P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-288/06/RM

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.11.2006, sygn. 1472/ROP1/423-288/06/RM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki (z datą wpływu 30 sierpnia 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zarząd Spółki rozważa złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 2006 projektu stworzenia sieci współpracy i transferu wiedzy między przedsiębiorstwami wodociągowymi z rejonu Mazowsza i Podlasia. Instytucją wdrażającą jest odpowiednio Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i Województwa Podlaskiego. W ramach projektu zostanie zbudowany system edukacji i wymiany informacji zwany Centrum kompetencji, w skład którego będą wchodziły: szkolenia, forum dyskusyjne z czatem, portal e-learningowy, baza danych oraz działania promujące sieć współpracy. Projekt przyczyni się do zwiększenia świadomości beneficjentów ostatecznych, jakie mają techniczne możliwości w dziedzinie przeciwdziałania problemom, z którymi borykają się na co dzień, eksploatując sieć wodnokanalizacyjną i obiekty. Składając wniosek o przyznanie dotacji Spółka przedkłada szczegółowy zakres rzeczowy zadania oraz kosztorys przewidywanych kosztów realizacji, a po zrealizowaniu zadania rozliczy się szczegółowo z wydatków. W rozliczeniach wystąpią faktury VAT, listy płac, noty księgowe. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy między innymi usługi dostępu do sieci, przesyłania danych oraz sprzedaje urządzenia usprawniające prace w sektorze wodnokanalizacyjnym.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie wątpliwości związanych z opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji otrzymanej na zrealizowanie projektu.

Zdaniem Spółki dotacja będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki poniesione na realizację projektu nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Po zapoznaniu się z wnioskiem Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z treści zapytania wynika, że Wnioskodawca rozważa złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 2006 projektu stworzenia sieci współpracy i transferu wiedzy między przedsiębiorstwami wodociągowymi z rejonu Mazowsza i Podlasia. Instytucją wdrażającą jest odpowiednio Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i Województwa Podlaskiego.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że środki otrzymywane z jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego są środkami publicznymi zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104), a więc są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można twierdzić, że pochodzą z bezzwrotnej pomocy - a więc że korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W oparciu o istniejące przepisy można natomiast stwierdzić, że u podatników prowadzących działalność gospodarczą, będących beneficjentami ostatecznej pomocy pochodzącej z funduszy strukturalnych, współfinansowanej krajowymi środkami publicznymi, pomoc ta będzie obojętna podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe jako koszty podatkowe zrównoważą przychody z otrzymanej pomocy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku natomiast przeznaczenia pomocy na inwestycje, wydatki na te przedsięwzięcia nie są kosztami podatkowymi, zaś u podatnika otrzymane środki na ten cel (jako zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych oraz zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków publicznych, nie będą przychodami podatkowymi (art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów podatkowych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak na wstępie.

W zakresie skutków podatkowych dotyczących uzyskania wyżej wymienionych środków na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, odpowiedź zostanie udzielona odrębnymi postanowieniami.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie