
Temat interpretacji
Czy poniesiony wydatek na zorganizowanie wycieczki zagranicznej dla kontrahentów należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 01 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zorganizowanie wycieczki zagranicznej dla kontrahentów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zorganizowanie wycieczki zagranicznej dla kontrahentów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka, aby zatrzymać dotychczasowych odbiorców, pozyskać nowych oraz zwiększyć sprzedaż, zamierza wprowadzić sprzedaż premiową towarów w postaci programu Podróże. Dla biorących udziałów sprzedaży premiowej kontrahentów nagrodą jest wycieczka zagraniczna sfinansowana ze środków obrotowych firmy. Prawo udziału w wycieczce zagranicznej ma kontrahent, który spełnia warunki zawarte w regulaminie i podpisanym porozumieniu zakupowym, określającym target zakupowy oraz terminowo reguluje należności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy poniesiony wydatek na zorganizowanie wycieczki zagranicznej dla kontrahentów należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...
Zdaniem Spółki organizacja wycieczki zagranicznej ma na celu umocnienie więzi handlowych podatnika z kontrahentami, zachęca potencjalnych klientów do większych zakupów, nakłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje, zatem wpływa to na wzrost sprzedaży i zwiększenie przychodów Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania źródła tego przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.
Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową; nagrodą nie są pieniądze ani towary, które sprzedano nabywcy.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zorganizować sprzedaż premiową dla kontrahentów w postaci programu Podróże. Nagrodą jest wycieczka zagraniczna sfinansowana ze środków obrotowych Spółki.
Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone wydatki związane ze sprzedażą premiową zakupem nagrody (wycieczki zagranicznej), pod warunkiem, że ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane.
Powyższe wydatki winny być udokumentowane, co najmniej:
- regulaminem konkursu,
- dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w konkursie,
- potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością przyznanych nagród,
- jeśli wymagane, wewnętrznymi fakturami VAT.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
