
Temat interpretacji
Czy Cech jest zobowiązany do płacenia podatku dochodowego od uzyskanego dochodu z tytułu wynajmu pomieszczeń użytkowych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Cechu przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 31.12.2009 r.) oraz pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 19.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Cech organizacja samorządu gospodarczego rzemiosła jest zwolniony z płacenia podatku dochodowego art. 17 ust. 1 pkt 39.
Zaistniał stan faktyczny, polegający na zakupie części nieruchomości xxx. Cech uzyskał pomieszczenia użytkowe, dzierżawione przez firmy prywatne. Cech rozpoczął działalność gospodarczą polegającą wyłącznie na wynajmie pomieszczeń.
Uzyskany dochód z wynajmu pomieszczeń przeznaczony będzie w całości na działalność statutową. Cech ma w statucie w § 5 pkt 18 zapis o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Zarząd Cechu podjął uchwałę w tym zakresie i dokonał zgłoszenia do Sądu Rejonowego w X Krajowy Rejestr Sądowy. W dniu 08.10.2009 r. Sąd Rejonowy dokonał zatwierdzenia jednolitego tekstu statutu. W ww. statucie nie ma w § 47 Zasady Gospodarki Finansowej punktu mówiącego, że dochód uzyskany z wynajmu pomieszczeń będzie przeznaczony na działalność statutową. Do jego braku ma uwagi Urząd Skarbowy.
W piśmie uzupełniającym z dnia 29 grudnia 2009 r. Wnioskodawca oświadczył, iż statut Cechu w dziale II § 5 Zadania Cechu stanowi o sprawach merytorycznych. Natomiast w dziale V Zasady Gospodarki Finansowej Cechu § 47 stanowi:
- Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy.
- Gospodarka finansowa Cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez Walne
Zgromadzenie Cechu.
Zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność Cechu. - Zasady gospodarki finansowej Cechu oraz zasady wynagradzania zatrudnionych w Cechu pracowników uchwala Walne Zgromadzenie kierując się wskazówkami merytorycznymi Związku xxx.
Tut. Organ w powyższym piśmie dopatrzył się nieścisłości, co spowodowało wystosowanie do Wnioskodawcy drugiego wezwania celem uzupełnienia i wyjaśnienia istotnych kwestii.
Wobec powyższego, pismem z dnia 15 lutego 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego poprzez oświadczenie, iż statut Cechu nie stanowi o przeznaczeniu uzyskanych dochodów z działalności gospodarczej wynajem pomieszczeń biurowych, tak w dziale II § 5 Zadania cechu, jak i w dziale V § 47 Zasady Gospodarki Cechu.
Nawiązując do regulacji zawartej w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., Cech dokona zmiany w statucie § 47, dodając pkt 4 mówiący:
- uzyskane przychody z tytułu składek członkowskich, opłat za zaświadczenia, dobrowolne świadczenia rzemieślnicze oraz inne wpłaty będą przeznaczone wyłącznie na cele statutowe,
- uzyskane dochody z działalności gospodarczej,
- wynajem pomieszczeń użytkowych będą przeznaczone wyłącznie na cele statutowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Cech jest zobowiązany do płacenia podatku dochodowego od uzyskanego dochodu z tytułu wynajmu pomieszczeń użytkowych...
Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane dochody nie powinny być opodatkowane, gdy będą przeznaczane na działalność statutową. Cech finansowany jest wyłącznie ze składek członkowskich opłacanych przez członków rzemieślników. Wysokość składki ustalana jest uchwałą Walnego Zgromadzenia członków. Wysokość składki nie jest adekwatna do rzeczywistych kosztów prowadzonej działalności statutowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (t. j. Dz. U. 2002 r. Nr 112, poz. 979 ze zm.), cechy i izby rzemieślnicze mogą być tworzone w trybie inicjatyw założycielskich lub w drodze podziału istniejących organizacji pod warunkiem zapewnienia samodzielności finansowej.
Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. ustawy, podstawą utworzenia cechu w trybie inicjatywy założycielskiej jest uchwalenie statutu cechu odpowiadającego wymogom określonym w art. 16 przez co najmniej 10 członków założycieli.
Cechy rzemieślnicze uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 19 ust. 2 ustawy o rzemiośle).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (). Tak określony dochód stanowi w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Literalne brzmienie powyższej regulacji wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w statucie.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Ponadto, zgodnie z treścią ust. 1b ww. artykułu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest uzyskanie przez podatnika dochodu (także w trakcie trwania roku podatkowego) rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu, a następnie jego wydatkowanie bez względu na termin tego wydatkowania na cele statutowe.
Z opisu sprawy wynika, iż Cech zakupił część nieruchomości. Tym samym zyskał pomieszczenia użytkowe, które wynajmuje. Jednocześnie Cech wskazał, iż dochód z wynajmu tych pomieszczeń przeznaczony zostanie na działalność statutową.
W świetle powyższego, jeśli uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z tytułu wynajmu pomieszczeń użytkowych zostanie przeznaczony na Jego cele statutowe, to dochód ten korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotowy dochód uzyskany z wynajmu pomieszczeń użytkowych zostanie wydatkowany na inne cele niż statutowe, to będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach określonych w art. 25 ust. 4 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 25 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
