizacji w (…) osiągnięte zostały granice rozwoju centrum serwisowego pod względem zajmowanej powierzchni oraz możliwości pozyskania wykwalifikowanego personelu. W związku z powyższym, zespół aktywów przeniesiony z (…) jest połączony z nowymi składnikami majątkowymi nabytymi lub wytworzonymi w ramach Inwestycji, na skutek czego, przeniesione centrum serwisowe jest integralną częścią działalności gospodarczej prowadzonej w ramach nowej Inwestycji. Takie działanie, poprzez efekt skali umożliwi znaczące zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa.

W ramach Inwestycji w (…) Spółka wynajmuje budynek, który jest wyposażany w odpowiednie maszyny składające się na linie produkcyjne, infrastrukturę techniczną, meble, regały, wózki widłowe oraz inne niezbędne do prowadzenia inwestycji urządzenia. W przypadku części infrastruktury technicznej w budynku, w szczególności infrastruktury specyficznej dla maszyn i urządzeń, to Spółka będzie inwestorem i infrastruktura ta zostanie zrealizowana przez wykonawcę wybranego przez Spółkę. W miarę uruchamiania kolejnych etapów inwestycji, w budynku umieszczane są odpowiednie maszyny i urządzenia, w części dedykowanej systemom, wentylacji i klimatyzacji oraz wiatraków do urządzeń klimatyzacyjnych - maszyny i urządzenia do ich produkcji oraz serwisu, natomiast w części dedykowanej serwisowi (…).

Zgodnie z Decyzją, Spółka uprawniona jest do pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku CIT z działalności wchodzącej w zakres kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU), wymienionych w Decyzji, prowadzonej na terenie działek objętych Decyzją. Okres obowiązywania decyzji o wsparciu wynosi 15 lat od dnia wydania Decyzji. Zgodnie z warunkami określonymi Decyzją, Spółka zobowiązana jest m.in. do:

1.Poniesienia na terenie, na którym jest realizowana nowa inwestycja, kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, (dalej „Rozporządzenie”) w łącznej wysokości 32.000.000,00 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2025 roku;

2.Poniesienia na terenie, na którym jest realizowana nowa inwestycja, kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w rozumieniu § 8 ust.1 pkt 5 Rozporządzenia w wysokości 48.000.000,00 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2035 roku;

3.Zatrudnienia w związku z nową inwestycją po dniu uzyskania decyzji o wsparciu 80 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r. i utrzymania zatrudnienia na poziomie 80 pracowników w okresie od dnia 1 stycznia 2026 roku do dnia 31 grudnia 2026 roku;

4.Zakończenia inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2025 roku;

5.Spełnienia 4 kryteriów jakościowych wskazanych w uzyskanej Decyzji.

Spółka w oparciu o uzyskaną Decyzję, rozpoczęła realizację Inwestycji i ponosi koszty kwalifikowane. Proces inwestycji rozpoczął się w roku 2022. Maszyny i urządzenia techniczne są kupowane i instalowane zgodnie z planem inwestycyjnym i produkcyjnym z zachowaniem należnych etapów. 1 stycznia 2023 Spółka rozpoczęła działalność w zakresie serwisu, naprawy (…) z wyłączeniem procesu (…).

Kolejne etapy inwestycji i rozszerzenia działalności produkcyjnej i serwisowej są realizowane.

Zamówienia części urządzeń są w toku, a ich dostarczanie do zakładu Spółki oraz montaże zależą aktualnie i zależeć będą w całym okresie realizacji Inwestycji od postępu prac po stronie dostawców oraz postępu prac wewnętrznych w zakładzie Spółki związanych z odbiorami urządzeń, przebiegiem testów ich sprawności, przygotowaniu powierzchni i innych czynników.

Tym samym, poszczególne urządzenia obecnie są i będą dalej sukcesywnie zamawiane, natomiast ich montaż następuje w miarę możliwości technicznych związanych z dostosowaniem powierzchni produkcyjnej oraz dostępności po stronie dostawców (urządzenia i instalacje kupowane są i będą od wielu dostawców zarówno krajowych, jak i zagranicznych). Na nową Inwestycję składają się maszyny i urządzenia techniczne alokowane w odpowiednich centrach roboczych wzajemnie powiązanych (produkcyjne, montażowe, stanowiska testowe, malarnia, śrutowania, proces przygotowania), zgodnie z przebiegiem procesu produkcji czy serwisu, a więc realizacja Inwestycji wymaga koordynacji szeregu procesów.

W związku z powyższym, Spółka oddaje i planuje sukcesywnie oddawać do użytkowania urządzenia (…), i rozpoczynać etapowo proces produkcji i świadczenia usług. W efekcie, Spółka etapowo rozpoczyna osiąganie przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych i usług świadczonych z użyciem zespołu składników majątkowych nabytych w ramach Inwestycji w kluczowych procesach (w miarę uruchamiania poszczególnych procesów). Pierwszy przychód został osiągnięty w styczniu 2023 r.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód (dochód) z realizowanej Inwestycji, rozumiany jako pierwszy przychód (dochód)osiągnięty ze sprzedaży produktów wytworzonych i usług świadczonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód (dochód) z realizowanej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód (dochód) osiągnięty ze sprzedaży produktów wytworzonych i usług świadczonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach Inwestycji. Natomiast do momentu uzyskania pierwszego przychodu (dochodu) z Inwestycji cała działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, zwolnione z opodatkowania są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W oparciu o powyższe przepisy, zdaniem Wnioskodawcy dopiero wygenerowanie dochodu z inwestycji objętej Decyzją uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

W odniesieniu do kwestii ustalenia momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, należy wskazać, że warunkiem koniecznym do skorzystania z omawianego zwolnienia jest rozpoczęcie Inwestycji, a co za tym idzie faktyczne poniesienie przez przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych (tj. zgodnie z metodą kasową). Jednakże samo poniesienie kosztów związanych z Inwestycją nie jest wystarczające do rozpoczęcia korzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia z opodatkowania. Analiza § 9 ust. 1 Rozporządzenia nie może odbywać się w oderwaniu od przepisów ustawy o CIT, a konkretnie art. 17 ust. 1 pkt 34a oraz art. 17 ust. 4 tejże ustawy. Interpretacja przepisów w oparciu wyłącznie o literalne brzmienie § 9 ust. 1 Rozporządzenia jest w tym wypadku niewystarczająca i powstaje konieczność dokonania wykładni funkcjonalnej wskazanych wyżej przepisów ustawy o CIT oraz ustawy o WNI.

Przywołany powyżej § 9 ust. 1 Rozporządzenia określa pierwszy możliwy moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia. W przepisie tym wskazano zakres czasu, w jakim - między dniem uzyskania decyzji o wsparciu aż do dnia wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej - przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednakże przepis nie determinuje momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia w odniesieniu do konkretnego przedsiębiorcy.

Istotą wsparcia na realizację nowej inwestycji jest zwolnienie z podatku dochodowego dochodu osiągniętego z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Zatem, dopóki Przedsiębiorca nie uzyska dochodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową Inwestycją, której dotyczy Decyzja, nie jest możliwe skorzystanie ze wsparcia, o którym mówi art. 3 ustawy o WNI w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Dopiero od tego momentu Spółka jest uprawniona do rejestrowania podlegającego zwolnieniu wyniku podatkowego z tytułu przeprowadzonej Inwestycji, stanowiącego różnicę między osiągniętymi przychodami a poniesionymi kosztami.

Jak wskazują organy podatkowe, w przeciwnym wypadku, tj. uznaniu, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza (por. interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.362.2021.2.PC).

Po dokonaniu analizy powyższych przepisów, należy zatem stwierdzić, że poniesienie kosztów kwalifikowanych zgodnie z metodą kasową jest tylko jedną z przesłanek wymaganych do uzyskania zwolnienia, jednakże samo w sobie nie jest jeszcze wystarczające do nabycia uprawnienia do skorzystania ze zwolnienia.

Na poparcie powyższego stanowiska, Spółka przedstawia poniżej przykłady interpretacji indywidualnych i orzeczeń sądów administracyjnych wydanych w zbliżonym stanie faktycznym:

1.Interpretacja indywidualna z 3 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.648.2022.1.IZ, w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy wskazując, że: „dla nabycia uprawnienia do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji nie jest wystarczające jedynie poniesienie pierwszych kosztów kwalifikowanych, ale powinno również nastąpić oddanie do użytkowania grupy środków trwałych we wszystkich kluczowych procesach produkcyjnych zakładu, mogących generować zasadniczo zwiększoną produkcję, a tym samym osiąganie przychodów z nowej inwestycji.”

2.Interpretacja indywidulana z 15 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.281.2022.1.AN, w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy: „Tym samym, w sytuacji Spółki, od tego momentu, gdy przedstawione kluczowe elementy nowej inwestycji będą w stanie produkować i przyczynią się do generowania dochodu, Spółka będzie uprawniona do zwolnienia dochodu na bazie otrzymanej Decyzji. Do tego momentu całość działalności Spółki będzie opodatkowana.”

3.Interpretacja indywidualna z 2 lutego 2022 r., 0111-KDIB1-3.4010.530.2021.2.IZ, w której organ podatkowy uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym prawo skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT przysługuje wnioskodawcy począwszy od miesiąca, w którym pojawi się koszt kwalifikowany związany z realizacją inwestycji w ujęciu kasowym. Organ podatkowy podkreślił, iż: „Dopiero wygenerowanie dochodu z inwestycji objętej decyzją o wsparciu daje prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, tj. wyłączenia tego dochodu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.”

4.Interpretacja indywidualna z 3 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.362.2021.2.PC, w której organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika i stwierdził, że „poniesienie wydatków kwalifikowanych nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań), a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.”

5.Interpretacja indywidualna z 27 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.367.2021.2.AN, w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika: „poniesienie wydatków kwalifikowanych wg metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia. Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.”

6.Interpretacja indywidualnej z 20 lipca 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.183.2021.1.JKT, gdzie podkreślono, że: „poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.”

7.Interpretacja indywidualna z 8 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.194.2020.9.JKT, w której organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika i stwierdził: „W konsekwencji momentem, od którego Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z PDOP może być miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym inwestor poniósł pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 Rozporządzenia, pod warunkiem, że Wnioskodawca dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której Spółka ponosiła wydatki kwalifikowane.”

8.Wyrok z dnia 6 maja 2022 r. (sygn. akt I SA/Po 121/22), w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu sprawy wskazał, że: „poniesienie wydatków kwalifikowanych według metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia. Wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie u.p.d.o.p.). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.

Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z faktem, że zwolnienie dotyczy dochodu z działalności gospodarczej osiągniętego z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji, oprócz poniesienia pierwszych wydatków kwalifikowanych według metody kasowej, potrzebne jest również osiąganie przychodów z nowej inwestycji dzięki funkcjonowaniu środków trwałych nabytych lub wytworzonych w ramach nowej inwestycji. Pozwala to na wygenerowanie dochodu z nowej inwestycji (lub przejściowo straty), a więc dochodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych wytworzonych i/lub nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją. Tym samym, zdaniem Spółki, dla nabycia uprawnienia do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji nie jest wystarczające jedynie poniesienie pierwszych kosztów kwalifikowanych dotyczących pojedynczych maszyn. W tym zakresie powinien zostać osiągnięty pewien poziom zaawansowania procesu inwestycyjnego, który w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym polega na zakupie i oddaniu do użytkowania części urządzeń przynajmniej w jednym z kluczowych procesów technologicznych Spółki (tj.…) oraz uruchomienie procesu produkcji / świadczenia usług, aby możliwe było wygenerowanie pierwszego przychodu z Inwestycji. Wówczas bowiem dopiero Spółka jest w stanie zaraportować osiągnięcie dochodu, który spełni przesłanki wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT tj. będzie to dochód z działalności gospodarczej osiągnięty z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI i uzyskany na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu.

Dopiero oddanie do użytkowania urządzeń we wskazanej grupie procesów, skutkuje i skutkować będzie możliwością osiągania przez Spółkę przychodów z nowej inwestycji w nowym zakładzie. Będzie to więc moment, gdy Spółka wypełniła obie przesłanki dla zwolnienia dochodu z działalności określonej w Decyzji, tj. rozpoczęła ponoszenie kosztów kwalifikowanych (w rozumieniu kasowym, niewystarczające jest w tej sytuacji jedynie dokonanie odpisu w księgach) oraz wygenerowała przychód (dochód) z nowej inwestycji.

Tym samym, w sytuacji Spółki, do momentu, gdy przedstawione elementy nowej inwestycji, dotyczące przynajmniej jednego z procesów produkcyjnych nie były w stanie działać w cyklu produkcyjnym lub usługowym, a więc przyczyniać się do osiągania przychodów, Spółka nie była uprawniona do zwolnienia dochodu na bazie otrzymanej Decyzji i prowadziła działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych.

Konsekwentnie, wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do korzystania ze zwolnienia dochodu z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód (dochód) z realizowanej Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), wprowadzono mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”), w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 17 ust. 4 updop, w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 4 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2) zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W myśl natomiast § 5 ust. 1 ww. Rozporządzenia (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Natomiast w myśl § 5 ust. 1 ww. Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2861), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia.

W myśl § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,

do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Zgodnie natomiast z § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

Stosownie zaś do § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów;

2) dwuletnich kosztów pracy określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 zalicza się koszty poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji.

W myśl § 8 ust. 4 Rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.,

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W myśl § 8 ust. 5 Rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Zgodnie z treścią § 8 ust. 5 i 5a rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.,

5. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

5a. W przypadku realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji transakcja musi być przeprowadzona na warunkach rynkowych.

Zgodnie z treścią § 8 ust. 6 i 7 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

6. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych.

7. W przypadku realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji transakcja musi być przeprowadzona na warunkach rynkowych.

Na podstawie § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.,

Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Na podstawie § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

1. Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

Z kolei, w § 10 rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej. Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia, koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu (§ 10 ust. 3 rozporządzenia). Natomiast, dalej w ust. 3 wskazano, że zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów otrzymanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, składową którego jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy.

Wskazać należy, że zgodnie z § 12 ww. Rozporządzenia z 27 grudnia 2022 r.,

Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).

W art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702), ustawodawca wskazał, że

ilekroć w ustawie jest mowa o dniu udzielenia pomocy - należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym.

Powyższe oznacza, że treść Rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie jedynie do przedsiębiorstw, którzy złożą lub złożyły wniosek o udzielenie wsparcia po 1 stycznia 2023 r.

Z uwagi na to, że przedmiotem wniosku jest decyzja o wsparciu wydana w okresie do 31 grudnia 2022 r. „nowe” Rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w Państwa sprawienie nie ma zastosowania.

Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości.

Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.

W odniesieniu do kwestii pojęcia „poniesionych wydatków inwestycyjnych”, pojęcie to nie zostało zdefiniowane w wyżej cytowanym rozporządzeniu.

Jednak, żeby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie zrealizowany, a nie samą deklarację o zamiarze jego poniesienia, czy też zobowiązanie do poniesienia go w przyszłości. W związku z powyższym, dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego nie jest wystarczające jedynie zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia. Innymi słowy, moment poniesienia kosztów inwestycji, przy obliczaniu wielkości otrzymanej lub dopuszczalnej pomocy publicznej, należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania kosztów w znaczeniu kasowym (chwila zapłaty).

Pamiętać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych wg metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia. Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.

Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja może być ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na innym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznaniu, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.

Dodatkowo wskazać należy, że za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się m.in. koszty inwestycji poniesione na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych. Cytowany powyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, wprowadza warunek zaliczenia jako koszty kwalifikowane kosztów zarówno nabytych jak i wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zatem, uwzględniając fakt, że w przypadku nabycia środka trwałego musi być on kompletny i zdatny do użytkowania to należy również przyjąć, że wytworzony we własnym zakresie środek trwały musi spełniać takie same kryteria, czyli musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia go do używania.

W tym miejscu jeszcze raz podkreślić należy, że przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia, wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

W konsekwencji momentem, od którego Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z PDOP może być miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym inwestor poniósł pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 rozporządzenia, pod warunkiem, że Spółka dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której Spółka ponosiła wydatki kwalifikowane.

Podkreślić bowiem należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.

Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego okresu.

Biorąc pod uwagę treść powołanych powyżej przepisów, a także opis stanu faktycznego zgodzić się należy z Wnioskodawcą że zwolnienie dochodu osiągniętego w ramach działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, następuje w momencie uzyskania pierwszych przychodów (dochodów) ze sprzedaży produktów wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach inwestycji lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych, z którymi nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w dniu 9 marca 2021 r. Spółka uzyskała Decyzję o wsparciu nr (…) na realizację nowej inwestycji, wydaną na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Celem realizowanej przez Spółkę nowej inwestycji jest utworzenie nowego zakładu i uruchomienie w Polsce produkcji przemysłowych urządzeń dla pojazdów szynowych, a także rozbudowa centrum serwisowego w celu zwiększenia jego mocy przerobowych w aktualnych usługach, jak i w zakresie uruchomienia usług dotyczących produktów, które będą wytwarzane w wyniku nowej inwestycji. Produkty te nie będą mogły być serwisowane w aktualnym centrum serwisowym w Krakowie. W celu osiągnięcia efektów skali Grupa przeniosła centrum serwisowe dotychczas funkcjonujące w Krakowie do nowej lokalizacji w (…) w celu jego dalszej rozbudowy wynikającej z rosnącego zapotrzebowania na rynku na tego typu usługi. W związku z powyższym, zespół aktywów przeniesiony z (…) jest połączony z nowymi składnikami majątkowymi nabytymi lub wytworzonymi w ramach Inwestycji, na skutek czego, przeniesione centrum serwisowe jest integralną częścią działalności gospodarczej prowadzonej w ramach nowej Inwestycji. Spółka w oparciu o uzyskaną Decyzję, rozpoczęła realizację Inwestycji i ponosi koszty kwalifikowane. Proces inwestycji rozpoczął się w roku 2022. W efekcie, Spółka etapowo rozpoczyna osiąganie przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych i usług świadczonych z użyciem zespołu składników majątkowych nabytych w ramach Inwestycji w kluczowych procesach (w miarę uruchamiania poszczególnych procesów). Pierwszy przychód został osiągnięty w styczniu 2023 r.

Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że jest on uprawniony do korzystania ze zwolnienia dochodu z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód (dochód) z realizowanej Inwestycji.

Reasumując, Państwa stanowisko zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód (dochód) z realizowanej Inwestycji, rozumiany jako pierwszy przychód (dochód)osiągnięty ze sprzedaży produktów wytworzonych i usług świadczonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Inwestycji jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym,

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).