Czy koszty ponoszone przez Dom Kultury na funkcjonowanie Centrum Kulturalno - Artystycznego jako całości dotyczące eksploatacji, utrzymania, zabezpi... - Interpretacja - 1462-IPPB5.4510.868.2016.2.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2016, sygn. 1462-IPPB5.4510.868.2016.2.MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy koszty ponoszone przez Dom Kultury na funkcjonowanie Centrum Kulturalno - Artystycznego jako całości dotyczące eksploatacji, utrzymania, zabezpieczenia obiektu CKA (m.in. media, ochrona, serwisy, przeglądy, konserwacje, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości) są kosztami uzyskania przychodu w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.) uzupełniony pismem z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 21 października 2016 r.) na wezwanie nr IPPB5/4510-868/16-2/MR z dnia 10 października 2016 r. (data wysłania 10 października 2016 r, data odebrania 14 października 2016 r.) w zakresie kosztów eksploatacji, utrzymania i zabezpieczenia obiektu ponoszonych przez Dom Kultury na funkcjonowanie Centrum Kulturalno - Artystycznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów eksploatacji, utrzymania i zabezpieczenia obiektu ponoszonych przez Dom Kultury na funkcjonowanie Centrum Kulturalno Artystycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dom Kultury, zwany dalej DK, jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z umową użyczenia, zawartą pomiędzy Gminą a DK przedmiotem użyczenia jest nieruchomość zabudowana budynkiem Centrum Kulturalno Artystycznym, zwanym dalej CKA, wraz z wyposażeniem oraz infrastrukturą przyległą (parkingi, mała architektura). Zgodnie z zapisami umowy użyczenia CKA przeznaczone jest na prowadzenie wielokierunkowej działalności kulturalnej i artystycznej, zgodnej z zadaniami własnymi Gminy. CKA będące przedmiotem użyczenia przeznaczone jest więc na prowadzenie działalności kulturalnej przez DK, prowadzenie Szkoły Muzycznej oraz Mediateki - filii Gminnej Biblioteki Publicznej. Użyczający (Gmina) w umowie użyczenia zobowiązał Biorącego w użyczenie (DK) do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z używaniem CKA, do ponoszenia wszelkiej odpowiedzialności za budynek, jego instalacje, urządzenia, wyposażenie, małą architekturę, do utrzymania czystości na terenie nieruchomości, ponoszenia kosztów koniecznych napraw wynikających z udzielonej gwarancji i eksploatacji, ponoszenia kosztów serwisów, przeglądów i konserwacji budynku, maszyn, systemów, urządzeń. Zgodnie z paragrafem 3 punkt 3 umowy użyczenia wszelkie koszty związane z używaniem obiektu w trakcie trwania umowy ponosi Biorący w użyczenie, czyli DK.

Ponadto Gmina zobowiązała DK do bezpłatnego oddania do używania części nieruchomości Szkole Muzycznej (samorządowej jednostce budżetowej - pomieszczenia na II piętrze budynku tj. 20,4% powierzchni całkowitej budynku) i Gminnej Bibliotece Publicznej (samorządowej instytucji kultury posiadającej osobowość prawną - 4 pomieszczenia na parterze budynku tj. 2,4% powierzchni całkowitej). Umowa użyczenia została zawarta na czas oznaczony do dnia 31.12.2016 z możliwością jej przedłużenia, DK zawarł ze Szkołą Muzyczną i Biblioteką porozumienia określające zasady współpracy oraz powierzchnię oddaną do bezpłatnego używania. Zawarte porozumienia umożliwiły rozpoczęcie działalności statutowej przez te jednostki, bowiem zgodnie z zapisami w Uchwale Rady Miejskiej lokale użytkowe z zasobu Gminy będące w użyczeniu nie mogą być przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia na rzecz innych podmiotów. Gmina jednak zobowiązała DK do bezpłatnego oddania w używanie części nieruchomości tym jednostkom. W związku z tą Uchwałą brak jakichkolwiek dokumentów potwierdzających prawo Szkoły Muzycznej i Biblioteki do pomieszczeń w CKA utrudniał tym jednostkom prowadzenie działalności statutowej. Zgodnie z wolą właściciela CKA wyrażoną w umowie użyczenia DK ponosi więc wszelkie koszty związane z CKA jako całością takie jak: podatek od nieruchomości, koszty pielęgnacji terenów zielonych, utrzymania czystości, koszty mediów (energia elektryczna, cieplna, woda, ścieki), koszty zatrudnienia całodobowej obsługi technicznej, koszty serwisów, przeglądów, konserwacji, ochrony i ubezpieczenia mienia.

Rozwiązania techniczne w budynku nie uwzględniają kilku użytkowników, nie ułatwiają refakturowania kosztów na Szkołę Muzyczną i Bibliotekę, ponieważ m.in. nie ma możliwości zainstalowania podliczników, części obiektu, systemy i urządzenia są wspólne i dostępne dla klientów wszystkich użytkowników CKA. Do DK przypisane jest 77,2% powierzchni całkowitej obiektu, w tym także części wspólne i ogólnodostępne.

DK wraz ze Szkołą Muzyczną wspólnie korzysta z sali kameralnej i sali koncertowo - kinowej na podstawie uzgodnionych harmonogramów.

W salach odbywają się projekcje filmowe (kino jest jedną z form działalności DK) oraz szereg koncertów,przedstawień i innych wydarzeń, które organizuje zarówno DK jak i Szkoła Muzyczna. Budynek posiada instalację fotowolataiczną co dodatkowo komplikuje rozliczenie energii elektrycznej na każdą jednostkę. Poza tym zgodnie z umową użyczenia DK jest zobowiązany do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z używaniem obiektu oraz ponosi wszelką odpowiedzialność za zdarzenia zaistniałe na terenie nieruchomości. DK nie refakturuje więc żadnych kosztów na Bibliotekę i Szkołę Muzyczną.

DK jest zarządcą całego obiektu CKA i odpowiada za jego sprawne funkcjonowanie. Ponosi koszty jego eksploatacji, utrzymania, zabezpieczenia i podatku od nieruchomości, które ujmuje w swoim planie finansowym i otrzymuje na nie dotację podmiotową z budżetu Gminy.

Właścicielem nieruchomości gruntowej oraz budynku CKA wraz z jego wyposażeniem jest Gmina, która ten majątek amortyzuje i wykazuje w swoich księgach rachunkowych. Szkoła Muzyczna i Biblioteka nie partycypują w żadnych kosztach związanych z eksploatacją, utrzymaniem i zabezpieczeniem CKA.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyższego koszty ponoszone przez Dom Kultury na funkcjonowanie Centrum Kulturalno - Artystycznego jako całości dotyczące eksploatacji, utrzymania, zabezpieczenia obiektu CKA (m.in. media, ochrona, serwisy, przeglądy, konserwacje, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości) są kosztami uzyskania przychodu w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone przez DK na funkcjonowanie CKA jako całości dotyczące eksploatacji, utrzymania i zabezpieczenia obiektu CKA takie jak m.in. koszty mediów, ochrony obiektu, serwisów, przeglądów, konserwacji, podatku od nieruchomości, ubezpieczenia są kosztami uzyskania przychodów DK w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

Na podstawie umowy użyczenia Gmina oddała DK do bezpłatnego używania obiekt CKA wraz z wyposażeniem zobowiązując DK do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z używaniem obiektu oraz do bezpłatnego oddania w używanie jego części Szkole Muzycznej i Bibliotece z przeznaczeniem na prowadzenie przez nich działalności statutowych. Koszty ponoszone przez DK służą zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów, głównie przychodów DK. Szkoła Muzyczna osiąga niewielkie dochody z wypożyczania instrumentów muzycznych dla uczniów Szkoły, wstęp do Mediateki prowadzonej przez Bibliotekę Gminną jest bezpłatny, przychodem Mediateki są drobne opłaty za ksero i za zwrot zbiorów po terminie.

Koszty DK ponoszone na CKA to zwykłe koszty utrzymania użyczonej nieruchomości wraz wyposażeniem. Do ponoszenia tych kosztów zobowiązany jest Biorący do używania, co wynika z umowy użyczenia oraz art. 713 Kodeksu cywilnego. Ponadto nie są one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Właściciel CKA zobowiązał w umowie użyczenia DK do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z funkcjonowaniem obiektu jako całości. Zgodnie z paragrafem 11 Uchwały Rady Miejskiej lokale użytkowe będące w użyczeniu nie mogą być przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia w drodze umowy na rzecz innych podmiotów, co wskazuje, że DK wypełniając zapisy umowy użyczenia zwartej z Gminą ponosi koszty eksploatacji, utrzymania i zabezpieczenia CKA, które stanowią koszty uzyskania przychodów DK w świetle art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie kosztów eksploatacji, utrzymania i zabezpieczenia obiektu ponoszonych przez Dom Kultury na funkcjonowanie Centrum Kulturalno Artystycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie