Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz... - Interpretacja - ŁUS-II-2-423/21/07/JB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.03.2007, sygn. ŁUS-II-2-423/21/07/JB, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dokonania korekty odpisów amortyzacyjnych za lata 2001-2005, w związku z dokonaną przez Zakład w 2006r. zmianą wartości brutto środków trwałych, spowodowaną sprzedażą przez Gminę lokali mieszkalnych w świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej pismem z dnia 22.11.2006r., przekazanym przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna (data wpływu 11.12.2006r.) oraz doręczonym w dniu 13.12.2006r., i uzupełnionym w dniu 16.02.2007r. zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego występując z pytaniem: czy dokonując w 2006r. korekty wartości początkowej środków trwałych (grupa rodzajowa I - budynki ) i kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych za 2006r., w związku ze sprzedażą lokali mieszkalnych przez Gminę w roku poprzednim i latach wcześniejszych winien dokonać również korekty deklaracji podatkowych CIT za lata 2001-2005, z uwagi na niespełnienie wymogów art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992r. ?

Z treści wniosku wynika, że Zakład Gospodarki Mieszkaniowej będący zakładem budżetowym rozpoczął działalność dnia 01.06.2004r., jako następca prawny po podziale Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Przedmiotem działania Zakładu jest świadczenie usług komunalnych na rzecz ludności i na zlecenie gminy oraz wykonywanie całokształtu zadań związanych z administrowaniem zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie gminy w oparciu o uchwałę Rady Miejskiej w XXX wraz ze Statutem ZGM, stanowiącym zał. nr 3 do w/w Uchwały. Majątek trwały ujęty w księgach rachunkowych jest własnością Gminy Miejskiej w XXX. Zakład zarządza tym majątkiem na zasadach określonych w w/w uchwale i w oparciu o wymogi wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 12 oraz zapisy art. 24 ustawy o rachunkowości. Największą wartością inwentarzową majątku trwałego stanowią budynki mieszkalne i gospodarcze zakwalifikowane do grupy I środków trwałych.

W 2006r. Zakład ze względu na sprzedaż lokali mieszkalnych prowadzoną przez Gminę Miejską właściciela środków trwałych, w oparciu o ustawę z dnia 24.04.1994r. o własności lokali, mając na względzie art. 4 ust. 1 art. 24 ust. 2 i prawidłową prezentację danych w zakresie majątku trwałego w bilansie (wartość brutto, umorzenie) oraz ustalenie kosztów uzyskania przychodów w pozycji odpisów amortyzacyjnych w prawidłowej wysokości, dokonał zmian wartości początkowej budynków mieszkalnych, w których wystąpiły operacje sprzedaży lokali mieszkalnych przeprowadzone w roku 2006 oraz w latach wcześniejszych.
ZGM w XXX jako jednostka będąca następcą prawnym po podziale Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej rozpoczął działalność od dnia 01.06.2004r. i w związku z tym zaszłości jakie powstały do dnia 31.05.2004r. w zakresie ewidencji wartości brutto budynków zobowiązany jest wprowadzić do ksiąg rachunkowych nowo powołanej jednostki.

Wartość początkowa budynków mieszkalnych ustalona w prawidłowej wysokości na 01.01.2006r. była podstawą dokonania korekty naliczonych odpisów amortyzacyjnych za rok 2006 i jednocześnie korekty kosztów uzyskania przychodów oraz korekty przychodów stanowiących pokrycie amortyzacji, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28.07.2006r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
Jednostka stoi na stanowisku, iż winna dokonać korekty zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wzór CIT- 8 za lata 2001-2005, w związku z korektą wartości początkowej środków trwałych (grupa rodzajowa I - budynki) i kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych, spowodowanej sprzedażą lokali mieszkalnych przez Gminę w tym okresie. Zakład nie ustalił prawidłowej wartości środków trwałych w związku z wydzieleniami części sprzedanych, tj. lokali mieszkalnych do naliczania odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 i art. 16g ust. 16, co spowodowało, iż odpisy amortyzacyjne w latach 2001-2005 nie w pełnej wysokości mogły być zaliczone jako koszty uzyskania przychodów.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.
Przepisy art. 16a - 16m w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprowadzone z dniem 1.01.2000r. przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20.11.1999r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1999r. Nr 95, poz. 1101) regulują zasady amortyzacji w podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 16a ust. 1 pkt 1 w/w ustawy amortyzacji podlegają budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Ustawa z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisu umożliwiającego kontynuowanie amortyzacji środków trwałych przejętych od gminy w zarząd, dlatego też środki te począwszy od dnia 1.01.2000r. nie podlegają amortyzacji podatkowej.
Amortyzacji podatkowej podlegają wyłącznie środki trwałe wytworzone lub nabyte (sfinansowane ze środków sfinansowanych przez Zakład), zgodnie z art. 16a ust. 1 w/w ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Zakładu, wg którego Jednostka winna dokonać korekty zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wzór CIT- 8 za lata 2001-2005, w związku z korektą wartości początkowej środków trwałych (grupa rodzajowa I - budynki) w latach 2001-2005, spowodowanej sprzedażą lokali mieszkalnych przez Gminę w tym okresie tutejszy organ podatkowy uznaje za nieprawidłowe.
Nieujęcie w ewidencji księgowej prowadzonej przez Zakład powstały od dnia 1.06.2004r. zmian w zakresie wartości początkowej środków trwałych (grupa rodzajowa I - budynki), będących własnością Gminy XXX, spowodowanej sprzedażą lokali mieszkalnych przez Gminę w roku 2006 i w latach poprzednich nie ma wpływu na koszty uzyskania przychodów Zakładu, ponieważ nie ma możliwości kontynuowania amortyzacji środków trwałych przejętych od gminy w zarząd, zgodnie z przepisami art. 16a -16m w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem brak jest również podstaw prawnych dokonanej przez Zakład w 2006r. - jak wynika z wniosku - korekty wartości początkowej środków trwałych (grupa rodzajowa I - budynki ) i kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych za 2006r. w świetle w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uznając stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe, tut.organ podatkowy orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Łódzki Urząd Skarbowy