Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dok... - Interpretacja - IS.IX/2-423/40/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.10.2004, sygn. IS.IX/2-423/40/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonuje zmiany udzielonej przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie pismem z dnia 10.08.2004 r. (znak: PUS.I/423/74/2004) informacji wydanej w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stanowiącej odpowiedź na zapytanie P. spółka z o.o. w P. z dnia 14.07.2004 r. w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podatku VAT należnego od otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do przejazdów ulgowych:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Przepis art. 19 ust. 21 ww. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

Z przedstawionego przez P. w przedmiotowym piśmie stanu faktycznego wynika, że otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego dopłaty do przejazdów ulgowych, zgodnie z ustawą z dnia 20.06.1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 ze zm.). Otrzymane zatem przez P. dopłaty (dotacje) w kwocie brutto pomniejszone w myśl powyższego o należny podatek VAT stanowią przychody podatkowe jako otrzymane środki pieniężne w dacie uznania rachunku bankowego - w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Kwota netto otrzymanej dotacji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14, który w myśl art. 5 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 93, poz. 894) stosuje się do dnia 31.12.2004 r. stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Koszty sfinansowane tą dotacją ustawodawca zapisem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r., który w myśl art. 5 ustawy z dnia 20.04.2004 r. stosuje się również do dnia 31.12.2004 r. - wyłącza z kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa przypadki, w których podatek należny VAT jest kosztem uzyskania przychodów. Przepis ten nie wymienia podatku VAT należnego od dopłat, dotacji do ulgowych przejazdów, co oznacza, że podatek ten nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Reasumując podatek VAT od otrzymanych dopłat, dotacji do ulgowych przejazdów nie stanowi przychodu, ani też kosztu uzyskania przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie