POSTANOWIENIE - Interpretacja - PBII/423/19/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.09.2005, sygn. PBII/423/19/2005, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 t. j. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.07.2005 r. (data wpływu 01.08.2005 r.) a uzupełnionego pismem z dnia 30.08.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 29.07.2005 r. w trybie art. 14a ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z wnioskiem o pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się sprzedażą hurtową części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i w związku z tym kupuje i sprzedaje towary do firm o powiązaniach personalnych. Firmami tymi są spółka cywilna oraz jednoosobowa działalność gospodarcza, w których współwłaściciel i właściciel jest równocześnie udziałowcem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Sprzedaż i zakup wynika z faktu, iż Podatnik ma podpisaną umowę o współpracy z dostawcą unijnym. Spółka z o.o. kupuje również od firmy powiązanej, która ma podpisaną umowę o współpracy z innym dostawcą unijnym. W związku z powyższym Spółka prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy ma obowiązek sporządzać dokumentację podatkową z podmiotami powiązanymi, czy transakcje liczy się jako każdorazową transakcję zgodnie z art. 9a, ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też z danego okresu oraz czy w/w dokumentację ma obowiązek sporządzać sprzedający czy kupujący.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska, tut. organ stwierdza co następuje:
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zm.) podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podmiotami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - są obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji. Obowiązek ten obejmuje, zgodnie z art. 9a ust. 2 wyżej powołanej ustawy, transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:
1) 100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo
2) 30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
3) 50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że dla powstania obowiązku dokumentowania transakcji ma znaczenie zarówno kwota pojedynczej transakcji, jak i łączna kwota transakcji zawartych z jednym kontrahentem w danym roku podatkowym.
Przepisy podatkowe nie określą formy w jakiej powinna być prowadzona dodatkowa dokumentacja dotycząca dokonanych transakcji z podmiotami powiązanymi w myśl art. 11 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazuje natomiast w sposób szczegółowy jakie informacje podatnik powinien uwzględnić sporządzając taką dokumentacje. Zgodnie z art. 9a ust. pkt 1-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokumentacja podatkowa dotycząca transakcji z podmiotami powiązanymi powinna obejmować:
1) określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),
2) określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,
3) metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcj i,
4) określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,
5) wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,
6) określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzeniadokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza