Czy poniesione przez Spółkę wydatki dotyczące usług takich jak: wprowadzenie i testowanie nowych towarów, usługi marketingowe, reklamowe, logistyczne,... - Interpretacja - IP-PB3-423-189/07-2/AJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2007, sygn. IP-PB3-423-189/07-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy poniesione przez Spółkę wydatki dotyczące usług takich jak: wprowadzenie i testowanie nowych towarów, usługi marketingowe, reklamowe, logistyczne, promocyjne, pośrednictwo handlowe oraz inne mające na celu intensyfikację sprzedaży, świadczonych przez odbiorcę towarów oraz usług świadczonych przez dystrybutora są kosztem uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2007 r. (data wpływu 12.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodów wskazanych wydatków oraz uzupełnionego pismem z dnia 15.11.2007 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodów wskazanych wydatków. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15.11.2007 r. (wpływ w dniu 19.11.2007 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży artykułów spożywczych. Towary są sprzedawane do supermarketów, dużych sieci handlowych, które zajmują się dystrybucją towarów pomiędzy sklepami danej sieci handlowej i hurtowni w całej Polsce, które to pośredniczą w oferowaniu towarów Spółki innym partnerom.

Z podpisanych umów handlowych i zawartych w nich warunkach handlowych wynika że odbiorcy naszych towarów są zobowiązani do świadczenia usług marketingowych. Są to usługi świadczone przez Odbiorcę na zlecenie Dostawcy mające na celu promocję danego towaru lub marki oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży.

Usługi te mogą polegać na :

  • umieszczeniu ofert Dostawcy w gazetkach reklamowych,
  • wprowadzaniu nowego towaru na rynek,
  • wprowadzanie towaru na rynek na "próbę",
  • testowaniu nowych produktów,
  • umieszczaniu znaku towarowego Dostawcy w wyznaczonych miejscach w sklepach,
  • rozpowszechnianiu materiałów reklamowych otrzymanych od Dostawcy,
  • prowadzeniu nadzwyczajnych akcji promocyjnych związanych z otwarciem i przekształcaniem sklepów,
  • konsultacjach handlowych w miejscu powstania nowej hali,
  • kontroli jakości obsługi w sklepach, do których Odbiorca dostarcza produkty Dostawcy,
  • utrzymania i kontrolowania profesjonalnej ekspozycji towarów Dostawcy w sieci sklepach Odbiorcy,
  • przygotowaniu szczególnej/dodatkowej ekspozycji, organizowaniu targów handlowych,
  • innych usługach mających na celu zwiększenie obrotów.

W ramach usługi marketingowej Kupujący również zobowiązuje się do:

  • przekazywania informacji pomocnych do badań marketingowych na temat bieżących i potencjalnych klientów,
  • analiz sprzedaży towarów Dostawcy,
  • zarządzania kategoriami nowo wprowadzonych towarów,
  • współdziałania w celu zapewnienia, aby uszkodzone lub przeterminowane towary były wycofywane z obrotu, zgonie ze standardami Dostawcy,
  • pośredniczenia w oferowaniu towarów Dostawcy innym partnerom,
  • dystrybucji towarów pomiędzy sklepami danej sieci handlowej.

Faktury za usługi marketingowe wystawiane są w oparciu o zlecenie Dostawcy, umowę handlową oraz na podstawie informacji od przedstawicieli handlowych potwierdzających wykonanie usług i (oświadczeń, zdjęć, gazetek, zestawień, raportów).

Strony umów rozliczają się poprzez kompensatę swoich rozrachunków, kompensują fakturę marketingową z fakturą towarową. Kompensata dotyczy jedynie płatności tych faktur.

Umowy handlowe regulują również wypłatę przez Dostawcę premii pieniężnych (bonusów) Odbiorcom za świadczenie usług mających na celu intensyfikację działalności handlowej. Jest to zapłata za zwiększenie obrotów Dostawcy oraz wzrost przychodów w związku ze współpracą z Odbiorcami. Występuje to w formie bonusa od obrotu bezwarunkowego (bez względu na osiągnięty próg obrotu), w formie bonusa od obrotu warunkowego (w zależności od osiągniętego progu obrotu łub wykonania tzw. szeroko rozumianych Inwestycji marketingowych; targi; konkursy; utrzymanie sieci sprzedaży, rozwój sieci i przewidywany wzrost sprzedaży).

Oprócz bonusów wyrażonych procentem od obrotu, za świadczenie usług mających na celu intensyfikację działalności handlowej, warunki umowy określają również kwotę (wyrażoną w PLN) za pierwszą dostawę do nowo otwartego sklepu danej sieci, za wprowadzenie i testowanie nowych produktów, kwotę (wyrażoną w PLN należną ryczałtowo) za prowadzenie nadzwyczajnych akcji promocyjnych w związku z otwarciem nowych punktów sprzedaży Odbiorcy.

I tak ramowe warunki zakupu np. z K. Polska zawarte na rok 2007 przewidują:

1 premię pieniężną za osiągnięcie obrotu3w wysokości 0,1% osiągniętego obrotu pod warunkiem osiągnięcia obrotu w wysokości 900 000, PLN, 0,2% osiągnięcia obrotu pod warunkiem osiągnięcia obrotów w wysokości 1 000 000 PLN, 0,3% osiągniętego obrotu pod warunkiem osiągnięcia obrotu w wysokości 1100 000 PLN,

  1. premię pieniężną za utrzymanie sieci sprzedaży w wysokości 3% osiągniętego obrotu pod warunkiem utrzymania przez K. Polska liczby otwartych marketów w ciągu ustalonego okresu rozliczeniowego,
  2. premię pieniężną za usługi logistyczne w wysokość 5% wartości towarów dostarczonych do M. C.,
  3. premię pieniężną za rozwój sieci i przewidywany wzrost sprzedaży (zwiększająca sprzedaż Dostawcy w związku ze wzrostem ilości nowo otwartych marketów) 6% osiągniętego obrotu pod warunkiem rozwoju sieci K. Polska (minimum 1 nowo otwarty sklep w sieci w ciągu roku).

Ramowe warunki zakupu zawierają informację jak wzrastały obroty pomiędzy Spółką a K. w latach 2004- 2006 (2004 -534 736,14 PLN, w 2005-649843,85 PLN, 2006-1 292 258 ,45 PLN.)

W umowie o współpracy handlowej pomiędzy W. z P. Sp.z o.o. Zamawiający zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Dostawcy za wynagrodzeniem usług marketingowych polegających na:

1. gromadzeniu i opracowywaniu danych statystycznych dotyczących rotacji towarów pomiędzy Zamawiającym a poszczególnymi sklepami sieci P..

Dane statystyczne obejmować w szczególności będą wartość obrotów netto, a także stany magazynowe na początek i na koniec okresu rozliczeniowego. Zgromadzone dane przekazywane będą w terminie 7 dni od zgłoszenia żądania przez Dostawcę na adres Dostawcy. Za świadczenie WW. usług Dostawca zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia netto w wysokości 3% obrotów miesięcznie.

2.podjęciu wszelkich działań o charakterze marketingowym mających na celu zwiększenie ilości towarów dystrybuowanych do sieci P. za wynagrodzeniem liczonym procentowo od osiągniętego obrotu pod warunkiem osiągnięcia ustalonego poziomu obrotów,

3.zapewnieniu optymalnej ekspozycji towarów Dostawcy, przez co rozumie się zapewnienie optymalnej przestrzeni wystawienia towarów w Sali sprzedaży na regałach, w oparciu o posiadane przez Zamawiającego doświadczenie i prowadzone badania marketingowe oraz analizy rynkowe, dane statystyczne z pkt 1, dane sprzedażowe z pkt 2. Za świadczenie usług Odbiorca otrzyma wynagrodzenie określone ryczałtem, rozbite na 12 miesięcy,

4.dodatkowej promocji towarów Dostawcy w nowych sklepach sieci P. określać będzie odrębny kontrakt. Na tego typu usługi Strony ustalają budżet kwotowy PLN dla każdego nowootwartego sklepu,

5. promocjach w gazetkach handlowych towarów wskazanych i należących do Dostawcy I przeprowadzanych na zlecenie Dostawcy. Informacje zawarte w gazetkach mają na celu promowanie marki Dostawcy i jego towarów. Ilość zamówionych promocji na rok będzie uzależniona od sumy obrotów i będzie wynosić 4% wartości obrotów netto i ceny za moduł w zależności od terminu udziału promocji gazetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione przez Spółkę wydatki dotyczące usług takich jak: wprowadzenie i testowanie nowych towarów, usługi marketingowe, reklamowe, logistyczne, promocyjne, pośrednictwo handlowe oraz inne mające na celu intensyfikację sprzedaży, świadczonych przez odbiorcę towarów oraz usług świadczonych przez dystrybutora są kosztem uzyskania przychodu...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania są koszty poniesiona w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa listę kosztów, które nawet wówczas, gdy spełniają pozostałe warunki uznania ich za koszty dla celów podatkowych, nie zmniejszają podstawy opodatkowania w podatku dochodowym. Podstawowym warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest, przed wszystkim, poniesienie przez podatnika danego kosztu w celu uzyskania przychodów. Pomiędzy wydatkiem a osiągnięciem przychodów musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Wydatek musi dać się ocenić jako niezbędny, bądź przynajmniej pożyteczny w zakresie uzyskania przychodów, konieczne jest, konieczne jest więc wykazanie bezpośredniego związku poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jednocześnie jednak przepisy nie wymagają wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu, ale że określony koszt został poniesiony w celu uzyskania przychodu. W ocenie Spółki opisane działania handlowe zawarte w umowach z Odbiorcami zapewniają korzyści ekonomiczne dla Spółki w postaci ekspansji rynkowej oraz generowania przychodów i w związku z tym spełniony jest warunek wynikający z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Żadna z usług świadczonych przez Odbiorców nie jest wymieniona w art. 16 ust. 1 w/w ustawy jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. W warunkach rosnącej konkurencji konieczne jest prowadzenie działań handlowych opisanych w rubryce 50, zmierzających do osiągnięcia przewagi nad innymi firmami w branży. Wynagrodzenie za usługi dla Odbiorców jest uzależnione od uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży (procent od obrotu) oraz spełnienia określonych w umowach warunków mających na celu intensyfikację i uatrakcyjnienie sprzedaży co met bezpośredni wpływ na wzrost przychodów. Warunki handlowe zawarte w umowach mają na celu rozwijanie wzajemnej współpracy pomiędzy Dostawcą i Odbiorcą, pogłębianie więzi gospodarczych i promowanie marki Dostawcy i jego towarów . W związku z tym istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy przychodami uzyskanymi przez Spółkę a wydatkami wymienionymi w rubryce 50, które nie zostały jednocześnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów co pozwala Spółce zaliczyć w/w wydatki w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Swoje stanowisko Spółka opiera również na postanowieniach Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 22.06.2006r. (sygn.1472/ROP1/423-155/193/06/MC) oraz postanowieniu z dnia 27.06.2006 (sygn,1472/ROP1/423-184/242/O6/PK) wydanym inny podatnikom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przedstawionego stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wynika, że poniesione wydatki spełniają ww. kryteria. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą jedynie okoliczności, iż poniesionym wydatkom nie można zawsze przypisać konkretny przychód. Powyższa okoliczność nie ma jednak znaczenia, warunkiem zaliczenia danego wydatku stosownie do ww. przypisu nie jest powiązanie go z konkretnym planowanym przychodem, ale poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodów. Wydatek jest poniesiony zatem w celu uzyskania przychodów także w sytuacji, kiedy jego celem jest zwiększenie wszystkich przychodów, przy jednoczesnym braku możliwości zidentyfikowania określonego przychodu uzyskanego dzięki wydatkowi. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednak, że wielu wydatkom będącym przedmiotem wniosku można będzie przypisać w przyszłości konkretne przychody, np. zwiększenie zamówień od konkretnych sklepów, w których nastąpi zwiększenie sprzedaży produktów dostarczanych przez Wnioskodawcę. Określony wydatek będzie kosztem uzyskania przychodów nie tylko w sytuacji, kiedy można mu będzie przypisać konkretny przychód, ale także w sytuacji kiedy nie będzie mu można przypisać konkretnych przychodów. Zgodnie bowiem z ww. przepisem kosztem uzyskania przychodów są nie tylko wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, ale także w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Oczywistym wydaje się, że samo utrzymanie dotychczasowego poziomu sprzedaży na rzecz szczególnego rodzaju odbiorców, jakim są supermarkety, wymaga ponoszenia określonych wydatków. Zaprzestanie specjalnej ekspozycji towarów Wnioskodawcy w tych sklepach albo nie zamieszczanie w ulotkach (gazetkach) sklepu, niewątpliwie spowodowałoby zmniejszenie zakupów u Wnioskodawcy, a tym samym zmniejszenie jego przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż koszty wskazane przez Spółkę we wniosku mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem jednak wykazania przez Spółkę celowości poniesienia takiego wydatku jak również jego związku z przychodem. Ponadto Spółka powinna właściwie udokumentować fakt poniesienia wydatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie