
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 06.03.2007 r., uzupełnionym dnia 27.04.2007 r. i 02.05.2007 r. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych środków pieniężnych otrzymanych od Społecznego Komitetu Parkingowego X....
Dnia 06.03.2007 r. do tut. Organu wpłynął wniosek Stowarzyszenia Użytkowników Parkingu Y... z/s w Łodzi, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Z dniem 01.09.2006 r. Społeczny Komitet Parkingowy X przekształcił się w Stowarzyszenie Użytkowników Parkingu Y, przekazując swojemu następcy na cele statutowe nadwyżkę finansową pozostałą ze swojej działalności. Działalność Społecznego Komitetu była dobrowolna o celach niezarobkowych, składki były przeznaczane na utrzymanie parkingu. Powstałe Stowarzyszenie działa identycznie.
Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, wobec tego, tut. Organ wezwał podatnika pismami z dnia 14.03.2007 r. oraz 18.04.2007 r. do jego uzupełnienia (m.in. w zakresie wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie).
Pismami z dnia: 26.04.2007 r. oraz 02.05.2007 r. uzupełniono wniosek w żądanym zakresie.
Z treści wniosku oraz złożonych dodatkowo wyjaśnień wynika następujący stan faktyczny:
- Stowarzyszenie Użytkowników Parkingu Y, zdaniem Jednostki, zostało powołane do obsługi swoich członków nie mając na celu przynoszenia dochodu. Opłaty wnoszone przez członków przeznaczone są w całości na cele statutowe, tj. wypłatę wynagrodzeń pracownikom, składki ZUS, opłaty z tytułu energii elektrycznej, dzierżawy terenu, telefonu, wywozu śmieci, na zakupy niezbędnych drobnych materiałów oraz koszty napraw ogrodzenia, zapór (szlabanów), nawierzchni parkingu;
- z dniem 01.09.2006 r. Społeczny Komitet Parkingowy X przekształcił się w Stowarzyszenie Użytkowników Parkingu Y, przekazując swojemu następcy na cele statutowe nadwyżkę finansową pozostałą ze swojej działalności;
- przejęta od zlikwidowanego Społecznego Komitetu kwota 4.186,01 zł - nadwyżka składek statutowych - przeznaczona jest na w/w cele.
Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest zobowiązane do płacenia podatku od kwoty przejętej od Społecznego Komitetu Parkingowego X.
Jednocześnie podatnik oświadcza, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z dokumentów przedłożonych w tut. Organie wynika, że:
- Społeczny Komitet Parkingowy X działał jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej w oparciu o art. 331 Kodeksu cywilnego; był podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.). Członkowie postanowili rozwiązać Komitet z dniem 31.08.2006 r. i taką datę ustania bytu prawnego tej Jednostki zgłoszono w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2;
- Stowarzyszenie Użytkowników Parkingu Y z/s w Łodzi powstało w oparciu o przepisy ustawy z dnia 07.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach /Dz. U. Nr 79 z 2001 r., poz. 855, ze zm./. Jednostka nabyła osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. z dniem 08.06.2006 r.; stosownie do art. 1 ust. 1 wyż. cyt. ustawy z dnia 15.02.1992 r. Stowarzyszenie stało się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych;
- twierdzenie Stowarzyszenia o przekształceniu Społecznego Komitetu Parkingowego X w Stowarzyszenie Użytkowników Parkingu Y nie wynika z w/w faktów; statut Stowarzyszenia nie zawiera również uregulowań w tym zakresie. Stowarzyszenie nie jest następcą Społecznego Komitetu na gruncie prawa podatkowego, bowiem przepisy ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa w zakresie praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształconych odnoszą się jedynie do: osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych oraz komunalnych zakładów budżetowych - art. 93 i 93a tej ustawy;
- w bilansie sporządzonym na ten dzień, złożonym w tut. Organie, Komitet wykazał stan środków obrotowych na dzień 31.08.2006 r. (w postaci środków pieniężnych) na kwotę 4.186,01 zł. Dnia 31.08.2006r. Zgromadzenie Użytkowników Społecznego Komitetu Parkingowego X uchwałą Nr 7/2006 postanowiło przekazać pozostałe środki finansowe na rzecz Stowarzyszenia Użytkowników Parkingu Y;
- zgodnie z § 14 statutu majątek Stowarzyszenia powstaje z:
- opłat wpisowych i składek członkowskich,
- dotacji na cele statutowe stowarzyszenia,
- darowizn, spadków, zapisów i dotacji celowych,
- dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia w przedstawionej wyżej sprawie będą miały zastosowanie przepisy prawa:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
W w/w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 ust. 1 zawarty jest katalog przychodów i dochodów wolnych od podatku.
Powołany we wniosku art. 17 ust. 1 pkt 40 stanowi, że wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
Z w/w dokumentów złożonych w tut. Organie oraz przedstawionego przez Stowarzyszenie stanu faktycznego wynika, że środki pieniężne przekazane przez Społeczny Komitet nie są składką członkowską. Naczelny Sąd Administracyjny w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 30.08.2000 r. sygn. akt I SA/Gd 947/98 orzekł, że składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do stowarzyszenia i jest związana z pozostawaniem członkiem stowarzyszenia. W § 1 statutu stowarzyszenia określono, że zrzesza ono tylko osoby fizyczne. W myśl § 4 statutu członkiem stowarzyszenia jest osoba fizyczna, która spełni warunki określone w § 4 i § 5 statutu.
Przekazane przez Społeczny Komitet środki pieniężne stanowią więc dla Stowarzyszenia przychody, które zaliczane są do przychodów podatkowych, o których mowa w cyt. wyżej art. 12 ust. 1 pkt 1. Przychody z tego tytułu nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie są wymienione bowiem w katalogu zwolnień określonych w art. 17 ust. 1 tej ustawy. Dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w w/w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym w ocenie tut. Organu stanowisko Stowarzyszenia przedstawione wyżej należy uznać - za nieprawidłowe.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 w/w ustawy - Ordynacja podatkowa).
