Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej dla osoby samotnie opiekującej się niepełnosprawnym członkiem rodziny oraz możliwość dokonania korekty zezn... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.35.2023.3.BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.35.2023.3.BK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej dla osoby samotnie opiekującej się niepełnosprawnym członkiem rodziny oraz możliwość dokonania korekty zeznania podatkowego za lata ubiegłe

Interpretacja indywidualna

 - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, tak samo jak Pana siostra.

Urodził się Pan w 1962 r. w G.. Kiedy przyszedł Pan na świat, Pana siostra miała już 8 lat. Urodziła się w 1954 r. Nie mieliście Państwo więcej rodzeństwa. Państwa rodzice już nie żyją, tata od 1992 r., a mama od 2010 r. Siostra jest osobą z niepełnosprawnością intelektualną od urodzenia (...). Do tego chorowała na nadwrażliwość emocjonalną. Nie mogła ukończyć szkoły podstawowej ogólnodostępnej, uczęszczała do szkoły specjalnej, a później do szkoły dla pracujących. Zawsze miała problemy z nauką.

Leczona ponad 25 lat w ramach niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i zespołu paranoidalnego. W latach 70-tych otrzymała rentę inwalidzką z tytułu częściowej niezdolności do pracy, a w 1995 r. orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji, a co się z tym wiąże-dodatek pielęgnacyjny. Siostra nie stosuje się do próśb innych osób, zaniedbuje higienę osobistą, brudzi i bałagani w domu, natrętnie niszczy ubrania, gazety i inne przedmioty codziennego użytku. Godzinami potrafi myć ręce, aż do zdzierania się naskórka. Wymaga stałej i długotrwałej pomocy opiekuna.

Sąd Okręgowy ustanowił Pana siostrę osobą całkowicie ubezwłasnowolnioną z powodu niepełnosprawności intelektualnej. w 2011 r. Sąd Rejonowy obowiązek opiekuna prawnego powierzył Panu. Zamieszkuje Pan z siostrą i się nią opiekuje. Jest Pan jej jedynym opiekunem. Czynności życia codziennego musi Pan wykonywać za siostrę. Nie jest ona w stanie podejmować żadnej roli społecznej, rodzinnej, ani zawodowej.

Opieka nad siostrą jest czasochłonna, energochłonna, ale niestety też kosztowna.

Zależy Panu na dodatkowych środkach finansowych, dzięki którym będzie Pan miał więcej czasu dla siostry.

Chciałby Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ust. 6 ustawy PIT –„Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuję dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną.

Chciałby Pan sporządzić korekty zeznań podatkowych za lata 2017-2022, a w przyszłych latach dokonywać odpisów związanych z ulgą prorodzinną.

Uzupełnienie wniosku

W piśmie z 18 lipca 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wyjaśnił Pan, że poza siostrą, nie ma Pan w ogóle innych dzieci, na które przysługuje ulga prorodzinna. Jest Pan kawalerem do dnia dzisiejszego. Uzyskane przez Pana dochody wynosiły: w roku 2017 – 42.188,85 zł, w 2018 r. – 39.761,84 zł, w 2019 r. – 43.601,97 zł, w 2020 r. – 38.978,85 zł, w 2021 r.– 38.271,94 zł oraz 2.000 zł – dochodu zwolnionego wykazanego w PIT-11, a w 2022 r. – 48.402,34 zł. Uzyskuje Pan i będzie uzyskiwać dochody opodatkowane wg skali podatkowej. W stosunku do Pana siostry nie miały i nie będą miały zastosowania przepisy:

art. 30c (opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym) lub z działów specjalnych produkcji rolnej,

ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym,

ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysły okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytania

1.Czy może Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej w związku z opieką nad pełnoletnią siostrą, pobierającą dodatek pielęgnacyjny, której jest Pan ustanowionym opiekunem prawnym?

2.Czy może Pan dokonać stosownych korekt zeznań podatkowych za lata 2017-2022, uwzględniając ulgę prorodzinną w związku z opieką nad pełnoletnią siostrą pobierającą dodatek pielęgnacyjny, której jest Pan opiekunem prawnym?

3.Czy w latach przyszłych może Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej w związku z opieką nad pełnoletnią siostrą pobierającą dodatek pielęgnacyjny, której jest Pan opiekunem prawnym?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że może skorzystać z ulgi prorodzinnej w związku z opieką nad pełnoletnią siostrą pobierającą dodatek pielęgnacyjny, której jest Pan opiekunem prawnym.

Spełnia Pan przesłanki – bowiem jest sądownie ustanowiony opiekunem prawnym, a siostra jest osobą ubezwłasnowolnioną i pobiera dodatek pielęgnacyjny.

Jednocześnie, może dokonać stosownych korekt zeznań podatkowych za lata 2017-2022, uwzględniając ulgę prorodzinną.

Uważa Pan również, że w latach przyszłych może korzystać z ulgi prorodzinnej nad pełnoletnią siostrą pobierającą dodatek pielęgnacyjny, której jest Pan opiekunem prawnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1) wykonywał władzę rodzicielską;

2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Na mocy art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r:

za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Zgodnie z art. art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r:

za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Zgodnie z art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Z kolei art. 27f ust. 2e ww. ustawy, dodany ustawą z dnia 26 maja 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1059) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. stanowi, iż:

Limity dochodów określone w ust. 2 pkt 1 nie dotyczą podatnika i jego małżonka, którzy wykonywali władzę, pełnili funkcję albo sprawowali opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do jednego dziecka, posiadającego orzeczenie albo decyzję, o których mowa w art. 26 ust. 7d.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że od 1 stycznia 2023 r. limit dochodów opiekuna prawnego uprawniający do skorzystania z ulgi prorodzinnej, w przypadku sprawowania opieki nad jednym dzieckiem nie dotyczy sytuacji, gdy dziecko to posiada:

1)orzeczenie o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzję przyznającą rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną.

W myśl art. 27f ust. 3 cytowanej ustawy:

w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

W świetle art. 27f ust. 6 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

W myśl art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8 w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021r.:

przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

W myśl art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Do osób, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. - zalicza się dzieci bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

Z kolei do osób o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r - zalicza się dzieci pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną.

Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego do 31 grudnia 2021 r.:

zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. nadanym ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:

sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

Z treści wniosku wynika, że w 2011 r. decyzją Sądu Rejonowego został Pan ustanowiony opiekunem prawnym całkowicie ubezwłasnowolnionej, niepełnosprawnej siostry (ur. 1954 r.), która otrzymuje dodatek pielęgnacyjny. Prawnym opiekunem siostry został Pan po śmierci rodziców. Siostra zamieszkuje z Panem.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 ze zm.) jako obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.

Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków itp.

Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.

Obowiązek alimentacyjny, w myśl art. 129 § 1 ww. Kodeksu:

obciąża zstępnych przed wstępnymi, a wstępnych przed rodzeństwem; jeżeli jest kilku zstępnych lub wstępnych - obciąża bliższych stopniem przed dalszymi.

Stosownie zaś do art. 132 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

obowiązek alimentacyjny zobowiązanego w dalszej kolejności powstaje dopiero wtedy, gdy nie ma osoby zobowiązanej w bliższej kolejności albo gdy osoba ta nie jest w stanie uczynić zadość swemu obowiązkowi lub gdy uzyskanie od niej na czas potrzebnych uprawnionemu środków utrzymania jest niemożliwe lub połączone z nadmiernymi trudnościami.

Mając na uwadze przytoczone powyżej regulacje prawne oraz opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro – jak wskazał Pan we wniosku:

od 2011 r. jest Pan ustanowionym przez sąd opiekunem prawnym niepełnosprawnej siostry,

od 2011 r. wykonuje Pan ciążący na Panu obowiązek alimentacyjny wobec niepełnosprawnej siostry, która otrzymywała dodatek pielęgnacyjny,

był i jest Pan osobą niepozostającą w związku małżeńskim, a Pana dochody w latach 2017-2022 nie przekraczały kwoty 56.000 zł,

w stosunku do Pana siostry nie miały i nie będą miały zastosowania przepisy:

art. 30c (opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym) lub z działów specjalnych produkcji rolnej,

ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym,

ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysły okrętowego i przemysłów komplementarnych

to należy uznać, że zostały spełnione warunki do skorzystania przez Pana z ulgi prorodzinnej w związku ze sprawowaniem funkcji opiekuna prawnego wobec niepełnosprawnej siostry.

Prawo do skorzystania z przedmiotowej ulgi przysługiwało Panu w latach poprzednich oraz będzie przysługiwało w latach następnych pod warunkiem, że nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Ponieważ, w rozliczeniach rocznych za lata 2017-2022 rok nie uwzględnił Pan ulgi prorodzinnej na niepełnosprawną pełnoletnią siostrę otrzymującą dodatek pielęgnacyjny, to zgodnie z przepisami ustawy - Ordynacja podatkowa ma Pan możliwość złożenia korekty zeznań podatkowych za te lata.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) wynika, że:

jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Stosownie do art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W myśl art. 81b § 1f ww. ustawy:

korektę, o której mowa w § 1a, składa się wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty.

Jeżeli skutkiem dokonanych korekt będzie powstanie nadpłaty, to zgodnie z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej powinien Pan złożyć również wniosek o jej stwierdzenie.

Zgodnie bowiem z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).