Czy wydatki (m.in. na catering, kwiaty, upominki) ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z organizowaniem przez Spółkę uroczystości zawieszenia wiechy... - Interpretacja - IPPB5/423-779/10-3/JC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2011, sygn. IPPB5/423-779/10-3/JC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy wydatki (m.in. na catering, kwiaty, upominki) ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z organizowaniem przez Spółkę uroczystości zawieszenia wiechy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05.11.2010 r. (data wpływu 19.11.2010 r.) oraz piśmie z dnia 17.12.2010 r. (data wpływu 21.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizowaniem przez Spółkę uroczystości zawieszenia wiechy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizowaniem przez Spółkę uroczystości zawieszenia wiechy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka organizuje uroczystości zawieszenia tzw. wiechy. Uroczystości te - odbywające się po zakończeniu ważnego etapu budowy konstrukcji obiektu budowlanego (zwykle jednak po zakończeniu budowy całej konstrukcji) - są tradycją w branży budowlanej. Zapewnienie poczęstunku dla gości zaproszonych oraz obdarowanie wspomnianych inwestorów, podwykonawców oraz architektów obiektów budowlanych drobnymi upominkami (np. kwiatami) jest natomiast ogólnie przyjętym zwyczajem przy organizacji tego typu imprez. Wspomniany poczęstunek, upominki oraz kwiaty nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje.

Na przedmiotowej uroczystości Wnioskodawca zaprasza inwestora, podwykonawców, architektów, pracujących przy realizacji inwestycji a także przedstawicieli władz, na których terenie znajduje się obiekt budowlany. Uroczystości są okazją m.in. do złożenia podziękowań za dotychczasową pracę, a także gratulacji dla generalnego wykonawcy za terminowe ukończenie danego etapu robót. Jednocześnie stanowią dla Wnioskodawcy sposób promocji świadczonych usług generalnego wykonawstwa, co może wpłynąć np. na zatrudnienie Spółki w przyszłości.

Należy również podkreślić, że organizacja tego typu imprez wpływa pozytywnie na stosunki z inwestorem oraz podwykonawcami, z którymi na co dzień najczęściej Spółka kontaktuje się telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Osobiste poznanie się podczas przedmiotowych uroczystości z pewnością poprawia jakość wzajemnych kontaktów, ułatwia rozwiązywania problemów, na jakie kontrahenci napotykają w trakcie codziennej współpracy, a w konsekwencji pozwala na wykonanie świadczonych przez Spółkę usług na najwyższym poziomie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki (m.in. na catering, kwiaty, upominki) ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z organizowaniem przez Spółkę uroczystości zawieszenia wiechy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle przedstawionego stanu faktycznego wydatki ponoszone przez Spółkę towarzyszące organizowanym uroczystościom zawieszenia wiechy, tj. wydatki na catering, kwiaty oraz upominki dla podwykonawców/architektów/inwestorów obiektów budowlanych, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca uważa, iż przedmiotowe wydatki nie mogą być uznane jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że podatnik wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że warunkami kwalifikującymi dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów są:

  • poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • niezakwalifikowanie kosztu do grupy kosztów nie uznawanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodów (i wymienionych w art. 16 ust. 1 updop).

Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Spółka stoi na stanowisku, iż brzmienie przedmiotowego przepisu wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodów nie mogą być zaliczane wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, tylko wówczas gdy są to wydatki na reprezentację. Zdaniem Spółki ustawodawca dopuszcza - w przypadkach gdy wydatki na usługi gastronomiczne nie są związane z wydatkami na reprezentację - możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Gdyby bowiem zamiarem ustawodawcy było całkowite wyeliminowanie przedmiotowych wydatków spośród kosztów uzyskania przychodów, nastąpiłoby to wprost w ustawie, bez odniesienia do kosztów reprezentacji.

Z uwagi na to, iż przepisy updop nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, należy posłużyć się wykładnią słownikową. Za słownikową wykładnią pojęcia reprezentacja opowiedział się również Minister Finansów. W piśmie z dnia 17 lipca 1995 r., Nr PO 4/AK-722-702/95, stwierdził, że wobec braku definicji legalnej pojęcia reprezentacja, należy przyjąć jego wykładnię językową, zgodnie z którą oznacza ono okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną.

Przenosząc tę definicję na grunt updop przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałości w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach.

Co więcej, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2008 r., Nr IP-PB3-423-26/08-2/DG, wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Spółka uważa, że za takiego typu wydatki nie można uznać wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją uroczystości zawieszenia wiechy. Działania Wnioskodawcy bowiem nie mają na celu uwypuklenia zasobności Spółki czy kreowania jej dobrego wizerunku, ale są ukierunkowane na rozreklamowanie świadczonych przez Spółkę usług generalnego wykonawstwa obiektów budowlanych (zaprezentowaniu ich jakości, przekazaniu informacji na temat ich kompleksowości).

Organizacja podobnych imprez wzmacnia stosunki z już istniejącymi kontrahentami, tj. inwestorem, podwykonawcami, architektami pracującymi przy realizacji przedmiotowych obiektów budowlanych (sprzyjają tworzeniu przyjaznej atmosfery dla współpracy w ramach projektu). Jak wspomniano wcześniej, kontakty Spółki z inwestorem, podwykonawcami czy architektami podczas realizacji kontraktu odbywają się najczęściej drogą telefoniczną lub za pomocą poczty elektronicznej. Osobiste poznanie się podczas przedmiotowych uroczystości poprawia jakość wzajemnych kontaktów, ułatwia rozwiązywania problemów, na jakie kontrahencie napotykają w trakcie codziennej współpracy, a w konsekwencji pozwala na wykonanie świadczonych przez Spółkę usług na najwyższym poziomie. Sama uroczystość stanowi znakomitą okazję do wymiany poglądów, a często także do rozwiązania bieżących problemów, które pojawiają się w trakcie współpracy z kontrahentem.

Co więcej, jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym, organizacja uroczystości zawieszenia wiechy jest tradycją głęboko zakorzenioną w tradycji branży budowlanej. Zapewnienie poczęstunku dla gości zaproszonych oraz obdarowanie wspomnianych inwestorów, podwykonawców oraz architektów obiektów budowlanych drobnymi upominkami (np. kwiatami) jest natomiast ogólnie przyjętym zwyczajem przy organizacji tego typu imprez.

Przedmiotowe wydatki nie noszą przy tym cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje - nie można ich bowiem uznać za okazałe, wytworne i wystawne.

Jako powszechny i kultywowany przez podmioty z branży zwyczaj, organizacja uroczystości zawieszenia wiechy nie powoduje zatem wyróżniania się Wnioskodawcy spośród innych podmiotów gospodarczych działających na rynku. Nie można zatem wysnuć wniosku, że wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację tego typu imprez służą wypromowaniu firmy lub mają przyczyniać się do wyjątkowo korzystnego postrzegania Spółki na rynku.

W konsekwencji, razem z innymi wydatkami związanymi z organizacją tego typu uroczystości, wspomniane wydatki na catering, kwiaty oraz upominki dla inwestorów, podwykonawców oraz architektów uczestniczących w budowaniu promowanych obiektów budowlanych mogą, w opinii Wnioskodawcy, być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Przedstawione przez Spółkę stanowisko jest prezentowane także w interpretacjach Ministra Finansów. Przykładowo Minister Finansów - z up. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2008 r., sygn. Nr IP-PB3-423-471/07-2/DG - stwierdził, że wydatki na usługę cateringową, jeżeli nie były wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu (prezentacja możliwości technicznych i konstrukcyjnych maszyn), stanowią koszt uzyskania przychodów. W związku z powyższym wydatki na usługi cateringowe niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji są związane z głównym celem spotkania i tym samym są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

Podobne stanowisko Ministra Finansów - z up. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przedstawił w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2008 r., sygn. Nr IBPB1/415-189/07/RM, w której stwierdził że jeżeli wydatki na catering na spotkaniu promocyjno-informacyjnym były niezbędne i nie miały znamion okazałości czy też wystawności, to nie wystąpiły przesłanki uniemożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze wyżej prezentowane stanowiska Spółka uważa, że wydatki objęte niniejszym wnioskiem, nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację. Przedmiotowe wydatki nie są wydatkami stricte konsumpcyjnymi, ale wydatkami towarzyszącymi uroczystej promocji świadczonych przez Spółkę usług generalnego wykonawstwa oraz służącymi wzmacnianiu relacji z inwestorem, podwykonawcami oraz architektami obiektów realizowanych przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego Spółka uważa, że wydatki na poczęstunek, na który składają się: potrawy, kanapki, napoje oraz upominki i kwiaty dla wykonawców/podwykonawców obiektów budowlanych - mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty promocji, reklamy i marketingu. Są to szeroko rozumiane działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić promocję, reklamę towaru, usługi, a także promocję reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka organizuje uroczystości zawieszenia tzw. wiechy. Na przedmiotowej uroczystości Wnioskodawca zaprasza inwestora, podwykonawców, architektów, pracujących przy realizacji inwestycji a także przedstawicieli władz, na których terenie znajduje się obiekt budowlany. Uroczystości są okazją m.in. do złożenia podziękowań za dotychczasową pracę, a także gratulacji dla generalnego wykonawcy za terminowe ukończenie danego etapu robót. Jednocześnie stanowią dla Wnioskodawcy sposób promocji świadczonych usług generalnego wykonawstwa, co może wpłynąć np. na zatrudnienie Spółki w przyszłości. Wnioskodawca podkreśla, że organizacja tego typu imprez wpływa pozytywnie na stosunki z inwestorem oraz podwykonawcami, z którymi na co dzień najczęściej Spółka kontaktuje się telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Osobiste poznanie się podczas przedmiotowych uroczystości z pewnością poprawia jakość wzajemnych kontaktów, ułatwia rozwiązywania problemów, na jakie kontrahenci napotykają w trakcie codziennej współpracy, a w konsekwencji pozwala na wykonanie świadczonych przez Spółkę usług na najwyższym poziomie.

Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wobec braku legalnej definicji pojęcia reprezentacji za celowe należy uznać odwołanie się do jej wykładni językowej.

Słownik języka polskiego pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to przede wszystkim działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej służące stworzeniu oczekiwanego wizerunku podatnika, a także ułatwieniu zawarcia umowy lub stworzeniu korzystnych warunków jej zawarcia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Zatem celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, profesjonalizmu.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji obraz przedsiębiorcy przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

W komentarzu pt. Podatek dochodowy od osób prawnych pod red. J. Marciniuka (Warszawa 2008, Wydawnictwo C.H.Beck) autorzy wskazali na przykładowe wydatki na reprezentację, do których zaliczono m.in.: koszty poczęstunku gości podmiotu gospodarczego, uczestników konferencji, przyjęć i posiedzeń, koszty poczęstunków z okazji świąt branżowych, państwowych, wręczania nagród i odznaczeń; koszty imprez artystycznych organizowanych z okazji uroczystości, zakupy kwiatów do dekoracji pomieszczeń oraz przeznaczonych do wręczania określonym osobom; kosztów uczestnictwa na zewnątrz firmy w przyjęciach, spotkaniach, posiedzeniach, konferencjach, zjazdach i innych imprezach organizowanych okazjonalnie lub na okoliczność świąt, rocznic i celowych przedsięwzięć reprezentacyjnych, również w imprezach towarzyszących, w tym także koszty wyjazdów zagranicznych związanych z reprezentowaniem firmy w tych imprezach ().

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że podstawowym problemem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie czy wydatki związane z uroczystością zawieszenia tzw. wiechy ukierunkowane są na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też nie mają tego charakteru, a służą jak wskazuje Spółka promocji świadczonych usług.

Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia reprezentacja zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową. Innymi słowy, wskazane przez Wnioskodawcę koszty mogą mieć zarówno znamiona wydatków na promocję i reklamę usług świadczonych przez Spółkę, jak i na reprezentację w zależności, od całokształtu okoliczności związanych z organizacją ww. uroczystości. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację uroczystości w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację czy inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Analizując przedmiotowe wydatki, które ponosi Spółka na organizację uroczystości zawieszenia wiechy pod kątem: reklamy, marketingu, promocji i reprezentacji, w opinii tut. Organu, przedmiotowe koszty nie odpowiadają kryteriom wynikającym z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy stanowią koszty reprezentacji.

Jak zostało już powiedziane powyżej, "reprezentację" należy postrzegać jako działania związane z tworzeniem wizerunku przedsiębiorcy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane. Przede wszystkim zaś jest to właśnie dążenie do stworzenia skierowanego na zewnątrz, pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, takiego jaki wiedziony doświadczeniem i specyfiką działalności chciałby wykreować na użytek kontrahentów (klientów).

Wizerunek ten, postrzegany i określany jako pozytywny, wcale nie musi odzwierciedlać (jak wskazuje Spółka) dostatku, okazałości, zamożności itp. Najkrócej rzecz ujmując wizerunek pozytywny to taki, jaki dany podmiot chciałby prezentować, jaki uznaje on za właściwy dla siebie. Przypisywanie reprezentacji tylko cech takich, jak wystawność, okazałość, wytworność, ekskluzywność, wynika w gruncie rzeczy z faktu, iż te właśnie cechy powszechnie postrzegane są jako pozytywnie charakteryzujące wizerunek określonego podmiotu, kojarzące się z wysokim statusem i pozycją społeczną. Jednakże nie oznacza to, że budowanie wizerunku może odbywać się wyłącznie poprzez działania nadzwyczajne, wykraczające poza przyjęte standardy.

W ocenie tut. Organu wydatki ponoszone na organizację uroczystości zawieszenia wiechy jako tradycja głęboko zakorzeniona w tradycji branży budowlanej i jako powszechny i kultywowany przez podmioty z branży zwyczaj nie stwarza podstaw do zaliczenia ponoszonych z tego tytułu wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Tego rodzaju wydatki winny być uznane za koszty reprezentacji.

Organizacja tego typu uroczystości staje się powszechnym zwyczajem, właśnie z tego względu, że jest ona uznawana za pomocną w zbudowaniu tego pozytywnego nastawienia (wizerunku). Powszechność zwyczaju nie odbiera mu cech reprezentacji.

W konsekwencji o reprezentacji należy mówić w odniesieniu do każdych działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

  • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
  • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

W kontekście zdefiniowanego powyżej pojęcia reprezentacja oraz z analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wynika, iż ponoszone przez Spółką wydatki na organizację przedmiotowej uroczystości zawieszenia wiechy, na którą Wnioskodawca zaprasza inwestora, podwykonawców, architektów a także przedstawicieli władz, wiążą się z tworzeniem i utrwalaniem pozytywnego wizerunku firmy, a zatem nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz.

Oceny tej nie może zmienić okoliczność na którą wskazuje Spółka, iż organizacja podobnych imprez wzmacnia stosunki z już istniejącymi kontrahentami, tj. inwestorem, podwykonawcami, architektami. Tym bardziej argument wskazany przez Wnioskodawcę, że organizacja tego typu imprez wpływa pozytywnie na stosunki z inwestorem, podwykonawcami - sprzyja tworzeniu przyjaznej atmosfery dla współpracy w ramach projektu, bezsprzecznie świadczy o stworzeniu skierowanego na zewnątrz, pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy.

Reasumując, reprezentacją jest kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, stwarzanie jej dobrego obrazu. Reprezentacją są wszelkie działania, u podłoża których leży ułatwianie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji i których zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako godnego zaufania partnera biznesowego. Za takie działania należy też uznać organizację uroczystości zawieszenia wiechy objęte przedmiotowym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Wydatki (m.in. na catering, kwiaty, upominki) ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z organizowaniem uroczystości zawieszenia wiechy nie mogą być uznane za koszty podatkowe, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Zaakcentowania wymaga również okoliczność, że powoływane przez Spółkę we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odmiennych stanach faktycznych, a więc tylko do nich się odnoszą. Nie mają zatem charakteru powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa podatkowego. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Niniejsza interpretacja nie pozostaje ponadto w sprzeczności z pismem Ministerstwa Finansów Nr PO 4/AK-722-702/95.

Należy jednak w tym miejscu podkreślić, że w interpretacji odniesiono się do wykładni językowej pojęcia reprezentacji, jak i uwzględniono stanowisko sądów administracyjnych oraz poglądy doktryny prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Referencje

IBPB1/415-189/07/RM, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie