P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPR1/423-13/07/KK/2

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2007, sygn. 1471/DPR1/423-13/07/KK/2, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
ZD/406-98/CIT/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 19.01.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 29.01.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy w wyniku nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej na rzecz gminy nie powstanie w Spółce przychód podatkowy, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie składowania i utylizacji odpadów. Jest właścicielem składowiska odpadów na nieruchomościach gminnych, uzyskanych w formie użyczenia na okres 20 lat. W celu zapewnienia właściwej infrastruktury niezbędnej do realizacji zakresu swojego działania, Spółka wybudowała sieć wodociągową o wartości około 431.000 zł. Ten środek trwały jest amortyzowany w kwocie 1.616 zł miesięcznie. Na dzień dzisiejszy umorzenie wynosi około 20.000 zł. Z zaopatrzenia w wodę z w/w sieci korzysta Spółka oraz okoliczni mieszkańcy gmin, przez które sieć przebiega. W celu uregulowania spraw prawnych, w tym ustalenia jednego operatora sieci odpowiedzialnego za utrzymanie i eksploatację wodociągu, kierując się wnioskiem zainteresowanych samorządów, Spółka rozważa możliwość przekazania na stan majątkowy obu zainteresowanych gmin odcinków wodociągu stosownie do terenu, po którym sieć przebiega.W związku z powyższym Strona zwraca się z pytaniem, czy w wyniku nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej samorządowi powstanie przychód podatkowy.Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku nieodpłatnego zbycia sieci wodociągowej na rzecz gminy nie powstanie po jej stronie przychód podatkowy. Powyższe Spółka argumentuje tym, iż jako dotychczasowy właściciel sieci wodociągowej nigdy nie obciążała i nie pobierała opłat od użytkowników wodociągu. Sama zaś regularnie wywiązywała się z opłat wynikających z ilości zużytej wody. Na potwierdzenie swojego stanowiska Strona powołuje się na postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 03.08.2005r. znak ZD/406-98/CIT/05.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu umieszczony został w art. 12 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy przychodami są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, jednostki budżetowe, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Z przepisu tego wynika, iż nieodpłatne przekazanie środka trwałego nie kreuje przychodu podatkowego po stronie przekazującego, lecz po stronie podmiotu, który środek trwały w wyniku takowej czynności prawnej uzyskał. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie także zastosowania art. 13 ust. 1 ustawy podatkowej, który wprawdzie wiąże generowanie przychodów z nieodpłatnością, ale tylko w przypadku udostępniania całości lub części nieruchomości do używania, a nie jej przekazania na własność innemu podmiotowi. Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, iż katalog przychodów podlegających opodatkowaniu nie ma co prawda charakteru numerus clausus, jednakowoż, analizując przepisy ustawy o pdop, można wnioskować, iż nieodpłatne przekazanie nie będzie mieściło się w kategorii przychodów podatkowych, z uwagi na fakt, że brak jest we wspomnianym wyżej katalogu, choćby czynności o podobnym charakterze, które byłyby opodatkowane. Z uwagi na powyższe rozciąganie zakresu opodatkowania na czynność polegającą na nieodpłatnym przekazaniu środka trwałego stanowiłoby niedozwoloną wykładnię rozszerzającą ustawy. W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest prawidłowe.Ponadto Naczelnik tutejszego Urzędu nadmienia, iż pozostałe kwestie poruszane we wniosku, tj. dotyczące kosztów uzyskania przychodów z tytułu nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej samorządowi oraz możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu faktur zakupu na realizację niniejszej inwestycji, są przedmiotem odrębnych postanowień.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie