Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB3/423-161/07-2/ŁM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.01.2008, sygn. ILPB3/423-161/07-2/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 08 października 2007 r. (data wpływu 12.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania 1,
  • prawidłowe w zakresie pytania 2.

UZASADNIENIE


W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia w swoich księgach prowadzi ewidencję kont bankowych rachunku bieżącego, kont bankowych ewidencjonujących lokaty bankowe jak i przychody i koszty finansowe oraz pozostałe przychody i koszty operacyjne (podział zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) w podziale na działalność związaną z zasobami mieszkaniowymi i pozostałą działalność.

Podział zasobów Spółdzielni na zasoby mieszkaniowe i pozostałe jest zgodny ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego zawartym w piśmie skierowanym do Spółdzielni jako odpowiedź na zapytanie w trybie art. 14a § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej nr pisma X z dnia 19 marca 2007 r. Stanowisko to jest zgodne z interpretacjami organów podatkowych przedstawianych w prasie.

Spółdzielnia od 2001 r. prowadzi oddzielną ewidencję kont bankowych dotyczących wpłat lokatorów obejmujących składniki wymienione w art. 4 i 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (wpłaty pokrywające koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych tzw. czynsz, wpłaty na fundusz remontowy), a także osobną ewidencję lokat czasowo wolnych środków z tych opłat oraz odsetek uzyskiwanych z tych lokat.

Spółdzielnia prowadzi także szczegółową analitykę zdarzeń związanych:

  • z odpisaniem należności i zobowiązań przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych dotyczących zasobów mieszkaniowych,
  • z utworzeniem i rozwiązaniem rezerw dotyczących zasobów mieszkaniowych,
  • z odpisami aktualizującymi wartość aktywów obejmujących zasoby mieszkaniowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • przychody z tytułu odsetek od lokat bankowych wolnych środków obrotowych z kont bankowych ewidencjonujących wyłącznie wpłaty obejmujące zasoby mieszkaniowe,
  • przychody z tytułu odsetek za zwłokę w płatnościach opłat eksploatacyjnych (czynszu) dotyczących zasobów mieszkaniowych.

2)

  • pozostałe przychody operacyjne uzyskane ze spłaty zadłużeń, na które wcześniej tworzone były odpisy aktualizujące dotyczące zasobów mieszkaniowych,
  • przychody z tytułu spłaty kosztów sądowych oraz zwrot kosztów zastępstwa prawnego dotyczących spraw związanych z zasobami mieszkaniowymi.


Zdaniem Wnioskodawcy zarówno:

  • przychody z tytułu odsetek od lokat bankowych utworzonych z czasowo wolnych środków wpłacanych przez lokatorów na utrzymanie zasobów mieszkaniowych jak i przychody z odsetek z tytułu nieterminowych wpłat należnych opłat,
  • przychody uzyskane ze spłat zadłużeń, na które wcześniej tworzone były odpisy aktualizujące oraz przychody uzyskiwane z tytułu zwrotu kosztów sądowych i kosztów zastępstwa prawnego ze spraw obejmujących zasoby mieszkaniowe,

mieszczą się w pojęciu działań dotyczących zasobów mieszkaniowych i winny podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe przychody są konsekwencją całości działań związanych z zarządzaniem zasobami mieszkaniowymi. Lokowanie czasowo wolnych środków jak i windykacja zaległości i związane z tym pochodne działania są obowiązkiem Zarządcy i przejawem ekonomicznego działania. Są to czynności, które są czynnościami wtórnymi do czynności podstawowej, jaką jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie pytania 1, prawidłowe w zakresie pytania 2.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez spółdzielnie mieszkaniowe składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia ,,zasoby mieszkaniowe nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) pobierane od lokatorów oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio art. 12 i art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Uzyskany z tego tytułu dochód, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie wolny od podatku jeśli tylko zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez spółdzielnię mieszkaniową.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że przychody z tytułu odsetek od lokat bankowych wolnych środków obrotowych z kont bankowych, ewidencjonujących wyłącznie wpłaty obejmujące zasoby mieszkaniowe oraz odsetki za zwłokę w płatnościach opłat eksploatacyjnych (czynszu) dotyczących zasobów mieszkaniowych nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Nie jest to bowiem dochód z podstawowej działalności Spółdzielni. Nieistotne w tym przypadku jest to, że otrzymane w ten sposób dochody zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, gdyż nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia. Zatem podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji przedmiotowe przychody jako nie związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółdzielnia uzyskuje również przychody operacyjne uzyskane ze spłaty zadłużeń, na które wcześniej tworzone były odpisy aktualizujące oraz dotyczące spłaty kosztów sądowych oraz zwrot kosztów zastępstwa prawnego.

Zdaniem tut. organu zwrócone koszty z powyższych tytułów należy zaliczyć do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi pod warunkiem, że kwoty z powyższego tytułu dotyczą w całości świadczenia głównego i zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

W dniu 08 października 2007 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu Spółdzielnia wniosła opłatę za wydanie pisemnej interpretacji w kwocie 150,00 zł. W związku z faktem, iż przedstawione stany faktyczne, dotyczą tego samego artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu prosi Spółdzielnię o podanie numeru konta bankowego w celu dokonania zwrotu kwoty 75,00 zł.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu