Amortyzacja budynku kontenerowego. - Interpretacja - ITPB3/4510-196/15-2/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.07.2015, sygn. ITPB3/4510-196/15-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Amortyzacja budynku kontenerowego.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2015 r. (data wplywu 8 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie zasad amortyzacji srodkow trwalych w czesci dotyczacej pytania oznaczonego we wniosku numerem 1? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2015 r. wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego w zakresie zasad amortyzacji srodkow trwalych.

We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.

W dniu 9 stycznia 2015 r. Spolka zawarla umowe z M.

M. jest spolka celowa i zostala utworzona w celu realizacji czesci zadan wchodzacych w sklad kontraktu zawartego w roku 2012 na budowe blokow energetycznych nr 5 i 6 w Elektrowni O. (dalej ?Projekt O.?). W zakres prac M. wchodzi m.in. wykonanie zaplecza budowy dla wszystkich podwykonawcow wykonujacych prace w ramach Projektu O.

Na podstawie umowy z dnia 9 stycznia 2015 roku M. zlecila Spolce:

  1. dostarczenie na wyznaczony teren zaplecza budowy modulow kontenerowych (dalej: takze ?Moduly?) wraz z opisanym w umowie wyposazeniem;
  2. posadowienie Modulow i kompletny ich montaz wraz z przylaczami do mediow i systemu odprowadzania sciekow;
  3. utworzenie z ww. Modulow tymczasowych obiektow budowlanych (?Budynki? lub ?Budynki kontenerowe?) w ilosci 10 sztuk,
  4. a nastepnie:
  5. swiadczenie kompleksowych uslug administrowania modulami kontenerowymi, na zapleczu budowy oraz ich najmu ? na rzecz wszystkich podwykonawcow, dalszych podwykonawcow itp., wykonujacych prace w ramach Projektu O.

Umowe z dnia 9 stycznia 2015 r. zawarto na czas okreslony, tj. na czas realizacji Projektu O., wstepnie do dnia 31 marca 2019 roku, z mozliwoscia jego przedluzenia, w przypadku gdy realizacja Projektu O. trwac bedzie dluzej.

W ramach ww. umowy Spolka zobowiazala sie do dostarczenia i zmontowania Modulow kontenerowych w ilosci nie mniejszej niz 750, a w przypadku gdyby sie okazalo, ze zapotrzebowanie na Moduly jest wieksze ? Spolka zobowiazala sie do podjecia wszelkich staran celem zapewnienia i montazu kolejnych Modulow. Obowiazkiem Spolki jest takze zmontowanie Modulow kontenerowych w Budynki w okreslonych terminach, nazwanych etapami oraz ich rozmieszczenie zgodnie z przekazanym planem usytuowania. Zgodnie z umowa ma powstac 10 odrebnych Budynkow kontenerowych. Dostarczenie i zmontowanie Modulow musi odpowiadac planowanej ilosci osob wykonujacych prace w ramach Projektu O. na calym placu budowy. Na okolicznosc czego Spolka z M. otrzymala tzw. wstepna krzywa zatrudnienia, ktora moze byc aktualizowana. Przyjeto, ze jeden Modul przeznaczony jest dla 8 pracownikow fizycznych lub 2 pracownikow nadzoru. Dostawa Modulow, ich posadowienie i montaz odbywac sie bedzie na polecenie M., z jednoczesnym wskazaniem najemcy, z ktorym nastepnie Spolka zawrze umowe najmu. Wg zawartej umowy z dnia 9 stycznia 2015 r. najmniejszy Modul skladal sie bedzie z tzw. 4 jednostek uzytkowych i jednej ? korytarzowej. Odstepstwo od przekazanych Spolce schematow zestawienia Modulow musi byc zaakceptowane przez M.

Poza powyzszym, na podstawie umowy z dnia 9 stycznia 2015 roku Spolka zobowiazala sie do stalego i nieprzerwanego administrowania oraz zarzadzania zapleczem budowy oraz do zawierania odplatnych umow najmu z najemcami Modulow bedacych czesciami Budynkow, wskazanymi przez M, na zasadach okreslonych w podpisanej umowie. Bez zgody M. Spolka nie ma prawa zawierania umow najmu z innymi osobami. Tresc umow najmu z wykonawcami i podwykonawcami Projektu O., wraz z obowiazujacymi stawkami czynszu (czynsz zryczaltowany), ktore od najemcow pobierac bedzie Spolka, jako swoje wynagrodzenie, zostala z gory ustalona i dolaczona do kontraktu jako wzor ? Zalacznik. W ramach ustalonego czynszu najemcy beda mieli prawo do korzystania z wezlow sanitarnych, pomieszczen wspolnych w Budynkach, a ponadto czynsz zawiera w sobie oplate za sprzatanie, w tym powierzchni wspolnych i konserwacje. Dodatkowo Spolka zostala uprawniona do pobierania od najemcow oplat eksploatacyjnych za media (wode i energie elektryczna) oraz za wywoz nieczystosci, a takze oplat dodatkowych ? np. za udostepnienie lacza internetowego w Modulach, za dodatkowe wyposazenie i swiadczenie tzw. uslug dodatkowych.

W umowie z dnia 9 stycznia 2015 roku postanowiono, ze do roku 2019 czynsz bedzie niezmienny, a tylko jesli okres obowiazywania umowy zostanie przedluzony poza ten okres, czynsz bedzie mogl zostac powiekszony o wskaznik wzrostu cen towarow i uslug konsumpcyjnych za lata 2015-2018. Z nielicznymi wyjatkami Spolka zostala ustanowiona podmiotem wylacznie uprawnionym do zawierania umow najmu Modulow na zapleczu budowy.

W umowie z dnia 9 stycznia 2015 roku postanowiono, ze Spolce od M. oraz innych czlonkow konsorcjum nie przysluguje jakiekolwiek wynagrodzenie ani roszczenie w zwiazku z wykonywaniem zawartej umowy oraz czlonkom konsorcjum nie przysluguje wynagrodzenie od Spolki, np. z tytulu udostepnienia jej terenu zaplecza budowy. Z tytulu zawarcia umowy Spolce przysluguje wylacznie prawo pobierania czynszu i innych oplat od najemcow.

W ww. umowie z dnia 9 stycznia 2015 roku postanowiono takze, ze M. udostepni na czas trwania umowy teren ? zaplecze budowy, przygotuje podloze do posadawiania Budynkow (montowania i zestawiana kontenerow), w tym je utwardzi i wypoziomuje oraz wykona obmiar geodezyjny, wykona zewnetrzne przylacza instalacji wod -kan. (maks. dwa - na jeden Budynek), przylacza energii elektrycznej, ogrodzi teren zaplecza oraz zapewni mozliwosc korzystania z mediow.

Spolka, poza powyzej opisanymi obowiazkami, zobowiazala sie do wykonania fundamentow tymczasowych pod stawiane Budynki (z bloczkow betonowych), podlaczen instancji do Budynkow i kazdego z Modulow, pelnej instancji elektrycznej oraz rozdzielni, wyposazenia Budynkow w gasnice i dokonania oznakowania z zakresu BHP, wyposazenia Modulow w tabliczki informacyjne na drzwiach wejsciowych, zapewnienia stalego nadzoru, zapewnia srodkow czystosci i higieny w pomieszczeniach socjalnych (mydlo, reczniki i papier toaletowy), do biezacego wywozenia odpadow i nieczystosci, naprawiania i konserwacji, utrzymywania na miejscu swego biura i pracownika nadzoru.

W zawartej umowie strony ustalily jakiego rodzaju kontenery beda uzywane przez Spolke, jakie cechy musi posiadac kazdy z kontenerow (biurowy, socjalny, korytarzowy, sanitarny), z czego beda zbudowane, jakie beda mialy wymiary itp. Zalacznikiem do zawartej umowy jest takze mapa przedstawiajaca usytuowanie zaplecza budowy na Planie Generalnym calej inwestycji.

Z powyzszego wynika, ze Spolka wzniesie na gruncie na ktorym jest realizowany Projekt O. zespol zespolonych obiektow kontenerowych (?Budynki Kontenerowe?) wraz z niezbednymi elementami takimi jak przylacza, zaplecze sanitarne, ktore (kazdy z Budynkow) z ekonomicznego i funkcjonalnego punktu widzenia stanowic bedzie calosc, a nastepnie Budynki te lub (najczesciej) ich czesci ? w formie zespolu Modulow kontenerowych wchodzacych w sklad danego Budynku, oddawac bedzie w najem na rzecz danego najemcy (wskazanego przez M.), na czas okreslony. Jednoczesnie, na podstawie ww. umowy z dnia 9 stycznia 2015 r. Spolka uzyskala prawo do dysponowania gruntem na cele zwiazane z realizacja Umowy.

W trakcie wykonywania umowy zdarzyc sie moze, ze Budynek Kontenerowy poczatkowo powstanie jako obiekt niewielki, ktory nastepnie, w zwiazku ze zwiekszonym zapotrzebowaniem na powierzchnie biurowo-socjalna, ulegal bedzie rozbudowie (powiekszeniu) lub tez nastepowal bedzie proces odwrotny, tj. Budynek Kontenerowy w zwiazku ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na powierzchnie biurowo-socjalna, ulegal bedzie stopniowemu demontazowi.

W efekcie wykonania umowy zawartej w m-cu styczniu 2015 roku z M. Spolka nabywa i nabywac bedzie kontenery od osob trzecich, poniesie koszty ich transportu na teren zaplecza Projektu O., poniesie koszty ich za? i rozladunku (w tym pracy specjalistycznego sprzetu /dzwig/), koszty ich montazu i przygotowania do eksploatacji, ich wyposazenia, koszty wykonania wymaganej dokumentacji, uzyskania zezwolen i zgod. Do tego celu uzywac bedzie kontenery wlasne. Natomiast po zakonczeniu umowy Spolka poniesie koszty demontazu zaplecza i jego wywiezienia oraz przywrocenie terenu, na ktorym zaplecze kontenerowe bylo wzniesione, do stanu pierwotnego. Realizujac opisane tu obowiazki Spolka poslugiwac sie bedzie pracownikami wlasnymi ale takze podwykonawcami, ktorym, za wykonywanie przez nich swych uslug, Spolka placila bedzie wynagrodzenie.

Budynki z Modulow kontenerowych nie powstana w jednym momencie, tylko powstawac beda systematycznie, w miare zapotrzebowania na nie, co powiazane bedzie z rosnacym zakresem prac na Projekcie O. Moze sie takze zdarzyc, ze na koncu demontaz Budynkow nastepowal bedzie w sposob rozlozony w czasie.

Zgodnie z projektem i charakterem wznoszonej zabudowy, poszczegolne Budynki powstajace z zespolu Modulow kontenerowych beda mialy charakter budynkow tymczasowych, nietrwale zwiazanych z podlozem. Posadowione one beda na utwardzonym podlozu i demontowalnym fundamencie, wykonanym z bloczkow betonowych.

Jak podano powyzej, w trakcie lub po uplywie okresu obowiazywania umowy Budynki z Modulow beda demontowane, tj. cala konstrukcja kontenerowa i przylacza zostana odciete, a teren pod nimi i wokol nich zostanie przywrocony do stanu pierwotnego. Kontenery pochodzace z rozbiorki zaplecza Projektu O. beda mogly byc dalej wykorzystywane w dzialalnosci gospodarczej prowadzonej przez Spolke, tj. zostana po raz kolejny uzyte przez Spolke przy wznoszeniu kolejnego obiektu kontenerowego lub tez wynajete innym podmiotom, jako samodzielne kontenery lub wieksze moduly kontenerowe.

Z kolei inne naklady bezposrednio zwiazane z wzniesieniem Budynkow, odpowiadajace np. wynagrodzeniom podwykonawcow Spolki, ulegna fizycznemu zniszczeniu w trakcie robot rozbiorkowych (np. przylacza wod.-kan. i elektryczne, instalacja odgromowa) lub tez ich efekty do tego czasu zostana w pelni wykorzystane przez Spolke (np. uslugi montazowe i dzwigowe) i nie beda mogly byc przez Spolke wykorzystywane ponownie, w prowadzonej przez nia dzialalnosci. Tak samo wygladac beda wydatki poniesione na demontaz Budynkow kontenerowych i przywrocenie terenu do stanu poprzedniego.

W momencie skladania niniejszego wniosku prace zwiazane z wzniesieniem zaplecza ciagle trwaja.

Poszczegolne Budynki powstale z Modulow kontenerowych wraz z ich niezbednymi elementami okreslonymi w umowie, takimi jak: przylacza, schody, systemy ogrzewania, ktore z ekonomicznego i funkcjonalnego punktu widzenia stanowia calosc, dla celow podatkowych stanowic beda jeden srodek trwaly (skladnik majatkowy) Spolki. Do momentu rozbiorki Budynkow kontenery uzyte do ich wzniesienia nie beda traktowane jako odrebne srodki trwale w Spolce. Do tego czasu odrebnym obiektem inwentarzowym bedzie zatem Budynek skladajacy sie z zespolu Modulow kontenerowych. Po rozbiorce Budynku, w zaleznosci od sposobu dalszego wykorzystania kontenerow, co dzis jest nieznane, kontenery wchodzace w jego sklad moga stanowic odrebne srodki trwale albo stana sie elementami konstrukcyjnymi innego srodka trwalego nalezacego do Spolki. Rozbiorka Budynkow wraz z elementami towarzyszacymi nie bedzie zwiazana z utrata ich przydatnosci gospodarczej na skutek zmiany rodzaju dzialalnosci gospodarczej prowadzonej przez Spolke albowiem Spolka nadal bedzie swiadczyc uslugi w zakresie wynajmu kontenerow oraz wznoszenia i wynajmu obiektow kontenerowych, gdyz dzialalnosc ta nalezy do stalej, statutowej dzialalnosci prowadzonej przez Spolke.

Kontenery, ktore pozostana po rozbiorce Budynkow, beda mogly byc wykorzystane przez Spolke w dwojnasob:

  1. stana sie elementem konstrukcyjnym wykorzystywanym do budowy innego srodka trwalego nalezacego do Spolki (np. posluza do wzniesienia przez Spolke innego obiektu kontenerowego), lub
  2. beda wykorzystywane samodzielnie, np. jako pojedyncze kontenery, w ramach prowadzonej przez Spolke dzialalnosci (np. wynajmowanie innym podmiotom).

W przypadku oznaczonym litera b), kontenery beda spelniac warunki okreslone w art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, tj.:

  • zostaly nabyte przez Spolke i stanowia jej wlasnosc,
  • beda kompletne i zdatne do uzytku,
  • przewidywany okres ich dalszego uzywania bedzie dluzszy niz rok,
  • beda wykorzystywane przez Spolke na potrzeby zwiazane z prowadzona przez nia dzialalnoscia gospodarcza albo zostana oddane do uzywania na podstawie umowy najmu, dzierzawy lub umowy leasingu.

W tym swietle, kontenery odzyskane przez Spolke po rozbiorce Budynkow i demontazu Modulow Kontenerowych, ktore nie beda przylaczone do innego srodka trwalego, lecz beda wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Spolke dzialalnosci (np. wynajmowane innym podmiotom) beda spelnialy warunki uznania ich za odrebne srodki trwale.

Celem, dla ktorego Spolka zawarla Umowe z M. bylo/jest osiaganie przez nia przychodow z tytulu najmu kontenerow wykorzystywanych dla potrzeb budownictwa. Warunkiem uzyskania tych przychodow bylo zobowiazanie sie Spolki w Umowie do pozniejszego zdemontowania/rozebrania Budynkow oraz przywrocenia zajetego terenu do stanu pierwotnego, po zakonczeniu okresu wymienionego w Umowie z dnia 9 stycznia 2015 r. Wydatki na nabywanie kontenerow, ich montaz, utrzymanie itp. sa wiec w sposob bezposredni zwiazane z osiaganiem przez Spolke przychodow z najmu.

Wydatki poniesione przez Spolke na rozbiorke Budynkow i przywrocenie terenu do stanu pierwotnego nie beda zwiazane z wytworzeniem nowych srodkow trwalych. W efekcie rozbiorki Budynkow Spolka, odzyska elementy konstrukcyjne (tj. kontenery), ktore w okreslonych warunkach beda stanowic jej srodki trwale, niemniej jednak, wydatki na rozbiorke i przywrocenie terenu do stanu pierwotnego nie sa i nie beda wydatkami zwiazanymi z wytworzeniem tych kontenerow.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytania:

  1. Czy w rozumieniu przepisow ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych Budynki powstale jako zespoly Modulow kontenerowych wraz z elementami towarzyszacymi (tj. przylaczami, instalacjami itp.) beda srodkami trwalymi Spolki...
  2. Czy wartoscia poczatkowa Budynku bedzie koszt jego wytworzenia odpowiadajacy sumie wydatkow poniesionych przez Spolke na nabycie od producenta kontenerow wchodzacych w jego sklad, koszty ich transportu na teren zaplecza Projektu O., koszty za- i rozladunku, koszty montazu, wykonania instalacji, przylaczy itp. oraz wynagrodzenia wyplaconego ewentualnym podwykonawcom Spolki na wykonanie wymienionych prac...
  3. Czy w wyniku likwidacji Budynku Kontenerowego niezamortyzowana czesc jego wartosci poczatkowej, za wyjatkiem tej czesci wartosci poczatkowej Budynku, ktora zwiazana jest z cena nabycia kontenerow uzytych przy jego budowie, bedzie mogla zostac zaliczona przez Spolke do kosztow podatkowych ? jednorazowo w momencie likwidacji takiego Budynku...
  4. Czy w przypadku rozbiorki Budynku i odlaczenia kontenerow, cena nabycia tych kontenerow, okreslona w umowie zakupu, pomniejszona o przypadajaca na te wartosc sume odpisow amortyzacyjnych za okres, gdy kontenery byly czescia skladowa Budynku:
    1. zwiekszy wartosc poczatkowa innego srodka trwalego, jezeli kontenery po raz kolejny zostana wykorzystane do wytworzenia innego srodka trwalego (np. innego Modulu Kontenerowego)...
    2. bedzie stanowila wartosc poczatkowa tych kontenerow dla celow ich dalszej amortyzacji, jezeli kontenery beda spelniac warunki okreslone w art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych...
  5. Czy w przypadku kontenerow odlaczonych od Budynku, o ile taki fakt zaistnieje, ktore beda wykorzystywane przez Spolke w prowadzonej przez nia dzialalnosci gospodarczej, Spolka bedzie zobowiazana do stosowania przy ich dalszej amortyzacji stawek i sposobu amortyzacji uprzednio przyjetego dla Budynku Kontenerowego...
  6. Jesli jeden z obiektow kontenerowych, zwany Laboratorium, ktory jest objety odrebna umowa, sklada sie w calosci z uzywanych kontenerow bedacych wlasnoscia Spolki, wpisanych juz do jej ewidencji srodkow trwalych, to:
    1. czy wydatki na montaz, podlaczenie do niego instalacji elektrycznej itp. sa nakladami inwestycyjnymi, ktore zwiekszaja wartosc poczatkowa kontenerow (przy progu >3500 zl dla jednego kontenera) zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych...
    2. czy nalezy takie kontenery zdjac ze stanu srodkow trwalych i przyjac te kontenery jako jeden obiekt budowlany, lacznie z tymi nakladami jak powyzej...
  7. Jesli jeden z Budynkow Kontenerowych sklada sie w czesci z uzywanych, bedacych juz w ewidencji srodkow trwalych Spolki oraz z nowo kupionych kontenerow, to:
    1. czy wydatki na montaz, podlaczenie instalacji elektrycznej itp. sa nakladami inwestycyjnymi, ktore zwiekszaja wartosc poczatkowa kontenerow (przy progu >3 500 zl dla jednego kontenera) zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych ? w odniesieniu do ?starych? kontenerow...
    2. czy nalezy zdjac ze stanu srodkow trwalych i przyjac te kontenery + dodac nowo zakupione jako jeden obiekt budowlany, lacznie z tymi nakladami jak powyzej...
  8. Czy koszty zwiazane z uruchomieniem Budynkow, umozliwiajace rozpoczecie korzystania z nich, ktore nie stanowia wartosci poczatkowej srodka trwalego, np. wieszaki na ubrania, krzesla, dozowniki do mydla, gasnice itp., ze wzgledu na ich duza ilosc i wartosc, moga byc podatkowo rozliczane w czasie...

Niniejsza interpretacja dotyczy pytania oznaczonego we wniosku numerem 1. W pozostalym zakresie zostana Spolce wydane odrebne rozstrzygniecia.

Zdaniem Wnioskodawcy ? w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 ? Budynki Kontenerowe wraz z elementami towarzyszacymi (tj. przylaczami, schodami, itd.) beda srodkami trwalymi Spolki.

W mysl ogolnej zasady wyrazonej w art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych srodkiem trwalym moga byc nastepujace skladniki majatkowe podatnika:

  • budowle, budynki i lokale stanowiace odrebna wlasnosc,
  • maszyny, urzadzenia i srodki transportu,
  • inne przedmioty.

Warunkiem uznania danego skladnika za srodek trwaly podatnika jest to, aby skladnik ten spelnial lacznie nastepujace warunki:

  • stanowil wlasnosc lub wspolwlasnosc podatnika,
  • byl nabyty lub wytworzony we wlasnym zakresie,
  • byl kompletny i zdatny do uzytku w dniu przyjecia do uzywania,
  • mial przewidywany okres uzywania dluzszy niz rok,
  • byl wykorzystywany przez podatnika na potrzeby zwiazane z prowadzona przez niego dzialalnoscia gospodarcza albo oddany do uzywania na podstawie umowy najmu, dzierzawy lub umowy leasingu okreslonej w art. 17a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych.

Niezaleznie od powyzszych wymogow w art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych ustawodawca przewidzial, ze do srodkow trwalych podatnika zaliczane sa rowniez, niezaleznie od przewidywanego okresu ich uzywania, budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie.

W ocenie Spolki nie ulega watpliwosci, ze Budynki Kontenerowe oraz towarzyszace im elementy powstale w ramach realizacji Umowy (takie jak przylacza) sa obiektami budowlanymi (budowlami) wybudowanymi na cudzym gruncie, do ktorych odnosi sie art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych. W rezultacie kazdy z Budynkow kontenerowych bedzie stanowil srodek trwaly Spolki.

Na podstawie tej definicji przez pojecie budynku nalezy rozumiec taki obiekt budowlany, ktory jest trwale zwiazany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomoca przegrod budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Pojecie ?trwale zwiazany z gruntem? oznacza zarowno posiadanie przez obiekt budowlany fundamentow, ktore sa usytuowane ponizej poziomu terenu (wkopane w grunty), jak i trwalego zwiazania fundamentow z obiektem budowlanym. Przez ?budowle? ? w mysl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego ? nalezy rozumiec kazdy obiekt budowlany niebedacy budynkiem lub obiektem malej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojace maszty antenowe, wolno stojace trwale zwiazane z gruntem urzadzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojace instalacje przemyslowe lub urzadzenia techniczne, oczyszczalnie sciekow, skladowiska odpadow, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejscia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a takze czesci budowlane urzadzen technicznych (kotlow, piecow przemyslowych, elektrowni wiatrowych i innych urzadzen) oraz fundamenty pod maszyny i urzadzenia, jako odrebne pod wzgledem technicznym czesci przedmiotow skladajacych sie na calosc uzytkowa.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy zarowno budynek wraz z instalacjami i urzadzeniami technicznymi, jak i budowla stanowiaca calosc techniczno-uzytkowa wraz z instalacjami i urzadzeniami, jest obiektem budowlanym. Przez tymczasowy obiekt budowlany natomiast, zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy nalezy rozumiec obiekt budowlany przeznaczony do czasowego uzytkowania w okresie krotszym od jego trwalosci technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiorki, a takze obiekt budowlany niepolaczony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedazy ulicznej i wystawowe, przykrycia namiotowe i powloki pneumatyczne, urzadzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe.

Kwestie wlasciwej klasyfikacji danego srodka trwalego zostaly unormowane w rozporzadzeniu Rady Ministrow z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Srodkow Trwalych KST (Dz. U. Nr 242, poz. 1622). Klasyfikacja Srodkow Trwalych jest usystematyzowanym zbiorem obiektow majatku trwalego sluzacym m.in. do celow ewidencyjnych, ustalaniu stawek odpisow amortyzacyjnych oraz badan statystycznych.

W klasyfikacji tej za podstawowa jednostke ewidencji przyjmuje sie pojedynczy element majatku trwalego spelniajacy okreslone funkcje w procesie wytwarzania wyrobow i swiadczenia uslug. Moze byc nim budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. aczkolwiek nie ma to decydujacego znaczenia w sprawach podatkowych.

Odnoszac powyzsze do analizowanego zdarzenia wskazac nalezy, ze skoro przedmiotowy budynek tymczasowy (Budynek kontenerowy) wraz z ?elementami towarzyszacymi? spelnia definicje srodka trwalego wynikajaca z przepisow ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych i jednoczesnie dla celow podatkowych stanowic bedzie jeden skladnik majatkowy, to bedzie srodkiem trwalym Spolki.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidlowe.

W opisanym stanie faktycznym Spolka realizuje inwestycje w postaci wykonania zaplecza budowy dla wszystkich podwykonawcow wykonujacych prace w ramach okreslonego Projektu. Spolka wzniesie na gruncie, na ktorym jest realizowany ww. Projekt zespol zespolonych obiektow kontenerowych (?Budynki Kontenerowe?) wraz z niezbednymi elementami takimi jak przylacza, zaplecze sanitarne, ktore (kazdy z Budynkow) z ekonomicznego i funkcjonalnego punktu widzenia stanowic bedzie calosc, a nastepnie Budynki te lub (najczesciej) ich czesci ? w formie zespolu Modulow kontenerowych wchodzacych w sklad danego Budynku, oddawac bedzie w najem. Spolka uzyskala prawo do dysponowania gruntem na cele zwiazane z realizacja umowy. Zgodnie z projektem i charakterem wznoszonej zabudowy, poszczegolne Budynki powstajace z zespolu Modulow kontenerowych beda mialy charakter budynkow tymczasowych, nietrwale zwiazanych z podlozem. Posadowione one beda na utwardzonym podlozu i demontowalnym fundamencie, wykonanym z bloczkow betonowych. Poszczegolne Budynki powstale z Modulow kontenerowych wraz z ich niezbednymi elementami okreslonymi w umowie, takimi jak: przylacza, schody, systemy ogrzewania, ktore z ekonomicznego i funkcjonalnego punktu widzenia stanowia calosc, dla celow podatkowych stanowic beda jeden srodek trwaly (skladnik majatkowy) Spolki. Do momentu rozbiorki Budynkow kontenery uzyte do ich wzniesienia nie beda traktowane jako odrebne srodki trwale w Spolce. Do tego czasu odrebnym obiektem inwentarzowym bedzie zatem Budynek skladajacy sie z zespolu Modulow kontenerowych. Jednostka wskazuje takze, ze powstajace obiekty, dla celow podatkowych beda stanowic jeden skladnik majatkowy Spolki.

W mysl art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z pozn. zm.), amortyzacji podlegaja, z zastrzezeniem art. 16c, stanowiace wlasnosc lub wspolwlasnosc podatnika, nabyte lub wytworzone we wlasnym zakresie, kompletne i zdatne do uzytku w dniu przyjecia do uzywania:

  1. budowle, budynki oraz lokale bedace odrebna wlasnoscia,
  2. maszyny, urzadzenia i srodki transportu,
  3. inne przedmioty
    - o przewidywanym okresie uzywania dluzszym niz rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby zwiazane z prowadzona przez niego dzialalnoscia gospodarcza albo oddane do uzywania na podstawie umowy najmu, dzierzawy lub umowy okreslonej w art. 17a pkt 1, zwane srodkami trwalymi.

Jednoczesnie, stosownie do art. 16a ust. 2 pkt 2 ww. ustawy podatkowej, amortyzacji podlegaja rowniez, z zastrzezeniem art. 16c, niezaleznie od przewidywanego okresu uzywania budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie ? zwane takze srodkami trwalymi.

Pojecie ?budynek? zostalo zdefiniowane w art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. ? Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z pozn. zm.). Na podstawie tej definicji przez pojecie budynku nalezy rozumiec taki obiekt budowlany, ktory jest trwale zwiazany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomoca przegrod budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Pojecie ?trwale zwiazany z gruntem? oznacza zarowno posiadanie przez obiekt budowlany fundamentow, ktore sa usytuowane ponizej poziomu terenu (wkopane w grunty), jak i trwalego zwiazania fundamentow z obiektem budowlanym.

Przez ?budowle? ? w mysl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego ? nalezy rozumiec kazdy obiekt budowlany niebedacy budynkiem lub obiektem malej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojace maszty antenowe, wolno stojace trwale zwiazane z gruntem urzadzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojace instalacje przemyslowe lub urzadzenia techniczne, oczyszczalnie sciekow, skladowiska odpadow, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejscia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a takze czesci budowlane urzadzen technicznych (kotlow, piecow przemyslowych, elektrowni wiatrowych i innych urzadzen) oraz fundamenty pod maszyny i urzadzenia, jako odrebne pod wzgledem technicznym czesci przedmiotow skladajacych sie na calosc uzytkowa.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy zarowno budynek wraz z instalacjami i urzadzeniami technicznymi, jak i budowla stanowiaca calosc techniczno-uzytkowa wraz z instalacjami i urzadzeniami, a takze obiekt malej architektury sa obiektami budowlanymi.

Przez tymczasowy obiekt budowlany natomiast, zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy nalezy rozumiec obiekt budowlany przeznaczony do czasowego uzytkowania w okresie krotszym od jego trwalosci technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiorki, a takze obiekt budowlany niepolaczony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedazy ulicznej i wystawowe, przykrycia namiotowe i powloki pneumatyczne, urzadzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe.

Kwestie wlasciwej klasyfikacji danego srodka trwalego zostaly unormowane w rozporzadzeniu Rady Ministrow z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Srodkow Trwalych KST (Dz. U. Nr 242, poz. 1622). Klasyfikacja Srodkow Trwalych jest usystematyzowanym zbiorem obiektow majatku trwalego sluzacym m.in. do celow ewidencyjnych, ustalaniu stawek odpisow amortyzacyjnych oraz badan statystycznych. W klasyfikacji tej za podstawowa jednostke ewidencji przyjmuje sie pojedynczy element majatku trwalego spelniajacy okreslone funkcje w procesie wytwarzania wyrobow i swiadczenia uslug. Moze byc nim budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza sie w ewidencji przyjecie za pojedynczy obiekt ? obiektu zbiorczego, ktorym moze byc zespol przewodow rurociagowych lub zespol latarni jednego typu uzytkowanych na terenie zakladu, ulicy, osiedla, zespoly komputerowe itp. Dodatkowo, z objasnien szczegolowych do niniejszej klasyfikacji wynika, iz przez budynek nalezy rozumiec obiekt budowlany, ktory jest na trwale powiazany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomoca przegrod budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Do wyposazenia budynku zalicza sie wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stale, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpozarowe oraz normalne wyposazenie budynku np. wbudowane meble. W sklad budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza sie takze obiekty pomocnicze obslugujace dany budynek, np. chodniki, dojazdy, podworka, place, ogrodzenia, studnie, itp. Obiekty pomocnicze, obslugujace wiecej niz jeden budynek, nalezy zaliczac do wlasciwych rodzajow zgodnie z ich przeznaczeniem.

Nalezy przy tym podkreslic, ze zarowno przepisy ustawy Prawo budowlane, jak i przepisy rozporzadzenia w sprawie Klasyfikacji srodkow trwalych nie stanowia przepisow prawa podatkowego zdefiniowanych w art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, ktory wyznacza zakres przedmiotowy instytucji interpretacji indywidualnej. Tym samym, minister wlasciwy do spraw finansow publicznych nie ma uprawnienia do interpretowania tych przepisow w trybie wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, okreslonych w art. 14b ? 1 tej ustawy. W konsekwencji, nie przesadza w niniejszej interpretacji o prawidlowej kwalifikacji przedmiotowego skladnika majatkowego.

Odnoszac powyzsze do analizowanego stanu faktycznego wskazac nalezy, ze skoro przedmiotowe budynki tymczasowe (nietrwale zwiazane z podlozem) wypelniaja definicje srodka trwalego wynikajaca z przepisow ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych i jednoczesnie dla celow podatkowych stanowic beda jeden skladnik majatkowy (kazdy budynek odrebny), to beda one srodkami trwalymi Spolki.

Nalezy przy tym zastrzec, ze przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonal wylacznie analizy okolicznosci podanych we wniosku. Rola postepowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisow podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszle) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domene ewentualnego postepowania podatkowego. To na podatniku ciazy obowiazek udowodnienia w toku tego postepowania okolicznosci faktycznych, z ktorych wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Sw. Jakuba 20, 87-100 Torun.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy