Pismem z 7.10.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku docho... - Interpretacja - P-I/423/103/EW/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.12.2005, sygn. P-I/423/103/EW/05, Podlaski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z 7.10.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka na pisemną prośbę Międzyzakładowej Komisji NSZZ "Solidarność" przy Spółce dokonała przelewu kwoty pieniężnej jako darowiznę na rzecz ufundowania tablicy upamiętniającej 25-lecie powstania NSZZ "Solidarność." Na tablicy zostaną umieszczone nazwy fundatorów.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy w/w darowizna podlega odliczeniu od dochodu?

Według stanowiska Spółki art. 4 ust. 1 pkt 3 lub 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. "podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej lub kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji" może mieć zastosowanie i dokonana darowizna podlega odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem podlegają wyłącznie darowizny przekazane na cele:
1) określone w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), organizacjom, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, tj.:
organizacjom pozarządowym, tj. osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, nie działają w celu osiągnięcia zysku, w tym fundacjom i stowarzyszeniom, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 4 w/w ustawy,
osobom prawnym bądź ich jednostkom działającym na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce, o stosunku Państwa do innych kościołów oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
stowarzyszeniom jednostek samorządu terytorialnego,
2) kultu religijnego.
Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:
1) partii politycznych;
2) związków zawodowych i organizacji pracodawców:
3) samorządów zawodowych;
4) fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego;
5) fundacji utworzonych przez partie polityczne;
6) klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.

W świetle powyższego, przekazana przez Spółkę darowizna na rzecz Międzyzakładowej Komisji NSZZ "Solidarność" tytułem ufundowania tablicy upamiętniającej 25-lecie powstania NSZZ "Solidarność" nie będzie podlegała odliczeniu od dochodu, bowiem została przekazana organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie wypełnia zatem kryteriów odliczania, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, stad też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.

Podlaski Urząd Skarbowy