Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane opodatkować przychody uzyskane z koncertów? - Interpretacja - IBPB3/423-55/07/CP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2007, sygn. IBPB3/423-55/07/CP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane opodatkować przychody uzyskane z koncertów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym wnioskiem z dnia 5 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów przeznaczonych na cele statutowe na postawie w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Stowarzyszenia o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów przeznaczonych na cele statutowe na postawie w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem mającym osobowość prawną, którego dochody są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przeznaczane są na cele statutowe.W ramach Stowarzyszenia działa chór, orkiestra i schola. Dotychczas Stowarzyszenie utrzymywało działalność ze składek członkowskich, dotacji i darowizn. Lokalne instytucje i zakłady pracy zwróciły się do wnioskodawcy z prośbą o występy w/w zespołów, za które chciałyby zapłacić. Przychody z tych występów będą przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane opodatkować przychody uzyskane z tego tytułu jeżeli całość przeznaczona jest na działalność statutową...

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z występów w/w zespołów są zwolnione z opodatkowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stowarzyszenie, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają przepisom ujętym w ustawie dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./.

W myśl art. 7 ust. 1 w/w. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, dotyczącym należności licencyjnych oraz dywidend, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Oznacza to, iż przedmiotem opodatkowania jest co do zasady dochód. Jest to zasada, od której ustawodawca przewidział odstępstwa przewidziane tylko w art. 21 i 22 w/w ustawy, które nie mają zastosowania w sprawie bedącej przedmiotem w/w wniosku. Zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym zależy ono od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
    Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają takie dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Cele Stowarzyszenia powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka czy kultura. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie w/w wyrazów: przez kulturę należy rozumieć całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacony w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie.
    Jeśli zatem, celem statutowym stowarzyszenia jest działalność kulturalna i uzyskane z planowanych występów dochody zostaną przeznaczone na tę działalność to dochody te mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy, iż ze zwolnienia tego mogą korzystać uzyskane przez stowarzyszenie przychody jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach