
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: darowizna na rzecz koła gospodyń wiejskich - a możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Bank zamierza przekazać darowizny na rzecz koła gospodyń wiejskich.
Podatnik stoi na stanowisku, iż będzie mógł odliczyć te darowizny - w wysokości nie przekraczającej 10% dochodu - od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na fakt, że darowizny zostały przeznaczone na cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, bowiem skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2004r. - podstawę opodatkowania - z pewnymi zastrzeżeniami - stanowi dochód po odliczeniu darowizn, które spełniają kumulatywne przesłanki:
- zostaną przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873) oraz
- zostaną przekazane organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wymienia 24 cele pożytku publicznego, które mogą realizować organizacje pozarządowe działające w sferze zadań publicznych. Wśród tych celów - w art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 24.04.2003r. - wymienione jest upowszechnianie i ochrona praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.
Natomiast organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 wymienionej ustawy, to organizacje pozarządowe, tj. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia (z zastrzeżeniem ust. 4), osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej lub przepisów o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Koła gospodyń wiejskich działają na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U., Nr 32, poz. 217 z późn.zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są koła gospodyń wiejskich. Działają one jako wyodrębnione jednostki organizacyjne kółek rolniczych, a we wsiach, w których nie działają kółka rolnicze, koła gospodyń wiejskich mogą być zakładane samodzielnie i działają na podstawie regulaminu rejestrowego w wojewódzkim związku rolników, kółek i organizacji rolniczych (art. 22 ust. 2 i 4 ustawy z 08.10.1982r.). Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników koła gospodyń wiejskich w szczególności broni praw, reprezentuje interesy i działa na rzecz poprawy sytuacji społeczno -zawodowej kobiet wiejskich oraz ich rodzin.
Należy zgodzić się z Podatnikiem, iż skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego. Wystarczające jest, aby organizacja na rzecz której dokonywana jest darowizna mieściła się w katalogu organizacji wskazanych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz aby prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.
Zatem stanowisko przedstawione przez Bank we wniosku jest prawidłowe.
