POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1471/DPR2/423-17/07/AB

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.04.2007, sygn. 1471/DPR2/423-17/07/AB, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 stycznia 2007r. (data wpływu do Urzędu 02.02.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik corocznie ponosi wydatki związane z wydaniem kalendarzy firmowych. Kalendarze promują działalność Podatnika i zawierają informacje o jego działalności. Umieszczane są w nich również reklamy i informacje o działalności firm, które częściowo sponsorują koszty wydania tych kalendarzy. Przychody uzyskane z tego tytułu od sponsorów, kwalifikowane są do przychodów opodatkowanych. Kalendarze przekazywane są członkom Zrzeszenia i firmom współpracującym.Do końca 2006r. wydatki poniesione na kalendarze traktowano jako reklamę niepubliczną i w związku z tym, koszty uzyskania przychodów z tego tytułu były ograniczane do wysokości 0,25 % przychodów.

Przedmiotowym wnioskiem Podatnik wystąpił z prośbą o udzielenie odpowiedzi, czy wydatki poniesione na kalendarze firmowe stanowią wydatek związany z reklamą.

Zdaniem Podatnika, od 1 stycznia 2007r. wydatki na reklamę mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w całości, niezależnie od tego, czy reklama ma charakter publiczny, czy niepubliczny. Wydatki na kalendarze firmowe stanowią, w ocenie Podatnika, wydatki związane z reklamą, a tym samym mogą w całości zostać zaliczone w koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

W art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r., ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 % przychodów. Do końca 2006r. w całości zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów podlegały jedynie wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Począwszy od 1 stycznia 2007r. na mocy art. 1 pkt 11 lit. a tiret pierwszy ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589), zmianie uległ art. 16 ust. 1 pkt. 28. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że zrezygnowano z dotychczasowego rozróżnienia reklamy publicznej i niepublicznej. Zlikwidowano limit wydatków na reklamę niepubliczną zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów do 31.12.2006r. W wyniku zmian, wydatki na reklamę zaliczane będą do kosztów podatkowych w pełnej wysokości, bez względu na charakter reklamy, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki na kalendarze firmowe spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże, w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy wydatki poniesione na kalendarze firmowe, przekazywane członkom Zrzeszenia i podmiotom współpracującym stanowią wydatki związane z reklamą, czy też wydatki związane z reprezentacją. Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia reprezentacja czy reklama. Aby je wyjaśnić należy sięgnąć do definicji słownikowych tych pojęć. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego, PWN, Warszawa 1989 reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Celem reklamy jest więc chwalenie oferowanych towarów i usług lub zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania nowych, utrzymania czy poszerzenia istniejących stosunków handlowych. Reprezentację można natomiast określić jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Często relacje pomiędzy reprezentacją, a reklamą zacierają się. Reprezentacja, podobnie jak reklama, ma za zadanie promować dany podmiot gospodarczy, jednakże każda z nich spełnia je w inny sposób. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, poniesione przez Podatnika wydatki na kalendarze firmowe przekazywane członkom Zrzeszenia i podmiotom współpracującym stanowią wydatki na reklamę, ponieważ mają na celu rozpowszechnianie dobrego wizerunku Podatnika i jego działalności. Mogą zatem zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie