Czy przekazanie przez powiat do Spółki budynków i sprzętu celem nieodpłatnego używania stanowi przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem doc... - Interpretacja - IBPBI/2/423-209/11/MO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2011, sygn. IBPBI/2/423-209/11/MO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przekazanie przez powiat do Spółki budynków i sprzętu celem nieodpłatnego używania stanowi przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 7)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. BKIP 18 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przekazanie przez powiat do Spółki budynków i sprzętu celem nieodpłatnego używania stanowi przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 7) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przekazanie przez powiat do Spółki budynków i sprzętu celem nieodpłatnego używania stanowi przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 06 kwietnia 2011 r. Znak: IBPP3/443-236/11/PK, IBPP3/443-237/11/PK, IBPP3/443-238/11/PK, IBPP3/443-239/11/PK, IBPBI/2/423-207/11/MO, IBPBI/2/423-208/11/MO, IBPBI/2/423-209/11/MO, IBPBI/2/423-2010/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 20 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) - jest jednoosobową spółką powiatu. W związku z likwidacją samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, Spółka utworzyła niepubliczny zakład opieki zdrowotnej pod firmą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w X (zwany dalej NZOZ). NZOZ przejął wszelkie prawa i obowiązki zlikwidowanego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Spółka została powołana w celu zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych. Jednak zgodnie z art. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (dalej: u.z.o.z.) świadczyć usługi medyczne może wyłącznie zakład opieki zdrowotnej (albo lekarz w formie indywidualnej lub grupowej praktyki lekarskiej). Z powyższego przepisu wynika, że Spółka nie może sama świadczyć usług zdrowotnych, lecz musi w tym celu utworzyć zakład opieki zdrowotnej.

NZOZ działa w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy dotyczące zakładów opieki zdrowotnej oraz statut. Statut jest najistotniejszym, obok przepisów ustawowych, aktem określającym charakter prawny NZOZ.

Ze statutu wynika wyraźnie, że NZOZ jest odrębnym od Spółki podmiotem prawnym. Zgodnie z § 4 pkt 2 statutu NZOZ w X stanowi wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i prowadzenia działań profilaktycznych w celu zapobiegania chorób. Kolejny przepis statutu stanowi, że Zakład podlega odrębnej ewidencji niż organ założycielski. O samodzielności NZOZ świadczy także § 4 pkt 4 statutu, który stanowi, iż: zakład, jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, posiada zdolność prawną i zdolność sądową".

Należy zauważyć, że Spółka i NZOZ będą miały różny przedmiot działalności. NZOZ, co wynika z ustawy, będzie zajmował się wyłącznie udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia. Ponadto Zakład może uczestniczyć w przygotowaniu osób do zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny. Usługi medyczne, które będzie wykonywał mieszczą się w grupie PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego". Natomiast zakres działania Spółki będzie szerszy, w szczególności będzie ona dokonywała dzierżawy powierzchni budynków osobom trzecim. Spółka będzie mogła również udzielać pożyczki (także na rzecz NZOZ), ale nie będąc profesjonalną instytucją finansową klasyfikuje ten rodzaj działalności do grupy PKWiU 65.22.10 Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym".

W myśl § 8 statutu powołano i wyposażono w odrębne kompetencje organy NZOZ. Zakładem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor. Dyrektor zarządza Zakładem przy pomocy powołanych przez siebie Dyrektora ds. Medycznych i Dyrektora ds. Administracyjno - Finansowych, pełnomocników i kierowników komórek organizacyjnych. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników NZOZ i pełni wobec nich funkcje pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Według § 9 statutu Dyrektor samodzielnie zarządza Zakładem oraz podejmuje decyzje dotyczące jego funkcjonowania i ponosi za nie odpowiedzialność. NZOZ posiada własną strukturę organizacyjną i regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora (§ 10 statutu).

Kolejne postanowienia statutu, § 11 i następne, dotyczą zasad prowadzenia działalności finansowej i gospodarczej. Stanowią one, że NZOZ w X jest samofinansującym się zakładem opieki zdrowotnej. Dla Zakładu prowadzona jest księgowość na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Zakład uzyskuje środki finansowe i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów pochodzących ze świadczenia usług medycznych i przychodów uzyskiwanych z działalności dodatkowej. Przychody uzyskane przez NZOZ w X są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie przez powiat do Spółki budynków i sprzętu celem nieodpłatnego używania stanowi przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 7)...

Zdaniem Spółki, dla udzielenia odpowiedzi na zadane w tym punkcie pytania kluczowe znaczenie ma treść art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. W myśl tego przepisu przychodem są wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie".

Z przytoczonego przepisu wynika generalna zasada uznająca, że otrzymane nieodpłatnie albo częściowo odpłatnie rzeczy lub prawa stanowią przychód dla podatnika. W ustawie przewidziano jednak wyjątek od tej reguły, zgodnie z którym nieodpłatne lub częściowo odpłatne przekazanie do używania środków trwałych przez określone podmioty nie powoduje powstania przychodu. Pomijając nieistotne w analizowanej sprawie wyłączenie dotyczące zakładów budżetowych należy zauważyć, że nieodpłatne lub częściowo odpłatne przekazanie rzeczy lub praw nie stanowi przychodu m.in. jeżeli następuje między spółką użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego a jednostką samorządu terytorialnego. Do jednostek samorządu terytorialnego zaliczamy gminy, powiaty i województwa. Przepisy nie definiują natomiast co należy rozumieć przez pojęcie spółki użyteczności publicznej". W ocenie Spółki, są to spółki utworzone przez Skarb Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań społecznie użytecznych. W przypadku powiatu zadaniami tymi są określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, które realizuje powiat. Dla realizacji tych zadań mogą być tworzone spółki użyteczności publicznej. Wśród zadań powiatu wskazano wprost zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Zestawiając ze sobą przedstawioną analizę przepisów i opisany stan faktyczny (winno być zdarzeniu przyszłym) należy zauważyć, że w przypadku przekazania rzeczy i praw do nieodpłatnego używania przez powiat (jednostkę samorządu terytorialnego) do Spółki (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z wyłącznym udziałem powiatu, zajmującą się działalnością z zakresu ochrony zdrowia, a więc działalnością użyteczności publicznej) nie wystąpi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje jednak, co należy rozumieć przez nieodpłatne świadczenie, ograniczając się jedynie do wskazania, w art. 12 ust. 6 i 6a, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń. Z tego właśnie względu pojęcie świadczenia należy rozpatrywać z punktu widzenia zobowiązaniowego, tj. na tle art. 353 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu (art. 353 § 2).

Zatem, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.

Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód co wynika z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest jego otrzymanie przez podatnika. Aby mówić o otrzymaniu świadczenia przez świadczeniobiorcę, świadczeniodawca musi wyrazić pozytywną wolę tego świadczenia poprzez zobowiązanie się do jego spełnienia.

W omawianej regulacji ustawodawca określił także zakres podmiotowy wyłączenia, obejmując nim samorządowe zakłady budżetowe, oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast w zakresie przedmiotowym, wyłączenie to może dotyczyć tylko świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka, jest jednoosobową spółką powiatu. W związku z likwidacją samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, Spółka utworzyła niepubliczny zakład opieki zdrowotnej.

Jak wynika z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie nieodpłatnego świadczenia z kategorii przychodów jest uwarunkowane kumulatywnym spełnieniem następujących przesłanek:

  • świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego,
  • jest ono związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
  • świadczeniobiorcą jest spółką użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.

Spółka wskazała, iż otrzyma od powiatu budynki i sprzęt w nieodpłatne używanie, zatem został spełniony pierwszy i drugi z wyżej wymienionych warunków.

Przy definiowaniu pojęcia spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego należy kierować się przepisami:

  • ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43).
  • ustaw regulujących zadania jednostek samorządu terytorialnego w przedmiotowe sprawie ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Definicja zadań o charakterze użyteczności publicznej zawarta została w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Zakres działania i zadania powiatu zostały ujęte w rozdziale 2 tej ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.:

  1. edukacji publicznej,
  2. promocji i ochrony zdrowia,
  3. pomocy społecznej,
  4. polityki prorodzinnej,
  5. wspierania osób niepełnosprawnych.

Przy czym w myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Wnioskodawca jest Spółką z wyłącznym udziałem powiatu, powołaną w celu zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych. Oznacza to, iż Spółka wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej, które zobowiązany jest wykonywać powiat. W konsekwencji, uznać należy, iż został również spełniony trzeci z powyżej wymienionych warunków wynikających z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie, że świadczeniobiorcą jest Spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wartość świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę spółkę użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem powiatu w postaci oddania w nieodpłatne używanie budynków i sprzętu stanowiących środki trwałe, które będą wykorzystywane w celu realizowania zadania o charakterze użyteczności publicznej (w przedmiotowej sprawie ochrona zdrowia) nie stanowi przychodu podatkowego na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że odnośnie spraw będących przedmiotem oznaczonych we wniosku pytań Nr 1-6 i 8, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach