Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Ur... - Interpretacja - US.I/1.423/11/2006

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.01.2007, sygn. US.I/1.423/11/2006, Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia stanowisko w indywidualnej sprawie przedstawione przez Spółdzielnię we wniosku z 15.11.2006 r. (wpływ do tut. organu 16.11.2006 r.) uzupełnionym pismem z 10.01.2007 r., według którego w myśl art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do zasobów mieszkaniowych zalicza się budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe zwane środkami trwałymi uznać - za prawidłowe.

Przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 16.11.2006 r. z uzupełnieniem z 10.01.2007 r. Spółdzielnia złożyła do tut. organu wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 w/w ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Z uwagi na fakt, iż obowiązujące przepisy nie zawierają ustawowej definicji zasobów mieszkaniowych, Spółdzielnia przyjęła pojęcie zasobów mieszkaniowych w brzmieniu wynikającym z Uchwały Nr 95 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1973 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych (M.P. Nr 25, poz. 151), w ślad za pismem okólnym nr 17 z dnia 27 sierpnia 1975 r., ogłoszonym w Informacjach i Komunikatach nr 11 z 1975 r. przez Zarząd Centralnego Związku Budownictwa Mieszkaniowego.

Zgodnie z § 8 wyżej powołanej Uchwały Rady Ministrów, przez określenie "Zasoby Mieszkaniowe" rozumie się stanowiące własność spółdzielni:

1.) budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym (dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane itp.) oraz uzupełniające je budynki niemieszkalne (z wyposażeniem technicznym), jak:

a) garaże wolno stojące i parkingi wielopoziomowe,

b) budynki handlowo - usługowe,

c) budynki osiedlowych warsztatów i zakładów konserwacyjno - remontowych,

d) budynki administracji osiedlowych (biurowe i gospodarcze),

e) kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

f) budynki dla osiedlowej działalności społeczno - wychowawczej

2.) urządzenie i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wymienione w pkt 1

a) zbiorniki - doły gnilne, szamba itp.,

b) rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

c) sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,

d) budowle inżynieryjne (studnie),

e) budowle komunikacyjne jak: drogi, ulice, place, chodniki,

f) ukształtowanie i zagospodarowanie terenu jak: zieleń, urządzenia do zabaw dziecięcych, mała architektura, otwarte miejsca postojowe dla samochodów,

g) budowle sportowe jak: boiska, pływalnie, baseny itp.,

h) inne budowle jak: latarnie oświetlenie, ogrodzenia.

Spółdzielnia posiada opracowany i zatwierdzony przez Radę Nadzorczą regulamin gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w którym przyjęto wyżej opisane pojęcie zasobów mieszkaniowych.

W obowiązujących w Spółdzielni zasadach polityki rachunkowości (Uchwała Nr 2 Zarządu Spółdzielni) w § 6 pkt 12 również na bazie w/w przepisów określono w/w definicję zasobów mieszkaniowych.

Odpisy na fundusz remontowy dokonywane są w wysokości zatwierdzonej stawki za m2 od powierzchni użytkowej budynków, lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz pozostałych budynków. Zdaniem Spółdzielni jest to zgodne z art. 6 ust. 1 i 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz z art. 16c pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami), gdyż od wszystkich lokali, budynków zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych (mieszkalnych i niemieszkalnych) nie jest naliczana amortyzacja, lecz tworzony w ciężar kosztów odpis na fundusz remontowy.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wartość tych obiektów, jako środków trwałych sfinansowanych bezpośrednio z funduszu udziałowego lub wkładów mieszkaniowych i budowlanych, podlega umorzeniu w ciężar tych funduszów. Odpisów umorzeniowych dokonuje się - zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 19994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2000 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) - stosując podatkowe stawki amortyzacji, określone w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Spółdzielnia skierowała następujące zapytania:

1. Czy do zasobów mieszkaniowych zalicza się wszystkie budynki mieszkalne i niemieszkalne (w tym wbudowane i wolno stojące lokale handlowo - usługowe) jak i związane z nimi grunty oraz prawo wieczystego użytkowania znajdujące się w ewidencji księgowej Spółdzielni i mających sfinansowanie funduszem udziałowym, wkładów mieszkaniowych i wkładów budowlanych?

2. Czy tworzony przez Spółdzielnię mieszkaniową fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych obciążających koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie Spółdzielni, należy naliczać od wszystkich budynków i lokali wymienionych w pkt 1 niniejszego pisma?

W uzupełnieniu z dnia 10.01.2007 r. Spółdzielnia zmodyfikowała zapytanie zawarte w punkcie nr 2 w następujący sposób: Czy naliczany zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz na remonty wszystkich lokali mieszkalnych i niemieszkalnych będzie stanowił koszt uzyskania przychodów?

Zdaniem Spółdzielni jej postępowanie jest zgodne z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych (zwłaszcza z art. 6 ust. 1 i 3) oraz art. 16c pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż od wszystkich lokali i budynków zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych (czyli mieszkalnych i niemieszkalnych) nie należy naliczać amortyzacji lecz tworzyć w ciężar kosztów odpis na fundusz remontów.

W art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedstawione zostało szerokie rozumienie pojęcia zasobów mieszkaniowych - budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe, zwane środkami trwałymi. Nie ma w tym miejscu ograniczenia do budynków i lokali wyłącznie mieszkalnych, jest natomiast odniesienie do zasobów mieszkaniowych, w tym budynków, lokali, budowli i urządzeń.

Natomiast od zasobów tych, jako środków trwałych sfinansowanych z funduszy własnych Spółdzielni (fundusz udziałowy, fundusze wkładów) naliczane jest umorzenie w ciężar tych funduszy przy zastosowaniu art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości i podatkowych stawek amortyzacji.

Odpisy na fundusz remontów stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych (art. 6 ust. 3) nakłada na Spółdzielnię obowiązek tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych.

Stanowisko swoje Spółdzielnia wywodzi również z treści art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którym, celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczenie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Treść w tym samym brzmieniu przyjęto również w Statucie Spółdzielni (§ 4), co wskazuje na szerokie rozumienie omawianego zagadnienia.

Stosownie do postanowień art. 1 ust. 2, 3, 5 i 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (oraz § 4 Statutu Spółdzielni), przedmiotem działalności Spółdzielni może być:

1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, spółdzielczych własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także do miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych, odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

2) budowanie lub nabywanie domków jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

3) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,

4) działalności w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomościami,

5) działalność społeczna, oświatowa i kulturalna.

Uwzględniając powyższy stan prawny Spółdzielnia przyjęła za cel działalności szeroko rozumiane zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom nie tylko samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, lecz także lokali o innym przeznaczeniu.

Poza powyższymi przepisami Spółdzielnia w rozwiązaniu tego problemu w swoich aktach wewnętrznych (regulamin i polityka rachunkowości) kierowała się orzecznictwem NSA, który również wskazuje, że pojęcie zasobów mieszkaniowych należy rozumieć całość substancji lokalowej, tj. pomieszczenia mieszkalne i użytkowe(wyrok NSA z 8 listopada 1995 r. sygn. akt SA/Kr 622/95, wyrok NSA z 16 października 1995 r. sygn. akt SA/Wr 152/95).

Brak ustawowej definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych, zarówno w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jak i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, spowodowało pojawienie się wątpliwości w przedmiotowym zakresie.

Wniosek o interpretację w części dotyczącej zapytania, czy naliczany zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz na remonty wszystkich lokali mieszkalnych i niemieszkalnych będzie stanowił koszt uzyskania przychodów tut. organ rozpatrzy odrębnym postanowieniem.

Niniejszym postanowieniem tut. organ rozpatruje wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zapytania, czy do zasobów mieszkaniowych zalicza się budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Stanowisko tut. organu jest następujące.

Spółdzielnia mieszkaniowa funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), natomiast w zakresie zobowiązań podatkowych do Spółdzielni mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 16c pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe zwane środkami trwałymi. W przepisie tym nie ma ograniczenia do budynków i lokali wyłącznie mieszkalnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali mieszkalnych o innym przeznaczeniu, co wskazuje na szerokie rozumienie pojęcia zasobów mieszkaniowych.

Stosownie do postanowień art. 1 ust. 2, 3, 5 i 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przedmiotem działalności Spółdzielni może być:

1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, spółdzielczych własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także do miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych, odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

2) budowanie lub nabywanie domków jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

3) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,

4) działalności w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomościami,

5) działalność społeczna, oświatowa i kulturalna.

Spółdzielnia posiada opracowany i zatwierdzony przez Radę Nadzorczą regulamin gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w którym zdefiniowano pojęcie zasobów mieszkaniowych w oparciu o § 8 wyżej powołanej Uchwały Nr 95 Rady Ministrów.

Po dokonaniu analizy wszystkich okoliczności sprawy tut. organ podatkowy uznał, że Spółdzielnia zasadnie zdefiniowała pojęcie zasobów mieszkaniowych, zgodnie z którym zaliczyła do nich stanowiące własność Spółdzielni:

1.) budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym (dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane itp.) oraz uzupełniające je budynki niemieszkalne (z wyposażeniem technicznym), jak:

a) garaże wolno stojące i parkingi wielopoziomowe,

b) budynki handlowo - usługowe,

c) budynki osiedlowych warsztatów i zakładów konserwacyjno - remontowych,

d) budynki administracji osiedlowych (biurowe i gospodarcze),

e) kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

f) budynki dla osiedlowej działalności społeczno - wychowawczej

2.) urządzenie i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wymienione w pkt 1

a) zbiorniki - doły gnilne, szamba itp.,

b) rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

c) sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,

d) budowle inżynieryjne (studnie),

e) budowle komunikacyjne jak: drogi, ulice, place, chodniki,

f) ukształtowanie i zagospodarowanie terenu jak: zieleń, urządzenia do zabaw dziecięcych, mała architektura, otwarte miejsca postojowe dla samochodów,

g) budowle sportowe jak: boiska, pływalnie, baseny itp.,

h) inne budowle jak: latarnie oświetlenie, ogrodzenia.

i jednocześnie stanowią koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółdzielni wg którego w myśl art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych zalicza się budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe zwane środkami trwałymi tut. organ uznaje za prawidłowe.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim