Czy przechowywanie części dochodów Fundacji (wolnych środków pieniężnych) na rachunkach lub lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia przewi... - Interpretacja - ITPB3/423-109/13/PST

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2013, sygn. ITPB3/423-109/13/PST, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przechowywanie części dochodów Fundacji (wolnych środków pieniężnych) na rachunkach lub lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja im. F. (dalej Fundacja) działa na podstawie przepisów ustawy o Fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatnie. Zgodnie z paragrafem 26 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a dochody uzyskane z tego tytułu mogą być przeznaczone tylko na jej cele statutowe. Zgodnie ze Statutem Fundacji, jej dochody stanowią:

  1. subwencje, darowizny, spadki, zapisy, dotacje,
  2. zyski z lokat w bankach i instytucjach kredytowych w kraju i za granicą,
  3. dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
  4. dochody z posiadanych udziałów, praw własności i papierów wartościowych,
  5. udziały w zyskach osób prawnych,
  6. dochody z działalności gospodarczej,

Uzyskane dochody są przeznaczane na cele statutowe Fundacji określone w paragrafie 7 Statutu. Zgodnie z postanowieniami Statutu Fundacji (t. j. z 14 czerwca 2012), jej cele statutowe obejmują:

  • ochronę zdrowia,
  • wspieranie oświaty i wychowania,
  • pomoc społeczną i dobroczynność,
  • opiekę nad spuścizną F.,
  • wspieranie kultury fizycznej i sportu,
  • podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej,
  • działalność charytatywną,
  • upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka,
  • działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

Fundacja rozpoczęła działalność w styczniu 2012 roku. W celu optymalnego wykorzystania dochodów, które są przeznaczane na cele statutowe, Fundacja lokuje wolne środki pieniężne na lokatach bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przechowywanie części dochodów Fundacji (wolnych środków pieniężnych) na rachunkach lub lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Jednostki korzystanie z własnych rachunków bankowych nie jest wymienione wprost w art. 17 ust. 1e ustawy pdop. Przechowywanie wolnych środków na rachunkach bankowych nie powinno jednak skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. dobroczynność, w części przeznaczonej na te cele.

Fundacja, jak każda osoba prawna, obowiązana jest do posiadania rachunku bankowego. Ponadto, umieszczanie środków pieniężnych na własnym rachunku bankowym jest jednocześnie formą zabezpieczenia i kontroli posiadanych środków pieniężnych przez osobę prawną.

Fundacja posiada wolne środki pieniężne stanowiące odpowiednik kwoty deklarowanego dochodu korzystającego ze zwolnienia od podatku dochodowego i zawiera z bankiem umowy lokat terminowych tych środków. Art. 17 ust. 1 e ustawy pdop wymienia w jaki sposób podatnicy przeznaczający dochody na cele zwolnione mogą dysponować wolnymi środkami pieniężnymi bez utraty prawa do zwolnienia. W katalogu tym, ani w innych artykułach ww. ustawy nie ma regulacji dotyczących tego problemu.

Zdaniem Fundacji, lokowanie dochodu Fundacji na lokatach terminowych czy depozytach bankowych, nie jest wydatkowaniem tego dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 a pkt 2 ustawy, lecz jest to gromadzenie tych środków do czasu przeznaczenia ich na cele statutowe. Jest to forma przechowywania pieniędzy, a nie ich inwestowanie i nie powinno skutkować utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o pdop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej: ustawa), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1e ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Wskazać należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z przedstawionego stanu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatnie. Zgodnie z paragrafem 26 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a dochody uzyskane z tego tytułu mogą być przeznaczone tylko na jej cele statutowe. Zgodnie ze Statutem Fundacji, jej dochody stanowią:

  1. subwencje, darowizny, spadki, zapisy, dotacje,
  2. zyski z lokat w bankach i instytucjach kredytowych w kraju i za granicą,
  3. dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
  4. dochody z posiadanych udziałów, praw własności i papierów wartościowych,
  5. udziały w zyskach osób prawnych,
  6. dochody z działalności gospodarczej,

Uzyskane dochody są przeznaczane na cele statutowe Fundacji określone w paragrafie 7 Statutu. Zgodnie z postanowieniami Statutu Fundacji (t. j. z 14 czerwca 2012), jej cele statutowe obejmują:

  • ochronę zdrowia,
  • wspieranie oświaty i wychowania,
  • pomoc społeczną i dobroczynność,
  • opiekę nad spuścizną F.,
  • wspieranie kultury fizycznej i sportu,
  • podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej,
  • działalność charytatywną,
  • upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka,
  • działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

Fundacja rozpoczęła działalność w styczniu 2012 roku. W celu optymalnego wykorzystania dochodów, które są przeznaczane na cele statutowe, Fundacja lokuje wolne środki pieniężne na lokatach bankowych.

Fundacja wskazuje, iż pomimo że korzystanie z własnych rachunków bankowych nie jest wymienione wprost w art. 17 ust. 1e ustawy, zdaniem Fundacji przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach bankowych Fundacji nie powinno skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zdaniem Fundacji, lokowanie dochodu Fundacji na lokatach terminowych czy depozytach bankowych, nie jest wydatkowaniem tego dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 a pkt 2 ustawy, lecz jest to gromadzenie tych środków do czasu przeznaczenia ich na cele statutowe. Jest to forma przechowywania pieniędzy, a nie ich inwestowanie i nie powinno skutkować utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz stan sprawy należy zauważyć, iż zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl) ulokować oznacza: umieszczać pieniądze, kosztowności w banku na procent; umieszczać kapitał w czymś dającym zysk, umieścić kapitał w bezpiecznej inwestycji, wpłacić pieniądze do banku lub zainwestować je w coś.

Wobec powyższego w przypadku korzystania z rachunków lub lokat bakowych w celu przechowywania, posiadania, umieszczania wolnych środków pieniężnych nie mamy do czynienia z lokowaniem (inwestowaniem) dochodów Fundacji, o którym mowa w art. 17 ust. 1e ustawy.

Fundacja posiadając wolne środki na rachunku bankowym / lokacie bankowej, nie dokonuje ich wydatkowania, a jest to forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.

Podsumowując zatem przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach lub lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Reasumując stanowisko Jednostki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy