W dniu 13 września 2006r. wpłynął wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu... - Interpretacja - ZD/423-3/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.12.2006, sygn. ZD/423-3/06, Urząd Skarbowy w Wolsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 13 września 2006r. wpłynął wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Podatnik stwierdził w swoim wniosku, że zawarł z gminą N. porozumienie, na mocy którego Spółka partycypuje w kosztach przebudowy drogi polnej, będącej drogą gminną. Przebudowa ma na celu dostosowanie drogi do ciężkiego transportu kołowego. Umożliwi to dużym samochodom ciężarowym dostęp z już istniejącej drogi publicznej do zakładu produkcyjnego Spółki. Wysokość partycypacji Spółki wynosi 50% kosztów przebudowy drogi gminnej.

Spółka pyta w związku z tym, czy wydatki, związane z partycypacją Spółki w przebudowie drogi gminnej jako element wytworzenia środka trwałego, powiększają wartość początkową środków trwałych, składających się na budowę zakładu produkcyjnego Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z partycypacją w kosztach prowadzonej przez gminę N. przebudowy drogi gminnej mają niewątpliwy związek z działalnością gospodarczą Spółki. Nakłady te są nakładami na infrastrukturę komunikacyjną, niezbędną dla funkcjonowania zakładu produkcyjnego Spółki. Celem, dla którego założona została Spółka, jest produkcja mieszanek mineralnych dla trzody chlewnej i bydła z przeznaczeniem na rynek polski i na eksport. Dla prowadzenia produkcji w zakładzie Spółki niezbędne jest połączenie drogowe zakładu z drogą publiczną, dostosowane do wymagań ciężkiego transportu kołowego, umożliwiające dostawy materiałów do produkcji oraz wywóz wytworzonych w zakładzie produktów. Dopiero zakład z kompletną infrastrukturą drogową jest kompletny i zdatny do użytku.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że partycypacja w kosztach przebudowy drogi gminnej jest wydatkiem poniesionym przez Spółkę w celu osiągnięcia przychodów. Jednocześnie, jako element kosztów wytworzenia środków trwałych, składających się na budowę zakładu produkcyjnego Spółki, wartość przedmiotowej partycypacji ulega zaliczeniu do wartości początkowej tych środków trwałych, zgodnie z art. 16g ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 15 ust. 6 tej ustawy, odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, składających się na budowę zakładu produkcyjnego Spółki, stanowią koszty uzyskania przychodów.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wyjaśnia się co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.), drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. W myśl art. 2 tej ustawy, jedną z kategorii dróg publicznych są drogi gminne. Na podstawie art. 2a ust. 2 powołanej ustawy, drogi gminne stanowią własność samorządu gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Art. 16a ust. 1 tej ustawy stanowi, że amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2. maszyny, urządzenia i środki transportu,

3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Natomiast zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt 1, amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej "inwestycjami w obcych środkach trwałych".

Nie ulega wątpliwości, iż droga gminna, w przebudowie której partycypuje przedsiębiorstwo, nie stanowi własności ani współwłasności Spółki. Pozostaje zatem kwestia, czy partycypację w kosztach przebudowy drogi można potraktować jako inwestycję w obcym środku trwałym (art. 16a ust. 2 pkt 1 wyżej powoływanej ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie zresztą jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiuje wprawdzie wprost pojęcia "inwestycji w obcym środku trwałym". Jednak w praktyce przyjmuje się, że taką inwestycją są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika. Umowa o partycypację w kosztach budowy drogi gminnej, zawarta pomiędzy podatnikiem a jej właścicielem (samorządem gminy), nie jest umową, na podstawie której droga ta została przyjęta przez podatnika do używania.

Z tego też względu, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki związane z nakładami podatnika na utrzymanie (przebudowę) drogi gminnej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, a tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże należy dodać, iż wydatki związane z przebudową drogi publicznej mogą stanowić koszt podatkowy na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że aby określony wydatek można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, muszą być spełnione równocześnie następujące warunki:

- wydatek musi być poniesiony przez podatnika,

- wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodów lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów oraz

- wydatek nie może być zaliczony do katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ujętego w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, aby poniesiony przez Podatnika wydatek (który nie został ustawowo wyłączony z kosztów) można było uznać za koszt podatkowy, między nim a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy. O związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu. Nie zawsze jednak poniesiony wydatek, choć pozostaje niewątpliwie w związku z prowadzoną działalnością, można powiązać z konkretnym przychodem. Są bowiem wydatki, które tylko pośrednio pozostają w związku gospodarczym z przychodem. W świetle orzecznictwa NSA (np. wyrok z 19 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 825/98) wydatki tego rodzaju również mogą być uznawane za koszty podatkowe. Takiego rodzaju wydatkami są m. in. wydatki ponoszone przez podatnika mające na celu utrzymanie w należytym stanie drogi publicznej w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo usytuowane jest obok tej drogi i korzystanie z niej jest istotne dla prawidłowego jego funkcjonowania. Zapewnia ona bowiem sprawny transport materiałów do produkcji oraz wytworzonych produktów, a także sprzyja bezpieczeństwu dojeżdżających do pracy pracowników.

W związku z powyższym, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki związane z przebudową drogi gminnej, jako związane z całokształtem funkcjonowania Spółki, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Wolsztynie