W dniu 30.05.2005 r. do Urzędu Skarbowego w Myśliborzu wpłynął wniosek z dnia 25.05.2005 r. zawierający między innymi zapytanie nr 4 o zakresie stosow... - Interpretacja - DP/JPP/423/4/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2005, sygn. DP/JPP/423/4/05, Urząd Skarbowy w Myśliborzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 30.05.2005 r. do Urzędu Skarbowego w Myśliborzu wpłynął wniosek z dnia 25.05.2005 r. zawierający między innymi zapytanie nr 4 o zakresie stosowania przepisów dotyczących przekazania przez Gminę nieruchomości na rzecz Spółki. Z przedmiotowego zapytania wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na bazie majątku własnego i w znacznej mierze majątku stanowiącego własność skarbu państwa. Własnością gminy są między innymi grunty, ujścia wodne, sieć wodociągowa i składniki trwałe zaliczane do grupy: grunty, budynki i budowle. Gmina zamierza nieodpłatnie ( w formie darowizny) przekazać Spółce wszystkie aktualnie użytkowane nieruchomości i uporządkować stan prawny.

W związku z powyższym podatnik formułuje następujące pytanie: czy i w którym momencie wartość nieodpłatnie otrzymanych środków trwałych zaliczanych do infrastruktury technicznej w zakresie urządzeń wodno-kanalizacyjnych podlega opodatkowaniu w świetle przepisów podatku dochodowego od osób prawnych?

Na tle takich okoliczności podatnik przedstawia własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, z którego wynika:

Przepisy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, iż przychodem jest "wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółek użyteczności publicznej z wyłączonym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie."

Podatnik analizując powyższy zapis uważa, że:

  • nieodpłatne uwłaszczenie lub inna forma nieodpłatnego przekazania majątku może być podatkowo i bilansowo traktowana jako nabycie majątku trwałego sfinansowane z obcych środków,
  • wartość takiego świadczenia księgowo ujmujemy jako rozliczenia międzyokresowe bierne, bieżąco amortyzujemy i bieżąco w takiej samej wysokości rozliczamy jako przychód w ramach konta "pozostałe przychody operacyjne".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myśliborzu, działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) informuje, że interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 12 ust. 1 pkt 2, art.15 ust.6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej.

W myśl postanowień art. 12 ust 1 pkt 2 ww. ustawy przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Tym samym jedynym wyjątkiem od reguły przewidzianej w przepisie tego artykułu są świadczenia związane z używaniem środków trwałych otrzymanych m.in. od jednostek samorządu terytorialnego, które zgodnie z tym unormowaniem nie stanowią przychodów.

W świetle powyższego bez znaczenia pozostaje fakt od kogo pochodzą środki trwałe, istota bowiem tej regulacji sprowadza się do tego, iż zostały one nabyte nieodpłatnie. Podatnik przyjmujący nieodpłatnie rzeczy lub prawa od Gminy stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ww ustawy uzyskuje przychody podatkowe w naturze, które są opodatkowane w dacie ich otrzymania. Wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się, zgodnie z art. 12 ust. 5 cytowanej ustawy, na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Również ww. ustawa zawiera regulacje dotyczące sposobu ustalenia wartości początkowej środków trwałych otrzymanych na warunkach nieodpłatnego przekazania środków trwałych. Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy, w razie nabycia środków trwałych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób - za wartość początkową tych środków trwałych uważa się wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości. Natomiast kwestię zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od ww środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie reguluje przepis określony w art. 15 ust. 6, który stanowi, iż kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów należy stwierdzić, że otrzymujący nieodpłatnie środki trwałe osiąga z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu. Zatem odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej przedmiotowych środków, dokonane zgodnie z przepisami art. 16a - 16m ustawy, stanowią dla podatnika koszt uzyskania przychodów.

Oceniając przedstawiony przez podatnika stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów podatkowych należy stwierdzić, iż stanowisko zaprezentowane przez podatnika odnośnie interpretowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji opisanego zdarzenia jest błędne.

Urząd Skarbowy w Myśliborzu