POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/P1/423-0021/1/05/AK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. DP/P1/423-0021/1/05/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 64, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: koszty uzyskania przychodów - ustalenie limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka dokonuje zakupów artykułów spożywczych, np. kawy, soków, napojów, słodyczy, alkoholi, które następnie zostają zużyte na cele reprezentacji i reklamy. Spółka przekazuje również swoim kontrahentom gadżety reklamowe o jednostkowej wartości przekraczającej 50 zł.

Spółka ma wątpliwości, czy ustalając wysokość limitu, o którym mowa w art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna przyjmować wydatki bez uwzględnienia zawartego w nich podatku naliczonego (tzw. wartość netto), czy też wydatek wraz z podatkiem VAT.

Zdaniem Spółki do limitu powinny być wyliczane tylko wydatki netto (nie uwzględniające podatku naliczonego).

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art.15 i 16 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei w myśl art.16 ust.1 pkt 28 wym. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Na podstawie natomiast art.16 ust.1 pkt 46 wym. ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

  1. podatek naliczony:

  2. - (...),
    - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej (...).

    Pojęcie reklamy i reprezentacji winno być interpretowane zgodnie ze znaczeniem powszechnym, nie jest bowiem unormowane w sposób szczególny.

    Zgodnie z wykładnią językową ("Słownik języka polskiego" - PWN, W-wa 1981r.) "reklama" to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś.

    "Reprezentacja" - oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Odnosić się też ona może do "dobrego reprezentowania firmy", które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.

    Jeśli chodzi o różnice pomiędzy reklamą i reprezentacją to stwierdzić należy, iż reklama ma na celu promowanie przedmiotu prowadzonej działalności (towarów lub świadczonych usług), reprezentacja zaś ukierunkowana jest na wypromowanie podmiotu gospodarczego.

    W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, zakupy kwiatów i upominków wręczanych z okazji uroczystości itp.

    Podatnik może zaliczyć wydatki poniesione na reprezentację do kosztów uzyskania, jeżeli spełnione zostaną warunki wynikające z art.15 ust.1 i art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Oznacza to po pierwsze, że wydatki na reprezentację muszą mieć związek z prowadzoną działalnością i winny przyczyniać się do zwiększenia przychodów firmy. Jak orzekł NSA w wyroku z 08.05.1998r., sygn. akt I SA/Lu 466/97 "fakt, iż (...) przepisy podatkowe nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy, nie świadczy o tym, iż każdy wydatek może być uznany za ten koszt. Charakter wydatków na koszt reprezentacji i reklamy winien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że mogą mieć one wpływ na uzyskanie przychodu".

    Po drugie wydatki na reprezentację zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem limitu określonego w art.16 ust.1 pkt 28 ustawy, tj. w części nie przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publiczne w inny sposób.

    Do ustalenia w/w limitu wydatków na reprezentację i reklamę należy przyjąć przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zgodnie z art.12 ust.4 pkt 9 ustawy do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

    Powyższe oznacza, iż przychodem, o którym mowa w art.16 ust.1 pkt 28 wym. ustawy jest przychód uwzględniany dla potrzeb określenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 07.12.1998r., sygn. akt I SA/Ka 531/97 podstawą obliczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób "niepubliczny" (0,25% przychodów) jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (art.7 ust.3 pkt 1 i 3 w związku z art.16 ust.1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych).

    Analogicznie, tj. w wartości netto, ustala się również wysokość wydatków uznawanych za koszt uzyskania przychodów w przypadku reprezentacji i reklamy niepublicznej. Jak wynika z zestawienia zapisów pkt 28 i 46 artykułu 16 ust.1 ustawy, podatek VAT od przekazanych (zużytych) na cele reprezentacji i reklamy towarów i usług jest zaliczany do kosztów uzyskania przychodów na podstawie odrębnego przepisu prawa niż stricte koszty reprezentacji i reklamy. Dlatego też przy obliczaniu, czy nastąpiło przekroczenie limitu (0,25% przychodów) uwzględnia się wartość przekazanych towarów i usług według cen netto, tzn. cen nie zawierających podatku VAT.

    Zatem stanowisko Podatnika, iż do limitu powinny być wyliczane tylko wydatki netto (nie uwzględniające podatku naliczonego) jest prawidłowe.

    Pomorski Urząd Skarbowy