P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/423-55-1/MM/05/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.01.2006, sygn. PD/423-55-1/MM/05/06, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) ? Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 06 października 2005 r. w sprawie uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z nagrodami przyznawanymi w ramach prowadzonej przez Bank Loterii Promocyjnej jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 06 października 2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 10 października 2005 r.) Bank zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Bank przedstawiła następujący stan faktyczny:

Bank prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług bankowych, i w ramach takiej działalności zorganizował Loterię Promocyjną. Dla potrzeb prowadzonej loterii Bank stworzył Regulamin Loterii Promocyjnej, w którym określił warunki założenia terminowej lokaty oszczędnościowej, po spełnieniu których w drodze losowania zostaną przyznane nagrody rzeczowe.

Wątpliwości Banku dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?ustawą?). Zdaniem Banku wydatki związane z prowadzoną loterią (wartość wydanych nagród) nie stanowią kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej ograniczonej limitem 0,25% przychodu, natomiast stanowią w całości koszty uzyskania przychodu.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Bank Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?ustawą?) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wynika z powyższego, zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów sprowadza się do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się do lub mógł się przyczynić do osiągnięcia przez podatnika przychodu z danego źródła. Nie istnieje wymóg, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Zatem kosztem uzyskania przychodów byłyby uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarcza podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła. Niezależnie od kategorii jaką określi podatnik, cel na który poniósł wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, jeżeli jest możliwe wykazanie związku przyczynowego wydatku z uzyskanym przychodem.

Niewątpliwie uatrakcyjnienie sprzedaży własnych produktów (lokaty terminowe) poprzez przyznawanie nagród rzeczowych, ma na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów Banku a tym samym ma wpływ na osiągane przez Bank przychody. Zatem wydatki poniesione na tego rodzaju sprzedaż stanowią koszty uzyskania przychodów Banku.

Natomiast w odniesieniu do uznania za koszty reklamy powyższych wydatków tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż poniesione wydatki na organizację loterii i przyznawane nagrody rzeczowe nie stanowią reklamy. Zgodnie z definicją reklama to rozpowszechnianie pochlebnych wiadomości o osobie lub rzeczy. Są to więc informacje w różnej formie o usługach i towarach, ich zaletach, producentach, miejscach i możliwościach nabycia oraz propagowanie określonych towarów (np. korzyści z posiadania lokat terminowych). Reklama to działanie mające kształtować popyt przez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia produktu w takiej a nie innej formie. Reklama musi zawierać elementy wartościujące towar lub zachęcać do jego kupna, zatem za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje o oferowanym produkcie. Przyznawane nagrody rzeczowe jako element uatrakcyjnienia oferowanego produktu nie posiadają ww. cech i nie realizują zadań jakich oczekuje się od reklamy. W związku z powyższym wydatki związane z prowadzoną loterią nie stanowią reklamy, zatem nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy dotyczący uznania za koszty uzyskania przychodu kosztów reklamy niepublicznej w granicach limity wynoszącego 0,25% przychodów. Natomiast w powyższym stanie faktycznym ma zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 ustawy tzn. poniesione wydatki związane z organizacją loterii stanowią koszty uzyskania przychodów.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Bank i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Banku, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Banku ? do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów.

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opolski Urząd Skarbowy