Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 ... - Interpretacja - ŁUS-II-2-423/186/06/JB

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.01.2007, sygn. ŁUS-II-2-423/186/06/JB, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uznania kosztów dotyczących budowy obiektu biurowego za wydatki uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) ponoszonych w ramach realizacji nowej inwestycji po dniu rozszerzenia obszaru Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na cały teren inwestycji uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 20.10.2006r. uzupełnionym w dniach 04.12.2006r. i 20.12.2006r. XXX S.A. zwróciła się z pytaniem: czy słuszne będzie uznanie całości nakładów inwestycyjnych, które zostaną poniesione po dniu rozszerzenia obszaru ŁSSE za wydatki kwalifikowane uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych?
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w oparciu o bezterminową koncesję Ministerstwa Zdrowia na wytwarzanie środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Koncesja wskazuje, że produkcja odbywa się tylko i wyłącznie na terenie strefy. Spółka posiada zezwolenie nr.... z dnia ....10.2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu ...02.2006 r. rozpoczęła działalność na terenie strefy i korzysta z pomocy regionalnej udzielanej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W wyniku nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej, obszar objęty strefą został rozszerzony o tereny, na których zlokalizowane są jej zakłady produkcyjne oraz niemal całość połączonej z prowadzoną działalnością infrastruktury.Poza terenem strefy, tj. przy ul. ...., zlokalizowany jest jedynie budynek biurowy, w którym mieszczą się Dział Księgowości oraz Dział Administracji i Spraw Osobowych. W ramach nowej inwestycji jednostka zamierza przenieść te działy do budynku biurowego budowanego przy ul. ...... Jak wynika z projektu budowy tego budynku, część jego powierzchni nie leży na obecnym terenie ŁSSE. Spółka czyni starania o kolejne rozszerzenie obszaru Strefy, tak aby całość budowanego budynku biurowego się w niej znalazła. Ponadto nie zamierza przenosić w jakiejkolwiek formie własności składników majątku nabywanych lub wytwarzanych w ramach realizacji nowej inwestycji związanej z budową tego budynku w okresie 5 lat od dnia oddania budynku do użytkowania, jak również nie zamierza zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Zadaniem Spółki całość wydatków, które poniesie ona w ramach realizacji tej inwestycji, po dniu przewidywanego rozszerzenia obszaru strefy będzie mogła uznać za wydatki uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów. Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przepisem wykonawczym dla łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.), które zostało uchylone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27.10.2006 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473) i obowiązuje od dnia 7.11.2006r.

Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefy ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części ( § 3 ust. 4 zarówno rozporządzenia z dnia 7.09.2004r., jak i rozporządzenia z dnia 27.10.2006r.).Stosownie do przepisu § 6 ust. 1 ww. rozporządzeń za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
1) zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
2) rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego budynek biurowy jest budowany przez Spółkę w trakcie obowiązywania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnia ...10.2005 r. Budowa ta jest projektem inwestycyjnym realizowanym w ramach nowej inwestycji określonej w § 3 ust. 4 ww. rozporządzeń wykonawczych. Z projektu budowy tego budynku wynika, że część jego powierzchni nie leży obecnie na terenie ŁSSE. Podatnik czyni starania o kolejne rozszerzenie obszaru Strefy, tak aby na terenie strefy znalazła się całość nowo budowanego obiektu biurowego.

W opinii tutejszego organu podatkowego, w sytuacji poszerzenia obszaru strefy cała powierzchnia budynku znajdzie się na terenie strefy, Spółka będzie miała możliwość zaliczyć od tego dnia całość ponoszonych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną z tytułu prowadzenia nowej inwestycji, po spełnieniu wymogów określonych w § 6 ww. rozporządzeń.Należy podkreślić, że stosownie do treści § 5 ust 1. ww. aktów wykonawczych zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
2) będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat (§ 5 ust 1. ww. rozporządzeń).
Uznając stanowisko Spółki za prawidłowe Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).

Łódzki Urząd Skarbowy