W odpowiedzi na pismo Podatnika z dnia 12 sierpnia 2004 r. oraz w nawiązaniu do pisma Dyrektora Izby Skarbowej Nr PD-1/005/2-131/04 z dnia 23 czerwca ... - Interpretacja - PD-1/005/2-328/04/WK

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.08.2004, sygn. PD-1/005/2-328/04/WK, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo Podatnika z dnia 12 sierpnia 2004 r. oraz w nawiązaniu do pisma Dyrektora Izby Skarbowej Nr PD-1/005/2-131/04 z dnia 23 czerwca 2004 r. wydanego w wykonaniu art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w wyniku weryfikacji pisma Naczelnika UrzęduSkarbowego Kraków - Krowodrza z dnia 25 marca 2004 r. Nr PBII/0801/87/2004, stanowiącego pisemną informację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowejw Krakowie wyjaśnia, co następuje.

Podatnik, nie zgadzając się z przedstawionym w piśmie z dnia 23 czerwca 2004 r. stanowiskiem odnośnie zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży usług "wypoczynkowych", świadczonych w ośrodku wczasowym, oraz przychodów ze sprzedaży tego ośrodka, jako zwiększających środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, pismem z dnia 12 sierpnia 2004 r. wnosi o uznanie, że przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie uzupełniono i sprostowano informacje zawarte w poprzednich pismach Podatnika odnośnie występującego w sprawie stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54. poz. 654 ze zm.) do przychodów nie zalicza się przychodów, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zwiększają ten fundusz. Jednocześnie zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zwiększa się m.in. o wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych korzystających z działalności socjalnej, o której mowa w art. 2 pkt 1 ustawy oraz przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawyi likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nie przeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy). Działalnością socjalną, w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno - oświatowej, sportowo - rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Jednocześnie z art. 2 pkt 4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wynika, że zakładowe obiekty socjalne to - ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo - rekreacyjne, żłobki i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej.

Z przedstawionych przez Podatnika informacji wynika, że w zakupionej w 1996 r. nieruchomości - ośrodku wczasowym Podatnik prowadzi wyodrębnioną, zapisaną w statucie Spółki (§ 5 pkt 17d) działalność: "usługi gastronomiczne, turystyczne, rekreacyjne i hotelowe", sprzedaż usług wypoczynkowych i rekreacyjnych oraz koszty związane z w/wusługami są wyodrębnione ewidencyjnie w przychodach i kosztach Spółki. Ponadto z przedłożonego zestawienia "Wykaz sprzedanych skierowań..." za lata 1999-2004 wynika, że z oferty ośrodka korzystają w przeważającej części osoby obce - nie będące pracownikami Podatnika a opłata za pobyt w ośrodku wczasowym jest jednakowo kalkulowana w odniesieniu do wszystkich osób korzystających z usług ośrodka. Stanowiący składnikmajątku trwałego ośrodek wczasowy nie był przez Spółkę kwalifikowany jako zakładowy obiekt socjalny.

Uwzględniając postanowienia przywołanych wyżej przepisów oraz przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny sprawy, postanowiono uznać za prawidłowe stanowisko Strony, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym zarówno przychody ze sprzedaży usług wypoczynkowych świadczonych w tym ośrodku jak i przychody z ewentualnej sprzedaży ośrodka, z uwzględnieniem kosztów uzyskania tych przychodów, winny jako przychody z działalności gospodarczej podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do postanowień art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Izba Skarbowa w Krakowie