
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.04.2008 r., (data wpływu 05.05.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia dochodu i wysokości podatku w celu sporządzenia deklaracji WZS-1R - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.05.2008 r. został złożony wniosek o udzielenie
pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia dochodu i wysokości podatku w celu sporządzenia deklaracji WZS-1R.
W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.
Zespół E....... SA posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.
Zgodnie Umową o objęciu akcji serii B w podwyższonym kapitale zakładowym E S.A z siedzibą w G zawartą w dniu 17 maja 2007 roku przez Skarb Państwa, Z S.A przestała być jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Zespół E...... S.A. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa dokonywał wpłat z zysku w okresach kwartalnych. Jednocześnie stosował uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Zespół E...... S.A.
przez cały rok 2007 przesyłał kwartalne deklaracje o wysokości z zysku WZS-1 K i wpłacił należne zaliczki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Spółki należy sporządzić sprawozdanie finansowe na dzień 31 maja 2007 roku wg zasad przyjętych do sporządzenia sprawozdania finansowego na koniec roku obrotowego i przyjąć dane dotyczące podatku dochodowego do sporządzania deklaracji rocznej ostatecznej WZS-1R.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w
sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 ze zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanym dalej wpłatami z zysku, na rzecz budżetu państwa.
Stosowanie do art. 2 ust. 2 ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Natomiast art. 3 ustawy, stanowi, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (działów).
Przekształcenia własnościowe, które mają miejsce w związku z konsolidacją sektora energetycznego odbywają się na bazie przyjętego przez Radę Ministrów Programu dla elektroenergetyki. Powyższe zmiany przeprowadzane są m.in. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 ze zm.).
W myśl § 5 ww rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996r., Nr 21, poz. 100 ze zm.), spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (WZS-1R).
W myśl art. 4 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, wypłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.
Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą ustalenia wysokości wpłaty z zysku jest zysk wynikający z ostatecznego rozliczenia, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym należnym za ten rok wynikającym z zeznania rocznego, a więc rozlicznie wpłat winno być ostatecznie, dokonane w sposób wskazany w ustawie o rachunkowości, bez względu na to, że okres wpłat nie obejmował całego roku.
Dopiero ostateczne rozlicznie wpłat z zysku za rok obrotowy, w tym dokonanie kalkulacji wpłaty za okres od 1.01.2007 r. do 31.05.2007 r. według zysku przypadającego za ten okres oraz według podatku dochodowego przypadającego od zysku za ten okres będzie stanowiło wypełnienie przez Spółkę obowiązku ustawowego z ustawy o wpłatach z zysku.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wynika że Spółka dokonywała wpłat z zysku w okresach kwartalnych i stosowała uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. W związku z powyższym, w celu rozliczenia wpłat z zysku, Spółka powinna ustalić w rachunku narastającym zysk brutto uzyskany w okresie od 01.01.2007 r. do 31.05.2007 r. wynikający z ostatecznego rozliczenia i rzeczywistą wysokość podatku
należnego od dochodu osiągniętego za ten okres, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku, a nie w wysokości podatku wynikającego z uproszczonej formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
