Czy wydatki Spółki na kompleksowe doradztwo w zakresie procesu aplikacyjnego, w tym opracowanie dokumentacji o uzyskanie dofinansowania ze środków eur... - Interpretacja - ILPB3/423-213/09-4/KS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.06.2009, sygn. ILPB3/423-213/09-4/KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy wydatki Spółki na kompleksowe doradztwo w zakresie procesu aplikacyjnego, w tym opracowanie dokumentacji o uzyskanie dofinansowania ze środków europejskich w celu zakupu środków trwałych stanowią koszty uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 20.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 13.05.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z decyzją o budowie nowego zakładu produkcyjnego i koniecznością nabycia nowoczesnych i innowacyjnych maszyn i urządzeń do produkcji opakowań z tworzyw sztucznych, Spółka podjęła decyzję o ubieganiu się o dofinansowanie ww. kosztów z funduszy europejskich.

W tym celu, Spółka nawiązała współpracę z wyspecjalizowaną firmą doradczą, która na Jej zlecenie dokonała kompleksowego opracowania wniosku o dofinansowanie, biznes planu i innej dokumentacji aplikacyjnej w ramach tzw. Działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 2013. Ponadto, firma doradcza zobowiązała się do koordynacji całego procesu aplikacyjnego, tj. do dnia podpisania umowy o dotację z Instytucją Finansującą oraz do udzielania wszelkiej pomocy merytorycznej przy jego realizacji. Wynagrodzenie firmy doradczej składa się z dwóch składników: stałego określonej kwoty należnej po opracowaniu dokumentacji i dokonaniu pozytywnej oceny formalnej oraz zmiennego (tzw. success fee) kwoty należnej po uzyskaniu dofinansowania i stanowiącej jego część (procent).

Pismem uzupełniającym doprecyzowano, iż przedmiotowe wydatki zostały pokryte ze środków własnych Spółki, a tym samym, nie zostały i nie zostaną zwrócone ze środków przyznanej dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki Spółki na kompleksowe doradztwo w zakresie procesu aplikacyjnego, w tym opracowanie dokumentacji o uzyskanie dofinansowania ze środków europejskich w celu zakupu środków trwałych, stanowią koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu ich osiągnięcia, a także w celu ich zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W ocenie Spółki, koszty doradztwa, w tym także koszty dotyczące procesu aplikacyjnego, w tym opracowania dokumentacji o uzyskanie dofinansowania ze środków europejskich stanowią tzw. koszty pośrednie związane z ogólną działalnością każdego przedsiębiorcy. Fakt, czy ewentualne uzyskane dofinansowanie zakupu środków trwałych (tzw. dotacja) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych nie ma znaczenia w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ().

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.

Zauważyć także należy, iż przez sformułowanie w celu, zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności przychodu, a dążenie podatnika ma przymiot celowości, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo, np. osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ww. ustawy.

Z kolei, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

W tym miejscu wskazać należy, iż moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d ustawy, zgodnie z którym, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl ust. 4e ww. artykułu, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wobec powyższego, wydatki poniesione przez Spółkę na kompleksowe doradztwo w zakresie procesu aplikacyjnego, w tym opracowanie dokumentacji o uzyskanie dofinansowania ze środków europejskich, stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie poniesienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu