Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym - czy w świetle aktualnych interpretacji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym o... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1651/09/CzP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.03.2010, sygn. IBPBI/2/423-1651/09/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym - czy w świetle aktualnych interpretacji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, można uzyskaną kwotę 280.000,00 zł ze sprzedaży uznać za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi?
Kwota w podziale nadwyżki bilansowej za 2009 rok w Uchwale Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Mieszkaniowej będzie przeznaczona na fundusz zasobowy z przeznaczeniem sfinansowania inwestycji nowej siedziby Spółdzielni?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 29 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi kwoty uzyskanej ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków, która będzie przeznaczona na budowę nowej siedziby Spółdzielni jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi kwoty uzyskanej ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków, która będzie przeznaczona na budowę nowej siedziby Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność statutową. Statut stanowi, że jej celem jest zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczenie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu, zwanej w dalszej części Statutu lokalami.

W dniu 23 listopada 2009 roku Spółdzielnia sprzedała prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr /.. o pow. 2.497 m2 wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków za cenę 280.000.00 zł. Posadowione budynki to:

  1. budynek biurowy jednokondygnacyjny o pow. 196 m2 i pow. użytkowej 178 m2 wzniesiony w 1977 roku, który widnieje w kartotece środków trwałych oraz
  2. budynek biurowy jednokondygnacyjny o pow. zabudowy 96 m2 i pow. użytkowej 80 m2, oba budynki są połączone dylatacją stanowiąc jeden kompleks, wartość łączna:
  • wartość początkowa księgowa 235.759,62 zł
  • umorzenie 90.415,49 zł.

Budynki stanowiły w ewidencji siedzibę Spółdzielni.

Przy porządkowaniu spraw geodezyjnych do notariusza uwidoczniony został na działce /.. budynek handlowo-usługowy o pow. zabudowy 83 m2 - poza ewidencją Spółdzielni Mieszkaniowej - wzniesiony przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.

Przy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego w akcie notarialnym wspomniane jest o sprzedaży ww. budynku handlowo usługowego.
Prawo użytkowania wieczystego działka /.. .

Wartość początkowa księgowa - 7.055,40 zł.

Umorzenie 773,19zł

Spółdzielnia wystawiła fakturę Vat - zwolniony na kwotę 280.000,00 zł.

Spółdzielnia w miesiącu lutym 2009 roku rozpoczęła inwestycję - modernizację pawilonu z przeznaczeniem na nową siedzibę Spółdzielni.

Odbiór nowej siedziby nastąpił w dniu 07 grudnia 2009 roku, po tym terminie został sporządzony dokument OT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym - czy w świetle aktualnych interpretacji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - można uzyskaną kwotę 280.000,00 zł ze sprzedaży uznać za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi...

Kwota ta w podziale nadwyżki bilansowej za 2009 rok w Uchwale Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Mieszkaniowej będzie przeznaczona na fundusz zasobowy z przeznaczeniem sfinansowania inwestycji nowej siedziby Spółdzielni.

Stanowisko Spółdzielni.

Zgodnie z interpretacją z dnia 05 marca 2008 roku Nr DD6-8213-11/KWW/07/MB7/82 Spółdzielnia uważa, iż definicja zasobów mieszkaniowych dotyczy:

  • budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, np: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych oraz obejmuje osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe.

W związku z powyższym, przychód uzyskany ze sprzedaży siedziby Spółdzielni (280.000,00 zł) i przeznaczony Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni na sfinansowanie nowej siedziby wyczerpuje znamiona definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i stanowi podstawę zwolnienia przedmiotowego, z którego dochód jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określana dalej updop), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu.

Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:

  1. budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,
  3. urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
  4. gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia sprzedała prawo użytkowania wieczystego działki o pow. 2.497 m2 wraz z posadowionymi na niej niżej wymienionymi budynkami:

  1. budynek biurowy jednokondygnacyjny o pow. 196 m2, który widnieje w jej ewidencji środków trwałych,
  2. budynek biurowy jednokondygnacyjny o pow. zabudowy 96 m2, który widnieje w jej ewidencji środków trwałych,
  3. budynek handlowo-usługowy o pow. zabudowy 83 m2, poza ewidencją środków trwałych Spółdzielni.

Budynki wymienione w poz. 1) i 2) stanowiły w ewidencji Spółdzielni jej siedzibę, a odnośnie budynku wymienionego w poz. 3) Spółdzielnia wskazała, iż przy okazji przygotowywania dokumentacji w celu sprzedaży ww. działki (w formie aktu notarialnego), przy porządkowaniu spraw geodezyjnych, uwidoczniony został jeszcze budynek handlowo-usługowy o pow. 83 m2, wzniesiony przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W wyniku sprzedaży Spółdzielnia uzyskała kwotę 280.000,00 zł.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż budynki wymienione w poz. 1) i 2) stanowią zasób mieszkaniowy, jednakże budynek handlowo-usługowy wymieniony w poz. 3) nie wchodzi w skład ww. zasobów. Lokale użytkowe z racji swego przeznaczenia nie są lokalami mieszkalnymi. Nie należą także do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie). W związku z powyższym ewentualne dochody uzyskane z gospodarki lokalami użytkowymi bez względu na cel, na jaki zostaną przekazane, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wskazać ponadto należy, iż pojęcie utrzymanie zasobów mieszkaniowych oznacza ogół działań mających na celu utrzymanie istniejących zasobów mieszkaniowych. Sfinansowanie zatem dochodami uzyskanymi ze sprzedaży budowy nowych zasobów nie stanowi przeznaczenia tego dochodu na utrzymanie zasobów mieszkaniowych lecz na wytworzenie tych zasobów. Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, która stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Stanowisko Spółdzielni jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach