Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB3/423-29/07-2/HS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2007, sygn. ILPB3/423-29/07-2/HS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 01 sierpnia 2007 r. (data wpływu 03.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 03 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka z o.o. z siedzibą we W., ul. K. wpisane jest do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS i jest podatnikiem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dowód: odpis KRS). Sp. z o.o. dla celów podatkowych posiada numer identyfikacji podatkowej NIP (dowód: zaświadczenie o nadaniu numeru NIP). Spółka jest właścicielem nieruchomości położonej we W przy ul. K, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW (dowód: odpis zwykły z KW). Dnia 10.10.2006 r. Zarząd Spółki podjął uchwałę o utworzeniu Działu Gospodarki Nieruchomością (DN) stanowiącego w strukturze organizacyjnej jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, przeznaczoną do realizacji wszystkich zadań związanych z gospodarką nieruchomością należącą do Sp. z o.o. (dowód: uchwała Zarządu Spółki). W uchwale Zarządu postanowiono, iż DN działać będzie na zasadzie pełnego rozrachunku wewnętrznego oraz zobowiązano Głównego Księgowego dla wyodrębnienia finansowego działu do zapewnienia prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na ustalenie dla DN co najmniej poniższych wielkości:

  • przychodów,
  • kosztów,
  • majątku trwałego,
  • należności,
  • zobowiązań.


W uchwale Zarządu określono obowiązki i zadania DN, do których w szczególności należą:

  • wyszukiwanie ofert na wynajem, prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności DN,
  • przygotowywanie dokumentów z tytułu wynajmu i dzierżawy,
  • opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez inne podmioty na rzecz DN,
  • kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych dotyczących DN,
  • bieżąca konserwacja budynku oraz instalacji związanych z budynkiem,
  • utrzymanie czystości,
  • podatek od nieruchomości.


Na mocy uchwały Zarządu wydzielono składniki materialne i niematerialne wg wykazu stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały. Wykaz przekazanych do DN umów stanowi załącznik nr 3 do uchwały. Określono również listę pracowników działu DN, która zawarta jest w załączniku nr 2 do uchwały Zarządu (dowód: uchwała Zarządu z dnia 10.10.2006 r.). Nadto, w dniu 27.10.2006 r. Zarząd Spółki ustalił Regulamin Prowadzenia Rozrachunku Wewnętrznego dla DN Działu Gospodarki Nieruchomością. Instrukcja ta określa zasady prowadzenia rozrachunku wewnętrznego dla Działu Gospodarki Nieruchomością DN w celu zapewnienia wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółka z o.o. (dowód: regulamin z dnia 27.10.2006 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wynika z tego, że zorganizowana część mienia przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład realizujący zadania gospodarcze. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, poszczególne składniki materialne i niematerialne są połączone czynnikiem organizacyjnym, którego wartość uwzględniona jest również przy wycenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. A zatem zespół składników materialnych i niematerialnych, tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. Samodzielny Dział Gospodarki Nieruchomością, szczegółowo opisany w uchwale Zarządu Spółki z o.o. z dnia 10.10.2006 r. w sprawie utworzenia Działu Gospodarki Nieruchomością w świetle art. 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych spełnia kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa, albowiem spełniono łącznie następujące warunki:

  • jest wyodrębniony organizacyjnie to znaczy zajmuje określone miejsce w strukturze organizacyjnej,
  • jest wyodrębniony finansowo to znaczy, że dla celów ewidencji zarządczej DN rozliczany będzie jako samodzielna jednostka poprzez wyodrębnienie przychodów, kosztów i rozrachunków,
  • jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W konsekwencji, zdaniem Spółki, Dział Gospodarki Nieruchomością należy uznać za zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, pozwalający na uznanie Działu Gospodarki Nieruchomością za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełnić należy następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.


Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Jak z powyższego wynika, zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż w ramach Spółka z o.o. wyodrębniony został zespół składników materialnych i niematerialnych, jako Dział Gospodarki Nieruchomością (DN). Wydzielone zostały składniki majątkowe, takie jak: prawo wieczystego użytkowania, budynek biurowo warsztatowy, budynek portierni, warsztat samochodowy, budynek magazynowy, ogrodzenie, plac utwardzony i wiata na butle. Ponadto przekazano do ww. Działu umowy dostaw i usług dotyczących zaopatrzenia w media oraz umowy dzierżawy gruntu i najmu pomieszczeń. W Dziale Gospodarki Nieruchomością zatrudnionych zostało dwóch pracowników. Powyższe stanowi o tym, że ta część przedsiębiorstwa wyodrębniona została pod względem organizacyjnym (samodzielny dział w strukturze organizacyjnej Sp. z o.o.). Wyodrębnienie nastąpiło także pod względem finansowym. Opracowany został regulamin prowadzenia rozrachunku wewnętrznego, zgodnie z którym ewidencja księgowa operacji gospodarczych dotyczących DN prowadzona będzie na wyodrębnionych kontach księgowych. W tabeli amortyzacyjnej środków trwałych będących w użytkowaniu DN wprowadzono jednostkę DN w celu wyodrębnienia wartości umorzeń i amortyzacji. Jako należności DN uznano należności od odbiorców zewnętrznych z tytułu najmu. Jako zobowiązania DN uznano: zobowiązania z tytułu dostaw i usług dotyczących mediów, zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości i opłat za wieczyste użytkowanie gruntu, zobowiązania wobec pracowników zatrudnionych w DN z tytułu należnego wynagrodzenia, zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i wobec Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w wielkości odpowiadającej zatrudnieniu w DN. Przychody obejmują usługi najmu świadczone dla odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych oraz pozostałe przychody. Natomiast koszty to amortyzacja środków trwałych, zużycie materiałów, zużycie mediów, wynagrodzenia pracowników oraz świadczenia z nimi związane, podatki i opłaty oraz pozostałe koszty. Wymieniony zespół składników będzie przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych, jakimi są:

  • wyszukiwanie ofert na wynajem, prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności DN,
  • przygotowywanie dokumentów z tytułu wynajmu i dzierżawy,
  • opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez inne podmioty na rzecz DN,
  • kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych dotyczących DN,
  • bieżąca konserwacja budynku oraz instalacji związanych z budynkiem,
  • utrzymanie czystości, podatek od nieruchomości.


Wyodrębnione organizacyjnie i finansowo składniki tworzą nowy zakład, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Tym samym warunki niezbędne do uznania Działu Gospodarki Nieruchomością (DN) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, w sytuacji gdy Spółka z o.o. jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie określonym w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną działalność polegającą na dzierżawie gruntu i wynajmie lokali w będących jej własnością nieruchomościach, można uznać, że nieruchomości te wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, zawartymi umowami z tytułu dzierżawy, najmu, dostawy mediów i działalnością polegającą na najmie stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki. Zatem wyodrębniony na mocy uchwały Zarządu Spółki z dnia 10.10.2006 r. Dział Gospodarki Nieruchomością (DN) odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu