W zakresie: - ustalenia czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 updop, o którym mowa w... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.211.2023.2.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.211.2023.2.AR

Temat interpretacji

W zakresie: - ustalenia czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 updop, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ww. ustawy wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Panstwa przed dniem 1 stycznia 2023 r.; - spełnienia warunków posiadania przez Państwa statusu spółki holdingowej, zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 2 updop; - spełnienia przez Spółkę Zależną warunków dotyczących posiadania statusu krajowej spółki zależnej w myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 updop; - możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego w związku z planowaną transakcją Zbycia Akcji w Spółce Zależnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

   - ustalenia czy do okresu co najmniej dwóch lat nieprzerwanego spełnienia warunków wskazanych w art. 24m ust. 1-4 updop, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ww. ustawy wlicza się także okres spełniania tych warunków sprzed 1 stycznia 2023 r. – jest prawidłowe;

   - spełnienia warunków uznania Państwa za spółkę holdingową – jest prawidłowe;

   - spełnienia przez Spółkę Zależną warunków dotyczących posiadania statusu krajowej spółki zależnej – jest prawidłowe;

   - możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego w związku z planowaną transakcją Zbycia Udziałów w Spółce Zależnej – jest prawidłowe;

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął za pośrednictwem e-puap Państwa wniosek z tego samego dnia o  wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

   - ustalenia czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 updop, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ww. ustawy wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Państwa przed dniem 1  stycznia 2023 r.;

   - spełnienia warunków posiadania przez Państwa statusu spółki holdingowej, zgodnie z  art. 24m ust. 1 pkt 2 updop;

   - spełnienia przez Spółkę Zależną warunków dotyczących posiadania statusu krajowej spółki zależnej w myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 updop;

   - możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego w związku z planowaną transakcją Zbycia Akcji w Spółce Zależnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 16 lipca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką prawa handlowego zarejestrowaną w Polsce oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy).

Udziałowcami Spółki są osoby fizyczne będące rezydentami podatkowymi Polski.

Ponadto, Spółka posiada akcje reprezentujące ponad 10% kapitału zakładowego w spółce Y S.A. (dalej jako: „Spółka Zależna”). Spółka Zależna jest sprzedawcą instalacji fotowoltaicznych oraz pomp ciepła. Spółka nabyła akcje w Spółce Zależnej w wyniku objęcia Akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej (co zostało zarejestrowane w  KRS 14 września 2021 r.

Spółka w przyszłości planuje sprzedaż wszystkich albo części posiadanych akcji w Spółce Zależnej (dalej zwana jako: „Planowana Transakcja”, „Zbycie Akcji”) na rzecz osób trzecich.

Rok podatkowy Wnioskodawcy jest równy rokowi kalendarzowemu. Przed dokonaniem Zbycia Akcji, Spółka planuje złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia Akcji, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT.

Wnioskodawca nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również na moment Planowanej Transakcji, Wnioskodawca nie będzie wchodził w skład podatkowej grupy kapitałowej, ani nie wchodził nigdy w przeszłości w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Wnioskodawca nie korzystał nigdy ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust.  1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT. Jak również, na moment Planowanej Transakcji Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnień o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Spółka Zależna działa w formie prawnej spółki akcyjnej i posiada siedzibę na terytorium RP, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania.

Na moment Planowanej Transakcji Wnioskodawca będzie posiadał powyżej 10% Akcji Spółki Zależnej i przedmiotem sprzedaży będą wszystkie akcje posiadane przez Wnioskodawcę.

Spółka Zależna obecnie nie posiada:

   - tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania;

   - ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;

   - żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Również na moment Planowanej Transakcji, Spółka Zależna nie będzie posiadać żadnego z  powyżej wskazanych praw.

Spółka Zależna nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również nie będzie wchodzić w skład takiej grupy na moment Planowanej Transakcji, ani nigdy w przeszłości nie wchodziła w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Spółka Zależna nie jest właścicielem ani nie będzie nabywać nieruchomości ani praw do nich.  Zbycie Akcji planowane jest w terminie, kiedy upłynie okres 2 lat nieprzerwanego posiadania Akcji przez Wnioskodawcę w danej Spółce Zależnej, tj. po 14 września 2023 r.

Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie kraju, zgodnie z  przytoczonymi w opisie stanu faktycznego okolicznościami, w szczególności:

   - posiada faktyczne miejsce siedziby oraz wyposażenie adekwatne do prowadzonej działalności;

   - przy wykorzystaniu faktycznie zaangażowanego w Polsce personelu faktycznie wykonuje czynności stanowiące działalność gospodarczą;

   - nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;

   - ogół angażowanych aktywów osobowych, rzeczowych i niematerialnych jest współmierny do zakresu działalności prowadzonej przez Spółkę;

   - zawiera wyłącznie porozumienia zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mające uzasadnienie gospodarcze, które zgodne są z ogólnymi interesami gospodarczymi Wnioskodawcy;

   - wszelkie podstawowe funkcje gospodarcze wykonywane są przy wykorzystaniu zasobów własnych lub w oparciu o zasoby własne, w tym obecne na miejscu osoby zarządzające.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z 13 lipca 2023 r. (data wplywu za pośrednictwem e-puap 16  lipca 2023 r.) wskazaliście Państwo, że:

 1) Na moment Planowanej Transakcji sprzedaży akcji w Spółce Zależnej udziałów we Wnioskodawcy nie będzie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej lub z  którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

 2) Określone w art. 28m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT warunki spełnione będą przez Wnioskodawcę i Spółkę Zależną nieprzerwanie od daty wskazanej we wniosku jako data nabycia akcji w Spółce Zależnej do momentu planowanego zbycia akcji ww. Spółki.

 3) Akcje w Spółce Zależnej zostaną zbyte na rzecz podmiotów niepowiązanych, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W powyższym uzupełnieniu, wyjaśniając występujące w złożonym wniosku rozbieżności potwierdziliście Państwo ponadto, że akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej objęte zostały 14 września 2021 r. (rejestracja w KRS).

Pytania

 1) Czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art.  24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 znowelizowanej ustawy o CIT w  brzmieniu, które obowiązywać będzie od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.?

 2) Czy w opisanym stanie faktycznym i w odniesieniu do zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie spełniał warunki posiadania statusu spółki holdingowej zgodnie z  art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?

 3) Czy w opisanym stanie faktycznym i w odniesieniu do zdarzenia przyszłego Spółka Zależna będzie spełniała warunki dotyczące posiadania statusu krajowej spółki zależnej zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

 4) Czy dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w związku z Planowaną Transakcją Zbycia Akcji w Spółce Zależnej będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. ze względu na łączne spełnienie warunków posiadania przez Państwa statusu spółki holdingowej zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT i przez Spółkę Zależną warunków posiadania statusu krajowych spółek zależnych zgodnie z  art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT, nieprzerwanie co najmniej przez okres dwóch lat, a także nieposiadania przez Spółki zależne aktywów, o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT oraz złożenie przez Wnioskodawcę na co najmniej 5 dni przed planowanym Zbyciem Akcji do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków określony w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT (w brzmieniu które weszło w życie od dnia 1 stycznia 2023 r.) wlicza się także okres spełniania tych warunków przed dniem 1 stycznia 2023 r.

Ad 2

Na moment Planowanej Transakcji Wnioskodawca będzie spełniał warunki uprawniające do posiadania statusu spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, pozwalające na korzystanie z zasad opodatkowania spółek holdingowych określonych w Rozdziale 5b ustawy o CIT.

Ad 3

Spółka Zależna będzie spełniać na moment Planowanej Transakcji przesłanki posiadania statusu krajowej spółki zależnej, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT.

Ad 4

W przypadku dokonania przez Wnioskodawcę transakcji Zbycia Akcji w Spółce Zależnej dochód uzyskany z transakcji Zbycia Akcji będzie podlegał zwolnieniu z podatku na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ na moment Planowanej Transakcji Wnioskodawca spełniać będzie warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a Spółka Zależna w których sprzedawane będą akcje spełniać będzie warunki posiadania statusu krajowej spółki zależnej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także nie będą posiadać aktywów, o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT oraz Wnioskodawca dokona złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed planowanym Zbyciem Akcji. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Stosownie do art. 24m ust. 2 ustawy o CIT : „Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia Akcji (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022.2180 z dnia 25 października 2022 r.) : „1. Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.” (podkreślenie Wnioskodawcy).

Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że do dochodów osiągniętych po 1 stycznia 2023 r. stosuje się przepis art. 24m ustawy o CIT w nowym brzmieniu, w tym należy stosować art. 24m ust. 2 ustawy o CIT przewidujący obowiązek spełnienia określonych warunków nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, jak również zastosowanie znajduje art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a oraz pkt 3 lit. a ww. ustawy, które w znowelizowanym brzmieniu nie przewidują długości okresu wyłącznie w odniesieniu do posiadania Akcji, jako wymogu określenia statusu spółki holdingowej i spółki zależnej, a co za tym idzie przesłanek zastosowania zwolnienia. Uwzględniając przytoczone regulacje prawne, stwierdzić należy że skorzystanie ze zwolnienia o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT do dochodu osiągniętego po dniu 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków zwolnienia określonych Rozdziale 5b ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat. Poprzednie brzmienie przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT dla zastosowania określonego w nim zwolnienia wymagało posiadania nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% Akcji (akcji) w kapitale spółki zależnej oraz odpowiednio aby co najmniej 10% Akcji (akcji) spółki zależnej posiadała bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, zmiana przepisów Rozdziału 5b w zakresie warunków zastosowania preferencji w opodatkowaniu wynikających z tzw. „reżimu holdingowego” spowodowała wydłużenie okresu z 1 roku do 2 lat, a także rozszerzyła zakres tego wymogu z wyłącznie dotyczącego posiadania Akcji na wszystkie warunki dotyczące statusu spółki holdingowej i spółki zależnej. Ustalenie okresu jaki wlicza się do 2-letniego okresu spełniania warunków, o których mowa w przedmiotowych regulacjach jest podstawową kwestią do ustalenia momentu, w którym istnieje możliwość stosowania przewidzianych zwolnień podatkowych w ramach regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT.

Literalna wykładnia przytoczonych regulacji, w tym przepisu przejściowego ustawy nowelizującej oraz wprowadzonego nowego przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że w przypadku stosowania preferencji określonych w Rozdziale 5b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. określone tam zwolnienie stosuje się, jeżeli warunki preferencji spełnione są nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat niezależnie od momentu, w którym rozpoczął się bieg 2 letniego okresu spełniania warunków. Przepisy wskazują jedynie, że warunki muszą być spełnianie nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu. Przepis przejściowy art. 20 ust. 1 ustawy nowelizującej przewiduje, że art. 24m (w tym wprowadzony ust. 2 tego artykułu) w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą stosuje się do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Tym samym, w przypadku uzyskania po dniu 1 stycznia 2023 r. przychodów z dywidend lub zbycia Akcji stosować należy przepis art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w tym, że na dzień poprzedzający dzień osiągnięcia przychodów, warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 winny być spełnione przez okres co najmniej 2 lat, a bieg tego okresu mógł rozpocząć się przed 1 stycznia 2023 r. Innymi słowy, przykładowo w sytuacji osiągnięcia przychodów w dniu 2 stycznia 2023 r., przychody te mogą korzystać ze zwolnień o których mowa w Rozdziale 5b ustawy o CIT, jeżeli na dzień 1 stycznia 2023 r., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 były spełnione przez okres co najmniej 2 lat, tj. początek biegu tego okresu miał miejsce co najmniej 1 stycznia 2021 r. Podkreślić należy, że na takie rozumienie zmiany wskazywać także powinna intencja ustawodawcy wynikająca z uzasadnienia ustawy oraz prac legislacyjnych dotyczących tej ustawy. Na stronie 27 uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej wskazano, iż: „Ponadto, w celu zapobieżenia ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia Akcji , przepisy art. 24m zostały odpowiednio doprecyzowane. W konsekwencji, dywidendy lub zyski ze zbycia Akcji/akcji  (winno być: udziałów/akcji) będą zwolnione, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów warunki, określone w ust. 1 pkt 1-4, będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.”

Uzasadnienie ustawy wskazuje na doprecyzowujący charakter przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przy czym zarówno projektodawca w dokumentach legislacyjnych, jak również ustawodawca w uchwalonych przepisach, nie zawarł żadnych innych wytycznych co do sposobu ustalania okresu co najmniej 2 lat spełniania warunków do stosowania preferencji, który to okres winien jedynie kończyć się na dzień poprzedzający dzień uzyskania przychodów. Natomiast, początek tego okresu może przypadać w każdym czasie poprzedzającym dzień poprzedzający uzyskanie przychodów. Wskazać należy, że kierując się zasadą racjonalnego ustawodawcy, jeżeli zamiarem byłoby określenie konkretnego momentu, w którym rozpoczyna się bieg terminu okresu spełniania warunków stosowania preferencji to ustawodawca winien dokonać takiego określenia w sposób jednoznaczny.

W szczególności, ustawodawca ustanowiłby odpowiedni przepis przejściowy, który powinien określać, że za początek co najmniej 2 letniego okresu spełniania warunków preferencji uznaje się określony moment, np. moment wejścia w życie przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT lub moment wejścia w życie nowelizacji ustawy i wprowadzenia do ustawy art. 24m ust. 2 ustawy o CIT. Przepisy ustawy o CIT oraz ustawy nowelizującej nie zawierają tego typu norm, toteż art. 24m ust. 2 ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, że początek 2-letniego okresu może mieć miejsce w dowolnym momencie w przeszłości w odniesieniu do przychodów osiągniętych po dniu 1 stycznia 2023 r., jedynie musi być nieprzerwany i kończyć się na dzień poprzedzający dzień osiągnięcia przychodów. Uchwalone przepisy nie dają podstawy do innego ich rozumienia, w szczególności odmienna interpretacja prowadziłaby do braku jednoznacznej normy prawnej wskazującej podatnikowi od kiedy liczyć omawiany 2-letni okres nieprzerwanego spełniania warunków, jak również prowadziłaby do określenia początkowego momentu liczenia tego okresu w sposób pozanormatywny i wynikający z interpretacji przepisów wykraczającej daleko poza ich językowe brzmienie.

Wskazać należy, że zgodnie z utrwalonymi zasadami dotyczącymi legislacji podatkowej, w tym wynikającymi z art. 217 Konstytucji, zasady przyznawania ulg podatkowych powinny wynikać z ustawy, a zatem z treści przepisu ustawowego. Rozumieć to należy w ten sposób, iż istotne elementy regulacji podatkowej dotyczącej określonej ulgi powinny wynikać z konkretnych norm ustanowionych przepisów prawnych, a nie z ich pozajęzykowej wykładni. Niewątpliwie omawiane regulacje zwolnień podatkowych dla spółek holdingowych stanowią ulgę podatkową.

Ponadto, interpretacja wszelkich ulg i zwolnień podatkowych powinna odbywać się w sposób ścisły w odniesieniu do treści przepisów prawa podatkowego, a treść uchwalonego przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT oraz przepisów przejściowych wprowadzających tę regulację, nie pozwala na przyjęcie odmiennego niż przedstawiony powyżej wniosku. Co więcej, odmienna niż językowa interpretacja przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT prowadzić będzie do wniosku, że po wejściu w życie przepisów wprowadzonych ustawą nowelizującą, tj., po dniu 1 stycznia 2023 r., przepisy Rozdziału 5b nie będą mogły być stosowane w 2023 r., co jest wprost sprzeczne z art. 20 oraz art. 27 ustawy nowelizującej a także podatnicy nie będą posiadać jednoznacznej normy prawnej która wskazywałaby kiedy możliwe będzie zastosowanie preferencji wynikających z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do okresu co najmniej 2 lat o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT wlicza się także nieprzerwany okres który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2023 r. Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.242.2022.1.SP.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% Akcji (akcji) winno być; udziałów/akcji w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) Akcji (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju: - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT, - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca posiada w kapitale Spółki Zależnej od 2014 r. (winno być: od 2021 r.) ok. 51% Akcji w sposób nieprzerwany od momentu rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Zależnej co nastąpiło 24 stycznia 2014 r. (winno być: 14 września 2021 r.) . Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową, nie wchodził nigdy w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również nie planuje wejścia w skład takiej grupy ani założenia takiej grupy i na moment Planowanej Transakcji Wnioskodawca nie będzie wchodził w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Wnioskodawca nie korzystał i nie korzysta obecnie także ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, jak również na moment Planowanej Transakcji nie będzie korzystał z tego rodzaju zwolnień. Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie kraju, zgodnie z przytoczonymi w opisie stanu faktycznego okolicznościami, w szczególności:

   - posiada faktyczne miejsce siedziby oraz wyposażenie adekwatne do prowadzonej działalności;

   - przy wykorzystaniu faktycznie zaangażowanego w Polsce personelu faktycznie wykonuje czynności stanowiące działalność gospodarczą;

   - nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;

   - ogół angażowanych aktywów osobowych, rzeczowych i niematerialnych jest współmierny do zakresu działalności prowadzonej przez Spółkę;

   - zawiera wyłącznie porozumienia zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mające uzasadnienie gospodarcze, które zgodne są z ogólnymi interesami gospodarczymi Wnioskodawcy;

   - wszelkie podstawowe funkcje gospodarcze wykonywane są przy wykorzystaniu zasobów własnych lub w oparciu o zasoby własne, w tym obecne na miejscu osoby zarządzające.

Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, na moment Planowanej Transakcji, tj. Zbycia Akcji, akcji (winno być: udziałów) w Spółce nie będzie posiadał żaden podmiot zagraniczny, w szczególności nie będzie ich posiadał bezpośrednio lub pośrednio żaden podmiot pochodzący z kraju lub terytorium:

  (i) wymienionego w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT;

 (ii) wskazanego w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej; ani

(iii) z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Tym samym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia, a także na moment Planowanej Transakcji będzie spełniał wszystkie warunki posiadania statusu spółki holdingowej przewidziane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 3

W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przez krajową spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wynika, że: „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej – oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% Akcji (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Zgodnie ze wskazanymi przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego informacjami, Spółka Zależna działa w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (winno być: spółki akcyjnej), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania i taka sytuacja występuje od momentu ich utworzenia. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego,

Wnioskodawca posiada w kapitale Spółki Zależnej od 2014 r. (winno być: od 2021 r.) ok. 51% Akcji w sposób nieprzerwany od momentu rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Zależnej co nastąpiło 24 stycznia 2014 r. (winno być 14 września 2021 r.) W przypadku Planowanej Transakcji tj. Zbycia Akcji , Wnioskodawca posiadał będzie więcej niż 10% Akcji w  Spółce Zależnej. Spółka Zależna nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze i nie będą posiadać tego rodzaju praw na moment Planowanej Transakcji. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka Zależna będzie na moment Planowanej Transakcji Zbycia Akcji spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT, a zatem posiadać będzie ona status spółki zależnej w rozumieniu wskazanych przepisów.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 4

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia Akcji (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W myśl art. 24o ust. 3 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia Akcji (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy stosuje się odpowiednio.

Natomiast stosownie do art. 24m ust. 2 ustawy o CIT: „Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia Akcji (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”.

Uwzględniając brzmienie zacytowanych przepisów, aby dochód osiągnięty z tytułu zbycia Akcji podlegał zwolnieniu z opodatkowania, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

   - zbycia Akcji dokonuje spółka spełniająca warunki do uznania za spółkę holdingowej nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

   - zbywane są akcje spółki spełniająca warunki do uznania za spółkę zależną nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

   - zbycie powinno być dokonywane na rzecz podmiotu niepowiązanego (zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT);

   - zbywająca spółka holdingowa powinna złożyć właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia;

   - zbywane udziały nie mogą dotyczyć krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanej transakcji Zbycia Akcji spełni on warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia Akcji na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. Stosownie do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego a także uzasadnienia Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 Wnioskodawca na moment Zbycia Akcji będzie spełniał warunki i posiadał status spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Natomiast, stosownie do uzasadnienia Wnioskodawcy wskazanego w zakresie pytania 1, warunki posiadania statusu spółki holdingowej będą na moment Planowanej Transakcji spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, ponieważ do Zbycia Akcji dojdzie po 1 stycznia 2023 r. ale w terminie, w którym upłynie okres co najmniej 2 lat od momentu objęcia Akcji w Spółce Zależnej, a początek tego 2-letniego okresu rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2023 r.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, realizacja transakcji będzie miała miejsce w 2023 r., i będzie dotyczyć Spółki Zależnej, której akcje były objęte dawniej niż 2 lata temu, a okres posiadania Akcji jest nieprzerwany. Analogicznie, zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, a także uzasadnienia Wnioskodawcy do pytania 3, na moment Zbycia Akcji Wnioskodawca będzie zbywał akcje w krajowej spółce zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT, ponieważ Spółka Zależna Wnioskodawcy na moment Zbycia Akcji spełniać będą warunki posiadania statusu spółki zależnej oraz krajowej spółki zależnej i stosownie do wskazanego powyżej oraz w zakresie pytania 1 uzasadnienia, okres co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania tych warunków także będzie spełniony.

Wnioskodawca przed dniem zawarcia transakcji Zbycia Akcji dokona złożenia właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, a czynności tej dokona na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie także zastosowania wyłączenie ze zwolnienia określone w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT dotyczące zbywania Akcji w spółkach zależnych posiadających co najmniej 50% wartości aktywów w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości. Interpretacja wskazanego przepisu wymaga w pierwszej kolejności określenia zakresu definicyjnego pojęć „aktywa” oraz „nieruchomości” wskazanych w treści przepisu art. 24o ust. 3 ustawy o CIT. Ustawodawca nie zawarł osobnej definicji aktywów na potrzeby wskazanego przepisu, jak również aktywa nie posiadają odrębnej definicji w ramach ustawy o CIT.

W związku z tym, pojęcie aktywów w ramach tej normy odczytywać można posiłkując się definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którą aktywa to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych lub w językowym znaczeniu tego pojęcia, aktywa to majątek posiadany przez przedsiębiorstwo. Natomiast, pojęcie „nieruchomości” zdefiniowane zostało w art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Z kolei, stosownie do art. 48 Kodeksu cywilnego - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Z przepisów tych wynika, iż nieruchomościami mogą być jedynie grunty (w tym prawa użytkowania wieczystego gruntu) oraz budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Pomocniczo, przytoczyć można także art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a UoR, w którym to przepisie do środków trwałych zalicza się nieruchomości, których zakresem objęte są grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, Spółka Zależna nie nabywa praw własności do nieruchomości bezpośrednio ani pośrednio. Uwzględniając powyższe, w odniesieniu do transakcji Zbycia Akcji przez Wnioskodawcę, nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ Spółka Zależna nie będzie posiadać bezpośrednio ani pośrednio majątku w postaci nieruchomości położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, który stanowiłby aktywo Spółki Zależnej.

Tym samym, mając na uwadze powyższą argumentację, a także uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 1, pytania 2 i pytania 3, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on spełniał warunki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych ze Zbycia Akcji w Spółce Zależnej, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT i będzie mógł skorzystać z tego zwolnienia po dniu 1 stycznia 2023 r., także w przypadku Zbycia Akcji w trakcie 2023 r. w odniesieniu do których upłynął nieprzerwany okres co najmniej 2 lat spełniania warunków stosowania preferencji na dzień poprzedzający dzień Zbycia Akcji, a okres ten rozpoczął się przed 1 stycznia 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180 dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

W aktualnym stanie prawnym, w myśl art. 24m ust. 1 updop:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

 1) krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

 2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

 b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

 d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

 e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

  - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

   - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3) spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

 b) (uchylona),

 c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 e) (uchylona));

4) zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

 a) ma osobowość prawną,

 b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

 c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

   - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 updop

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o updop:

 1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

 2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

 3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Celem opisanych powyżej zmian było doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej. Wynika to wprost z uzasadnienia do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2544).

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz uzasadnienie do zmian regulacji dotyczącej spółek holdingowych, należy stwierdzić, że skorzystanie ze zwolnienia o którym jest mowa w art. 24o ust. 1 updop do dochodu osiągniętego po 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków określonych w Rozdziale 5b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej, przepisy zmieniane tą ustawą (w tym m.in. art. 24m updop), a dotyczące regulacji z zakresu opodatkowania spółek holdingowych, należy stosować do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. Zatem celem zmian doprecyzowujących, wprowadzonych przez ustawodawcę była możliwość zastosowania przepisów z Rozdziału 5b ustawy o CIT do przychodów osiąganych przez spółkę holdingową już od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu „co najmniej 2 lat”, o którym mowa w art. 24m ust. 2 updop w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu dwuletniego, nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 mógł mieć miejsce wcześniej, przykładowo w 2021 r.

Uwzględniając powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo spółką prawa handlowego zarejestrowaną w Polsce, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i  polskim rezydentem podatkowym. Państwa akcjonariuszami są osoby fizyczne będące rezydentami podatkowymi Polski. Spółka posiada akcje reprezentujące ponad 10% kapitału zakładowego w spółce Y S.A. Spółka nabyła akcje w Spółce Zależnej w  wyniku objęcia Akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Zależnej, co zostało zarejestrowane w  KRS 14 września 2021 r. Planujecie Państwo w przyszłości sprzedaż wszystkich albo części posiadanych akcji w Spółce Zależnej (Planowana Transakcja) na rzecz osób trzecich będących podmiotami niepowiązanymi, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 updop. Przed dokonaniem Zbycia Akcji, planujecie Państwo złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia Akcji, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o updop.

Nie wchodzicie Państwo w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również na moment Planowanej Transakcji, nie będziecie wchodził w skład podatkowej grupy kapitałowej, ani nie wchodziliście nigdy w przeszłości w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Nie korzystaliście nigdy ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust.  1 pkt 34 i  pkt 34a updop. Również, na moment Planowanej Transakcji nie będziecie korzystać ze zwolnień o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a updop.

Na moment Planowanej Transakcji sprzedaży akcji w Spółce Zależnej Państwa udziałów nie będzie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wymienionym w  przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej lub z  którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka Zależna działa w formie prawnej spółki akcyjnej i posiada siedzibę na terytorium RP, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania.

Na moment Planowanej Transakcji będziecie Państwo posiadali powyżej 10% Akcji Spółki Zależnej.

Spółka Zależna obecnie nie posiada:

   - tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania;

   - ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;

   - żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Również na moment Planowanej Transakcji, Spółka Zależna nie będzie posiadać żadnego z  powyżej wskazanych praw.

Spółka Zależna nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również nie będzie wchodzić w skład takiej grupy na moment Planowanej Transakcji, ani nigdy w przeszłości nie wchodziła w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Spółka Zależna nie jest właścicielem ani nie będzie nabywać nieruchomości ani praw do nich.  Zbycie Akcji planowane jest w terminie, kiedy upłynie okres 2 lat nieprzerwanego posiadania Akcji przez Wnioskodawcę w danej Spółce Zależnej, tj. po 14 września 2023 r.

Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie kraju.

Określone w art. 28m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT warunki spełnione będą przez Państwa jako spółkę holdingową oraz  i  Spółkę Zależną nieprzerwanie od daty wskazanej we wniosku jako data nabycia akcji w Spółce Zależnej do momentu planowanego zbycia akcji ww. Spółki.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przywołane wcześniej regulacje prawne, należy stwierdzić, że spełniają Państwo, a także na moment planowanej transakcji będą Państwo spełniać (o ile zaistniały w rzeczywistości stan faktyczny pokryje się z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego) wszystkie warunki posiadania statusu spółki holdingowej opisane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Ponadto, Spółka Zależna, której udziały Państwo posiadacie będzie spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 updop na moment planowanej transakcji Zbycia Udziałów, a zatem będzie ona posiadać status spółki zależnej w rozumieniu ww. przepisów.

Uwzględniając powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytań 2 i 3 jest prawidłowe.

Jak wcześniej wskazano, w myśl art. 24o ustawy o CIT:

 1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

 2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

 3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z opisu sprawy akcje w Spółce Zależnej zostaną przez Państwa jako spółkę holdingową zbyte na rzecz podmiotów z  Państwem niepowiązanych, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt  3 updop. Spółka Zależna nie jest właścicielem oraz nie będzie nabywać nieruchomości ani praw do nich. Przed dokonaniem Zbycia Akcji, złożycie Państwo właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia Akcji, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT.

W powyższej sprawie dojdzie zatem do:

   - zbycia akcji przez Spółkę spełniającą warunki do uznania jej za spółkę holdingową nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

   - zbycia akcji spółki spełniającej warunki do uznania jej za Spółkę Zależną nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

   - zbycia akcji w Spółce Zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego;

   - złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przez Spółkę Holdingową;

   - spełnienia warunku, zgodnie z którym zbywane akcje nie będą dotyczyć krajowej spółki zależnej, w której co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Realizacja transakcji zbycia akcji będzie miała miejsce najwcześniej w terminie, kiedy upłynie okres dwuletniego, nieprzerwanego posiadania akcji w Spółce Zależnej.

W powyżej opisanym przypadku dokonania przez Państwa transakcji Zbycia Akcji w Spółce Zależnej, dochód uzyskany z transakcji Zbycia Akcji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 24o ust. 1 updop, ponieważ na moment planowanej transakcji będą Państwo spełniać warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a Spółka Zależna, której akcje będą sprzedawane spełniać będzie warunki posiadania statusu krajowej spółki zależnej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a  także nie będzie posiadać aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 updop, a Spółka holdingowa dokona złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o  zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed planowanym Zbyciem Akcji.

Uwzględniając powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).