POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.PD/OP/423/T-130/29/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.12.2005, sygn. US.PD/OP/423/T-130/29/2005, Urząd Skarbowy w Tychach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdza, że stanowisko ............. sp. z o.o. przedstawione w piśmie z dnia 04.11.2005 r. (data wpływu do US 07.11.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej pytania czy podmiot, którego przychody na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w zakresie podatku dochodowego, zobowiązany jest do uiszczenia w/w podatku w przypadku poniesienia wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w treści art. 16 ww. ustawy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach wpłynął wniosek .................... sp. z o.o. o udzielenie interpretacji co da zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku podatnik pyta czy podmiot, którego przychody na podstawie art. 17 pkt 4j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w zakresie podatku dochodowego, zobowiązany jest do uiszczenia ww. podatku w przypadku poniesienia wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w treści art. 16 w/w ustawy.

stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę: przychody podmiotu podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże w każdej działalności gospodarczej zdarzają się wydatki, które znajdują swoje odzwierciedlenie w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko podatnika: Zdaniem podatnika jest on zobowiązany w treści składanego zeznania wykazać prawidłową kwotę kosztów uzyskania przychodów tj. dokonać pomniejszenia kwoty poniesionych wydatków o kwotę wydatków, o których mowa w treści art. 16 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, otrzymaną wartość podatnik obowiązany jest odjąć od kwoty ogółem przychodów, a otrzymaną w ten sposób wartość wykazać w treści zeznania podatkowego jako dochód. W przypadku, gdy podatnik korzysta ze zwolnienia przedmiotowego otrzymana kwota stanowi równocześnie wartość przychodów, o których mowa w treści art. 17, w tym przypadku pkt 4j.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) zostały powołane na podstawie ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.). Powyższe podmioty mogą być tworzone w formie spółek z ograniczona odpowiedzialnością, spółek akcyjnych lub spółdzielni osób prawnych w celu budowania domów mieszkalnych i ich eksploatacji na zasadach wynajmu. Towarzystwa mogą tez nabywać budynki mieszkalne, przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu, wynajmować lokale użytkowe w swoich budynkach, sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd nad budynkami mieszkalnymi niestanowiącymi ich własność, a także prowadzić inną działalność nie związaną z budownictwem mieszkalnym i infrastrukturą towarzyszącą. Regulacja prawna zawarta w powyższej ustawie zastrzega, że dochody TBS nie mogą być przeznaczone do podziału między wspólników lub członków. W całości przeznacza się je na działalność statutową. W efekcie takiej regulacji działalność statutowa TBS związana jest z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz budową mieszkań na wynajem.
Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit.j ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003r., w związku z art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) oraz art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), zwalnia od podatku dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem. Jest to więc zwolnienie przedmiotowe a nie podmiotowe, bowiem cytowana wyżej norma prawna uzależnia prawo spółki do uzyskania takiego zwolnienia od uprzedniego spełnienia przez podatnika podstawowego warunku jakim jest przeznaczenie dochodu wyłącznie na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4j w/w ustawy.
Przypadki, w których można uznać, że dochód podatnika został przeznaczony na określone cele wskazuje art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowi on, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 w/w ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacanie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby dany koszt mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, celem jego poniesienia musi być osiągniecie przychodu, a zarazem nie może być on wymieniony przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.
Spółka musi zatem dokonać oceny, czy dany wydatek, który nie może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, jest związany z preferowanymi przez ustawę celami.
Mając na uwadze powyższe organ podatkowy stwierdza, iż jeżeli spółka uzyskiwane dochody w całości przeznaczy na realizację celów związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem, to nawet wówczas gdyby poniesione przez nią wydatki na realizację tych celów - w świetle przepisów w/w ustawy - nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, to mimo to - nie wystąpi u spółki dochód podlegający opodatkowaniu. Jeżeli jednak spółka poniesie wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (inne niż wskazane w art. 17 ust. 1b ustawy) i gdy wydatków tych nie można uznać za "przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i oraz na budowę mieszkań na wynajem", to dojdzie do sytuacji, w której zysk spółki (uwzględniający te koszty) będzie niższy niż jej podatkowy dochód (który kosztów nie uwzględnia). Oznacza to z kolei, że wspomniana różnica miedzy wykazanym dochodem a osiągniętym zyskiem podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Urząd Skarbowy w Tychach