P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD.423-67/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2005, sygn. PD.423-67/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku Nr 4305/KF/HC/2005 z dnia 09.06.2005 r. (data wpływu do urzędu 14.06.2005 r.) uzupełnione pismem Nr 5622/GK/05 z dnia 18.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 09.06.2005 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku, oraz piśmie z dnia 18.08.2005 r. podatnik zwraca się z zapytaniem: "Czy koszty zakupu usług przesyłowych dotyczące 2004 roku można uznać za koszty uzyskania przychodów VI 2005 r. (data otrzymania faktury korygującej VAT 24.05.2005 r., zapłata zobowiązania 01.06.2005 r.)"

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest spółką zajmującą się dystrybucją i obrotem energii elektrycznej. Rokiem podatkowym dla podatnika jest rok kalendarzowy. W dniu 24.05.2005 r. Spółka otrzymała fakturę korygującą wystawioną 18.05.2005 r., a dotyczącą zakupu usług przesyłowych (energii) za grudzień 2004 r. z terminem płatności 01.06.2005 r. Korekta faktury "in plus" polega na dodatkowym obciążeniu Spółki opłatą dodatkową za przekroczenie mocy umownej zgodnie z taryfą PSE dotyczącą energii elektrycznej. Faktura ta wpłynęła do Spółki po zamknięciu ksiąg roku 2004. Nie było również wiadome, że takie koszty powstaną.

Podatnik w swoich pismach z dnia 09.06.2005 r. i z dnia 18.08.2005 r. zwraca się z prośbą o interpretację przepisów w sprawie rozliczenia kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w przypadku świadczenia usług wymienionych w art.12 ust. 3d ustawy.

W związku z powyższym stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe: w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Brak możliwości zarachowania (udokumentowania) danego wydatku w roku podatkowym, którego ten wydatek dotyczył, musi wynikać z okoliczności obiektywnych, niezależnych od podatnika. W związku z powyższym, jeżeli fakturę korygującą dotyczącą poprzedniego roku obrotowego Podatnik otrzymał i koszt poniósł w roku bieżącym, koszt ten stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w roku, w którym został faktycznie poniesiony. W świetle powyższych przepisów wydatki związane z zakupem usług przesyłowych mogą stanowić w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów bieżącego roku, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostały prawidłowo udokumentowane (art. 9 updop), poniesione w celu uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 updop), i nie są uznane za koszty wynikające z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b par. 1 i par. 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 i art. 14a par. 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Lubelski Urząd Skarbowy