
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 30.01.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 31.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego, tj. czy koszty poniesione przez Spółkę na inwestycję w specjalnej strefie ekonomicznej przed dniem uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w tej strefie można zaliczyć do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka rozpoczęła budowę fabryki rowerów w Koszalinie w lipcu 2005 roku na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka została zachęcona zwolnieniem z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji. Początkowo inwestycja miała zostać zrealizowana przez inny
podmiot który w dniu 27 sierpnia 2004 roku uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Głównym udziałowcem tej spółki jest Spółka X, której wspólnikami są obywatele Chińskiej Republiki Ludowej Pani S.H. i Pan Z.X. W listopadzie 2004r. zapadła decyzja o realizacji przedmiotowej inwestycji przez specjalnie do tego powołany podmiot, a mianowicie wnioskodawcę. Jedynym udziałowcem Strony jest Społka Y, której udziałowcami są: Pani S.H., Pan Z.X. oraz T. T. Corporation PTE Ltd - spółka prawa singapurskiego. Do chwili obecnej Spółka zainwestowała ok. 10 milionów złotych. Jednakże zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Strona uzyskała dopiero 20 grudnia 2005 roku.
Spółka stoi na stanowisku, iż poniesione wydatki przed uzyskaniem pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie można zaliczyć do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. Strona podkreśla, że obydwa zezwolenia, z sierpnia 2004 roku oraz grudnia 2005 roku, dotyczą w zasadzie tej samej inwestycji, która do tej pory nie została ukończona. Spółka zaznacza, że co prawda nie można tu mówić o sukcesji podmiotów w rozumieniu przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, jednakże między podmiotami występują powiązania o charakterze kapitałowym oraz osobowym. W związku z powyższym Strona twierdzi, że przedmiotowe wydatki mogą zostać zakwalifikowane do kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki uzgodniony z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004r. Nr 218, poz. 2210 ze zm.). Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Przepis powyższy znajduje potwierdzenie w treści powoływanego wcześniej rozporządzenia. Stosownie do § 5 wspomnianego rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem spełnienia warunków, określonych w tym przepisie. Ponadto § 6 powołanego rozporządzenia stanowi, iż za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczenia wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zwolnienia. Analizując cytowane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na preferencyjnych zasadach określonych w przepisach szczególnych, odbywa się na podstawie uzyskanego zezwolenia. Przepis § 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej jasno precyzuje, że pomoc przysługuje Spółce od dnia poniesienia nakładów inwestycyjnych, jednakże dopiero od momentu uzyskania stosownego zezwolenia. Spółka uzyskała przedmiotowe zezwolenie 20 grudnia 2005 roku. Wcześniejsze zezwolenie było wystawione na całkowicie inny podmiot, którego Spółka nie jest następcą prawnym. Nie może być zatem mowy o wstąpieniu Spółki w prawa podmiotu, którego nie przejęła lub z którym się nie połączyła, lub który nie został w nią przekształcony w wyniku podziału lub wydzielenia. Stosownie bowiem do art. 93 oraz 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) jedynie osoba prawna powiązana (powstała) w wyniku łączenia się, przejęcia lub przekształcenia wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek (przekształconej osoby lub spółki). Powiązania kapitałowe i osobowe, na które powołuje się Strona, nie odgrywają w tym wypadku żadnej roli. Uwzględniając powyższe, w przedmiotowej sprawie wydatki ponoszone przez Stronę podlegają pomocy publicznej dopiero od momentu uzyskania przez nią stosownego zezwolenia, o którym mowa w rozporządzeniu. Reasumując, Spółka nie może zaliczyć kosztów poniesionych do dnia 20 grudnia 2005 roku do kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej. W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu stanowisko Spółki w przedstawionym stanie faktycznym jest nieprawidłowe.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów skarbowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
